А. Заможська: я боюсь уроків трудового навчання

Є країни, де діти на трудове навчання записуються в чергу, бо там вчать тому, що їм цікаво

А. Заможська: я боюсь уроків трудового навчання

Автор: Алла Заможська, співзасновниця ГО «Батьки Полтавщини».

Поговоримо про шкільні предмети. П’ятий клас приніс відкриття – предмети на кшталт фізкультури, трудового (до речі, чому не уроки праці?), музики, малювання оцінюються.

За цей рік я дуже захотіла побачити, як віджимається за 30 секунд 27 – 30 разів учитель фізкультури, або виставку вишиваних робіт учителя праці. Саме про трудове і піде мова – це найбезглуздіший предмет у нашій школі, над розробкою якого працювало безліч людей. Різних учителів праці, доцентів, методистів, директорів, професорів і навіть цілих докторів наук.

Коли читаєш вступну частину – то навіть хочеться плакати від розчулення: там і наскрізні компетенції, й екологічна освіта, й економічна складова, і навіть патріотичне виховання.

Коли я оце читаю, у мене сльози на очах: «Змістова лінія «Підприємливість і фінансова грамотність» націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, забезпечення кращого розуміння молодим поколінням українців практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, страхування, кредитування тощо).»

Тобто робота повинна бути конкуретноспроможна на ринку. А ще вона потрібна бути потрібна в сім’ї, особисто ціннісною, соціально зорієнтованою або мати підприємницький потенціал.

Що спадає на думку, коли все оце читаєш ? Ну, потрібно вивчити ринок і щось зробити таке, що буде в першу чергу цікаво дитині, потрібне в сім’ї, і його можна продати. Причому всі проєкти учитель і учні повинні обирати разом.

Але самообслуговування і технології побутової діяльності поза планом – коли свята або мало учнів у класі. У мене лише одне питання: а що, так можна? Тобто на думку багатьох людей, це не важливо – вміти користуватись побутовими речами правильно в реальному житті? А під час роботи в майстерні потрібно звертати увагу ... на дотримання учнями особистої гігієни. Я поки що не змогла провести паралель між верстаком і особистою гігієною.

А далі ... далі починається треш з того, що повинні навчитись учні на уроках труда. Причому кожного разу я дивилась у календар і думала: для чого вони це роблять?

Спочатку я думала , що це лише у нас так, а потім дізналась, що те саме роблять в усіх школах. У мене дівчинка, тому мене доторкнулась гендерна упередженість – ти ж станеш «настоящей хазяйкой», якщо навчишся шити дурні речі на кшталт аплікації з ґудзиками, вишивати серветки до Пасхи з яйцем швами, про які я дізналась у 44 роки і про які написано в книжці, що вони одні із найскладніших, робити листівки до 8 Березня (причому усі одинакові), шити закладку з фетру для книги (найдурніша річ, яку я бачила ) і найголовніше – це пошити подушечку для голок. Цю подушечку проклинають усі на світі.

Усе інше залежить від дурості школи і викладача трудового. Наприклад, коли вся школа шиє торбинки до Дня землі. Але, щоб ви знали і розуміли, діти повинні не просто пошити, а провести міні-маркетингові дослідження ... для обґрунтування вибору виробу та його конструкційних особливостей.

У мене таке враження, що створювачам програми просто слово маркетинг подобається. А вчителі взагалі не знають, нащо воно. Бо продати аплікацію з ґудзиками можна лише людині, яка гралась залізними іграшками, а ринкова її цінність нульова. І все б нічого, але складено список аж з 34 предметів, які діти можуть зробити. Кожен список розбитий на два роки. У тому списку із поняття патріотизму хіба що лялька-мотанка.

Є школи, де діти до сьогодні шиють нічну сорочку чи труси. Я взагалі не розумію, навіщо це потрібно вміти робити середньостатистичній людині.

Я знаю точно, що у хлопців батьки були в «захваті» від вироблення рухомої іграшки (це коли ти вирізаєш деталі, а потім скріплюєш їх ниткою чи проволокою – оцю фігню робив ще мій син років 15 назад) і покупки необхідних для всього трешу матеріалів. І це все в умовах онлайн – тобто тато і мама розважаються вдома теж.

Хто мені скаже, навіщо і що таке головоломка з дроту??? Я чесно подивилась це в інтернеті і розумію, настільки це убого виглядає, і я навіть не розумію, кого це мало б зацікавити. Але є радість – то вартує аж 40 гривень, тому можна спокійно купити і показати вчителю.

