Трансформація традиційної школи в громадсько активну
Трансформація школи - це її перетворення з одного типу в інший. Громадсько активні школи ще не мають спеціального статусу, але можна стверджувати, що це школи, діяльність яких спрямована на розвиток громадянськості в усіх сферах діяльності, установлення партнерських стосунків із громадою та розвиток позицій у поєднанні зусиль щодо задоволення потреб як школи, так і громади
Процес трансформації школи в ГАШ має певні етапи:
- аналіз існуючого стану школи, оцінка ступеня виконання місії школи, прийняття рішення про необхідність зміни місії школи (зазвичай це відбувається тоді, коли аналіз і оцінка дають небажані результати: школа має низький рейтинг у громадян, або демографічна ситуація загрожує закриттю школи; або школа недостатньо використовує світовий інноваційний досвід для покращення справ тощо);
- вивчення літературних джерел та існуючого зарубіжного й вітчизняного досвіду створення та функціонування ГАШ;
- ініціація змін, формування нового бачення школи; розробка нової місії й окреслення перспектив її розвитку;
- оцінка зовнішнього середовища: вивчення ситуації в територіальній громаді, виокремлення її потреб, можливих напрямів спільної діяльності зі школою, лідерів і волонтерів, людей, які займаються народним мистецтвом, визначення стейкхолдерів, потенційних партнерів, спонсорів і меценатів;
- визначення потреб школи та можливих способів їх задоволення у спільній діяльності з громадою, виділення й оцінка реалістичності внутрішніх ресурсів школи для її трансформації;
- розробка на основі місії нових цілей і завдань школи, спрямованих на роботу з місцевою громадою, мешканцями мікрорайону та гуманізація стосунків із працівниками школи; забезпечення двостороннього обміну інформацією з оточенням, залучення членів громади до управління школою та участь школи у прийнятті рішень на місцевому рівні;
- створення творчої групи із залученням фахівців, педагогічної громадськості, членів територіальної громаді, упливових осіб та розробка спільними зусиллями проекту трансформації традиційної школи в ГАШ у системі:місія - мета - завдання - план реалізації на основі графіка Ганта - заходи - терміни - очікуваний результат - система оцінювання проміжних і кінцевих результатів (виділення показників, процедур оцінювання, термінів, тих, хто буде оцінювати) - людські ресурси, розподіл обов'язків та відповідальності - матеріально-технічні ресурси - бюджет проекту;
- визначення ресурсної бази для виконання проекту ГАШ; пошук партнерів і джерел фінансування, установлення взаємозв'язку з державними органами управління освітою та впливовими громадянами, визначення переваг і перешкод для усвідомлення ступеня реалістичності здійснення проекту;
- організація виконання проекту: розробка операційного плану, визначення груп підтримки, створення системи управління проектом, здійснення моніторингу його реалізації з поточним коригуванням для спрямування на запланований результат.
- поточне управління ресурсами та ризиками реалізації процесу трансформації традиційної школи в ГАШ.
Освіта.ua
05.11.2008