![]() |
Пропозиції, що сприятимуть подальшому удосконаленню та покращенню системи ЗНО/ДПА |
Володимир Онацький: погляд педагога на ЗНО/ДПА-2017
Автор: Володимир Онацький, заступник директора школи з навчально-виховної роботи.
ЗНО вже давно довело право свого існування, і все менше й менше залишається його противників. І це добре, адже ЗНО – це відкритий шлях тисячам випускникам шкіл до вищої освіти. Проте система ЗНО – це система, що постійно розвивається, удосконалюється, змінюється, набуваючи при цьому і нових функцій.
Так, за останні два роки ЗНО почали ототожнювати з ДПА, і хоча в цьому році це робити було ще не зовсім правильно, у наступному році це ототожнення є цілком правомірним, оскільки державну підсумкову атестацію з усіх предметів учні загальноосвітніх навчальних закладів за курс старшої школи проходитимуть у формі зовнішнього незалежного оцінювання. Про це наголошується у наказі МОН України № 889 від 27 липня 2016 року «Деякі питання проведення в 2017 році зовнішнього незалежного оцінювання результатів навчання, здобутих на основі повної загальної середньої освіти».
Так, у згаданому наказі зазначено: «У 2017 році результати зовнішнього незалежного оцінювання з трьох предметів (українська мова і література (українська мова), математика або історія України (період ХХ - початок ХХІ століття), а також один навчальний предмет за вибором випускника) зараховуються як результати державної підсумкової атестації за освітній рівень повної загальної середньої освіти для випускників старшої школи загальноосвітніх навчальних закладів 2017 року».
З огляду на вищезазначене, хочу поділитися наступними думками:
1. Дуже схвально ставлюсь до того, що державна підсумкова атестація з усіх предметів проходитиме у формі ЗНО. Це дозволить батькам заощадити гроші, а випускників позбавить необхідності готуватися як до екзаменів у школі, так і до зовнішнього тестування.
2. Добрим є й те, що третій предмет, який зараховується як ДПА, обирають самі випускники.
3. Оптимальною є й кількість предметів, яку може скласти випускник – чотири.
4. Разом з цим, було б доцільно, при складанні зовнішнього незалежного оцінювання з української мови та літератури за 12-бальною шкалою оцінювати не лише субтест з української мови, а й субтест з української літератури, адже, по суті, учні здають два предмети. Незрозуміло: чому українська література складається, а результатів за 12-бальною шкалою немає. При цьому оцінюватися за 12-бальною шкалою мають ті питання, які відображають програмовий зміст з предмету за 10-11 класи, адже учні складають ДПА саме за курс старшої школи, а не за курс усього шкільного навчання. Важливо, щоб до шкали, за якою будуть оцінюватись досягнення учнів за 12-бальною шкалою потрапили лише питання, які відповідають рівню «стандарт», адже не всі учні вивчали предмет на академічному чи профільному рівнях, проте опанувати предмет на рівні стандарту зобов’язані були всі. Це дозволить учням, які не збираються вступати до ВНЗ (або змушені будуть при вступі до ВНЗ мистецького та військово-спортивного профілів проходити творчі конкурси) здати два тести ЗНО та отримати результати ДПА з трьох предметів, а також зекономить бюджетні кошти.
5. Те саме зауваження/пропозиція і стосовно оцінювання навчальних досягнень з інших предметів (математики, біології, географії, фізики, хімії); з історії України це питання вирішено, хоча не впевнений, що до 12-бальної шкали не увійшли питання академічного та профільного рівнів.
6. Недоцільним є при реєстрації учнів для проходження ЗНО/ДПА вказувати, які предмети зараховувати учням як результати ДПА, адже реєстрація відбувається у лютому, а тестування – у травні-червні, тобто через 3-4 місяці від реєстрації і бажання учнів може змінитися.
7. При визначенні результатів, які зараховуватимуться як ДПА, автоматично зараховуються результати з української мови; з історії України або математики (якщо учень здавав один предмет з цих двох), або за вибором учня (якщо учень здавав і історію України, і математику); третя оцінка зараховується з будь-якого предмета, зданого учнем, за вибором учня. Не зараховуються оцінка за ДПА з предмета, який не вивчався учнем у навчальному закладі (з іноземної мови, що вивчалась самостійно).
Урахування зазначених пропозицій, на мій погляд, сприятиме подальшому удосконаленню та покращенню системи ЗНО/ДПА, адже ці пропозиції спираються на демократичні засади і максимально враховують інтереси випускників загальноосвітніх навчальних закладів, а також реально свідчитимуть про рівень навчальних досягнень випускників шкіл, виходячи зі стандарту загальної середньої освіти.
Освіта.ua
25.08.2016