Ю. Федорченко: вчені звання ховають інтелектуальну порожнечу

Клоунада з присвоєнням вчених звань геть витіснила академічне життя

Ю. Федорченко: вчені звання ховають інтелектуальну порожнечу

Автор: Юрий Федорченко, кандидат філософських наук, незалежний освітній аналітик-консультант.

З кількох причин варто відмовитися від практики присвоєння вчених звань та дворівневої системи наукових ступенів. Окрім головної причини, а саме порушення такою практикою та системою принципу розумної достатності, існуюча практика притягує «наукових крамарів», а саме з їх прагненням приховати за вченими званнями та науковими ступенями власну інтелектуальну порожнечу.

Можна було б взагалі не зважати на ті спектаклі та клоунади з присвоєнням вчених звань та «виборюванням» наукових ступенів. Однак ті практики геть витіснили на периферію повноцінне академічне життя. З цим не можна примиритися.

Наукові публікації є формою комунікації між науковцями, а не доведенням права на вчені звання та наукові ступені. На жаль, сьогодні проблема плагіату також обговорюється виключно в контексті хибних практик та нікчемних цілей.

Оригінал

Освіта.ua
29.11.2016

Популярні блоги
Олег Фасоля: на скільки ж зросла зарплата вчителя? Держава не може забезпечити рівень зарплати, який має відповідати статусу педагога в суспільстві
О. Костюк: Польщі потрібні таланти, а Україні – ні? Система вищої освіти України приречена продукувати масовий освітній продукт, а не унікальний
І. Лікарчук: вчитися мають ті, хто хоче здобути освіту Повна загальна середня освіта повинна бути не обов’язковою, а загальнодоступною
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
о чём вы все кричите?
Человек, оучившийся в ВУЗе, понимает, что науки как таковой в этой стране нет. И не предвидится. То есть по факту - никому это не нужно. И универы выпускают людей для существования универов. ЭТО страшно. А ваши разлагольствования... Да, они что-то там хотят, но своё хотят они если и реализуют, то так, чтобы никого не привлекать, посколкьу - насмотрелись и наслушались. И... Мне очень хочется, чтобы правота была не моя. Но пока ... пока у нас Владимир Спиваковский организовывает бизнес на школе... А преподаватели получают
к.т.н., доц.
Для о чём вы все кричите?: Не хотілося б переходити на особистості, але прошу пояснити, що Ви мали на увазі, коли писали (цитую) "Да, они что-то там хотят, но своё хотят они если и реализуют, то так, чтобы никого не привлекать, посколкьу - насмотрелись и наслушались"? Чесно намагався зрозуміти своїм убогим розумом - не вийшло! :)))
попробую я своими ненайденными
Для к.т.н., доц.: словами... Ребята-студенты что-то там расчитывают. Но, посмотрев на ситуацию в стране ещё и со стороны высшего образования и науки пришли к выводу, что либо будут искать всё дальше сами, либо забросят всё и пойдут деньги зарабатывать...
к.т.н., доц.
Для попробую я своими ненайденными: Мушу визнати, що зарплата молодого спеціаліста, особливо, молодого викладача ВНЗ аж ніяк не відповідає вимогам часу. Перші надбавки за стаж з’являються через 3 роки роботи на посаді НПП. А от стосовно вищої освіти... У нас дике, просто дике перевиробництво людей з "верхньою" освітою! 80% випускників шкіл вступають до ВНЗ! Звання "магістр" вже давно девальвоване. Куди не плюнь - всі з "кірочками". Наприклад, є в мене знайомий автоелектрик. Чудовий майстер. Він навчався на моєму факультеті, але по спеціальності не працював жодного дня. Зразу пішов у майстри. Але, якщо поглянути з іншого боку, на нього витрачено купу бюджетних грошей. Безцільно. Декілька таких "кадрів" - і набрана вартість, скажімо, карети швидкої допомоги для якоїсь сільської лікарні... От так! Сумно...
Коментувати
к.т.н., доц.
По-друге, кожен НПП в кінці навчального року складає свій щорічний рейтинг (у нас - через автоматизовану комп’ютерну мережу). Там оцінюється навчально-методична, науково-інноваційна та організаційно-виховна роботи. І кожен епізод оцінюється в балах. Наприклад, наукова стаття (в залежності від рівня) може "потягнути" від 100 до 225 балів. І на кожну позицію рейтингу - докази, докази, докази... І горе тому викладачу, що набрав менше певної кількості балів! "Розбірки" від рівня кафедри до рівня факультету! Так що не треба узагальнювати всіх викладачів, якщо Вам зустрілись окремі нечесні! І ще одне. Прошу пояснити, що означає Ваш соціальний статус "незалежний освітній аналітик-консультант". Які задачі Ви виконуєте? По пунктах, будь ласка!
