Лілія Гриневич: про цькування в українських школах і Вуйчича

Після відео з інтернету та гучних сюжетів у ЗМІ мало хто сумнівається у реальності цієї проблеми

Лілія Гриневич: про цькування в українських школах і Вуйчича

Автор: Лілія Гриневич, міністр освіти і науки.

Про цькування в українських школах та мотиваційні зустрічі Ніка Вуйчича з учителями та учнями.

Ніч, а спати не можу. Приготуйтесь, буде багато літер).

Поділюсь з вами враженнями про сьогоднішній день, що практично повністю був присвячений темі протидії цькуванню у школі. Ситуація гостра – за даними ЮНІСЕФ 24% дітей стають жертвами булінгу. Думаю, що після вражаючих відео з інтернету та гучних сюжетів у ЗМІ мало хто сумнівається у реальності цієї проблеми для України.

Теперішня система мало чим може зарадити - вона глибоко реакційна, тобто запускається у кращому випадку, якщо скандал набув масштабів, у найгіршому – якщо є наслідки у вигляді серйозних тілесних ушкоджень. Мала б зарадити система шкільних психологів, але рівень недовіри у закладах високий, а психолог часто асоціюється з частиною вчительського колективу. За таких умов діти, які зазнають цькування, залишаються наодинці з собою.

Ще одне провалля – це масова відсутність навіть базових навичок не лише у вчителів, а й у дорослих загалом у протидії насиллю. Знаєте, яка найпоширеніша порада, яку дають українські дорослі дітям? Правильно – «дай здачі». В уявленні нашого суспільства це універсальна порада, що підходить під усі життєві ситуації.

Так бути не може.

По-перше, життя у постійному страху паралізує людину. Яке навчання, коли ти шукаєш, як не потрапити на очі хулігану? По-друге, в школи приходить все більше дітей з особливими освітніми потребами – більше зручних жертв для теперішньої української школи.

Ми усвідомлюємо, що боротися з проблемою можна виключно змінивши культуру спілкування. Зокрема, модель поведінки вчителя – теж частина цієї культури. У межах сучасної авторитарної педагогіки ми показуємо дітям модель, у якій статус та сила дорослого дають підстави для пригнічення думки іншого. Часто жертвами такої моделі стають й самі вчителі. У старших класах діти починають усвідомлювати, що вони якщо не сильніше вчителя, то точно не поступаються йому, і тут ми спостерігаємо інший прояв цькування, коли вже діти знущаються над педагогом.

Це причини, чому у Новій українській школі безпечне середовище для дитини, побудова педагогіки партнерства та передача школяру універсальних людських цінностей – засадничі принципи. Ми втілюємо їх й через вимоги до змісту освіти і через нові методики навчання, які освоюють абсолютно усі педагоги, що заходять у нову школу, і через побудову інклюзивного простору для дітей.

Але цього мало. Потрібно створити всебічно розвинену систему зі зміною підходів до ролі та роботи психолога у школі та багатьма іншими чинниками.

Сьогодні Нік сказав, що він допомагатиме нам з напрацюванням матеріалів для вчителів для протидії насильству. Але що не менш важливо, він приносить та популяризує в Україні потрібну модель поведінки. Модель здорового спілкування, яка може стати допоміжною для вчителів, батьків, родичів – усіх, хто шукає, як правильно захистити та виховати дітей.

Я знаю, що свого часу сам Нік був першою дитиною з особливими освітніми потребами в Австралії, яка почала навчатися у звичайній школі. Він на власному досвіді пройшов через образи і знущання своїх однолітків.

Ви можете бути прикладом для мільйонів, якщо робите важливу справу, якщо надихаєте, якщо даєте надію, і фізичні обмеження людини – це лише особливі обставини життя. Мені здається, що приклад Ніка – це не лише натхнення для мільйонів, це ще й щеплення від людської зверхності.

І сьогоднішні зустрічі Ніка з учителями та школярами це яскраво показали.

Я дуже сподіваюсь на нашу подальшу співпрацю з Ніком. Аби створити безпечну українську школу, де комфортно і гармонійно може розвиватися кожна дитина.

