Osvita.ua Блоги М. Андрєєв: чому освіта дорослих врятує Україну
М. Андрєєв: чому освіта дорослих врятує Україну

Навіть найякісніша система вищої освіти нічого не гарантує: ні для держави, ні для людини

М. Андрєєв: чому освіта дорослих врятує Україну

Автор: Микита Андрєєвголова громадської ради при МОН.

Ви ж пам'ятаєте зі шкільних уроків хімії, що ізотопи мають період напіврозпаду?

Не так давно вчений-математик Семюель Арбесман заявив, що знання також мають щось подібне на «період напіврозпаду». Так само, як у хімічних елементів, у знань в різних галузях ці періоди неоднакові. Логічно припустити, що в IT-сфері цей період, наприклад, буде значно менший, ніж у математиці. Це означає, що навіть найякісніша система вищої освіти нічого не гарантує: ні для держави, ні для людини.

Сьогодні прочитав пост першого заступника Нацдержслужби Владимир Куприй (Volodymyr Kuprii), якого безмежно поважаю, про необхідність заохочення партій витрачати кошти на навчання своїх депутатів. Це, звісно, правильно, але давайте дивитися ширше.

Необхідність запровадити умови для розвитку освіти впродовж життя вже не раз була задекларована в Україні. Заохочення партій, про яке було написано вище, і взагалі вся ця історія з Ріксос - це лише крихітна піщина того, що можна назвати освітою впродовж життя.

Але як запровадити умови для розвитку освіти впродовж життя, якщо більшу частину цього самого життя громадяни позбавлені підтримки держави в цій сфері? Дитячий садок, школа, профтехосвіта, вища освіта є, держава вкладає в це величезні кошти (про ефективність поговоримо потім). А що з іншими 2/3 життя? Мова не лише про professional skills. Soft skills також, аналогічно civic skills (чому вдалося зманіпулювати людьми під час анексії окупованих територій?).

Багато чого могло б змінити прийняття Закону Україну «Про освіту дорослих». І при всій ліберальності моїх поглядів, я вважаю, що в цій освіті необхідна бюджетна підтримка (державна чи місцева - до дискусій). Можливо, з частковим внеском самих громадян, якщо вони хочуть пройти якесь навчання.

У Німеччині з бюджетів земель виділяються гроші на навчання громадян, за умови, якщо самі громадяни зроблять частковий внесок. У Данії, до мого подиву, діяльність центрів освіти дорослих підтримується за рахунок доходів національної лотереї. Системи різні - спільна риса одна. Успішні країни усвідомили необхідність розвитку освіти дорослих. Україна, на жаль, ні. Поки що.

Що необхідно? Ухвалити ЗУ «Про освіту дорослих». При цьому максимально дистанціювати від процесів розробки, ухвалення та імплементації цього закону різні державні інституції, які були монополістами в своїх сферах освіти та навчання. Це буде складніше, ніж складно.

Подивимось. У сьогоднішніх умовах надія з'явилася.

Оригінал

Освіта.ua
12.08.2019

Популярні блоги
Віктор Громовий: принижені та зневажені педагоги Принижені та зневажені — це нинішнє реальне становище і соціальне самопочуття українського вчительства
Олеся Калинич: зміни від МОН чи черговий фейк? Як учитель може втілити в життя виставлення оцінок у щоденник на перерві, наприклад, 20-30 учням?
М. Хоменко: таке в нас ставлення до «сіяча знань» Інтелектуальна праця оцінюється не просто за залишковим принципом, а принизливо низько
І. Лікарчук: про нового вчителя, а не власника диплому Лише учительський диплом у сучасних умовах не може бути єдиною перепусткою в шкільний клас
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Остап
Вот что мой грошовый ум открыл. Я открыл, что наша великая огненная лучистая хламида солнце в день Св. Пасхи рано утром занимательно и живописно играет разноцветными цветами и производит своим чудным мерцанием игривое впечатление. Другое открытие. Отчего зимою день короткий, а ночь длинная, а летом наоборот? День зимою оттого короткий, что подобно всем прочим предметам видимым и невидимым от холода сжимается и оттого, что солнце рано заходит, а ночь от возжения светильников и фонарей расширяется, ибо согревается. Потом я открыл еще, что собаки весной траву кушают подобно овцам и что кофей для полнокровных людей вреден, потому что производит в голове головокружение, а в глазах мутный вид и тому подобное прочее. Много я сделал открытий и кроме этого хотя и не имею аттестатов и свидетельств. Приежжайте ко мне дорогой соседушко, ей-богу. Откроем что-нибудь вместе, литературой займемся и Вы меня поганенького вычислениям различным поучите.
Степан не Бендера
Примітивні судження примітивно - зеленоі людини. Чого немає порядку в освіті, бо немає Закону про дорослих..? А з‘явиться, що зміниться—- ні фіга! Пусті балачки.хто хотів той і так вчиться.
Cirius
Так,так і ще раз так. Вчитися потрібно усе життя, але для цього людина мусить побачити сенс таких дій. Навіщо у державі, де нувориші за нашою допомогою награбували собі статків, вчитися усе життя, може краще так як вони? Вчитися- це праця, це зусилля, це примус самого себе лінивого, а потім крихти винагороди, якщо це взагалі хтось помітить. А вчитися для себе, для задоволення власного его, високої самооцінки- на це здатні лише альтруїсти. Вони є, вони живі, вони непереможні, але у своєму відособленому світі. Коли вони вийдуть на світ і заразять усе суспільство жадобою до знань, а не статків, важко сказати. Може наші читачі краще знають, та й мене заодно посварять.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!