І. Гольдштейн: деякі думки щодо ЗНО з математики

Не можемо навчити цієї математики, то давайте іншу – а хто сказав, що іншої навчимо краще?

І. Гольдштейн: деякі думки щодо ЗНО з математики

Автор: Ігор Гольдштейн, учитель математики в науково-дослідницькій школі «Базис».

Чомусь і мені захотілось висловитись. Це я про цьогорічне ЗНО з математики. Хоча не тільки про цьогорічне.

Не хочу про причини, їх багато, кожен назве купу. Накопичувались роками, точніше, десятиліттями.

Хочу про те, а що ж робити далі. Зв’язного тексту, скоріш за все, не буде. Так, «уривки думок»…

Читаю багато різного. Наприклад, пропонується суттєво змінити зміст програми з математики. Мені необхідність цього кроку, м’яко кажучи, не здається очевидною. Тим більше, зовсім не розумію, яким чином це може вплинути на рівень підготовки випускників. Не можемо навчити цієї математики, то давайте іншу? А хто сказав, що іншої навчимо краще? Звісно, можна і потрібно щось вдосконалювати, усучаснювати, але бачити в цьому засіб покращення ситуації, впевнений, не варто.

Також абсолютно не розумію, яким чином покращиться ситуація із введенням обов’язкового ЗНО з математики. Про це трохи пізніше.

Був на декількох нарадах з приводу викладання математики в школі десь півтора роки тому. Хочу тут повторити свою основну думку. Те, що досить великий прошарок учнів не хоче нічого знати, безумовно погано. Але набагато гіршим є те, що нічого не знають дуже часто ті, хто і хотів би, і міг би. Діти роками сидять у класах, де нещасні мої колеги ледве встигають розповісти матеріал з книжки «рівня стандарту» і щось там порозв’язувати, і думають, що то вони вчать математику. І нічого про якусь «іншу» математику ніколи не чують.

Отже, одним з головних завдань, на мій погляд, має бути створення можливостей для дітей побачити щось більше, ніж «рівень стандарту». Необхідно створювати мережу класів з поглибленим вивченням.

Звісно, це і про години, але не тільки. Це і про перепідготовку вчителів, і про підготовку майбутніх учителів, і про вчительське професійне спілкування. Між іншим, з великим задоволенням спостерігаю, як студенти створюють всілякі гуртки. Це поки що «крапля в море», але надихає.

Десятки разів доводилось чути приблизно таке: «Не так важливо, чи знає вчитель свій предмет. Набагато важливіше, чи вміє він його викладати». Впевнений, що це одна з головних причин сьогоднішнього стану речей. Треба всіма можливими способами заохочувати вчителів займатись предметом. І ЗНО вчитель має складати, якщо хоч на щось претендує. І студенти педагогічних закладів вищої освіти мають задач побільше розв’язувати.

Щодо ЗНО. Вступ випускників до закладів вищої освіти спостерігаю з початку 90-х років. Те, що з введенням ЗНО вступ став набагато чистішим, заперечити неможливо. І тому я є прихильником ЗНО. Але не сьогоднішнього.

Чесність системи вступу надважлива, але це не єдина вимога до цієї системи. Як дотепно колись пожартував мій знайомий викладач університету, можна зробити абсолютно «чистий» метод відбору абітурієнтів – прозоре жеребкування. Корупції нуль. Нас це влаштує?

Освіта так влаштована, що якщо декілька років щось не питати на випускних екзаменах, то воно зникне майже в усіх школах. Освіта «самоналаштовується» на те, що на виході.

Здається, проблема вирішується дуже просто, треба лише ввести різні рівні ЗНО. Так і зробили в 2015-му році. Я радів. Але на всю країну, здається, тільки чотири факультети оголосили про те, що вони вимагають математику другого рівня (можу помилятись щодо кількості, але не сильно). Навіть фізичного та радіофізичного факультетів КНУ серед них не було.

У результаті вирішили, що не потрібно на це витрачати гроші. І це головна причина, чому я побоююсь введення обов’язкового ЗНО з математики в 11-му класі. На мій погляд, якщо такий екзамен вводити, то треба робити принаймні три рівні: обов’язковий, для тих, хто вступає до закладів вищої освіти, та для тих, хто вступає на математичні або технічні спеціальності. Інакше це невідворотно призведе до подальшого спрощення рівня завдань, чого допустити не можна.

Або мені ще подобається наступний варіант: обов’язкове ЗНО з математики в 9-му класі, але його позитивний результат є необхідною умовою для вступу до закладів вищої освіти. Причому, якщо учень не зміг його скласти, то він (вона) матиме ще дві спроби, після 10-го та 11-го класів. Буде заохочення наздогнати.

Якось так. Працюємо далі.

