Osvita.ua Блоги І. Лікарчук: про нового вчителя, а не власника диплому
І. Лікарчук: про нового вчителя, а не власника диплому

Лише учительський диплом у сучасних умовах не може бути єдиною перепусткою в шкільний клас

І. Лікарчук: про нового вчителя, а не власника диплому

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти, в. о. директора Навчально-методичного центру забезпечення якості освіти.

Випадково вдалося поспілкуватися з двома цьогорічними випускниками магістратури одного з провідних педагогічних університетів. Пишу «провідний» з великою долею іронії, бо давно маю сформоване переконання в тому, що справжніх педуніверситетів у нас давно немає: ні «провідних», ні аутсайдерів. Замість них - є своєрідні супермаркети з продажу дипломів на будь-який смак і запах...

30 хвилин розмови з тими, хто завтра гіпотетично може прийти в шкільний клас на учительську кафедру, дали підстави зробити два висновки.

Перший - працювати в школі у моїх візаві немає абсолютно ніякого бажання. У крайньому випадку школу розглядають, як один із найнебажаніших серед малобажаних варіантів працевлаштування. Гірше для них може бути лише небажане заміжжя типу «по-зальоту». Отак і до школи вони бояться «залетіти».

Другий - вони, як мені здається, не володіють знаннями елементарних азів педагогічної діяльності, школовлаштування та своєї учительської місії. При цьому, у дипломі кожного із них чітко зазначено, що учительську кваліфікацію отримали і хоч завтра можуть починати сіяти розумне, добре, вічне. Такий висновок зробила так звана Державна комісія... Не можу лише зрозуміти: на основі чого зробила...

Страшенно не заздрю директорам шкіл, до яких прийдуть працювати такі «сіячі». Але розумію, що у багатьох школах і таким будуть радіти, бо ж хоч вакансії закриють.

Пишу це і згадав, як нещодавно читав у ФБ душевний стогін директора сільської (?) школи, яка розташована на відстані 3 км від київської Кільцевої дороги, про наявність у школі 9 (!) учительських вакансій. Але це ті вакансії, які вже є. Активні вакансії. А є ж іще й так звані «пасивні вакансії». Це вчителі, які працюють, але було б краще, коли б вони не працювали.

Ми багато років сором’язливо замовчуємо інформацію про те, яка кількість шкільних педагогів апріорі не може працювати в школі через низький рівень кваліфікації та ненависть і байдужість до учнів. А таких дуже й дуже немало. І, на жаль, за останні двадцять років нічого не зроблено для того, щоб таких позбутися. Точно так, як і для вирішення проблеми забезпечення шкіл новими педагогічними кадрами, готовими до учительської діяльності.

Якщо відверто, то великі надії в контексті очищення я покладав на сертифікацію учителів. І досі переконаний тому, що лише учительський диплом в сучасних умовах не може бути єдиною перепусткою в шкільний клас. Колись - його було достатньо. Сьогодні - ні. Бо вартість і споживча вартість тих дипломів різна.

Сьогодні диплом може бути однією з умов для отримання сертифікату (ліцензії), котрий/ котра дають право вчителювати. І кожні п’ять років учитель повинен підтверджувати своє право мати такий сертифікат/ліцензію. Так є в багатьох країнах світу.

Але у нас сертифікація набула зовсім іншої сутності. На мою думку - недоречної та малоефективної в контексті забезпечення нової школи новим учителем. Стосовно підготовки нових педагогічних кадрів у системі вищої освіти, то тут усе-таки потрібно ЩОСЬ розпочинати робити. А не балакати, творити концепції, захищати дисертації з професійної підготовки вчителя та проводити науково-практичні конференції. А у цьому ЩОСЬ мають бути зосереджені хоча б три важливих дії:

  • спеціальний відбір до університетів бажаючих стати педагогами;
  • абсолютно оновлені зміст та організація підготовки майбутнього вчителя, насамперед, на засадах дуальної системи організації навчального процесу;
  • нові кадри вчителів, які навчать майбутніх вчителів.