І так, я абсолютно спокійно стверджую, що деякі вироби я б воліла купити, ніж взагалі знати про їх існування. Декоративні квіти у мене викликають непереборне бажання викинути це негайно, бо щось мені здається , що виглядати це буте так само жахливо , як і те, що носять на кладовище. Хто знає, яку економічну, екологічну та особисту цінність несе макет транспортного засобу???

Багато батьків кажуть: це класно, у школі хоч навчать шити. Люди, ви себе чуєте? Чому ... ну чому діти повинні вчитися робити те, що їм взагалі не цікаво? Навіщо їм вміти шити нічну сорочку чи труси і яку велику цінність це принесе в їх доросле життя?

А ще є люди, яким шити взагалі не цікаво. Не подобається, і вони хочуть робити щось інше. Чому в наших школах нема права вибору?

От є країни, де діти на трудове записуються в чергу, бо там вчать тому, що їм цікаво. Якщо це вчитися готувати їсти, то там враховано усе: вартість продукту, вартість затраченої електроенергії, вартість миючого + економія води, разом з’їли те, що приготували, і помили економно посуд. Це і є наскрізні компетенції для молодших класів.

Якщо діти хочуть вишивати – вони вишивають. Навіть якщо це одна дитина.

Але там є одна річ, яка поголовно відсутня у наших школах – майстерні, обладнані усім необхідним, відсутність поділу на хлопчиків і дівчат і безпечність. Ніхто не говорить купити халат, принести швабру, накупити муліне. І нема там розпилювання «на всього потроху – а насправді не навчимо нічого». Ні шити, бо шиють у переважній більшості мами, бабусі. Не стругати нікому не потрібну підставку на телефон, а зробити гітару на 3Д принтері. І при тому батьки не бігають по магазинах, де продають все необхідне для цього. І найбільше бісить те, що від початку не враховане бажання дітей.

Якщо чесно, я боюсь уроків трудового, бо далі ми повинні будемо навчитись робити для прикладу: пристосування для шкільної майстерні, вішак для одягу, кухонну дощечку, плечовий швейний виріб – я поняття не маю, що це, краватка-метелик, декоративний рушник і т. ін.

А в 9-му класі прийдеться шити карнавальні костюми. Нє – ну там є дещо цікаве, але якщо це дійсно буде творчий проєкт, а не майстер-клас з інтернету, однаковий для всіх.

Зараз комусь може здатися, що я взагалі проти чогось робити руками. Так от: а чому б не почати в п’ятому класі з елементарного – кухні для усіх. Ну там нарізати бутерброди, випити чаю і поговорити про те, що діти б хотіли зробити. Спекти за два уроки торта чи кекси і з’їсти їх, паралельно вираховуючи вартість, використання електроенергії та прибираючи. Або принести старі футболки і надати їм нове життя? Хочеться зробити дощечку на кухню – та не питання – розробіть увесь цикл у школі і зробіть його там же – від вибору деревини до нанесення малюнку і лакування.

Один виріб за рік чи пів року, але з повним розбором, як то має бути. І найголовніше – я не хочу знати, якими швами шила моя дитина. Я не хочу в це взагалі занурюватись, але весь навчальний рік ми з нею вчили шви, які вона благополучно забувала. Ми вчились різати тканину, я пришивала мілкі деталі, бо їх навіщось потрібно було пришити сові. Навіщо у нас 6–10 проєктів за рік? Просто безглуздих проєктів, які не несуть жодної цінності.

Про фізкультуру писати не буду, вона має зникнути зі шкіл у тому вигляді, у якому зараз існує, назавжди. І ще я за те, щоб заняття спортом у школах були введені в ранг національної ідеї.