к.т.н., доц.
Вельмишановний пане Юрію! Якщо слідувати Вашій логіці, то давайте взагалі скасуємо дипломи про вищу освіту та атестати про освіту середню! Судячи з Ваших дописів, Ви не маєте чіткого уявлення про реальну роботу науково-педагогічних працівників, особливо в галузі інженерних наук. Томі трохи поясню ситуацію. По-перше, викладач обирається на посаду за конкурсом на строк не більше 5 років. Під час обрання (переобрання) він проходить таку неприємну процедуру як "експертно-кваліфікаційна комісія". Це коли навпроти викладача сидять всі завідувачі кафедр факультету (та ще пару провідних професорів) і задають запитання типу "назви бодай одну причину залишити тебе на роботі". Так от, на цій ЕКК розглядаються всі наробки викладача за строк попереднього контракту. Далі буде...
к.т.н., доц.
Навіть математичні методи не охороняються патентним правом (п. 2.5 Правил), а лише науковою етикою. Часто на побутовому рівні плутають поняття "винахід" і "наукове відкриття". З винаходом наче зрозуміло, а от наукове відкриття - це "встановлення дотепер невідомих явищ, залежностей та властивостей матеріального світу, які вносять докорінні зміни в процес наукового пізнання" (тез цитата з законодавства). Є, звичайно, винаходи, засновані на науковому відкритті. Наприклад, встановлення існування ядерних перетворень - відкриття, а використання ядерних перетворень для отримання електроенергії - винахід. Ще одне. Якщо вирішуються питання естетики та ергономіки, тобто, щоб було гарно та зручно, то мова йде про такий об’єкт права інтелектуальної власності як "промисловий зразок" (на який є свій закон). То ж, підсумовуючи вищенаписане, широ бажаю всім удачі і творчих успіхів! І не соромтесь називати речі своїми іменами!
к.т.н., доц.
Отже, почнемо з визначень. Винахід (корисна модель) - результат інтелектуальної діяльності людини в будь-якій сфері технології (ст. 1 Закону). Тобто, винахід (корисна модель) - це вирішення деякої утилітарної задачі (направленої на досягнення об’єктивної корисності типу зменшення енерговитрат або розширення функціональності), яке відповідає визначеним законодавством умовам надання правової охорони (новизна, винахідницький рівень, промислова придатність) і визнане як винахід (корисна модель) уповноваженим державним органом (Укрпатент). Перелік того, що може бути винаходим (корисною моделлю), а, головне, що не може бути, наведено в ст. 6 Закону та пп. 2.4 і 2.5 Правил. Найповніший перелік того, що може бути винаходом, наведено в МПК. А тепер нехай пан "Голосzнарода" та його однодумці наведуть приклад, які винаходи можуть бути в галузі суспільних наук. Чи в будь-якій описовій науці, там, де немає реальних розробок, які відповідають вищеназваним вимогам. А? Слабо? Далі буде...
Голосzнарода
Для к.т.н., доц.: це я маю здогадуватися чи висувати гіпотези про те, який Ви могли винахід зробити, якого в реальному житті невидно :0? Нетреба мені читати курс про інтелектуальну власність, мені його в магістратурі прочитали вже.
к.т.н., доц.
"Наша пісня гарна й нова, починаймо її знову". Ви мені вже ще раз вибачайте, але прослухати курс і щось із нього вивчити - то є дві великі різниці! Це по-перше. А по-друге, мій допис був адресований не тільки Вам. Стосовно інтелектуальної власності. Я сам "технарь" за станом душі, але розумію, що без знання основ інтелектуальної власності зараз майже ніяк. Навіть, якщо Ви вважаєте, що нічого нового не створюєте, то крім Ваших прав існують права інших людей, в т.ч. і Ваших роботодавців. І якщо якийсь Анонімус через незнання елементарних речей "нагріє" свого роботодавця на n-ну суму грошей або "підведе під статтю" (ст. 176 та 177 ККУ, до речі), то цим Анонімусом "не нарадіються". Тепер про винаходи, які Ви не бачите. Весь рукотворний світ, що нас оточує, побудований на чиїхось винаходах. В Україні зараз нумерація патентів на винаходи (ті, які на 20 років, з глобальною новизною) перевалила вже за 103000. Придивіться навколо себе - все це створено винахідниками! Щиро бажаю Вам удачі!
Коментувати
к.т.н., доц.