Оригінал

Освіта.ua
30.03.2018

Популярні блоги
Інна Совсун: чи забороняти смартфони в школах? На рівні держави поки немає розуміння, що робити зі смартфонами в школі
Н. Азарова: биті небитих возять регулярно Поважати свій труд і транслювати цю повагу, поважаючи інших, – оце і є суперзавдання
І. Лікарчук: ДПА в українських школах має бути ліквідована Проведення ДПА фальсифікує реальний стан якості загальної середньої освіти в Україні
А. Заможська: у космосі Тесла, а в нас — християнська етика МОН пропонує людям, які ходять до церкви два рази на рік, викладати християнську етику
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Тетяна
Стаття цікава. Проблема глобальна. Потребує комлексного підходу до пошуку шляхів попередження і подолання. Мама двох дітей, що потерпають від цькування, і яка не спить вже кілька днів, перебуваючи у пошуку оптимально рішення.
lena
Чому ж ми так бачимо проблему всюди, а власної дурості, обмеженості НІ Хто дав комусь право принижувати гідність людини
Володимир
Складається враження, що міністр сама з Австралії приїхала! Як прагматик, дивуюся такій безпорадності. Деградація суспільства не тягне за собою прогресу освіти, апріорі! Через дикий матріархат в освіті мало хто розуміє причини дитячої й підліткової чоловічої агресії. Це є в матеріалах Червоного Хреста України. А що, хіба в українських підлітків та юнаків немає пубератного періоду? А чому в керівників освітніх закладів таке низьке знання законодавства? Живий приклад. Перед вікнами директора школи великий б’є малого. Кілька хлопців за цим спостерігають. Притягнув хулігана до директора в кабінет. А вона соплі жує... Далі. Для кого існує у нас поліція? За визначенням, вона існує проти прошарку 10 - 15% агресивної меншості населення. І з цих яблунь падають яблучка такого ж гатунку. Крім того, за внутрішніми даними КДБ колишнього СРСР троє з тисячі вже народжуються злочинцями. А для примусових заходів стосовно батьків існує Кодекс про адміністративні правопорушення. Якшо Ви, пані міністр, демонструєте юридичну безпорадність, то не дивуйтесь, що й Закон "Про освіту" мало хто читає...
Випускник
Взагалі дивне враження, шукаємо по заграницях пророків. Чому МОН не запросило жодного паралімпійця? Вони що не зазнавали булінгу? Їх не утискували? Ви хоч з однією біографією парамімпійця свого, українського знайомі? 22 медалі У 2018 році...Про це знає МОН? А можливо воно саме допускає білінг до людей з особливими потребами, зокрема паралімпійців? Чи в Україні немає геть зовсім учителів, які прекрасно знають як боротися з цим явищем? Так хто ж їх тут, у себе шукає? Витрачаємо купу грошей, щоб звідкись когось привезти і щоб він нам розказав, але хто ж ті гроші рахує.
Гостья
Главное, с трудными старшеклассниками не пытаться конкурировать. Не стоит разговаривать с ними на равных. Хочет выпендриваться - пусть. И вообще, начал ученик издеваться - позвать администрацию, пусть оторвется от сайтов типа bonprix и повоспитует подрастающее поколение, в конце концов, это админы набирают в школу такой трудный контингент. Хватит уже учителю, помимо своих прямых обязанностей, заниматься увещеванием и воспитанием. Бездельники выводят из себя педагога, а потом записывают на видео.
Випускник
Небрите чмо приїхало нас учити, низько поклонімося. Ми що такі вже недолугі, що не можемо виробити свою стратегію запобігання булінгу, в першу чергу на державному і юридичному рівні? Хто з учнів, які викладали на ютубі сцени знущання і самі брали у них участь постраждав? Хто з батьків поніс хоч якусь відчутну міру покарання за неналежне виховання своїх дітей? Допоки кожен учень знатиме, що йому за його вчинки, як з гуся вода, нічого не зміниться! Зразу після вишу я теж був наївним, виховні, задушевні бесіди проводив, поки не застосував кілька "негуманних" прийомів "наге ваза".
микола кучевський
Для Випускник: Вам потрібно вибачитися Нік Вуйчич - людина без рук і ніг, який збирає сотні тисяч слухачів по всьому світу на своїх мотиваційних зустрічах.
Випускник
Вибачаюся, але побритися б йому не помішало. Більше злість на наших недолугих гріневичів і іже з ними. Немає свого розуму, по заграницях вештаються, насаджують то фінську то австралійську то ще якусь систему, своє, національне що, вже геть нікудишнє, викинути на смітник?
Коментувати
Віктор
"Давайте визнаємо, що ДІТИ! потребують психологiчної пiдтримки i допомоги БІЛЬШЕ!, нiж дорослi. Все ж таки ВОНИ МЕНШІ!, i формальну ВЛАДУ протягом навчального дня має вчитель над дитиною, а не навпаки."
Віктор
"Якщо вчитель сприймає девiантну поведiнку дiтей як цькування, можливо, йому слiд розстатись з цим дитячим колективом, а якщо «не вихованi всi діти», то може, i з професiєю. Бо якщо ми застосовуємо поняття «булінг», ми припускаємо, що вчитель вiдчуває себе жертвою. ЖЕРТВА НЕ МОЖЕ БУТИ ВЧИТЕЛЕМ!!!!!"" "Більш незручнi ситуацiї виникали в тiй школi, де АДМІНІСТРАЦІЯ!!!!! вiдмовлялась визнавати, що «складнi» дiти є проблемою школи також, а не лише вчителя."
Іван Петрович
Прочитав. Нічого не зрозуміло. Дійсно багато слів екзальтованої особи. Проблема булінгу і учнів і вчителів дійсно існує. Хотілось би від міністра почути конкретні дії виходу із даної ситуації. Вона їх не запропонувала, натомість знов плела про якусь ШУН. Але ж НУШ буде завтра (слабо віриться, що буде якесь НУШ, ну то таке), а дітям учитися сьогодні, вчителям працювати сьогодні. Вже давно вчителі говорять про підвищення відповідальності батьків за виховання своїх дітей. ЦЕ ПОТРІБНО ЗРОБИТИ НА ЮРИДИЧНОМУ РІВНІ, А доки цього не буде - одна неадекватна дитина буде тероризувати весь клас, і їй нічого не буде - будуть забирати гроші у менших, здійснювати кібербулінг, посилати вчителів. А ми будемо соплі розмазувати та винуватити у всьому школу і недолугих вчителів.
Володимир
Для Іван Петрович: На законодавчому рівні у нас три сторони освітнього процесу. А реально в освіті панує софістика на всіх рівнях.
Коментувати