Р. Костогриз: про шкільну систему оцінювання

12-бальна шкала - це сумування набутих знань з урахуванням зростання рівня особистих досягнень учня

Р. Костогриз: про шкільну систему оцінювання

Автор: Руслан Костогриз, студент.

Давайте нарешті розберемось із нашою шкільною системою оцінювання через 19 років після її впровадження. Нагадаю, 12-бальна система оцінювання, яка використовується зараз у школах була введена наказом Міністерства освіти і науки №428/48 від 04.09.2000. Так давайте все ж таки прочитаємо й детальніше проаналізуємо цей наказ.

Коли читаєте вищенаведений наказ, помічаєте, що постійно повторюється фраза «оцінювання навчальних досягнень». Так, саме навчальних досягнень, а не оцінювання знань, не оцінювання швидкості засвоєння навчального матеріалу, не ніщо інше. Також в додатку 1 до цього наказу вказано і зокрема, що «з метою забезпечення ефективних вимірників якості навчальних досягнень та об'єктивного їх оцінювання в основній та старшій школі вводиться 12-бальна шкала оцінювання, побудована за принципом  сумування набутих знань, умінь і навичок з урахуванням зростання рівня особистих досягнень учня. При оцінюванні вчитель має враховувати рівень досягнень учня, а не ступінь його невдач, до чого вчителя, як правило, спонукала чотирибальна система.. Таким чином, виходячи з цього наказу, оцінювати треба саме рівень навчальних досягнень учня, тобто оцінювати те, що учень урешті-решт досягнув, в цьому ж і полягає суть 12-бальної системи оцінювання.

А тепер давайте розберемось, як вчителі оцінюють учнів зараз. Те що я зараз буду писати, це не означає, що всі вчителі України так роблять, проте так робить більшість. Так ось, розберемось як же виставляють тематичну. Відповідно до інструкції з ведення класного журналу учнів 5-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженої наказом МОН №496 від 03.06.2008 при виставленні тематичної оцінки враховуються всі види навчальної діяльності, що підлягали оцінюванню протягом вивчення теми. Як бачимо чіткої формули для виставлення тематичної немає. Як же це роблять учителі? В учня під час теми є певна кількість оцінок, зокрема, оцінки «за активність у класі» (деякі вчителі називають «за роботу в класі», чи «за роботу на уроці»), оцінки за домашні завдання, оцінки за самостійні та контрольні роботи. Вчителі, як правило, просто рахують середнє арифметичне серед цих оцінок, округлюють до цілого і виставляють цю цифру, як тематичну. Також нам відомо, що якщо учня не було в школі в день контрольної роботи, то він її не пише, тематична ставиться на основі попередніх оцінок.

Тепер давайте розберемо ситуацію. Учень А має дві оцінки 10 і 12 «за активність в класі», контрольну роботу не писав, оскільки хворів. Вчитель йому ставить тематичну 11, як середнє 10 і 12. Учень Б має одну оцінку 4 «за активність в класі», одну оцінку 4 за домашнє завдання, оскільки відразу не розібрався в темі, але перед контрольною роботою все опанував і отримав за неї 10. Вчитель ставить йому тематичну 6, як середнє оцінок 4, 4, 10.

Тепер давайте розглянемо аналогію попередньої ситуації із реального життя. Працівнику А і працівнику Б доручили зробити деякі проекти за деякий термін. Працівник А якісно зробив 20% проекту, а потім захворів, тобто іншу частину проекту за нього дороблював інший працівник. Працівник Б спочатку не поспішав робити проект, оскільки був занятий іншими справами, але за день до кінця терміну зробив усе якісно на 100%. Звісно, роботодавець буде більше цінувати працівника Б, оскільки йому важливий результат, що проект зроблений вчасно.

А в нашій ситуації вчитель тематичною оцінкою цінує учня А. Так як же все-таки правильно виставляти тематичну? Як я вказував вище, суть 12-бальної системи оцінювання полягає в тому, що оцінювати треба навчальні досягнення учнів. Так от, на рівень навчальних досягнень учня під час теми вказує оцінка за контрольну роботу, оскільки саме контрольна робота містить усі типи завдань, які вивчались протягом теми, і саме вона відображає те, що учні досягли протягом вивчення теми. Тому тематичну оцінку треба ставити таку саму, як за контрольну роботу. Такий спосіб виставлення тематичної побудований за принципом сумування набутих знань, про який ішлося вище. Якщо вчитель рахує середнє арифметичне, то він оцінює не рівень навчальних досягнень, а процес засвоєння навчального матеріалу, що не є правильним.