На жаль, від вирішення хоча б однієї із цих проблем ми дуже й дуже далекі. Іще більш прикрим є те, що про них і не говоримо. Отже, вони були, є і будуть поза полем уваги... Як не прикро це усвідомлювати.

І на завершення. У фінській системі освіти, успіхи якої дуже відомі й беззаперечні, основою є вчитель. Гарно освічений, дуже добре мотивований, відповідальний за свою роботу. Тамтешня сертифікація - допуск до педагогічної діяльності. Тамтешня зарплата - мотивація працювати дуже добре. Образно кажучи, тамтешні вчителі не танцюють перед учнями, щоб заробити авторитет, а танцюють разом із учнями. Укупі це, на мою думку, і забезпечує присутність у фінській школі дуже хорошого вчителя, на якому й базується успіх фінської системи освіти. Про успіх нашої системи освіти скромно промовчу. Його немає і не буде, поки у нас не буде нового вчителя. Нового вчителя, а не власника диплому із сумнівною споживчою вартістю

Оригінал

Освіта.ua
01.07.2019

Популярні блоги
Ігор Лікарчук: скільки можна знущатися із сільської школи? Сільську школу закрити легше, аніж запропонувати для неї нове життя без класно-урочної системи…
Олена Князева: пост протесту проти скасування ЗНО Вирішення проблеми рівня освіти старшокласників - не в псевдопіклуванні про випускників
Олеся Калинич: кому оцінки важливіші - учням чи батькам? Можливо, не діти, а ми, дорослі, прагнемо високих балів задля задоволення власних амбіцій?
Олександр Кендюхов: 5 порад новому міністру освіти 5 маленьких, але важливих порад новому міністру щодо реформування вищої школи в напрямку євроінтеграції
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Володимир
2/3 власників дипломів погано працюють.
Таня
На пенсію дідусеві треба. Давно. Нічого окрім обливання лайном не читала у нього. Так і втопив у лайні всіх. Всі погані. Він - чічка...
ніка
Для Таня: повністю підтримую
Коментувати
Евгений Лисовский
тупой господин Ликарчук , пусть он прочитает доклад министра образования Великобритании кабинету министров Терезы Мэй , в котором она сообщает , что Англия завершила переход в элитных школах на самую лучшую систему в мире - советскую и занимаются по советским учебникам , переведенным максимально точно типа Колмогорова и т.д. а в элитных школах учатся дети укро элиты типа порошенок и т.д...
Віктор
Таке враження, що Лікарчук після закінчення ВНЗ отримав не диплом, а сертифікат. Якось Прем’єр-міністра Японії запитали: "Поясніть, як Ви за такий короткий термін часу стали лідерами в галузі технологій і науки?". Він відповів: "Дуже просто. Ми встановили учителям заробітну плату, як у міністрів, охорону, як у дипломатів і повагу, як в імператора". Так можливо справа не в "наукових працях" Лікарчука?
KVP1248
Томограф позволит избежать развитию патологии. Смысл в том, что ребенку необходимо предоставить разнообразную возможность развития без принуждения заниматься какой-то конкретной жестко специализированной областью. Выбрать область своего совершенствования, он должен сам. Есть вещи, которые человек должен делать сам.
KVP1248
Смысл в том, что ребенку необходимо предоставить разнообразную возможность развития без принуждения заниматься какой-то конкретной жестко специализированной областью. Выбрать область своего совершенствования, он должен сам. Есть вещи, которые человек должен делать сам.
Володимир
Для KVP1248: У нас, в неприбыльной сфере образования, расплодили в министерстве, департаментах, управлениях и отделах образования экономистов. Как колорадских жуков! Они-то и посчитали, что дети-то, оказывается, нерентабельные. И давай плодить свои нормативные документы! Ради своего же блага... И о коррупции не забывают...
Коментувати
)))))))хорошо.
Если Савельев прав, то надо ли учить детей? Или томограф выявит гениев, и учить следует их? Как, по Савельеву, формула:"А что мне в жизни пригодится из того, что изучается в школе?" работает?В основном любопытна Ваша мысль о формуле? То есть - зачем детям учить всё? Они ведь в жизни всего использовать явно НЕ будут.
KVP1248
Прогрес не зупинити. Побудова томографу з похибкою в один воксель дозволить інструментально виявити патології в будові мозку людини і не допускати, не тільки до керування автомобілем, а і до важливих областей суспільної діяльності, шизофреників з патологією в гіпоталамусі, та інших хворих, яких зараз дуже багато в освіті. Згідно С.Савєльєву, еволюційний процес зараз іде повним ходом, і ми активно приймаємо участь в цьому процесі, підтримуючи покладистих неуків з високим IQ знищуючи справжніх геніїв. В останні кілька років лідером тут є Китай, а не країни старого світу.
ух как круто
Для KVP1248: и Вы считаете, что в ранем детстве этот томограф выявит неуков? и что, Савельев во всём прав? И, по Савельеву, почему Китай в лидерах?
KVP1248
Разрешение в один воксель необходимо, чтобы можно было разглядеть на живом человеке синапсы нейронной сети для локализации и определения специфических зон мозга, от наличия и размера которых зависят конкретные способности предметной деятельности индивидуума. Пока это достижимо только при патологоаналититическом анализе после смерти. Согласно Савельеву формирование этих зон мало зависит от генома, а напрямую связано с межклеточным взаимодействием нейронов – своеобразных каннибалов, поглощающих соседей плохо или недостаточно задействованных в конкретной активной мозговой деятельности. Поскольку эти зоны формируются не одновременно, то, например, раннее обучение плаванию может привести к развитию эпилепсии, поскольку синапсы специфических двигательных зон, отвечающих за прямохождение будут заняты плаванием, и когда ребенок начнет ходить, то обучение будет осложнено и мозг вынужден пожертвовать значительной частью нейронной сети коры, которая не приспособлена для этого…
KVP1248
Китай сейчас лидер по созданию экспериментальной аппаратуры и среды, позволяющей проводить прижизненный церебральный сортинг людей.
Коментувати
Nefertiti
Глянь, какую Дед бурю поднял! Сикоко копьев сломано . Молоток ! Дэда в Министры!! Крепкий чел!! Предлагаю праймериз.
реаліті шоу у Києві
Вчителів дійсно катастрофічно не хватає, а особливо професійних, вони у школах є, але можна перелічити на пальцях. Моя знайома розказала жахливу реальність, те що відбувається у київських новожитл. масивах. Вони КУПУЮТЬ у директора вчителів в кінці року, щоб призначили предметника на наступний. Такси за одного від 2-6 тис. грн. Школи переповнені, вчителів на всіх не хватає, ні поганих, ні хороших, ніяких. А щоб фізрук не викладав біологію чи англ.м., біжать до директора, у того прайс лист і хто перший з батьківських комітетів добіжить. Батьки мовчать, бо розуміють, що ситуація патова, ніхто у школи працювати не йде, а всім хочеться професійного, от і платять.
жах
Для реаліті шоу у Києві: вчителів купують вже як худобу на ярмарку, дожились, а це все результат реформ Лікарчука і його соросівських друзів.
поддерживаю
Для жах: +
Коментувати
докатилися
Питання виникають, у більшості вузів для вступу у магістратуру необхідно здати іноземну та екзамен за фахом, абітурієнти не можуть взагалі вступити до вишу, якщо менше 140-150 балів. Так, чому до пед. вузів ви пане Лікарчук і ваша братія пропагує самі низькі бали і набирає олігофренів, щоб вчити наших дітей. Введіть мінімум 150 балів при вступі, жорсткі умови при закінчені як мед вузах та інших по країні, підніміть зарплати у десять разів, тоді і розумні з’являться випускники. А так ви самі набираєте шарикових і дивуєтесь, чого одна тупизна.
