Станіслав Ніколаєнко

Регулярно відвідуючи університети, розмовляючи з батьками, абітурієнтами, викладачами, спілкуючись із пресою, поряд з позитивними моментами запровадження ЗНО бачу багато серйозних прорахунків та дезорганізації вступної кампанії цього року

Станіслав Ніколаєнко: Сучасна вступна кампанія - вінець неорганізованості

Кидається у вічі повне ігнорування професійно-орієнтаційної роботи. Школи, служби зайнятості, органи управління освітою, суспільство відмовились від профорієнтаційної системи. Абітурієнт вступає на всі спеціальності: техніка, журналіста, лікаря, військового... Як результат маємо повну дезорієнтацію університетських приймальних комісій, батьків, абітурієнтів, суспільства.

Нереальні, гіперболізовані конкурси, короткі терміни остаточного визначення абітурієнтів із спеціальністю (5 днів), розкиданість документів по вузам, регіонам при зарахуванні призведуть до вселенського безладу. Вважав би за необхідне на державному рівні серйозно вибудувати систему професійно-орієнтаційної роботи. Вузи втрачають свого студента і зв'язки зі школами. Втрачають своє значення університетські учнівські олімпіади, факультети довузівської підготовки.

Систему професійно-орієнтаційної роботи потрібно налагодити з дитячого садка. В кожному місті, районі, області створити центри професійно-орієнтаційної роботи, долучивши академію педагогічних наук та педагогічні університети. Інакше за висловом Василя Сухомлинського суспільство може набрати ознак Аду. В перспективі кожен абітурієнт повинен знати особливості свого характеру, своїх талантів, мати направлення та рекомендації такого центру. При вступі також слід обов'язково враховувати середній бал атестату як показника загального розвитку дитини. Практика показує, що слід також обмежити право вступу абітурієнта трьома вишами.

Що стосується пільговиків (сиріт, дітей загиблих, чорнобильців та ін.) - не потрібно драматизувати це питання. Відкритими очима подивитися на цю проблему. Пільги відміняти не потрібно! Але не можна не бачити проблеми, коли на одну й ту ж престижну спеціальність, одного й того ж університету, вступають переважно пільговики. Слід обмежити кількість пільгових місць, наприклад 30% від загальної. При долі у 5-7% пільговиків від усього абітурієнтського загалу ця норма цілком демократична. І тоді обдаровані, талановиті діти матимуть змогу навчатися на престижних спеціальностях.

Це лише частина кроків, які потрібно здійснити для впорядкування вступної кампанії. Але не вносячи корективів у процес, ми можемо зруйнувати систему вищої освіти, можемо поруйнувати долі дітей, які вступили не за покликанням, не за талантом, а куди «встиг». Яка буде доля вчителя, який не любе дітей, або інженера з якого б вийшов чудовий журналіст, можна тільки уявити.

Станіслав Ніколаєнко, Голова ВГО "Громадська Рада освітян і науковців України", лідер партії "Справедливість".

Освіта.ua
24.07.2009

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів