В. Карандій: ЗНО невід'ємна складова освітньої галузі

2016 рік був чи не найскладнішим за всі роки існування системи стандартизованого оцінювання

В. Карандій: ЗНО невід'ємна складова освітньої галузі

Автор: Вадим Карандій, директор Українського центру оцінювання якості освіти.

­У 2016 році зовнішнє незалежне оцінювання проходило вдесяте. Дев’ятий рік поспіль його результати є обов’язковими та визначальними для вступу до вищих навчальних закладів України. За підсумками зовнішнього незалежного оцінювання укладаються рейтинги загальноосвітніх навчальних закладів та формується оцінка ефективності державної регіональної політики. Технології зовнішнього незалежного оцінювання використовуються для відбору на навчання у магістратурі.

Водночас 2016 рік був чи не найскладнішим за всі роки існування системи стандартизованого оцінювання. Виклики, які постали внаслідок відкриття правоохоронними органами влітку 2015 року кримінального провадження, поставили під сумнів спроможність Українського центру оцінювання якості освіти проводити тестування в найближчому майбутньому. Більшість процесів у центрі автоматизовано, тому вилучення програмного та апаратного забезпечення, а також баз даних, у тому числі банку тестових завдань, не просто розбалансували систему, а зробили її неефективною та неспроможною виконувати звичні для неї завдання.

Для збереження зовнішнього незалежного оцінювання було прийнято рішення поступитися окремими прогресивними практиками та планами, що були напрацьовані раніше. Зокрема, довелося відмовитися від проведення державної підсумкової атестації у формі зовнішнього незалежного оцінювання випускників вищих навчальних закладів І–ІІ рівнів акредитації, обов’язкової державної підсумкової атестації у формі зовнішнього незалежного оцінювання з іноземної мови, запровадження аудіювання з англійської мови (відсутність апробованих технологій проведення зовнішнього незалежного оцінювання з іноземних мов), використання дворівневих тестових завдань.

Сьогодні з впевненістю можна стверджувати, що зовнішнє незалежне оцінювання 2016 року відбулося. Відбулося завдяки розумінню та злагодженій співпраці Українського та регіональних центрів оцінювання якості освіти з Міністерством освіти і науки України, Кабінетом Міністрів України, Комітетом з питань науки і освіти Верховної Ради України, а також за підтримки багаторічних партнерів – Агентства США з міжнародного розвитку та Альянсу USETI.

Підбиваючи підсумки цьогорічного зовнішнього незалежного оцінювання, виділимо ключові досягнення та новації, що були запроваджені. Український центр оцінювання якості освіти остаточно перейшов на нову модель рейтингового оцінювання учасників зовнішнього незалежного оцінювання шляхом використання критеріального порога «склав/не склав»; розроблено та оприлюднено нову методику переведення тестових балів у рейтингову оцінку за шкалою 100-200, що дозволяє автоматизованим способом визначати результати тестування усіх учасників; відомості з результатами державної підсумкової атестації доводилися до загальноосвітніх навчальних закладів дистанційно, через спеціальний он-лайн сервер, а їхня автентичність засвідчувалася електронним цифровим підписом; проведено опитування щодо впливу соціально-економічного середовища на результати навчання учнів; апробовано новий формат тестових завдань з іноземних мов; за технологією зовнішнього незалежного оцінювання проведено вступні випробування до магістратури на спеціальність «Право».

Чи не найбільшим цьогорічним поступом вважаємо оприлюднення для загального використання пласту даних про результати тестування усіх учасників 2016 року. Педагогічна спільнота, науковці, громадськість отримали важливу інформацію для аналізу, досліджень та планування нової освітньої політики, що базується на фактичних даних. В той же час, такі кроки є продовженням практики відкритості системи зовнішнього незалежного оцінювання, що є невід’ємною умовою для збереження довіри суспільства до неї.

З початком нового навчального року, ми впевнено констатуємо про плани Українського центру на 2017 рік. Зокрема, в наступному році державна підсумкова атестація випускників старшої школи загальноосвітніх навчальних закладів проходитиме у формі зовнішнього незалежного оцінювання. Майбутні випускники складатимуть обов’язково українську мову і літературу (українську мову), математику або історію України (період XX - початок XXI століття), а також ще один навчальний предмет за вибором учасника.

Ураховано пропозиції освітян щодо розмежування в часі закінчення навчального року та проведення зовнішнього незалежного оцінювання – у 2017 році тестування розпочнеться 23 травня та завершиться до 15 липня. Основна сесія зовнішнього незалежного оцінювання триватиме з 23 травня до 16 червня. Тестування з української мови і літератури відбудеться 23 травня, іспанської, німецької, французької мов – 25 травня, англійської мови – 29 травня, математики – 31 травня, історії України – 2 червня, російської мови – 6 червня, біології – 8 червня, географії – 12 червня, фізики – 14 червня, хімії – 16 червня.