Гість
Для докатилися: За теперішніх умов роботи вчителя, обов‘язків і оплати - нормальні та розумні люди обирають інші, менш стресові спеціальності.
Коментувати
Роман
«І на завершення. У фінській системі освіти»... Фінська система освіти ну ніяк не може діяти за межами фінської ж економіки, фінського права, фінського суспільства. На жаль (чи на щастя) не можна відірвати систему освіти від усього іншого і «прищепити» до чужої їй (української) економіки, чужого (українського) права і чужого (українського) суспільства. Бо це СИСТЕМА і частина більшої системи. Всі «експерти» чомусь говорять, як добре працює фінська система освіти, і ніхто не говорить ЧОМУ вона так добре працює. Всі експерти говорять про автономію вчителя у фінській системі, і чомусь мовчать про те, ЧИМ ця автономія забезпечується. Всі говорять про те, як гарно фінські вчителі «танцюють разом із учнями» і ніхто не говорить про те, ЧОМУ це можливо у фінів, і, відповідно, ЧОМУ це НЕ МОЖЛИВО в українців :( Якщо ми хочемо, щоб було «як у фінів», то давайте почнемо зі ставлення батьків учнів (власне, суспільства) до вчителів - доки це не зміниться, ніщо не допоможе.
совесть
Лікарчуку. Згідно з новим українським правописом слово "екс-керівник" пишемо разом...
Олекса Позняк
Якщо на виході педуніверу влаштувати серйозну атестацію то отримаємо 95% профнепригодних. Але тоді ці 95% побіжать бити пики своїм преподам Тому хитрозроблений Лікарчук і не хоче таких іспитів.Ви ідіть влаштуйтесь на роботу а тоді ми вас перевіримо.
Sabrina
Для Олекса Позняк: со всем уважением к Вам хочу уточнить, а 5% все-таки сдадут аттестацию, а почему? Может, не педвузы плохие, а контингент туда идет не особо желающий учиться? Только и слышу, что педвузы и 014 среднее образование рассматриваются абитуриентами в качестве "запасного аэродрома". По принципу- поставлю последним приоритетом, ну туда то я уж точно пройду. Если с филологическими специальностями еще ничего, то с другими- завал, посмотрите на баллы абитуриентов. Конечно, ничего они потом не сдадут. Только не преподы тут виноваты. А , вообще, грустная картина.
Олекса Позняк
Конечно не преподы виноваты, виновата система которая набирает мусорный контингент а затем заставляет этих неучей тянуть до последнего курса. Даже гений их не научит. В школе та же система -мотивации учиться нет -диплом всё равно дадут всем
Вчитель
Мотивація відсутня, учні- деградують! Це правда! Я - вчитель хімії, половина в шкільній програмі з хімії нікому не потрібна «ахінея». Після кожної олімпіади з хімії хочеться «натріпати морду» авторам завдань. У всьому прослідковується відсутність здорового глузду. Завдяки освітнім субвенціям у класі з‘явилось мультимедійне обладнання. Спочатку учні були у захваті: уроки по-новому, відео, звук, віртуальна лабораторія. І вистачило цього захвату аж на 2 місяці. Це не у вчителях справа, і не у матеріально- технічній базі!
Коментувати
правда очі коле
Треба не сертифікацію проводити кожні 5 років, а в кінці п’ятого курсу - єдиний кваліфікаційний екзамен, включаючи знання іноземної. а також при вступі на магістратуру, як по багатьом іншим спеціальностям. Повірте, залишиться не більше 5%, от тоді ми побачимо страшну картину, чим займаються вузи та пед.академія, а нічим. Це треба робити, але їм моторошно, ситуація буде нагнітатися, абітурієнти, що вступають у пед.вузи з самими низькими балами, оцінки купляються, на виході - повний ноль.
