Руслан Костогриз: чому школа не привчає до самостійності?

Якщо проблеми з оцінками вирішує класний керівник, учень звикне, що в житті все будуть вирішувати за нього

Руслан Костогриз: чому школа не привчає до самостійності?

Автор: Руслан Костогриз, студент.

Безперечно, головне завдання школи – це забезпечити здобуття повної загальної середньої освіти учнями. Але, водночас, на мою думку, школа має також виховати в учнів ще деякі якості, зокрема, відповідальність, пунктуальність, порядність, патріотизм.

Не менш важлива місія школи – це привчити учня до самостійності, оскільки людина в школі навчається не вічно, а в дорослому житті треба вміти самостійно вирішувати свої проблеми.

Та в наших школах, на жаль, цю місію ігнорують, оскільки вчителів у першу чергу хвилюють свої інтереси, а інтереси учнів – у другу чергу. Свою позицію хотів би підтвердити кількома прикладами зі свого шкільного життя, яке не так давно, але, слава Богу, завершилося.

У свої шкільні роки, а саме упродовж 6-11 класів, я брав участь у предметних олімпіадах із математики та фізики. Участь в олімпіаді, зокрема в обласному етапі, передбачала заздалегідь зібрати низку документів, зокрема, копію свідоцтва про народження, копію ідентифікаційного коду, довідку про стан здоров’я та інші документи. За кілька днів до олімпіади мені повідомляють, що я маю відвезти цей пакет документів та віддати їх керівнику команди, як кажуть, аби керівник команди не хвилювалась, що я їх забуду в день олімпіади.

Справа в тому, що якщо хтось не візьме документи, то саме керівник команди, а не учень, буде насварений міським методистом, а останній, у свою чергу, отримає стусанів від обласного методиста. А тепер вдумайтесь на хвилину: я маю за кілька днів до олімпіади, витрачати дві години свого вільного часу, їхати через усе місто, відвозити пакет документів, аби якась бабуся з методкабінету спала спокійно в ніч перед олімпіадою.

Мені здається, трішки дивна система. Участь в олімпіаді має бути особистою справою учня, а не клопотом керівника команди чи методиста. Забув документи – твої проблеми. Будеш уважним наступного разу. Ось тоді учень буде привчений до самостійності й відповідальності.

Одна з моїх класних керівників (у мене їх було троє впродовж 5-11 класу) казала: «Якщо вам один-два предмети заважають стати відмінником чи хорошистом, кажіть мені, я домовлюсь з відповідним викладачем, щоб поставив вам відповідну оцінку». Вона мала на увазі, що якщо в деякого учня з усіх предметів оцінки 10-12, а з одного предмету 9, то вона домовиться з тим викладачем, аби замість 9 поставив 10, і той учень вийшов відмінником. А треба було б сказати так: «Якщо вам один-два предмети заважають стати відмінником чи хорошистом, домовтесь самі з відповідним викладачем, щоб поставив вам відповідну оцінку».

Я особисто ніколи не ховався за спиною класного керівника, коли в мене виникали проблеми з оцінками, я сам підходив до викладача й вирішував проблему, а саме з’ясовував, що мені можна перескласти чи додатково зробити, аби покращити оцінку. Так, мені спочатку було страшно, оскільки вчитель все-таки вище мене за статусом, та згодом я звик, і вже було не страшно. Урешті-решт, завдяки цьому в дорослому житті в мене не виникає труднощів домовитись із людиною, яка вище мене за статусом. Знову ж таки, якщо проблеми з оцінками вирішує класний керівник, а не сам учень, то він звикне, що в житті все будуть вирішувати замість нього, але ж насправді це не так. А правильно було б привчити учня самому вирішувати проблеми.

І остання ситуація, яка найбільше мене дратувала. Мова піде про складання ЗНО в 11 класі. Після того, як результати ЗНО почали зараховувати як ДПА, відповідальними за реєстрацію стали школи, а не самі учасники ЗНО. Відповідно до правил реєстрації, учасник ЗНО має зареєструватись самостійно, сформувати реєстраційну картку та просто віддати її відповідальному за реєстрацію на ЗНО у своїй школі. Сертифікати ЗНО приходять на школу, адміністрація школи повинна видати кожному під підпис запечатаний конверт із його сертифікатом.

А тепер скажу, як це робиться насправді в школах.

