О. Костюк: Польщі потрібні таланти, а Україні – ні?

Система вищої освіти України приречена продукувати масовий освітній продукт, а не унікальний

О. Костюк: Польщі потрібні таланти, а Україні – ні?

Автор: Олександр Костюкд.е.н., доктор управління бізнесом (DBA), професор, головний редактор міжнародного наукового журналу «Корпоративна власність та контроль».

Декілька тижнів тому одна з найбільш відомих у світі бізнес-шкіл INSEAD, що знаходиться у Франції, оприлюднила черговий індекс країн за здатністю конкурувати за таланти, Global Talent Competitiveness Index 2021. Індекс позиціонує 134 країни світу та містить 68 критеріїв оцінювання. У загальному рейтингу Україна посідає 61 місце.

Чи є це низьким показником, чи ні, сказати складно, адже з одного боку ми не поступаємося у загальному рейтингу жодній з країн, які входять до однієї з Україною групи за рівнем доходу на душу населення, хоча минулого року у цій групі ми поступалися Філіппінам та Індонезії.

Тобто можна сказати, що нарешті ми «перші серед рівних», але якщо поглянути на інші країни, які входять до цієї групи (наприклад, Сенегал, Замбія, Зімбабве, Кенія, Гана, Нігерія, Монголія, Гондурас, Камбоджа), то визначення вище варто змінити на інше – «перші серед бідних».

Звісно, це викликає внутрішній природній супротив, адже Україна, маючи потужну промислову та академічну спадщину, зараз є однією із лідерів у Європі та світі за показниками міграції (наша основна позиція експорту – це людський капітал), особливо серед молоді, працелюбної, продуктивної та талановитої. Тому варто задати вже інше питання: «Як так сталося, що за 30 років незалежності Україна опинилася у групі (lower-middle income countries) бідних країн світу?

Цікавим є той факт, що за окремими напрямами, субрейтингами в рамках загального, ми маємо нижчі за загальну (61 місце) позиції. Зокрема, це стосується, наприклад, здатності країни задіяти (85 місце) та залучати таланти (80 місце). Разом з цим, зв’язок між економічним розвитком країни та її конкурентноздатністю на міжнародному ринку талантів все ж існує. Більш економічно розвинуті країни є більш конкурентноздатними на цьому ринку.

Чи варто нам дивуватися тому, як впевнено і послідовно щороку зростає чисельність українських дітей, які обирають для отримання вищої освіти університети Польщі? Зараз їх у Польщі близько 40 тисяч, і це 60% усього іноземного студентського контингенту у Польщі. З огляду на те, що у загальному рейтингу Польща на 21 місце вище за Україну (40 місце), за рейтингом щодо здатності країни задіяти таланти – 41 місце (на 44 місця вища за Україну), залучення талантів – 68 місце проти нашого 80, тенденція вище не має дивувати. Польщі потрібні таланти. А Україні?

А ось за показником вхідної мобільності студентів (іноземні громадяни, які навчаються в країні) Україна займає 61 місце, і дуже дивно бачити, що ми тут поступаємося….Уганді (17 місце), Намібії (38), Бурунді (47), Чад (56), Руанді (58). Варто запитати: хто, коли і чому довів нашу систему вищої освіти до такого стану, що за своєю привабливістю на міжнародному або регіональних ринках вона поступається системам вищої освіти країн Африки?

Цікаво, що за часткою робочої сили з вищої освітою Україна займає високе… 5 (п’яте) місце у світі! Тобто ми є одними з лідерів у світі за охопленням національного ринку праці вищою освітою, а все ще входимо до групи бідних країн? Парадокс.

Проблеми України щодо залучення, розвитку та утримання талантів знаходяться у площині низьких за обсягами та неефективних за результатом інвестицій, у тому числі і держави, у людський капітал системи вищої освіти.

У результаті система вищої освіти приречена продукувати масовий освітній продукт, а не унікальний, тобто таланти. Звідти і дуже низька продуктивність в економіці країни (75 місце у рейтингу за показником продуктивності праці), що співставно з окремими країнами Азії та Африки (Шрі-Ланка, Монголія, Іран, Туніс) і аж ніяк не Європи.

Варто згадати, що система вищої освіти України зараз – це низька зарплата викладачів, низький рівень фінансування підвищення кваліфікації, умови навчання в аспірантурі, які демотивують молодих талантів розпочинати наукову кар’єру в Україні, низький рівень стимулів академічних співробітників щодо інтернаціоналізації вищої освіти.

При цьому за відповідністю системи освіти вимогам економіки (відповідь респондентів на питання: «In your country, how well does the education system meet the needs of a competitive economy?») Україна посідає 63 місце, що свідчить про те, що зараз система вищої освіти України не спроможна повноцінно забезпечити вимоги конкурентоздатної економіки (тут вже мова не про нашу економіку). Це дає можливість зазначити, що у нас рівень розвитку економіки відповідає поточному рівню розвитку системи освіти, тобто «як розвиваємо систему вищої освіти, те й отримуємо».