Радим
Думаю, що ще трохи інфляції і сертифікація точно допоможе!
Коментувати
Мирослава
Чому випускники педвишів не проходять ЗНО, яке засвідчувало б їхній рівень компетентності з предмета? Такий рівень перевірки знань дав би можливіість відсіяти тих, хто просидів 5 років сірою мишкою навчання і тепер підуть у школу досиджувати уроки разом з учнями і ніяка сертифікація їм не допоможе змінитися. Зрозуміло, що такий зріз знань не вигідний для МОН України, бо буде видно рівень викладання у вузах.
cos
Для Мирослава: Це неможливо зробити- так як в кожного ВНЗ створена своя программа навчання, і вони дуже сильно відрізняються одна від одноі.
Радим
А як це стало можливо в мед. Зво?
Коментувати
Родион
Ті хто купили дипломи, куплять і сертифікати, і теплі місця, і звання, і посади. Погляньте хто в управліннях-відділах, методкабінетах, а хто керує школами, особливо сільськими. Про яку професійність та компетентність мова? Давно все "по понятиям". Цим керманичам розумний вчитель не потрібен, можуть працювати лише з собі подібними. Учні та молоді вчителі все це бачать, і ніякого бажання не виникає працювати під керівництвом дядька Грицька-трудовика з глибокими комплексами інтелектуальної неповноцінності.
ОТГ-уникальные образования
Для Родион: Ооо. Про управление сельскими школами-это 100%! У нас создали ОТГ. Глава ОТГ-человек случайный, прямо скажем,интеллектом не блещет,но желающий " урвать" всё себе,что плохо лежит. И вся команда такая же,в т.ч, отдел образования. Упиваются властью и морально гнобят учителей . О культуре,интеллигентности, государственном мышлении... речь вообще не идёт.
Коментувати
печаль.от.лала
Рыба гниет с головы школы. Сегодня Вы не против "Страшенно не заздрю директорам шкіл, до яких прийдуть працювати такі «сіячі». Але розумію, що у багатьох школах і таким будуть радіти, бо ж хоч вакансії закриють."...А завтра станут директорами...Что творят директора некоторые в школах, про то вам не интересно. Критикуете Державну комісію? Это как воевать с государством химерой, а не ее основником...
Оракул
Самі створили штучні умови дефіциту вчителів, а тепер думають як цей дефіцит подолати. Не бачу змісту вести підготовку педагогів, як окремої касти, краще здійснюйте підготовку тих, хто знає предмет. А педагогічну майстерність відточують під час роботи. А зрозуміти його це чи ні можна зрозуміти лише під час роботи. Як завжди отримали пшик.
Катерина Василівна Погорецька
Для Оракул: 30 років працюю в школі,Сама піднімала сина,досі живу на квартирі,цієї зими 3 тис-за житло і 3тис-за комуналку.плюс кожного дня сину-студенту 60 грн на проїзд.Щодня намагалась свій настрій залишати вдома.Карточку намалюй,щось цікаве придумай,той,хто пише про "застарілість вчителів" той ... (Смішно, мені 4 роки тому перевіряюча зробила зауваження ,що я на математиці при розв’язуванні задачі учням 2 класу не пояснила,що таке апельсини,а що таке лимони.я потім сміялась разом з дітьми !)Але коли на тебе плюють , то обридає бути "педагогічно майстерною" .А найбільше мене дивує: чому держава не виконує прийнятих законів,а з мене вимагає ?
Коментувати
Warshava
Не кляніть Лікарчука- він хоч один із соросівськоі братії із совістю. А де вона в панів Андрющенка, Огневюка . Хобзея, Креміня.? Педосвіти немає, а вони статті кілометрові шкрябають про успіхи, гниль Нуш хвалять.. Дєд не гірший!
Радим
Для Warshava: Лише за дивним співпадінням стаття Лікарчука з’явилася після того як він став в. О. Вкрай важливої посади для підвищення якості роботи вчителів. Совпадение?
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!