От читаєш на цьому ресурсі дописи, а, особливо, коментарі. Та й диву даєшся! Як у нас люди полюбляють розкидатися термінами, про які мають уявлення на рівні базарних розмов! В мене вже голова болить від "фейспалмів" з цього приводу. Наприклад, шановний "Голосzнарода" свого часу писав, що "в жодній з тих країн нема професійних науковців без реальних винаходів". І зразу помітно, що про винаходи вельмишановний пан знають трохи більше, ніж нічого. Тому маю бажання виконати деякий "лікнеп" з цього питання. Щоб не бути голослівним, візьмемо Закон України "Про охорону прав на винаходи і корисні моделі" (далі - Закон) та пов’язані з ним "Правила складання і подання заявки на винахід та заявки на корисну модель" (далі - Правила), а також Міжнародну патентну класифікацію (далі - МПК). Ця інформація не є сакральними знаннями, доступними лише обраним, а є у вільному доступі на сайті Верховної Ради України. Далі буде...
Доктор.
А что мешает аналитику-консультанту? Не хватает чего-то? Давайте отменим все, потому что у "независимых" аналитиков вдруг появились новые мысли в отношении ученых степеней и званий. Вы сначала пройдите этот путь до конца, а потом будете делать безумные аналитические предложения, кандидат философских наук. Без уважения к Вам, доктор наук, профессор, лауреат Государственной премии Украины в области науки и техники (2009)!
Голосzнарода
Для Доктор.: цікаво, які такі таємні супервинаходи Ви ховаєте за всіма цими науковими регаліями?
Коментувати
Доктор
Отменить двухуровневую систему присвоения научных степеней, чтобы уравнять Вас, кандидатов наук, с докторами наук? Одни сумасшедшие рассказывают об "огромных" надбавках, которые получают обладатели научных степеней и звания, другие о том, что все повально плагиаторы? Из-за нескольких подтвержденных случаев научной недобросовестности обесценивать деятельность всех ученых?
мда
Для Доктор.: Этот аналитег, по видимому, не может получить звание доцента со своми дружбанами по причине не знания иностранного языка, что является одним из основным условий прохождения тернистого пути наверх.
к.т.н., доц.
Для мда: Ну, слід все-таки визнати, що з англійською мовою таки трохи "передали куті меду". По-перше, всі ми здавали кандидатський мінімум, в т. ч. і з іноземної мови. Для чого тоді ми його здавали? По-друге, найкраще знання з мови закладаються в шкільному віці. А тих, хто навчався в школі при СРСР, особливо не питали, яку іноземну мову вчити. Напевне, ви уявляєте як після 35...40 років переучуватись на англійську мову, коли до цього вчив німецьку або французьку? По-третє, не в усіх галузях потрібне знання англійської мови аж на рівні чи не носія. Пам’ятаємо приказку "креслення - мова інженера"?
к.т.н., доц.
Для Доктор: При всій повазі до Вас, вельмишановний пане Докторе, напевне, не варто вже так категорично відмежовуватись від кандидатів наук. Ви і самі колись були таким кандидатом. І за те, що Ви змогли стати "доктором-професором-лауреатом", - честь Вам і хвала! Однак, у людей можуть бути інші життєві пріоритети. Та й не всім бути докторами! Тим більше, у вищій освіті основною "ударною силою" є той же кандидат наук, доцент. А професор у переважній більшості випадків перетворився в такого собі "паразитичного" персонажа. "Тягнути лямку" йому вже якось "не комільфо". Особисто знаю таких. Тим більше, що провідні країни світу "верхньою планкою" мають того ж PhD. Я оці регалії збереглися на пострадянському просторі, який, прямо скажемо, не "робить погоди" в галузі науки і техніки. Дуже подобається висловлювання одного вченого, професора до речі. Він сказав, що докторів наук більше у нас, але "Мерседеси" чомусь роблять у них! І скажіть, що це не так!
Коментувати
Гость
Как уже задолбали эти "активисты"-неудачники от науки. Разрушают последнее, что осталось у добросовестных ученых -мотивацию к научной деятельности. Подозрения, которыми они накрывают всех подряд, убивают мотивацию у молодежи к научной деятельности. У них, у неудачников, уже доцент не доцент, профессор не профессор и пр. А ведь эти ученые звания компенсируют финансовую недооценку обществом научного труда преподавателя, которого хотят "опустить" не только материально (что уже давно удается), но и морально (отняв научное звание). Да, чтобы получить звание, нужно писать статьи. Ну так пусть пишут. Каждая успешная научная работа повышает уровень квалификации автора и его самооценку. Все хотят смешать в одну кучу. Говорят, что нужно отменить диссертации? Да отмените все, после Вас только потоп ?
к.т.н., доц.
Для Гость: Перекладаю державною мовою та підписуюсь під кожним словом! :)))
Коментувати