В. Онацький: ще раз про ЗНО/ДПА-2017

Щоби підготувати учнів до ЗНО вчителям необхідно йти за спеціальними посібниками

В. Онацький: ще раз про ЗНО/ДПА-2017

Автор: Володимир Онацький, заступник директора школи з навчально-виховної роботи.

Відлунали перші дзвоники у школах, закінчилось напружене очікування початку навчального року і, мабуть, настав час подумати про те, як будемо цей навчальний рік завершувати.

А завершується навчальний рік, як відомо, для учнів 11 класів проведенням державної підсумкової атестації. У цьому році одинадцятикласники проходитимуть ДПА у формі зовнішнього незалежного оцінювання з трьох предметів: 1) українська мова і література (українська мова) – 23 травня; 2) математика – 31 травня або історія України (період XX – початок XXI століття) – 2 червня; 3) будь-який інший предмет з переліку (мови: іспанська, німецька, французька, англійська – 29 травня, російська мова – 6 червня, біологія – 8 червня, географія – 12 червня, фізика – 14 червня, хімії – 16 червня), при цьому учні можуть складати і математику, і історію України.

Варто зазначити, що освітяни пропонували розмежувати в часі закінчення навчального року та проведення зовнішнього незалежного оцінювання, проте такого розмежування не відбулося. Так, останній дзвоник у Києві пролунає 31 травня і на цей же день передбачено ЗНО з математики. Мабуть, навчальний рік у Києві скоротять і завершать 26 травня (або перенесуть ЗНО з математики, що менш імовірно). Але, однозначно, корективи в структурі навчального року (або в графіку проведення ЗНО) будуть.

Інформацію про результати основної сесії зовнішнього незалежного оцінювання з усіх навчальних предметів УЦОЯО планує розмістити на інформаційних сторінках учасників зовнішнього незалежного оцінювання до 23 червня 2017 року. За ніч школи підготують додатки (як було у цьому році) і вручать атестати 24 червня усім учням, окрім тих хто «злетів» з медалей (бо їм не встигнуть надрукувати атестати) або 30 червня (точна дата вручення атестатів ще невідома).

Зауважу, що за підсумками зовнішнього незалежного оцінювання укладаються рейтинги загальноосвітніх навчальних закладів та формується оцінка ефективності державної регіональної політики. Безумовно, є певна заслуга навчальних закладів у тому, що учні на високому рівні складають ЗНО; у багатьох ЗНЗ працюють справжні професіонали, які на високому рівні викладають предмети, і адміністрація шкіл намагається доручити викладання предметів у старших класах кращим з кращих. Це правда. Але правда полягає і в тому, що для того, аби добре підготувати учнів до ЗНО вчителям необхідно забути про програми для 10-11 класів та рекомендовані МОН підручники, та йти за посібниками для підготовки до ЗНО. Наприклад, усі чудово знають: щоб підготуватися до ЗНО з української мови, треба йти за посібниками О.Авраменка. Так само і з іншими предметами.

Чому мовчить освітянська спільнота, чому мовчать батьки, чому не приводить МОН програми старшої школи у відповідність до програм ЗНО – окреме питання, що вимагає окремого дослідження… Проте на сьогодні ситуація така: добре підготуватися до ЗНО в умовах навчання в школі можна, якщо вчитель працює за програмою ЗНО, або якщо учень займається самоосвітою, або з репетитором. Тобто робота учня та учителя на уроці має бути цілеспрямованою, орієнтованою на ЗНО. І це можливо, коли учні навчаються у профільних класах і майже всі будуть здавати ЗНО з профільних предметів. У такому випадку, не потрібні ніякі репетитори, адже 5-8 годин вивчення профільних предметів достатньо, щоб добре підготуватися до ЗНО. Інша річ, коли предмет вивчається на рівні «стандарт», а він потрібен для ЗНО. На ЗНО виносяться питання не лише рівня стандарт, а й академічного та профільного рівнів. А як скласти те, чого в школі не вивчав? Ось тут і виникає потреба у самоосвіті або у репетиторах. Проте бувають випадки, коли необхідні знання учні безкоштовно доотримують на факультативах, консультаціях та в гуртках.

Зазначу, що підготовка до ЗНО – це процес, який не починається за тиждень до тестування, а передбачає значно довший час. Адже від того, як дитина підготується до ЗНО, до вступу у ВНЗ, залежить не лише здійснення її мрії, а й добробут родини. Мені відомо багато випадків, коли діти з незаможних сімей вступали на бюджет до найпрестижніших ВНЗ країни лише завдяки своїм зусиллям, своєму бажанню, своїм знанням, здобутим без репетиторів, а також випадки, коли орієнтовані на контракт учні провалювали ЗНО.