Оригінал

Освіта.ua
10.06.2021

Популярні блоги
О. Северенчук: що роблять учителі, яких обманули? Якщо вчителі не страйкують – значить, їм можна давати обіцянки, які потім не виконуються
Т. Ткачук: цьогоріч була одна перевірка письмових робіт ЗНО На дуже важливому етапі проведення ЗНО відбувається суб’єктивне оцінювання письмових робіт
А. Заможська: я боюсь уроків трудового навчання Є країни, де діти на трудове навчання записуються в чергу, бо там вчать тому, що їм цікаво
Олександр Мірошниченко: роздуми з табелем у руках Роль школи стала зовсім незрозумілою в цьому світоглядному хаосі дистанційного навчання
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Коваль Катерина
Шановна, скажіть, на уррки географії, історії ви купляєте своїй дитині атласи, контурні карти чи кажете вчителю "у мене вдома немає і, взагалі, ви повинні самі цим забезпечити мою дитину"? Чому вчитель трудового навчання повинен надавати матеріал для роботи вашому чаду? Був у мене такий випадок. Дівчина в 5-му класі робила всі проекти, а після уроків приходила на додоткові(за них я не отримувала гроші) та ще брала завдання додому. Та одного разу вона на уроці мені передає матусині слова, ніби на уроках трудового навчання можна не тільки не працювати, а взагалі не ходити туди. І тепер ця дівчина просто зриває уроки, порушує техніку безпеки, заважає іншим діачатам, бо мама дозволили нічого не робити. Ви це вважаете правильним? Чи ви навчаєте вчителів математики, фізики, хімії... які теми треба вивчати, а які вашій дитині в житті не знадобляться?
Оксана
Мене в школі на трудовому в початкових класах навчили вишивати, робити аплікації, орігамі. Пізніше - тільки робити салат. Це було зовсім не важко, з доступних матеріалів, часто підручних (кораблик з листя - хіба дорого?), і розвивало нас, додавало різноманітності до навчання. Дуже шкодую, що не навчили шити, в’язати, виточувати чи випалювати з дерева - це просто записували, а не вчили. Що в цьому поганого? Всі діти з задоволенням щось роблять руками! Навіть діти з особливими потребами - одним з найголовніших методів навчання і реабілітації - що дітям з фізичними, що з розумовими вадами - є саме мистецтво. Щодо фізкультури - згідна, ганяти дітей до серцевого нападу не можна. Але ж є аеробіка, танці, лікувальна фізкультура, не на оцінку, ясна річ
гість
На перший погляд начебто вірно підмічені недоліки уроків трудового навчання в школі і не тільки. Але... Якщо вчителю фізкультури, скажімо 59 років, класно проводить і організовує навчальний процес, але в силу вікових особливостей уже не може відтиснутися від підлоги "за 30 секунд 27 – 30 разів", то, що влаштуємо йому геноцид. Стосовно трудового. Є три основні способи його реалізації: батьки забепечують, вчитель забезпечує, ніхто не забезпечує, - метуть, або грають в шашки. Є два питання, хто склав ненормальну програму і за чий рахунок батьки хочуть навчати своїх чад? Якщо трудове непотрібне - пишіть петиції, нехай відмінять ( а потім фізику, математику, хімію - бо воно "важке, а в інтернеті все є"). Іншими словами,- сама система організації освіти ніяка, а крайніми, як завжди, хочеться призначити вчителів.
Просто мимо проходив
Тільки вчора спостерігав як дитина 8-10 років виносила сміття (тримаючи пакет двома пальцями і закривачи ніс іншою рукою), а ось зрозумів - ми ж прагнемо робити тільки те що подобається, але ж є й те що тхне - і його потрібно нам з вами виносити. не дивлячись на те, що нам це не подобається
Лариса
Немає потреби витрачати великі кошти на названі матеріали, крім бісеру, якого за програмою витрачається у невеликих кількостях. А картини за номерами, алмазна вишивка - це вже Ваша фантазія, хоббі, якщо хочете. Програма не передбачає вивчення таких технологій
???
Для Лариса: чому? Нам кожного разу проходило "цеу" від вчителя, щоб купляли усі ці цяцьки. Батьки почали скаржитися, що можна чимось замінити, а вчитель каже -програма.
Коментувати
Рогуль
"Авторка" статьи являет собой пример хуторского рогулизма и пытается донести мысль, что не нужно учить детей навыки трудовой деятельности. Это же на СУХС во всё горло орать, а трудиться надо - это не "цікаво"
???
Самый бесполезный предмет, согласна. Каждый раз купи то бисер, то картину по номерам, то алмазную вышивку. Вы думаете, родители миллионеры?
Школа
Зараз,у 9 класі, учні обирають два із трьох предмети за вибором: інформатика, мистецтво, технології. Тому думай.те!
Олександр
Для Школа: у 10 класі робиться такий вибір.
Коментувати
Анна