Ви напевно запитаєте мене: якщо на тематичну впливає лише контрольна, тоді проводити самостійні роботи, задавати домашні завдання, опитувати учнів на уроці не потрібно? Відповідаю: потрібно, навіть потрібно ставити за це оцінки. Але не для того, щоб урахувати їх під час виставлення тематичної, а з іншою метою. По-перше, дивлячись на ці оцінки вчитель аналізує процес засвоєння матеріалу учнями, робити висновки щодо покращення процесу викладання, аби до контрольної роботи учні засвоїли якомога більше. По-друге, поточні оцінки дають певний стимул учневі, вказують на його слабкі місця, на те, що треба довчити учню до контрольної. Не менш важливо те, що тоді, коли учня викликають до дошки відповідати, він це сприйматиме як додаткову можливість потренуватися перед контрольною роботою, а не як ризик отримати низьку оцінку.

Виходячи з цього, у вищенаведеній ситуації учень Б мав отримати тематичну 10 (як за контрольну роботу). Учню А, який не писав контрольну через хворобу, вчитель має запропонувати її написати і поставити тематичну, аналогічну контрольній, а якщо учень відмовляється її писати, то поставити «не атестований», оскільки на основі двох поточних оцінок неможливо визначити, якого рівня досяг учень наприкінці теми.

Як же виставляти семестрову оцінку? Відповідно до інструкції з ведення класного журналу учнів 5-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженої наказом МОН №496 від 03.06.2008 семестрове оцінювання здійснюється на підставі тематичних оцінок, при цьому мають враховуватися динаміка особистих навчальних досягнень учня (учениці) з предмета протягом семестру, важливість теми, тривалість її вивчення, складність змісту тощо. Як правило, учителі знову ж таки просто рахують середнє арифметичне серед тематичних. Але це теж не є зовсім правильним, оскільки в кожній темі різна кількість годин. Узагалі, у вас, учителів розмір заробітньої плати пропорційно залежить від кількості годин, чи не так? То давайте зробимо, щоб семестрова для учнів ставилась з урахуванням кількості годин на певну тему. Як це зробити? Тут усе дуже просто. Треба кожну тематичну множити на коефіцієнт, що чисельно дорівнює відношенню кількості годин на вивчення тієї теми до кількості годин у семестрі. Наприклад у семестрі було три теми. На кожну тему відводиться відповідно 14, 10 і 8 годин. Тоді семестрова має обчислюватись за формулою С=Т1*14/32+Т2*10/32+Т3*8/32.

Спеціально пишу цей блог напередодні першого вересня, щиро сподіваючись, що  вчителі нарешті зрозуміють суть 12-бальної системи оцінювання через 19 років після її впровадження.

