Рольову гру як різновид гри слід вважати діяльністю. Як навчальна або дидактична, гра поєднує в собі риси ігрової та навчальної діяльності. У навчанні іншомовного усного мовлення рольова гра є насамперед мовленнєвою діяльністю учнів, у ході якої вони програють різноманітні соціальні та міжособистісні ролі

Стаття «Рольова гра як мовленнєва діяльність учнів та її проведення»

Оцініть публікацію
 

Рольову гру як різновид гри слід вважати діяльністю. Як навчальна або дидактична, гра поєднує в собі риси ігрової та навчальної діяльності. У навчанні іншомовного усного мовлення рольова гра є насамперед мовленнєвою діяльністю учнів, в ході якої вони програють різноманітні соціальні та міжособистісні ролі, реалізуючи при цьому як вербальні, так і невербальні засоби спілкування (жести, пози, міміку, контакт очей).

Розглянемо рольову гру з позиції учнів і з позиції вчителя.

З позиції учнів рольова гра є ігровою діяльністю, в процесі якої школярі виконують певні ролі. Метою рольової гри є мовленнєва діяльність – гра, коли вмотивованість дій полягає у змісті діяльності, а не поза її межами. Навчальний характер гри учнями не усвідомлюється. Отже, з точки зору учнів рольова гра є діяльністю, спрямованою на оволодіння іншомовним спілкування.

З позиції вчителя рольова гра є формою організації навчального процесу, зокрема навчання говоріння. Метою рольової гри вчитель вважає формування й розвиток в учнів мовленнєвих навичок і вмінь. Рольова гра є керованою, її навчальний характер вчителем чітко усвідомлюється. Таким чином, педагогічна мета використання рольової гри в навчанні мовлення реалізується в завуальованій формі.

Вчитель найчастіше проводить рольову гру на завершальному етапі роботи над темою при активації мовних навичок і умінь. Однак підготовка до гри здійснюється завчасно, з самого початку вивчення теми. У ході роботи по підготовці до рольової гри програються мікроситуації, невеликі сценки, розігруються діалоги. Дуже часто підготовка починається з вступної бесіди.

Продумуючи рольову гру вчитель повинен враховувати наступні її ознаки [1, с. 35]:

  • Ситуація повинна бути найбільш наближеною до життя. У ситуації необхідно дати зведення про соціальні взаємини партнерів (офіційні, неофіційні).
  • Ролі, обрані учнями, повинні найбільшою мірою підходити для даної ситуації. Ролі звичайно розподіляє вчитель, проте їх можуть вибрати і самі учні. Це залежить від особливостей групи й особистісних характеристик учнів, а також від ступеня володіння ними іноземною мовою.
  • Учасники рольової гри повинні враховувати наявність різних рольових цілей.
  • Учасники рольової гри не повинні діяти індивідуально, а тільки колективно.
    5. Наявність загальної мети у всього колективу.
  • Учасники гри приходять до власного рішення, підказаному ситуацією і думками самого учня: куди поїхати відпочивати, яку книгу прочитати і т. д.
  • Наявність системи групового й індивідуального оцінювання діяльності учасників гри. Кожен учасник гри в залежності від виконання заданої ролі оцінюється або експертом з числа самих учасників, або викладачем.
  • Наявність керованої емоційної напруги. Створення доброзичливої атмосфери.
  • Учитель повинний намагатися передбачати можливі типові помилки учнів у ході рольової гри, тому що вони будуть аналогічними помилкам при використанні будь-яких інших прийомів навчання, і попередити їх, продумавши попередні вправи на використання мовних явищ, що обов'язково будуть знаходитись в рольовій грі.

Учителю, що включив рольову гру в практику своєї роботи, варто критично ставитися до механічних тренувальних вправ (виконання відрізняється крайньою монотонністю, матеріал далекий від зразків реального спілкування) і віддати перевагу творчим видам роботи (драматизація, піднесення нового матеріалу у формі мікродіалогів).

Таким чином, рольова гра додає навчальному спілкуванню комунікативну спрямованість, зміцнює мотивацію вивчення іноземної мови і значно підвищує якість оволодіння ім. Рольова гра допомагає спілкуванню, сприяє передачі життєвого досвіду, одержанню нових знань, правильній оцінці вчинків, розвитку комунікативних навичок людини, її сприйняттю, пам’яті, мисленню, уяві, виникненню емоцій, а також таких рис як колективізм, активність, дисциплінованість, спостережливість, уважність.

Література

1. Калаева Г. Г. Интенсификация обучения французскому языку при помощи языковых игр//Иностранные языки в школе. – 1996. – №3. – с. 35.

Автор: Чумак Вікторія Вікторівна
Посада: учитель англійської мови.

Матеріал розміщено в рамках проведення Форуму педагогічних ідей «УРОК»

Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації, а також поширювати, перекладати або копіювати будь-яким способом без письмового дозволу освітнього порталу Освіта.ua.

Освіта.ua
28.04.2015

Популярні новини
Що робитиме МОН у напрямі реформи середньої освіти Відомство оприлюднило 10 кроків, що будуть реалізовані у напрямі реформи середньої освіти
Міносвіти затвердило порядок реагування на булінг Документ визначає механізм реагування на випадки булінгу (цькування) в закладах освіти
Понад третини вчителів працюють на межі виснаження Однією з головних причин незадоволення вчителів власною діяльністю є брак мотивації
МОН: місцева влада зможе платити повні надбавки вчителям Уряд ухвалив рішення про спрямування додаткових 2,2 млрд для виплат вчителям
Загрузка...

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!