Відповідальний за реєстрацію власноруч реєструє, формує реєстраційну картку кожного учня, у той час, як учень це має робити сам і лише віддати готову реєстраційну картку відповідальному. Школа ж переймається: не дай Бог учень помилиться, введе невірні реєстраційні дані, потім же такі проблеми будуть, то краще самі зареєструємо всіх учнів.

Коли приходять сертифікати на школу, то відповідальний розпечатує конверт, дає учню копію його сертифікату, а оригінал залишає в себе аж до самого ЗНО, у той час, як має видати запечатаний конверт із сертифікатом учня. Школа ж переймається: не дай Бог, учень загубить сертифікат напередодні ЗНО, що ж потім робити, то краще збережемо в себе.

Я вже мовчу про те, що поки сертифікати зберігаються в школі, і відповідальний за реєстрацію, і всі, хто хочуть, мають можливість побачити номер сертифікату й пін-код, за якими відбувається доступ до особистого кабінету.

У день проведення ЗНО учнів збирають біля школи й організовано ведуть до пункту ЗНО й аж перед входом в пункт тестування дають сертифікат. Школа ж переймається: не дай Бог хтось запізниться, чи не знайде пункт ЗНО, школу ж потім сваритимуть, а не учня, ще й догану можуть винести.

Я вважаю, що це має бути так: учень сам реєструється на ЗНО, допустив помилку при реєстрації – його проблеми, загубив сертифікат – його проблеми, нехай пише заяву на отримання дублікату, запізнився – його проблеми, нехай отримає одиницю за ДПА в свідоцтво про повну загальну середню освіту. Саме тоді учень зрозуміє, що його проблеми – то виключно його проблеми, і в дорослому житті ніхто за нього не буде хвилюватися.

Три вищезазначені приклади доводять, що причиною того, що учнів у школі не привчають до самостійності, є наступне. Перед учителями нависає палиця обох кінців: з одного боку – не вирішувати справи чи проблеми учнів, тим самим, привчити його до самостійності, але, якщо учень допустить помилку, то відповідати перед вищим керівництвом будуть вони (учителі), а з іншого боку – все робити замість учня, тим самим не привчити його до самостійності, й бути спокійним перед керівництвом.

І вчителі, на жаль, обирають другий варіант, оскільки своя сорочка ближче до тіла, ніж чужа.

А як вважаєте ви, що має бути в пріоритеті: майбутнє учня чи теперішнє вчителя?