Освіта.ua
29.08.2019

Популярні блоги
О. Мірошниченко: батьки не вороги освітянам Для батьків проблеми освітньої системи не є найголовнішою справою у житті
В. Онацький: які предмети зникнуть з розкладу шкіл? Кожен намагається знайти рецепт лікування освіти, хоча до школи мав дотик, лише будучи школярем
І. Лікарчук: освіта вижила лише завдяки вчителям Популізм і дилетантство в освіті руйнують педагогічну творчість і продукують вчителя-урокодавця
Тамара Горіха Зерня: роль учителя стає визначальною Реформа, по суті, вимагатиме повної професійної перепідготовки всього викладацького складу
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Марина
Плакати хочеться від коментарів - люди не правильно щось розуміють і з усіх сил захищають свою обмеженість! Нічого в цій країні не поміняється, особливо зі словами "з наше попрацюй, а потім сам рот відкрити!". Я так розумію 99% перераховує в оцінках 12 балів на п’ятибальну з +-(12 це 5+, 11 це 5 і тд...) Біда...
Л
Для Костогриза. Дитинко, довчися, ПОПРАЦЮЙ у школі років з 10- 15 ( мінімум). Потім будеш поради давати.
Олена
Гарна думка як для студента. Можливо, пане Руслане, ви як учитель зможете перевірити свої міркування на практиці.
Cirius
Шановні колеги! На слух знання учня можна оцінити лише за чотирма критеріями: відмінно, добре, задовільно і не вивчив. Більш точно можна оцінити рівень знань учня тільки письмово за допомогою тестів, от там 12 балів можна застосувати. Все решта- завучівська галіматья, яку ці чиновники на’язують вчителям, аби тримати їх під своїм "ковпаком". А МОНУ підспівує, оскільки їх чиновники вже давно забули, що таке НЗ.
Владимир Белый
... продовження до того, що тут нижче - У нашому ФТЛ м. Херсона вже 30 років поспіль діє саме таке оцінюванння (ще до появи отих міністерських вказівок) з ініціативи керівництва ліцею (директор, завуч), яке мало на момент започаткування ліцею досвід роботи у закордонній системі ліцеїв академічного спрямування.
Учитель
Для Владимир Белый: Приємно читати конструктивний коментар. Цілком з Вами згодна. На жаль ця система не діє в багатьох звичайних школах. Адміністрація таких шкіл слідує вказівкам МОН, не проявляючи ініціативу. А вчителі теж підкоряються системі і все своє роздратування виливають на авторів думок, які пропонують щось інше, що не підпадає під систему. Давайте будемо чесними хоча б перед собою: можна спрощувати собі життя, учням ( навіщо наполегливо працювати вчителю і учню, якщо можна отримати гарну оцінку за тему, один раз визубривши пів сторінки), але в такий спосіб ми краще життя не побудуємо.
Анна
Для Владимир Белый: Господин Белый, давно вас не было. Может быть вы наконец то высший пилотаж покажете. Где можно посмотреть ваши уроки? Если помните, мы переписывались с вами в новогоднюю ночь опять-таки по поводу списывания на контрольных. Давайте выходить на новый уровень - хватит уже про отношение к учителю, списывание и пропуски уроков. Я думаю многим будет чему у вас поучиться! Извините. Р. Костогрыз, что комментарий не по теме, но как сказал предыдущий в "такий спосіб ми краще життя не побудуємо".
Коментувати
Владимир Белый
У світі розвинених освіт давно діє виключно тематичне оцінювання, яке націлене на встановлення рівня здатності учня застосувати теорію, що входить до програмних тем навчання. Для цього тамтешній світ відмовився від врахування різних оцінок у ході поточної навчально-тренувальної роботи по опануванню теорії прорамних тем, а натомість десь раз на місяць (якщо предмет має більше ніж 2-3 години на тиждень) чи раз на три місяці (для предметів з 1 - 3 години на тиждень) проводить письмову атестаційну роботу (за можливості в обсязі спареного уроку), яка складається виключно із завдань по застосуванню теорії з усім попередньо опрацьованих тем. Так і мають індикатор рівня навчальних досягнень як досягнень у справі, що називається навчання освітньо-науковим компетенціям. І нікому і в голову неприходить вимагати від вчителів мати у класному журналі оцінки з усіх тем, бо назва "тематичне оцінювання" не є синонімом "дайош оцінку на кожну назву теми".
Родитель
Р. Костогрыз, разработай урок , выложи в You Tube и мы тогда посмотрим чего ты стоишь! Это пожелание хотелось бы отнести ко всем блогерам, чьи статьи мы здесь постоянно читаем!
Учитель
Для Родитель: Хотілось почути Вашу думку по темі статті, а саме щодо системи оцінювання учнів. Ви ж коментуєте статтю про оцінювання. В статті мова не йшла про методику проведення всіх етапів уроку, а тому до чого тут вимагати методичну розробку. На мою думку, оцінка повинна максимально об’єктивно оцінювати набутий на певному етапі рівень знань учня. Ми в дорослому житті завжди отримуємо певні блага за результатами діяльності. Інша справа, що в існуючий системі освіти це реалізувати не завжди легко.
Коментувати
Вчителька