Для зростання економіки України інвестицій в інфраструктуру, як-то з будівництвом доріг, замало: без відповідних інвестицій у систему освіти, і вищої також, без належної системи оцінювання їх ефективності, і головне – без відповідних інвестицій у людський капітал у межах системи освіти економіка зростати не може, а виробництво системою вищої освіти талантів є капіталовитратним та наукоємним виробництвом, про що держава вже давно забула.

Ми інвестуємо останнє у що завгодно, але не у людський капітал, а потім дивуємося, чого система вищої освіти країни все ще знаходиться на світовій периферії, а разом з нею й економіка країни, а таланти, які все ж вдається інколи генерувати, залишають Україну.

119 з 134 країн світу – саме таке місце посідає Україна у світі за здатністю утримувати таланти.

Дивуватися нічому – все закономірно.

Освіта.ua
10.11.2021

Популярні блоги
Д. Коптило: реформатори не винні, що змін не відбувається Далеко не Клопотенко, Супрун чи Гриневич винні в тому, що змін на краще не відбувається
В. Онацький: репетиторство як альтернатива школі Боротися з репетиторством не варто, але треба покращувати освітній процес у школах
Олег Фасоля: на скільки ж зросла зарплата вчителя? Держава не може забезпечити рівень зарплати, який має відповідати статусу педагога в суспільстві
О. Костюк: Польщі потрібні таланти, а Україні – ні? Система вищої освіти України приречена продукувати масовий освітній продукт, а не унікальний
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
DEC5
В декабре 1994 был подписан Будапештский меморандум о нераспространении (отказе от) ядерного оружия под личные гарантии и компенсацию США и Запада ("Европы"). Украина порезала военные самолёты и переправила ядерные запасы, но ожидаемо осталась у разбитого корыта. Хотя цифры компенсации плавали от 20 до 50 млрд. долларов, конкретики не смогли добиться вплоть до правительства Януковича, когда Азаров ясно и чётко сказал, что новая "евроугода" перекрывает все выгоды краини У и потребовал сначала выплатить компенсацию. Забавно, что всего лишь за 5 млрд. долларов "инволюции гидности" евро-чиновники не только сэкономили более 30 млрд. и отказались от предыдущих заявлений, но и демократично разграбили остатки суверенитета, оставив под вассальным управлением. Зато дурачки всё скачут, хлопают и радуются даже не задумываясь "А за счёт чего?" Поделом
Vizavi
Для DEC5: 70% українців дурники, а ви один мудрий?Звідки така манія величності?
413
Мудрле Vizavi, а з чим і чому ви ніби не згодні, чи просто пшикаєте для годись? Про меморандуми (яких було декілька) легко знайти, і підтвердження основних тез гугляться без проблем. Трохи дивно, що євро-угода не була перекладена для українського народу на ознайомлення аж допоки кляті росіяни не опублікували свій переклад кабальних умов, які всі зараз пожинають. Так у чому річ, просто не подобається чи побічне від "вакцинації"? І звідки така підрахуйвана цифра у 70% українців - етнічних, заявлених, що на даний момент проживають в країні чи що убоге плужило вигадало після "сніжку"?
Коментувати
Горбань
Те, що написали Цуркан і Шевчук, - цілковита гірка правда, яка так не подобається деяким анонімам. Україна перебуває у глибокій системній кризі: у державному секторі економіки, де неймовірні крадіжки, у системі оподаткування, в освіті і медицині, глибока корумпованість державних органів, особливо правоохоронних, шкідливі для здоров’я продукти харчування у магазинах, безсовісне знищення довкілля! Останній за часом удар по українцям - вибори голів місцевих громад, які стали князьками над політично безправним народом! Те, що за часів Порошенка внаслідок спланованої інфляції українці стали втричі біднішими, - все це що, не змова проти України? Тоді аноніми скажіть, що це?
Чаусова Олена, Мена
Політика постійних заборон, недопусків, обмежень,яка проводиться в Украіні при вступі в університети, особливо в магістратуру - це намагання знищити украінську вищу освіту. Нашим учительським дітям на бюджет не вступиш, навіть на контракт не можна. А до Польщі не хочемо доньку відпускати. Чого ж не реагує Президент??
Галина
Для Чаусова Олена, Мена: А чому учительським дітям на бюджет не вступиш? Ви хочете сказати, що вони дурніші від інших дітей, а оцінки в атестаті отримують лише за те, що є учительськими дітьми? А до Польші Ваші діти вступлять на бюджет саме тому, що мають гарний атестат не підкріплений знаннями? Як має реагувати Президент? Заставити приймати на бюджет Ваших дітей з нижчими ніж у інших дітей балами?
Коментувати
Нормально
Да им работать негде, дурачок. В твоей "бизнес-школе" не рассказывали, что если производств нет, то работы у населения не будет - а значит, высшее образование будет оставаться невостребованным?
Шевчук М.