Інформація про результати основної сесії зовнішнього незалежного оцінювання з усіх навчальних предметів буде розміщена на інформаційних сторінках учасників зовнішнього незалежного оцінювання до 23 червня 2017 року, тобто до початку вступної кампанії.

Також у наступному році Український центр оцінювання якості освіти адмініструватиме пілотний етап проекту PISA. У 2018 році Україна вперше візьме участь у Програмі міжнародного оцінювання учнів – PISA (Programme for International Student Assessment), створеній з ініціативи Організації економічного співробітництва й розвитку (ОЕСР) та її партнерів, долучившись до більш ніж 80 країн-учасниць. Це унікальний проект, який дозволяє оцінити компетенції учнів із читання, математики та природничих дисциплін, безпосередньо не пов’язані зі знанням матеріалу шкільних програм. Крім того PISA проводить опитування учнів, які беруть участь у Програмі з метою простежити зв’язок між тим, як вони виконують завдання PISA, і різноманітними умовами їхнього життя та навчання.

Утвердження зовнішнього незалежного оцінювання як невід’ємної складової освітньої галузі України відбулося. В контексті реформування системи загальної середньої освіти, зовнішнє незалежне оцінювання має потенціал стати не лише ефективним інструментом відбору до вищих навчальних закладів, але й моніторингу якості тих змін, що будуть запроваджуватися в найближчому майбутньому.

Оригінал

Освіта.ua
14.09.2016

Популярні блоги
Л. Гриневич: діти за кордоном мають подвійне навантаження Щоб уникнути подвійного навантаження, необхідно напрацювати механізм перезарахування результатів
О. Северенчук: для дітей важлива якість розкладу Не так важливе навантаження, як грамотний підхід до формування розкладу і робочого дня дитини
В. Співаковський: у батьків дуже змінилися пріоритети На перше місце вийшла безпека дитини, на друге – соціалізація, і лише на третє – знання
І. Лікарчук: де справжня дерусифікація освіти? Справжня дерусифікація української освіти не відбудеться від змін у програмі з літератури
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Вилен
Карандій пише: "Ураховано пропозиції освітян щодо розмежування в часі закінчення навчального року та проведення зовнішнього незалежного оцінювання" Чудово! Але навчальний рік у Києві закінчується 31.05 і в цей же день ЗНО з математики... Чи на свято йти, чи на ЗНО...
Anna
Для Вилен: а с чего вы взяли что учебный год заканчивается 31 мая??
Вилен
http://don.kievcity.gov.ua/files/2016/8/31/lust_2016-2017.pdf
Коментувати
Вилен
І жодної відповіді на пропозиції щодо прроведення ДПА у формі ЗНО, які направлені до МОН ще місяць назад... http://osvita.ua/blogs/52130/
Андрей Козак
англійської мови – 29 травня, математики – 31 травня Как-то немного по дебильному. Математика+Английский - очень популярная схема, непохо бы хотя бы пару дней отдохнуть между ЗНО.
липа
Для Андрей Козак: Знания, если накоплены за учебный год, то никаких "временных подготовок" - не должно быть - в принципе. Так как даже за 2-10 дней не наверстаешь пробелов знаний. Натаскивание в перерыве м/д экзаменами - это нонсенс, липа.
Коментувати
людина
Нашим учителям нельзя проверять работы, где ученику тяжело отстоять свою правоту. Некоторые занижают оценки из-за незнания своего предмета, некоторые- из-за плохого настроения... Примером этого является проверка сочинений на ЗНО. Многим детям через апелляцию приходилось вырывать свои баллы. Вот где "спотворюеться" реальная картина знаний.
совесть
Для людина: Перевірка бланків Б лише одним екзаменатором - додатковий ризик об’єктивності оцінювання, однак економія коштів. Але кому зараз цікава якість ЗНО? Війна, безгрошів’я, безробіття, туманні перспективи працевлаштування з дипломом про вищу освіту... Чи хоча б хтось зацікавиться відкритою базою результатів? Репутація УЦОЯО зруйнована! Стерильні доповіді про важку працю не сприймаються...
Коментувати
Владимир Белый
Варто звернути увагу на досвід поляків, коли всі (батьки, учні та вчителі) виступили проти завдань з варіантами відповідей як такі, що привносять спотворення у реальну картину учнівських досягнень. Вони були вимушені піти на значно більші затрати, бо відтак до проведення та перевірки щороку залучається половина вчителів країни, але кардинально виграли у питанні якості поточної діяльності педкадрів, бо ті, хто був прямо зануреним у зміст "матури" (наше ЗНО) і ті, хто про те лише чув - це ДВІ ВЕЛИКІ РІЗНИЦІ. При цьому вчителі конкурують за право брати участь у перевірці робіт на "матуру", бо те високо ціниться для отримання вищого рівня на атестації.