Ох, згадала ці сорочки нічні. Але ж це у радянській школі було. Невже нічого не змінилося? Нам тоді мами пошили.Спасибі, мамо! Син вже студент, але уроки труднавчу я пам’ятаю. Як таке забути! Вчилися всі разом: дівчатка і хлопці, але у журналі все було як треба, окремо. Ох як би я подякувала, якби сина навчили чомусь по азам електрики чи сантехніки... Цього не було зовсім. Ми шили, вишивали і т. д. Звичайно, що доводилося активно долучатися. Так ми з ним і не зробили толком м’яку іграшку- котика. Ну не змогла я! Десь його частинки досі лежать. Щось нам тоді поставили за старання, добре, що потім було щось легше, а іноді дівчата в класі хлопцям помагали щось зробити. Спасибі, що у старшій школі це була формальність. Дякую адміністрації і вчителям. І так до 3 ночі зно і репетиторів готували, якби ще й поробки були, загнулися б.
petrishinoleg1975@ukr.net
Сумно мені від таких дописів. Це так ніби учениця не хоче працювати і шукає собі виправдання. Насправді бувають проблеми в трудовому навчанні - це фактор відношення до роботи вчителя та забезпечення матеріалами. Але щоб настільки все було зле...!??? Знаєте, мені колись одна учениця казала що їй креслення не потрібне - зараз вона дизайнер меблів:)
Микола
Для petrishinoleg1975@ukr.net: Якщо у мами таке відношення до предмету то в учня (в її дитини) воно в сто разів гірше. Приходить він на урок, вже з такими переконаннями, і робить все щоб доказати свою правоту. Бо він пуп Землі. А що це заважає іншим йому начхати. В таких умовах цікавий урок провести ДУЖЕ ВАЖКО.
Коментувати
Володимир
Краще б пошукала, куди поділися шкільні майстерні з верстатами.
Віра
Для Володимир: Так! В нашій ОТГ закрили дві школи,а верстати з майстерень голова продав своїм друзям за " 5 копійок".
Коментувати
Щучьи щёчки
А действительно, хотелось бы посмотреть коллекцию работ учителя труда... И как подтягивается физрук... И просто интересно, на сколько баллов сдала бы ЗНО по математике учитель математики...)))
Галина
Для Щучьи щёчки: У нас в кабінеті праці завжди були виставлені роботи трудовички
Щучьи щёчки
Для Галина: Более чем уверена, что если в у вашей "трудовички" достойные работы, она дурных заданий не задаёт, потому как знает чего это стоит. Люди, мастера своего дела, ценят чужой труд и чужое время.
399
Для Щучьи щёчки: А действительно, хотелось бы ПОСМОТРЕТЬ коллекцию работ учителя труда... И как подтягивается физрук... И просто интересно, на сколько баллов сдала бы ВНО по математике учитель математики...Все это уже давно ПОСМОТРЕНО и подтверждено документом об образовании в котором указана специальность. Поэтому не ставьте перед собой лишних задач и спокойно спите. Жаль, что до выдачи дипломов ВАС не привлекли.
Коментувати
Наталія
90% і більше з написаного повна маячня. То раніше кухню заборонено, бо батьки скаржаться що діти труїлись і т. д. То ще щось, с тепер все погано.... Думайте і читайте історію перш ніж писати.
Tet-a-tet
Шановна п.Заможська.Ніколи не ображаю блогерів,вони мають право мати свою думку.Але Вам хочеться сказати,що ви просто дурепа. Я не хочу,мені не цікаво іт.д і т.п... Що це Ви розписуєтеся за нас? Ще ніхто не видав програму,яка би задовольняла усіх,для цього є педагог, який має відповідні права і можливості організувати трудове навчання так,щоб дітям було цікаво. Ми вже дожилися до того,що сільський парубок чи дівчина грядку зробити не можуть, а міські панянки і паничі гудзика пришити не вміють чи цв’яха забити. І Ви ще будете повчати інших про користь чи шкоду трудового навчання?Росте покоління розманіжених ледарів і=депресивників, яке не має ніяких хоббі, захоплень, тільки сидять у смартфонах, хизуються джинсами на яйцях в обтяжку та тринькають батьківські гроші, самі ж нічого створювати не уміють.Встав зранку,скажи "Отче наш" і йди приведи у порядок мою землю.Ви про цю Божу заповідь читали, чи ганяєте лише чортиків у смартфоні?Коли відкриваєте холодильник, подумайте,хто його зробив!
Ириша
Для Tet-a-tet: А вы, простите, только на яйца засматриваться умеете? Ну и учителя пошли... Капец...
Коментувати
ovv
"Я ж мама" боїться, щоб її дитятка і за холодну воду не взялися... Нічого поганого для дітей у трудовому навчанні немає. Вчать практичних речей і ставлять руки у правильне місце...
399
Для ovv: Нічого поганого для дітей у трудовому навчанні немає тоді, коли у школі є відповідна матеріально-технічна база. Погодьтеся, що не можуть хлопчики-дев’ятикласники вишивати хрестиком презервативи.
???
