М. Гриньова: виховуємо ще одне покоління, яке не читає

Нашим учням треба давати медаль за відвагу, бо толерантно терплять усі хвороби нашої освітньої системи

М. Гриньова: виховуємо ще одне покоління, яке не читає

Автор: Марія Гриньова, викладач кафедри освітньої політики Одеської академії неперервної освіти.

Для мене справжня інтрига, як історичний роман "Айвенго" (у різних виданнях від 240 до 511 сторінок) потрапив до програми 7 класу?!

Автори програми мали реальні сподівання, що діти 11–12 років зможуть / захочуть осилити цей твір, як зазначено у консультації філолога «із складним за будовою сюжетом», осягнути чотири основні лінії і пройнятися його глибиною?! Чи кожному дорослому це по силі?! Чи за мету ставили, щоб діти нахапалися, як фасфуду, уривків із хрестоматії і їх нудило від читання?!

Син на 5-й сторінці тексту з кілометровими описами місцевих колоритів і всякої всячини запитав мене: «А де інтрига?!» І постійне нудіння про нудно...

Читаю описи роману у книжкових крамницях: роман «Айвенго» ось уже двісті років залишається улюбленою книгою дітей і дорослих... А в 2022 році  для дітей 11–12 років – ні)))

Загалом нашим дітям потрібно давати «медаль за відвагу», бо толерантно терплять усі хвороби нашої освітньої системи...

Мама сказала, що коли навчалася в школі, влітку читала усі твори в повному обсязі (мама не сказала, що була чи не одна така в класі), а в тебе є вибір: повний чи скорочений варіант. Син подивився на мене: «Я не ти». Мама сказала, що треба прочитати, бо читання розвиває критичне мислення, абстрактне мислення... Син подивився на мене: «Ти хочеш сказати, що воно у мене не розвинуте?!»  Мама сказала, що прочитавши твір, можна отримати гарну оцінку на уроці. Син подивився на мене і промовисто промовчав, у його планах отримати гарну оцінку не було. Мама сказала... Продовжив читати і нудіти, нудіти і читати...

Поколінню візуалів вкрай важко по-справжньому захопитися читанням і шкільна програма робить усе, щоб демотивувати дітей до читання, пропонуючи дітям твори, які «не на часі».

Ні, я не заперечую, що є діти, які люблять читати. Однак, відверто, скільки їх, що читають «не з-під палки»?! Пишучи цей допис я «озирнулася довкола», щоб нагадати собі, як складаються справи з читанням у дітей знайомих, сусідів, згадала шкільну практику та й свої шкільні роки...

Можливо я не права, однак стою на думці, що в програмах української і зарубіжної літератур забагацько творів, які для певного віку дітей не на часі. Дорослим просто слід прийняти «нових дітей» і дещо перетрусити твори в програмах, бо якщо дитина захопиться читанням, то велика вірогідність, що у більш зрілому віці вона прочитає «Айвенго». А після сучасних уроків літератури велика вірогідність, що у дітей сформується пожиттєва відраза до читання. Правда, останнє не вірогідність, а для нашої країни факт, який підтверджений багатьма соціологічними дослідженнями.

І загалом, чому б не ввести предмети «Сучасна українська дитяча література», «Сучасна зарубіжна дитяча література» як основні, а предмети зарубіжної і української літератури у тому вигляді, як вони є зараз, назвати «Історія української літератури», «Історія зарубіжної літератури» і викладати в межах курсів за вибором. От чому б так не зробити? Ми багато втратимо? Ми вже багато втратили...

Приховані наміри у цій інтризі з «Айвенго» у 7 класі: + ще одне покоління, яке не читає...

Оригінал.

Освіта.ua
25.10.2022

Популярні блоги
Іван Осадчий: про оцінювання учнів 5 класів НУШ За пропонованим у Методичних рекомендаціях підходом неможливо виставити оцінки за семестр
М. Гриньова: виховуємо ще одне покоління, яке не читає Нашим учням треба давати медаль за відвагу, бо толерантно терплять усі хвороби нашої освітньої системи
І. Лікарчук: чиновники не уявляють життя без олімпіад Життя змінюється, формується абсолютно нова суспільна ментальність, а в батьків отих олімпіад – «скрєпи»
Л. Булигіна: про щоденну хвилину мовчання в школах Все, що за вказівкою і не від серця, – все обернеться проти дітей і проти суспільства
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Cgtw
Наші чиновники від освіти так склали навчальні програми з літератури,щоб відбити у наших дітей бажання читати на усе життя.Правду пише Юлія,повністю її підтримую,але що з того? Ми пишемо,обурюємося, а поїзд і нині там.Змінюються міністри,їх демагогія,а здорового глузду як не було,так і немає.
Юлія
Доброго дня! Я мама шестикласника, який, як і учні інших класів, отримав список літератури для читання на літніх канікулах, щоб підготуватися до наступного навчального року. На мою думку, якщо порівняти твори з української та світової літератур, то це ніби твори для різних вікових груп. Запитань до української літератури я не маю, а от до зарубіжної — багато. Оповідання Джека Лондона ,,Жага до життя‘‘ лише за розміром своїм підходить для шестикласників. Твір дитина читала з огидою, нічого в ньому не зрозумівши. Що хотіли люди, які складали шкільну програму зі світової літератури, аби збагнули діти 11-12 років життя з даного оповідання? Які почуття воно мало б викликати в них? Роман Гаррієт Бічер-Стоу ,, Хатина дядька Тома‘‘ — це чудовий твір, який легко і захопливо читається. Він має глибокий і багатий зміст, так як це соціальний роман, у якому піднімаються важливі питання, а саме работоргівлі, релігії, людяності, вірності своїм поглядам і ще багато яких інших. Чи збагне це все шестикласник? Я уявляю, яких потрібно докласти зусиль учителю, щоб пояснити тему цього роману. А який діалог вести з дітьми, які ще не доросли до розуміння цього твору? Я ,,за‘‘ ,,Хатину дядька Тома‘‘ у шкільній програмі, але у класі 8 чи 9, бо інакше, значення цього твору буде просто втрачено, а якщо так, то тоді навіщо взагалі його вивчати? В оповіданні ,, Жага до життя‘‘ описуються страшні картини голоду і намагання його побороти. У романі ,,Хатина дядька Тома‘‘ є сцени побиття, голоду, не напряму, але маються на увазі сцени сексуального насилля. Невже нікому не спало на думку, що у воєнний час це все ще з більшою силою впливатиме на дітей, які лише шестикласники? Ці твори навіть у мирний час, без всяких підтекстів, є недоречними для читання їх дітьми даної вікової категорії.
Анатолій
Дуже доречна стаття. Програма по літературі жахлива, НЕ для дітей. В 6 класі спочатку міфи потім байки і все стародавнього світу, Єгипту, Греції. Дитина каже що в них багато жорстокості, когось убивають, їдять, сумно і огидно таке читати. Про психологічне здоров’я дітей подумайте МОН. Війна в країні, горя вистачає. Більше добрих, спокійних, веселих, позитивних емоцій. Облиште стародавній світ, середньовіччя філологам. Дітям сучасне і зрозуміле.