Освіта.ua
23.09.2019

Популярні блоги
А. Ночкін: чому не варто скасовувати ДПА у формі ЗНО Скасування ДПА у формі ЗНО вкрай негативно вплине на випускників 2020 року і з організаційного боку, і на їхні результати
К. Спітковська: навіщо тримати випускників у заручниках? Потрібно відмінити ДПА в 11-х класах, аби розвантажити пункти тестування для складання ЗНО
І. Кузнецова: віртуальний світ втомлює або Бобік здох Віртуальний світ - неприродне середовище для людини, і при тривалому перебуванні перевантажує мозок
В. Бондаренко: ще раз про ЗНО у поточному році Пропоную МОН прийняти обдумано-революційне рішення – не проводити ЗНО у цьому році
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
резидент
Да, пацан. Разворошил ты осиное гнездо. Ну ничего, как говорится - терпи казак атаманом будешь!
Родитель
Но почему же. Наконец-то живая статья у нашего Руслана получилась. А интересно, так во всех школах? Руслан, пишите, пожалуйста, все что знаете про ЗНО, а то нам скоро сдавать
Tet-a-tet
Як представник профосвіти смію стверджувати,що відповідальність, пунктуальність, наполегливість та працелюбство-це не про наших учнів СШ, принаймі тої частини, яка обирає шлях робітника. Якщо взяти до уваги, що в ПТНЗ поступає вчитися 30% випускників СШ є над чим задуматися,особливо, коли мова йде про таку якість характеру людини як самостійність. Одна школа не зможе виховати цю дуже цінну якість у дитини, потрібна співпраця з батьками, а от її роль у цьому процесі має бути домінуючою. Але не повинно бути дріб’язкової опіки і пресування вчителя, коли учень щось забув чи не зробив вчасно. Є категорія людей, які вчаться лише на власних помилках, навіщо ж їх позбавляти такої можливості. 31 відгук та коментів, а лише 3 позитивні. Отже автор зачепив болючу тему і це дуже важливо.Щодо віку блогера. Коли Ви сповідаєтеся, ви дивитеся на вік св’ященника?
Вчитель
Тож шановні мною вчителі робіть висновок: не варто з ними гратися і йти на поступки. Адже вкладаєш в дитя душу, а воно тебе паплюжить. А автору хочу нагадати: не плюй до криниці з якої доведеться напитись водиці. Не маю бажання розписувати про "толерантність", "повагу" і особливо "патріотизм" автора, так як знаю його особисто. Мені просто його шкода. Тож панство думай.те кого ми виховуємо і чи варто це наших сил.
mmm
Для Вчитель: у коментарі відчувається заборона на висловлення власного бачення. від власної думки учня вчителя чогось колбасить замість порефлексувати над тим, де вийшов збій, що призвів до такої думки. корона жме однако.
Вчитель
Збій вийшов тоді, коли ви переступили поріг школи. Тоді, коли ваші батьки вирішили, що школа все має робити за них і таке ж бачення тепер і у вас. А власну думку, я як вчитель, який нажаль не навчив тебе поваги, завжди давав висловлювати. Корона кажеш жме? А давай поглянемо у кого корона: запрошую тебе до твого "слава богу закінченого" навчального закладу в любий день неділі. Запрошую на висловлення твоєї, власної думки, але вже в вічі вчителям. От тоді і подискутуємо і про самостійність і патріотизм і особливо про твою чи мою "корону". Тож думай.те!
Коментувати
Супермодель
Олег Винник, я тебя узнала! Мочи дальше своей некомпетентностью всех подряд! Во всем виноваты они, барыги со школы!
Чаолінь
Вчителя вашої школи підказати, що текст написано безграмотно, не дотримано знаків пунктуації! Отже поливати лайном Ви навчилися самостіно, а грамотності не навчились
Ирина
Сопляк ви, авторе. Дорослішати вам слід. А потім вже статті писати. Бажано про те, в чому розбираєтесь.
Маска
Для Ирина: Підтримаю!
Коментувати
Вчитель Вашої школи
Шановний, пане Руслан! Я вчитель тієї школи, яку ви з таким полегшенням закінчили. І мені соромно. Соромно за те, що наша школа не змогла навчити Вас порядності, чесності і відповідальності!!! Щоб освіжити Вашу пам’ять нагадаю той випадок коли Ви просили поставити гарну оцінку бо "рука ж не відсохне"(про знає і наша школа і поза нею). Це, мабуть, Ваш стиль" домовлятися " з вчителями, які не дають учням бути самостійними. І це не єдиний випадок. Вибачте, але Ваш допис - це неповага не до вчителів, і не до місця в якому Ви навчались, а, передусім до себе самого. Шкода, що Ви не навчилися вдячності... Облити брудом значно легше... І це вже не вперше. Ви б краще направили свою енергію на щось більш корисне ніж необґрунтована критика!
Маска
Для Вчитель Вашої школи: повністю підтримаю!
Віктор
Для Вчитель Вашої школи: Повністю підтримую Вас. Страшно уявити, що це невиховане самовпевнене хамло прийде після університету до школи і буде домовлятися з учнями за оцінки.
mmm
Для Вчитель Вашої школи: у коментарі відчувається заборона на висловлення власного бачення. від власної думки учня вчителя чогось колбасить замість порефлексувати над тим, де вийшов збій, що призвів до такої думки. корона жме однако.
Коментувати
Vlad