Для ovv: Вчитель купить дитині дорогий набір для вишивання?
Коментувати
Маргарита
Частково згодна з автором статті. Зокрема, в тому, що такі предмети, як праця, малювання, музика не повинні оцінюватися, адже не всі мають талант до малювання, не всі мають слух, хороші вокальні дані, і це не вина дітей. Щодо уроків праці, то все ж таки, на мою думку, добре, що там діти вчаться пришивати ґудзик, щось латати, бо ці навички їм будуть необхідні. Але думаю, що краще б замість вишивання і пошиття торбинок, що дійсно багатьом дітям не до душі, та й не всім це потрібно буде у дорослому житті, навчили б дітей правильно сервірувати стіл, користуватися столовими приборами (які ножички, виделочки для яких страв потрібні, в якій руці тримати, в якому порядку вони мають лежати біля тарілок і т.д.). Ось ці навички, вважаю, дуже потрібні, і цьому, на жаль, дітей на уроках праці не вчать.
Лариса
Для Маргарита: Вчать, але не 5-7 років поспіль. У батьків не вистачить зарпплати на продукти, а діти не будуть весь цей час гратися з пустими тарілками, виделками та ножиками.
гість
ага, на пляшку у батьків вистачає...
вчитель
Маргарита, а ви в курсі, що зовсім не потрібно мати слух на уроках музичного мистецтва?. Там надають загальні знання. Те ж на уроках Ізо. Треба знати художників, їх картини. Це елементарний рівень. Перед тим, як про щось говорити, треба програму почитати, а не нести чуш. а ще статті пише, неграмотна
Коментувати
Сергей Очеретный
Потрібно було Конституцію України, а не програму трудовиків читати. А опуси про неважливість трудового вже читали, а діти ні ножиць, ні лопати тримати не вміють.
Батьки
Для Сергей Очеретный: у 6 класі читати не вміють, беріть вище. Такі вчителі зараз пішли. Нічого не можуть і не хочуть.
Коментувати
Олена
Таке можна написати про всі предмети у школі. А навіщо дитині різнобічно розвиватися, отримувати навички, знання? .... Так зазвичай пишуть неспроможні ні на що мами.
Яжмама
Для Олена: вчитель купуватиме дорогі набори на трудове навчання?
Коментувати
Анна
Не зовсім згодна з авторкою статті, проте згадалося як ми в 11 класі вишивали рушник. Думки забиті ЗНО, випускним та майбутнім вступом, але рушник потрібно здати вчасно, інакше погана оцінка в останній рік навчання може суттєво знизити бал атестата. Всі шви потрібно було правильно виконати, краї обробити мережкою та китицями, попрати і попрасувати так, щоб нитки не полиняли на тканину. Звичайно ж всі матеріали купувалися за свій рахунок, але то дрібниці, враховуючи щоденні заняття з репетирами з вступних предметів, сидіння над книгами, купу нервів та вишивання всією сім’єю. До того ж, елементи підприємницької діяльності теж були присутні, але від того не легше. Потрібно було розробити проект створення рушника прорахувати його собівартість, встановити ринкову ціну і таке ін., що теж зайняло чимало часу. Тому вважаю, що в цій, все ж, досить експресивній статті є чимала частка правди і багато з цих занять дійсно не завжди актуальні.
Вчитель
Для Анна: тоді навіщо вибирати предмет Технологіі? У 9 класі учні обирають два із трьох предметів за вибором:там ще буди предмети інформатика і мистецтво. Думати треба головою!
Светлана
Для Анна: мій син, коли здав усі зно, сказав: рівні в грі пройшов, залишився фінальний бос- вчителю технологій треба здати проект : якийсь там виріб у техніці стрінг-арт.
Лариса
"Якийсь там виріб у техніці стрінг-арт" є дуже легким у виготовленні як на учня 11 класу. Вчитель або вчителька Вашого сина віднеслися з розумінням до випусника та підібрали такий обєкт праці, щоб не "зіпсувати" його атестат. Такий виріб можна без всяких проблем виконати на уроках, тоді ж й оформити проектну документацію, а не чекати доки прогримить гром і пишатися такими "подвигами". Навчання - не гра.
Коментувати
Валя
От як налаштовані батьки, з такими думками і діти в школі ! «це найбезглуздіший предмет» !!! Чому??? Бо вдома дитині потрібно допомогти? Звичайно, нехай дитинка в телефоні пограється, замість того щоб, трудове зробити. А ще й купити щось потрібно, той же фетр. Де Ви бачили кухню обладнану в школах, щоб готувати там? А чому такі вироби роблять в школах( гольниця, закладка, аплікація....)— бо це доступні і дешеві матеріали які дитина принесе в школу. Якщо робити щось дорожче ніхто не купить, з словами « мама сказала що немає такого вдома».... Стидно читати такі дописи. Якби на уроках вчили як макіяж зробити то всі були б задоволені, але коли гудзик відірваний то навіть мама вдома не пришиє, бо сама не вміє.