От з усім ніби згодна, допоки не дочитала до цієї формули. Є дуже влучний вираз щодо усього написаного « горе от ума». Давайте ще хай вчитель оцінку за тему через квадратне рівняння обраховує! Геніальність у простоті, а в освіті останнім десятком років одні лише « безплотні мудрствовання», тому такі плачевні результати!
Sumeon
Для Вчителька: це дитя хай би рік попрацювало вчителем, а тоді вже поради давало...
Коментувати
Вячеслав
Костогризик "пишет" диссертацию, ему нужно определенное количество статей в СМИ. Только статейки все подленькие какие-то: то про прогулы (стучать в полицию предлагает), то про оценивание, то про угадывание на ЗНО. Костгрыз, какой у тебя предмет? Давай поговорим по делу!
Учитель
Для Вячеслав: А Вас особисто, влаштував би лікар, який лікував би Вас навмання (можливо Вам би поталанило, бо він угадав би діагноз), підлеглий або колега, який ходив на роботу, коли заманеться і коли йому буде цікаво щось робити (а решту його обов’язків виконували Ви) та гарно пошита зимова картка без рукавів? Допоки за результати навчання в нашій системі освіти відповідає хто завгодно, тільки не учень, бо він дитина, у нас в освіті буде безлад. Бо дитина, яка звикла ні за що не відповідати, буде такою і в дорослому житті
Оксана
Для Учитель: Ну и к чему все это вы написали? Неужели знания только от оценки зависят? Сколько здесь орали-переорали, что ОЦЕНКИ НЕ ГЛАВНОЕ - ГЛАВНОЕ ЗНАНИЯ!
Учитель
Навіщо тоді взагалі оцінки? Але ж їх ніхто поки що не відмінив. Можливо, статті і ідеалізовані із- за віку автора та відсутності досвіду, але чому "підлі"? Ми хочемо жити гарно і бути добрими до дітей. В той же час сваримо владу, комунальників, лікарів, учителів наших дітей за те, що кожен із них погано виконує свою роботу. А хто їх вчив і виховував? Не ми з вами випадково? А якщо ми такі лояльні до своїх учнів, то чому в окремих коментарях звучать прямі або приховані образи на адресу автора, а не аргументується своя точка зору, яка не співпадає з точкою зору автора. І нарешті, Оксано, якщо ви працюєте, то з вашого допису логічно слідує висновок: ЗАРПЛАТА НЕ ГОЛОВНЕ - ГОЛОВНЕ ПРОФЕСІОНАЛІЗМ!!!
Коментувати
Чех
Костогризик певно буде або першим , або Просто заступником ... таке пише і все знає! Всіх пустих - короткоштанних до влади.
ніколас
автор шукає чарівний ключик, який відкриє всі двері. Його не існує. Супер ідея, давайте ставити оцінки, але враховувати тільки контрольну - брєд! Не будуть ходити в школу, а приходитимуть тільки на контрольну.
Руслан Костогриз
Для ніколас: Це не брєд. Дітей треба ще змалку привчити, що в будь-якій роботі важливий результат, а не процес виконання. Контрольна якраз показує результат, а інші оцінки - процес виконання, тобто процес засвоєння навчального матеріалу
Ірина
А що робити з тими, хто прийшов на контрольну, списав і отримав кращу оцінку, ніж той, хто вчився. Як бути з його "знаннями"?
Коментувати
KVP1248
Волчья стая способна сформировать только Маугли, а не человека. Также социум из обыкновенных людей не способен вырастить гения. Согласно утверждениям профессора С.Савельева невозможно при помощи любых тестов заранее определить область гениальности любого человека. В современных условиях мы, вырастив и воспитав Моцарта, вынуждены уничтожить жизнь тысяч учеников. Причина в индивидуальной изменчивости строения мозга и в последовательном, растянутом во времени формировании специфических зон на протяжении десятков лет. На данном этапе развития главным в школе должно быть полноценное питание ребенка обеспечивающие липидами и белками формирование синапсов и нейронной сети, а также предоставление возможностей разнообразного развития без принуждения. Оценки должны служить для формирования отложенного доминирования.
Chevalier
Авторові цього допису, мабуть, ніхто не розповів, що запропоновану ним систему тематичного оцінювання апробували одразу після появи 12-бальної шкали. Ми вже це проходили, щоправда, без отієї чудернацької формули, і... зрештою відмовилися, повернувшись до врахування в тематичній усіх поточних оцінок. Я працюю в школі з 1996 року, тож бачив усіляке. Щодо коефіціЄнтів, то вчителеві рекомендують враховувати динаміку навчальних досягнень, але тут жодна формула не врахує всі нюанси.
filoloq
Відразу зрозуміло, що автор уявлення не має про реальне життя у школі. Прикро, коли такі стають міністрами і починають нас вчити, як працювати,оцінювати, виховувати...
Світлана
Для filoloq: ви дослухайтесь! Я підтримую автора статті, у мене така ж думка щодо оцінювання. Я працюю вчителем вже 15 років
Коментувати
sergey1979
"Ерунда..." давайте ще коефіціент за довжину семестру, світлої пори доби, за відстань до вчителя та вагу портфеля докинемо. Вчителю в кінці семестру і без контрольних та тематичних відомо що виставити. А то МОН понаписував про оцінки, які поточні, але не поурочні, контроль, але не контрольна робота. Для мене кожна тема 100 відсотково важлива.