Мова йде про роль держави в захисті талановитоі молоді- супер важливо!! Мон із 2014 року тупо лобіює інтереси польських, словацьких, угорських, румунських та ін. закладів шляхом наглих обмежень і недопуску до украінських вузів.Ця група т.з. соросят представлена в особі директоратів , цілоі фракціі Голос, груп у Зе, Пороха. Прикриває цих негідників посольства Заходу.Іх мета - тупа Украіна.Прибравши іх вплив , підтримавши наше студенство -ситуація значно поліпшиться.
:(
Для Шевчук М.: так, так, це "посольство заходу" Вам всі 30 років заважає! Самі ж українці і мудрі даржавники, і некорумповані, і високоморальні та справедливі, а от поганезний захід із своїм посольством (звісно, такого посольства не існує крім як в голові М.Шевчук) зіпсував життя всім українцям, в тому числі й студентам задурив голову і направив їх, немов овочів нерозумних, навчатись на Захід. Чи не самі українські студенти тікають на Захід за освітою? Шановні, шукайте свій внесок в наявну проблему. Захід вже втомився вкладати кошти в бездонне болото корупції по всій течії Дніпра від півночі до півдня.
Кузьмін
Захід , як вкладе, то без штанців залишишся!! За 30 років все гірше і гірше…
:(
Для Кузьмін: 30 років Українa сама керує. Ви не чули про незалежність України? Ви не думали, що захід ні Вам особисто, ні Україні нічим не зобов’язаний. Вам допомогають пільговими кредитами вже 25 років в надії, що хоч колись Україна стане цивілізованою державою. Те, що Україна ту допомогу в пісок пускає, то в першу чергу проблема України. Сердитись треба на самих себе, а не на тих, хто Вам допомогає. Скажіть, що визначного за останні 25 років самостійно зробила українська наука і освіта? Дітей повиганяла вчитись закордон? Своїх науковців порозгоняла по світу?
Коментувати
Володимир
Довга й нудна стаття.
Бодя Дуляк
Стаття - слабка ,не наукова, автор не бачить явного- деструктивноі державноі політики доступу до вищоі освіти. Штучно бада грантоідів через соросят в парламенті провела «ГРАБЛІ»для украінськоі молоді. Широкий вступ, скорочення держзамовлення, неможливість вступу до магістратури…
:)
Для Бодя Дуляк: Ви таки дуже цікавий пане, якщо в мас-медіа чекали почитати наукову роботу :) :) Сподіваюсь, Ви у власній кишені не шукаєте сузірря Великої Ведмедиці? Подумайте, чому Ви так не робите, бо могли б! :)
Аскет
Для Бодя Дуляк: Стаття - звичайна демагогія , але і ваш коментар - то суцільна маячня. Грантоїди, соросята - шизофренія вас задавила.
Коментувати
Студенти, Чернівці
Україні не щоб талантів не потрібно, Україні не треба кваліфікованих працівників. У нас кожен випускник математик чи фізик має право викладати додатковий предмет інформатику. Але роботу знайти майже не можливо. Ми маємо на увазі працевлаштування неподалік місця проживання, а не в тридивятому царстві. При тому що варіанти можуть бути різні. Не обов’язково 18 відповідно до освіти. Дратує навіть не це. Точні науки буде викладати фізкультурник, трудовик, філолог. Хто завгодно. Тільки вакансії ви не допитаєтеся.
399
Для Студенти, Чернівці: . Ми маємо на увазі працевлаштування неподалік місця проживання, а не в тридивятому царстві. А кому ви потрібні в ТРИДИВЯТОМУ царстві, такі СУПЕРГРАМОТНІ?
Коментувати
совесть
Пане докторе економічних наук, чи не знаєте Ви бува, як навчити (примусити) ВСІХ сплачувати податки? Тлумачити рейтинги запитаннями, а не відповідями - якось не дуже... Як найкраще розподілити отримані гроші на освіту (і вищу також) - розуму би вистачило. Гроші де брати? Всі ухиляються від сплати податів... все майстерніше й майстерніше 30 років! Так допоможіть, знані економісти, змінити ситуацію накраще! І ще. Наша земля з 40 млн. людей явно згенерує талантів (від народження) більше, ніж маленький Сінгапур. Які перспективи очікують талановиту молодь тут? Вони ж бо бачать, як їхніх дідів, батьків вже кинули на гроші кілька разів (тупо вкрали відкладене важкою працею у працьовитих і ощадливих українців).
Цуркан
Як Украіна залучає таланти?? Група впливу на чолі з Шаровим, Фінніковим,Новосад, Стадним і К‘ при підтримці таких же братків з парламенту- Бабак, Совсун .. все роблять , щоб студенти переіздили до Польщі. Це вони всупереч логіці пропхнули під час турборежиму в закон про вищу освіту положення про три ЗНО при вступі з бакалавра на магістра. Ось і вся доступність до вищоі освіти, пане Костюк!! Всі змушені іхати на Захід, а там немає такого ідіотизму. Все продумано.
xyz
Для Цуркан: Я чув, що делегація путоноїдів полетівши на російському космічному кораблі на Марс, вже висадила перші яблуні. Скоро зацвітуть. А потім як зародять!!!
Пан Вуйко
Для xyz: Коли нема що відповідсти, скакунам залишається лише горделиво волати "а от в Росії!..." чи "Скоро Путін нападе!"
Аскет
Для Цуркан: Групи впливу і всесвітні змови - фантазії ідіотів безкінечні.
Коментувати