Оригінал

Освіта.ua
23.06.2021

Популярні блоги
І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів? Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл
Тетяна Сердечна: зарплати у вчителів мають бути різні Є шанс, що колись держава буде в змозі оплачувати роботу людей, які працюють із її майбутнім
І. Лікарчук: замість виховання – шароварщина і звіти Виховної роботи як системи формування людини вже давно немає, а є гам, шум, тріскотня
О. Сидоренко: як ставитись до репетиторів-двохсотбальників? Показником високої кваліфікації педагога є успішність його учнів, у тому числі за результатами ЗНО
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Репетитор
В цьому році займався як репетитор з дівчинкою, яка в школі мала стабільно твердих 8 балів, але дуже працьовита, уважна і відповідальна. Просто захоплювалася філологією і біологією. (Вступає в медуніверситет). Отримала 184 бали! Щастя у дитини безмежне! Займався з хлопцем, який має математичні здібності, шкільна оцінка 11 балів. (Обоє з класу за рівнем Стандарт). Хлопець замахнувся на 200. На жаль, лише 193. Хвилювання, і елементарна неуважність. Помилки : 2×2, 8=5.4 (замість 5,6). Тому неправильний висновок. 2, 4 -7= -5,4 ! (Замість -4,6). В завданні 34 ( з параметрами) в якомусь місці замість +12 написав - 12. І ще кілька подібних помилок в інших завданнях. Одним словом, через елементарні "ляпи" недобрав 7 балів. Прикро. Але це урок життя, суворий і болючий. Але таке наше життя. Кілька спостережень: сучасна школа не готує дітей психологічно до стресових ситуацій на екзаменах. Це величезний мінус. Батьки не несуть ніякої відповідальності за поведінку своїх чад, за невиконання д/з
Анна
"Необхідно створювати мережу класів з поглибленим вивченням" - вот как раз в этих классах подберутся такие дети и будет достаточно времени, чтобы усвоить Стандарт)))
учитель
Высказывание некоторых родителей :" Моему ребёнку на даётся математика/химия/биология/физика.. ДА И НЕ НУЖНА БУДЕТ В ЖИЗНИ!"это от лукавого,ИМЕННО С ЭТОГО НАЧИНАЮТСЯ ПРОБЛЕМЫ У РЕБЁНКА В ВОСПРИЯТИИ НАУКИ - МАТЕМАТИКА.Если ребёнок дома не получает помощи при выполнении д/з,причём с начальной школы, ему попросту не к кому обратиться,т.к. он(ребёнок) в ответ слышит:" Я не понимаю",но это в лучшем случае, а в основном слышит:"ТЕБЕ В ЖИЗНИ МАТЕМАТИКА НЕ ПРИГОДИТЬСЯ!", "НЕТ ВРЕМЕНИ, Я ЗАНЯТ/ЗАНЯТА!"и т.д.и т.п.,а родители для ребёнка это АВТОРИТЕТ, ребёнок получает установку:" математику можно не учить, не стараться с ней разобраться и понять её". Работники гуманитарных или творческих профессий живут как-то по особенному?У них быт сам по себе организуется?!
учитель
ПРОДОЛЖЕНИЕ: Вписанные (описанные) фигуры"- эти развивают пространственное и образное мышление ОГО КАК!Есть такое понятие как "технология производства",проще говоря,соответствие рецептуре...Так вот, бедные мы будем, если пекари(например) не будут знать математику! А построение логической цепочки доказательств(?) в любой дискуссии (у юристов, например)) или высказывание - отстаивание своей точки зрения - этому в школе может научить только геометрия. Просто придите домой и ОБРАТИТЕ ВНИМАНИЕ, ГДЕ И КАК ВЫ ПРИМЕНЯЕТЕ ЗНАНИЕ МАТЕМАТИКИ В ЖИЗНИ (ВНЕ РАБОТЫ).И при этом я согласна, что сдавать математику всем поголовно нет смысла-гуманитарии, они как ни крути...ну ,"НЕ ДРУЖАТ ОНИ С МАТЕМАТИКОЙ". А жизнь-то вносит свои коррективы…то на рынке обсчитают, то ОБЯЗАТЕЛЬНОЕ ЗНО по математике(!)введут…И кто виноват?Ну да, конечно: УЧИТЕЛЬ, ШКОЛА, СИСТЕМА ОБРАЗОВАНИЯ...
Tet-a-tet
Для учитель: У Вас очень хорошая аргументация в защиту точных наук, но все же здравый смысл берет верх и Вы сами признаете,что сдавать всем математику поголовно нет смысла. Я тоже такого мнения,ну нельзя подгонять всех учеников под один шаблон,должна быть свобода выбора. Ведь каждый человек хозяин своей жизни и если она покажет,что человеку высокая математика очень нужна, он ее и в 4о лет выучит.Главное,чтобы был к этому интерес и необходжимость. Мне в школе ни разу учитель математики не сказал,где я смогу в жизни применить тригонометрию,не говоря уже об остальном.Но то,что даже простому повару для правильного применения рецептур необходимы математические знания чистая правда,нужно больше привязывать математические задачи к жизни,тогда ученики увидят пользу этого предмета.