Проте ЗНО і ДПА – це різні речі, і хоча вони зараз були об’єднані, їх мета неоднакова. ЗНО – це, перш за все, перепустка до вищого навчального закладу, ДПА – це результат шкільного навчання за 10-11 класи. При цьому програма ЗНО передбачає перевірку знань з предмету за весь курс шкільного навчання, і питання включаються не лише рівня «стандарт», а й «академічного» та «профільного» рівнів. А питання на ДПА мають бути лише ті, які опрацьовувались учнями 10-11 класів, при цьому на рівні «стандарт», адже не всі учні вивчали в школі предмети на інших рівнях. У 2017 році учні можуть пройти ЗНО з чотирьох предметів, при цьому як ДПА зараховуються три.

З огляду на викладене, вважаю, що було б доцільним:

1) при складанні зовнішнього незалежного оцінювання з української мови та літератури за 12-бальною шкалою оцінювати не лише субтест з української мови, а й субтест з української літератури, адже, по суті, учні здають два предмети. Незрозуміло, чому якщо складається українська література, результатів за 12-бальною шкалою немає. При цьому оцінюватися за 12-бальною шкалою мають ті питання, які відображають програмовий зміст з предмету за 10-11 класи, адже учні складають ДПА саме за курс старшої школи, а не за курс усього шкільного навчання. Важливо, щоб до шкали, за якою будуть оцінюватись досягнення учнів за 12-бальною шкалою потрапили лише питання, які відповідають рівню «стандарт», адже не всі учні вивчали предмет на академічному чи профільному рівнях, проте опанувати предмет на рівні стандарту зобов’язані були всі. Це дозволить учням, які не збираються вступати до ВНЗ (або змушені будуть при вступі до ВНЗ мистецького та військово-спортивного профілів проходити творчі конкурси) здати два тести ЗНО та отримати результати ДПА з трьох предметів, а також зекономить бюджетні кошти.

2) те саме зауваження/пропозиція стосуються також оцінювання навчальних досягнень з інших предметів (математики, біології, географії, фізики, хімії); з історії України це питання вирішено, хоча не впевнений, що до 12-бальної шкали не увійшли питання академічного та профільного рівнів.

3) недоцільним є при реєстрації учнів для проходження ЗНО/ДПА вказувати, які предмети зараховувати учням як результати ДПА, адже реєстрація відбувається у лютому, а тестування – у травні-червні, тобто через 3-4 місяці після реєстрації бажання (плани, можливості, потреби) учнів можуть змінитися.

4) при визначенні результатів, які зараховуватимуться як ДПА, автоматично зараховуються результати з української мови; з історії України або математики (якщо учень складав один предмет з цих двох), або за вибором учня (якщо учень складав і історію України, і математику); третя оцінка зараховується з будь-якого предмета, складеного учнем, за вибором учня. Не зараховуються оцінка за ДПА з предмета, який не вивчався учнем у навчальному закладі (з іноземної мови, що вивчалась самостійно);

5) окремим дискусійним питанням є розмежування (окреме шкалювання) результатів ЗНО з української мови та літератури за 200-бальною шкалою, оскільки багато абітурієнтів вважає недоцільним вплив знання літератури для вступу на технічні факультети.

Урахування зазначених пропозицій, на мій погляд, сприятиме подальшому удосконаленню та покращенню системи ЗНО/ДПА, адже ці пропозиції спираються на демократичні засади і максимально враховують інтереси випускників загальноосвітніх навчальних закладів, а також реально свідчитимуть про рівень навчальних досягнень випускників шкіл, виходячи зі стандарту загальної середньої освіти.

Оригінал

Освіта.ua
16.09.2016

Популярні блоги
Д. Коптило: реформатори не винні, що змін не відбувається Далеко не Клопотенко, Супрун чи Гриневич винні в тому, що змін на краще не відбувається
В. Онацький: репетиторство як альтернатива школі Боротися з репетиторством не варто, але треба покращувати освітній процес у школах
Олег Фасоля: на скільки ж зросла зарплата вчителя? Держава не може забезпечити рівень зарплати, який має відповідати статусу педагога в суспільстві
О. Костюк: Польщі потрібні таланти, а Україні – ні? Система вищої освіти України приречена продукувати масовий освітній продукт, а не унікальний
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Мила
Я в этом году закончила 11 класс. ВНО и так не легко было сдать...а если действительно на следующий год обязательным будет иностранный язык, тогда точно большинство выпускников останется из документами за 9 класс. Это как раз и станет подтверждением того, что преподаватели не могут выучить большую группу учеников иностранном языку. Таким образом мы достигнем лишь множество конфликтов. Мне даже сейчас не очень весело... Результаты пришли, выпускной отпраздновали, а из-за того, что результаты так поздно пришли(так нам объяснили) аттестаты сделать не успели. Выдали только свидетельства за девятый. Теперь и поступить не могу, и с школой разбираться вроде неправильно.
Алла
Для Мила: знаете, ученикам нужно начать с себя, начать учиться прежде всего и учиться систематически, Пока же я наблюдаю картину, что в классе из 30 чел реально учат от силы 4-5. Остальные или надеются на списывание на протяжении всех лет или на то,что родители все решат и уладят. Тот же англ нужно УЧИТЬ! Тогда и ЗНО по нему не будет таким уж невыполнимым.Боятся те,кто знают,что ничего не знают. Такие абитуриенты просто тешат свое эго и эго родителей,что они идут в вуз,а на самом деле никакой пользы не приносят.Ведь вузовские дисциплины куда сложнее школьных, которые так и не были усвоены...Проходные баллы в вузы должны быть высокими однозначно.А то что вуз,что пту,контингент в них один...Извините,если немного резко высказалась...
Коментувати
Юлія
Якщо я здаю ЗНО з математики та історії, чи можуть вони бути зарахованими як два ДПА? Чи зарахується лише один предмет на вибір?
кет
укр. літ не потрібно виносити на зно....цей предмет---для душі(вивчати 1 твір 5-6 годин,обговорювати, аналізувати вагомі епізоди,плекати емоціо)
юлий
ЗНО и ДПА это в принципе одно и то же, так как проверяются "знания, умения и навыки" учащихся за период 1-11(12) класса. Разница лишь в том, что ЗНО наиболее точнее определяет УРОВЕНЬ знаний. В школе, и это не секрет, махинаций больше с балами.
Вилен
Для юлий: да, но функция ДПА - проверить знания не с 1 по 11 класс, а лишь за 10-11 классы...
Коментувати
lili
Я також вважаю, що потрібно розмежувати українську моав та літературу при складанні ЗНО!!! Немає сенсу усім учням відповідати на питання з української літератури!!!
ІННА
Повністю згодна із автором цієї статті: актуально,грамотно,р о з у м н о! Дякую!
Віта
Я викладаю українську мову та літературу і не вважаю, що треба готуватись за посібниками Авраменка. За посібником у кінці можна пройти декілька тестів. А треба навчити бачити проблему і вміти її роз’язати. Не згодна з написаним. Доцільність ДПА з літератури - а воно було завжди тільки у профільних класах. Автор не знає наших проблем.
Вилен
Для Віта: тобто ви вважаєте, що за підручниками 10-11 класів з української мови можна підготуватись до ЗНО? Прошу назвати автора цього підручника для 10-11 класів?
Коментувати
Oksana Loitarenko
Я взагалі не бачу сенсу наразі вводити зно з третього предмету за вибором, адже було проанонсовано здачу іноземної мови як обовязкової - ну не склалося в 2017 році здавати, ні технічно (через аудіювання - начебто, це й так було не зрозуміло, що в масштабі всієї країни його провести не можна!), ні змістовно - результати апробаційного тестування невтішні і тестова база має бути доопрацьована. То чому б не залишити все на рівні минулого року, адже інші предмети у форматі дпа ще не апробувались, включаючи і іноземні мови (апробація відбувалась за новими програмами, а здаватись у 2017 буде за програмою 2014 р.), я вже не кажу про дотримання диференціації в стандарті і профілі - то може краще було б довести до ладу іноземні тести, все одно через рік згідно нормативних документів ми повернемось до обовязкової їх здачі - навіщо всього на ОДИН рік цей вінегрет робити, щоб через рік скасувати!!!(( здається, наш освітній човен ніколи не допливе до місця призначення через постійні реформні шторми!
Алла
Для Oksana Loitarenko: Не понимаю, в чем пробоема провести аудирование.В пакет с заданиями разве сложно вложить диск? В каждом пункте сдачи ВНО разве будет проблема с тем,чтобы найти ноутбук?
Коментувати
марсік
Дуже, дуже грамотні пропозиції та зауваження. Видно, що дійсно вникаєте у проблеми. Лишень би почули ще Вас!