Тобто тепер, окрім нагляду, щоб ті учні нічого не вчверили, школа має їх і до самостійності привчати? Ну то давайте ще вчити учнів паличками суші їсти, бо це ж так важливо в самостійному житті? А якщо дитина (хоча яка це вже дитина) в 11 класі досі не стала самостійною, то це проблеми виключно її і батьків, але, аж ніяк не школа.
Маска
Зовсім недоречна замітка. Пан автор, звинувачує в усьому школу та працівників школи. Насправді самостійності повинні навчити його батьки. Якщо батьки байдужі до виховання дитини, то звичайно буде в усьому винувата школа та вчителі. А Ви, сказали слова подяки, тим вчителям, які Вас відправляли на олімпіади, та переживали за те, щоб Ви успішно склали тести по ЗНО? Отож! Тоді де Ваша самостійність?
mmm
Для Маска: тобто батьки повинні прибіґти з роботи у школу, щоб повчити свою дитину, бо наче вчені то робити вчителі не в состоянії.
Коментувати
TQMD
Я теж не розумію автора. З одного боку він сварить адміністрацію, що все перекладають на вчителя, а з другого, сам же собі суперечить, що "...школа має також виховати в учнів ще деякі якості, зокрема, відповідальність, пунктуальність, порядність, патріотизм". То хто все-таки винуватий? Батьки, які не привчили до відповідальності, самостійності, порядності, чи школа?
mmm
Для TQMD: разом. а у нас виходить гра у м’яча між батьками і вчителями. останні наче мають пасля вузу володіти бiлшим об’ємом знань у цій сфері, та от шось не клеїться.
Коментувати
Олексій
Не розумію автора. Коли школа та педагоги заважали учням бути самостійними? Просто зараз більшість учнів безвідповідальні тому учителя і беруть їх відповідальність на себе...
mmm
Для Олексій: нашо? якщо беруть, то чоґо скиглять, наче їх знасилували то робити.
Коментувати
Так і було
Все так і було при СРСР,так ні- захотілось " незалежності". І що маємо?.
Таня
Мій син реєструвався сам, сертифікат видали на руки, вперше чую що так панькаються з 11-класниками :)
mmm
Для Таня: так і у статті йоґо видали на руки. не зрозуміло, за що ви ґолос подалi. цінніст вашого коментаря могла б становити у конкретизаціі коли саме видали на руки і чи у відкритому конверті чи закритому.
Таня
Для mmm: видали в той же день що і отримали в школі, запечатаний.
mmm
Для Таня: ну от ваші вчителі дотрималися закону про тайну приватної інфи. що добре.
Коментувати
Віктор
Що означає твоє «домовтесь самі з відповідним викладачем, щоб поставив вам відповідну оцінку»? І після цього ти ще маєш моральне право когось повчати? Та я в шию погнав би такого студента, як ти. Співчуваю вчителям, які вчили тебе в школі, та викладачам, які мають нещастя вчити тебе зараз.
mmm
Для Віктор: тут не правильно зформульовано. просто домовитись має неґативний відтінок. домовитись про перездачу. так роблять самі вчителі у вузі, перед отриманням диплому - перездають тройбани, четвірки. а вже якa буде та перездача...
mmm
Для Віктор: до речі нормална практика у вузах Європи. тільки умови інші.
Коментувати
Вилен
Якби це були лише проблеми учня, то хай би сам і розв’язував їх, але ж це проблеми не лише учня, а й школи. У цьому році довірили учням самостійно нести свої документи у пункт тестування, в результаті учениця прийшла без паспорта. Довелося бігти з нею до поліції писати заяву про вкрадений паспорт, потім повторно реєструвати на додаткову сесію, а потім, 20 липня збирати всіх педагогів школи та ухвалювати рішення про видачу документа про освіту. Дуже добре, що дитина проявила самостійність, тільки відпустка пк багатьох людей була зіпсована
mmm
Для Вилен: ну виходить, що ви проблеми учня узяли на себе. я бачу самобажання допомоґти забудькуватій. чи може мала місце поґана орґанізація та інформування, і тому комплекс вини?
mmm
Для Вилен: "Забув документи – твої проблеми. Будеш уважним наступного разу. Ось тоді учень буде привчений до самостійності й відповідальності". цю навичку треба виховувати протяґом усьґо навчання у школі, а не у останній день вирішувать проблему.
Коментувати
Роман
«А як вважаєте ви, що має бути в пріоритеті: майбутнє учня чи теперішнє вчителя?» - так насправді питання стояти не повинно. Не потрібно протиставляти «майбутнє учня» і «теперішнє вчителя». В пріоритеті повинно бути і «майбутнє учня», і «теперішнє вчителя». Інше питання - як цього досягнути. Для цього, мабуть, потрібно на ділі, а не на словах, проводити реформу системи УПРАВЛІННЯ освітою. Бо у нас багато говорять про реформу системи освіти, але система УПРАВЛІННЯ освітою досі лишається старою радянською за принципом "стращать і не пущать" (іншими словами "я начальник - ти дурак"). Яка при такому підході може бути педагогічна творчість вчителя? І як при такому підході виховувати самостійність учнів, якщо вчитель (вихователь) не є самостійним? Чи ви думаєте, учні цього не бачать? Чи ви думаєте, у педагогіці працює принцип «роби як я кажу, а не як я роблю»?
serj
Все правильно, гарно, розумно!!!! Але схоже на Лунтіка???

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!