Коментувати
Аналитик
Вернуть количество часов,программы,учебники 60-х-70-х годов. Всех реформаторов за последние 30 лет судить как изменников родины.
Погляд збоку
Для Аналитик: про години згідний. Решта -- ви помиляєтесь. Насправді класних підручників є зараз багато: за редакцією Мерзляка, Істера, Прохоренко... Просто теперішні діти не хочуть заглядати до тих підручників, а батьки не заставляють. Зате у всьому і завжди винен вчитель, школа тощо...
Коментувати
Ирина
Переглянути прохідні бали ЗНО на медичні спеціальності (медицина, стоматологія, педіатрія) у 2021 році. И уберите минимальные баллы по конкретным предметам. Напишите общий балл, например, не ниже 170. Читала о 175, но это уже слишком. И для учителей минимальный 170, или минимальный по предметам 150.
Любовь
директор школы:учитель математики 5-6 классы,зарубежной литературы. ,, 7 класс,.география 5-7 кл. И это все на основе заочного образования.Она не робот,но знания, а вернее их отсутствие на протяжение 6 лет.
Tet-a-tet
Для Любовь: Те,що Ви написали,характерне для малокомплектних сільських шкіл.І не дивлячись на це скільки дописувачів критикують їх закриття і довезення дітей автобусами у більші школи. Наші бажання комфорту не співпадають з очевидною реальністю,про яку Ви написали. Ми маємо вибрати щось одне-або якісне навчання наших дітей, або школу на кожному хуторі.
Коментувати
Світлана
Багато хто з вчителів викладання предмету замінив на підготовку до ЗНО. Це просто якийсь фарс, на мій погляд. Результат ЗНО важливіший за знання.
Погляд збоку
Для Світлана: Чергове бла-бла-бла від "яжемами". Як завжди, ні про що. А апломбу!!! Ну, готовий академік!
Коментувати
Бабуся
Верніть підручники з математики 1960-70 років (починаючи з 1 класів) і діти будуть знати математику. А то в сучасних підручниках чорт ногу зламає (не розумію, що можна "осучаснити" у викладанні математики). У підручниках (сучасних) купа помилок, теорія викладена так, що "кандидат наук и тот над задачей плачет". З кожним роком підручники все гірші і гірші. На досвіді переконалась, допомагаючи вчитись дітям, а потім внукам.
Сергій
Для Бабуся: Що там такого в тих древніх підручниках?
399
для Сергій. Чітко і просто викладений матеріал, виділено головне і т.д.
Погляд збоку
Для Бабуся і 399: судячи з ваших слів, ви не бачили сучасних підручників! Зокрема, за редакцією Мерзляка, чи Істера, чи Прохоренко... Бо якраз у них "Чітко і просто викладений матеріал, виділено головне...", а ще детально розібрано розв’язання найтиповіших завдань! Все, що треба, щоб учень вдома міг пригадати і закріпити те, що вивчалося на уроці. А якщо пропустив урок, то можна розібратися самому (при бажанні, звичайно! Легше всього кричати про по6аного вчителя і погані підручники, репетиторство і т.д. Ви спитайтеся вчителя, що ваше чадо робить на уроці, чим зайняте, що воно не чує вчителя і не бачить, що написано на дошці! Ви привчіть ваших чад дотримуватися дисципліни, вчитися, а не бити байдики -- і все буде Ок!
Коментувати
mv
Думаю ви в курсі, з якими рейтинговими балами вступають на вчителя фізики та математики. Якщо там ще й зробити вищий прохідний бал, то там узагалі нікого не буде. Тому вирішення проблеми елементарне - зарплата вчителя на рівні 1000 у.о. І за 10 років ситуація нормалізується. Нема грошей? - Ну то нема чому дивуватись
Влад
Для mv: будто они от этого меньше "репетиторством" заниматься будут
Погляд збоку
Для Влад і подібних: чому такі тупі? Скільки учнів у класі? Приблизно 35. Скільки класів має вчитель на ставку? Не менше чотирьох! (А то й 5). Тобто, мінімум 140 учнів вчить. Скільки додаткових урокіа може провести вчитель? Максимум 3 в день. Треба проводити по 2 заняття на тиждень. Отже, вчитель може займатися МАКСИМУМ з 9 учнями із 140!!! Це скільки відсотків? Неповних 7%, Карл!!! То мрже досить репетувати про вчительськерепетиторство??? Мізки хоть іноді вмикайте!!!
Коментувати
Ирина
Почему на фармацию общий балл, на бюджет общий балл? А на медспециальности конкретный балл? Почему тогда украинский язык сделали ущербным, врачу можно быть безграмотным??? Напишите, каким должен быть общий балл на мед, например,170, ну никак не 175 и выше, и давайте поступать. И на пед. тоже сделайте 170 и выше, а то страшно будет ребенка в школу отдавать.
A
Для Ирина:because you shit
Коментувати