Ю. Гришина: як підвищити довіру до українських дипломів

Для випускників закладів вищої освіти аналогом ЗНО має стати єдиний державний кваліфікаційний іспит

Ю. Гришина: як підвищити довіру до українських дипломів

Автор: Юлія Гришина, народний депутат України від політичної партії «Слуга народу», голова підкомітету з питань вищої освіти Комітету Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій.

Згадайте: коли вас приймали на роботу, чи був ваш диплом вирішальним фактором на співбесіді? І навпаки: якщо ви – роботодавець, чи вважали диплом українського закладу вищої освіти гарантією фаховості співробітника?

Напевно, в обох випадках відповідь «ні». Серед українців є певна недовіра до дипломів українських закладів вищої освіти, особливо якщо йдеться не про топові університети. Чому? Бо досі не існувало єдиних прозорих критеріїв отримання таких «корочок».

Зазвичай, випускники закладів вищої освіти після закінчення навчання складають екзамени у своєму ж навчальному закладі. Тобто їх екзаменують ті самі викладачі, які їх навчали. Це створює підґрунтя для необ’єктивної оцінки, а інколи й корупції. Адже не кожен викладач має волю об’єктивно оцінити результати своєї роботи.

Для школярів систему «чесних екзаменів» вже запроваджено у формі зовнішнього незалежного оцінювання. Аналогом для випускників закладів вищої освіти має стати єдиний державний кваліфікаційний іспит (ЄДКІ). Це стандартизована форма контролю результатів навчання, визначених стандартом фахової передвищої або вищої освіти.

Подібна система вже успішно працює для студентів-медиків і має назву «КРОК». Днями Кабінет міністрів ухвалив постанову «Про атестацію здобувачів ступеня фахової передвищої освіти та ступенів вищої освіти на першому (бакалаврському) та другому (магістерському) рівнях у формі єдиного державного кваліфікаційного іспиту», яка передбачає ЄДКІ для немедичних спеціальностей.

Власне, ця постанова не стала сюрпризом для освітян. Поняття ЄДКІ було запроваджено в освітнє законодавство України ще першою редакцією закону від 1 липня 2014 року №1556-VII «Про вищу освіту». Саме на виконання цього закону й ухвалено згадану постанову КМУ.

Згідно із законодавством, ЄДКІ може проводитися у формі зовнішнього незалежного оцінювання або в іншій формі та передбачати використання різних видів тестових та ситуаційних завдань, укладених відповідно до програми кваліфікаційного іспиту. Для напрацювання таких програм Міносвіти створило робочі групи із фахівців за відповідними спеціальностями.

Ці програми затверджуються відповідальними держорганами та оприлюднюються на офіційних вебсайтах держоргану і закладів освіти, які здійснюють підготовку фахівців за такою спеціальністю, не пізніше ніж за шість місяців до проведення іспиту.

Також робочі групи Міносвіти займаються питанням апробаційного проведення ЄДКІ. 19 та 20 травня 2021 року відбулася перша пробна атестація за спеціальностями 211 «Ветеринарна медицина» та 212 «Ветеринарна гігієна, санітарія та експертиза».

Завдання ЄДКІ розроблені відповідно до затверджених програм, за якими навчаються студенти, і складені у вигляді тестів, де студент має вибрати одну правильну відповідь із пропонованих чотирьох. Усього тестових завдань 100, тривалість тесту – 2 години.

Восени цього року заплановано апробацію ЄДКІ за спеціальностями 081 «Право», 293 «Міжнародне право», 281 «Публічне управління та адміністрування» та 272 «Авіаційний транспорт». Ну а в 2022 році єдиний іспит буде поширено на визначені інші спеціальності, його проведуть на одному з рівнів – бакалавра, магістра або фахового молодшого бакалавра.

Звісно ж, не всі задоволені нововведеннями. Особливо багато нарікань з боку керівництва закладів вищої освіти, що не входять до числа топових, але не тільки. Найчастіше закидають, що наявність ЄДКІ призведе до стандартизації освітніх програм. Це не відповідає дійсності, оскільки в усіх програмах є варіативна складова, що залишає можливості для обрання навчальних дисциплін на розсуд закладу, додатково до тих, що передбачені стандартом.

Комітет освіти та міністерство завжди відкриті для діалогу! Ми готові почути будь-які позиції, які не порушують наш головний принцип: освіта повинна бути якісною, а система оцінювання – єдиною, прозорою та рівною для всіх. Лише так ми зможемо підвищити довіру до українських дипломів.

Оригінал

Освіта.ua
31.05.2021

Популярні блоги
І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів? Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл
Тетяна Сердечна: зарплати у вчителів мають бути різні Є шанс, що колись держава буде в змозі оплачувати роботу людей, які працюють із її майбутнім
І. Лікарчук: замість виховання – шароварщина і звіти Виховної роботи як системи формування людини вже давно немає, а є гам, шум, тріскотня
О. Сидоренко: як ставитись до репетиторів-двохсотбальників? Показником високої кваліфікації педагога є успішність його учнів, у тому числі за результатами ЗНО
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Володимир
Нічого так.
Мирко
Дивлюсь Форум -30 по освіті. Всі ніби про дитину, харчування,але це модні пусті фрази про Ніщо. А де бідний Вчитель, Студент , відсутність обладнання.... Холод і безробіття!! Ведучі- грантоіди пустопорожні понтарі. Яка стратегія розвитку Украіни, а тоді і освіти!!!!
за державу
І назве цей іспит - науковий комунізм. Розмріялась
Нагуевичи
Президент хочет создать Президентский университет, выделят на это 7,2 млрд грн. А в какой стране мира такое есть? Есть президентские полки, оркестры, гвардия.... Только в азиатских странах такое есть??? На капвложения всех 300 вузов страны выжелили 250 млн грн!??? Крыши текут, холодина, приборы допотопные , лифты не работают — а на Президентскую игрушку- 7млрд?
Сапяник
Пані Гришина— Ваші новаціі не на часі. Все це нагадує здачу нормативів голодними в‘язнями в Гулагі. Зарплат немає,викладачі молоді по гуртожиткам жиють, стипендіі мізерні, база нульова, досліджень ніц, а ми все планку якості вгору піднімаємо....Не розумно!!!?
вопрос
Интересно, а профессор Гришина собирается подтверждать свою докторскую степень? Думаю, она и ЄДКІ не сдаст
реальність
Цікаво, як автори цього задуму пояснять відсутність таких екзаменів в провідних європейських ун-тах. Навіть німці нічого подібного не мають - один екзамен за певною спеціальністю для всіх ун-тів. Схоже, що знову (знову, бо НАЗЯВО вже системно витягає чималі грошенята з освіти) під покровом лозунгів про благі наміри молоді бізнесмени від вищої освіти пропонують перерозподіл ринку освітніх послуг і нову систему заробляння на університетах. Освіта від того не покращиться, а лише ще більше буде паралізована необюрократією. Хоча черговий квіт і компанія матимуть по 100.000 грн. зарплати в місяць.
Сандомир
Коли МОНУ видавало ліцензії ЗВО воно,що,не знало чи є там умови для якісної підготовки спеціалістів? А коли цих "ВНЗ" стало критично забагато тепер придумують колесо, щоб якось відсікти їх від освітнього ринку. Насправді, одного чесного ліцензування достатньо,щоб підвищити якість підготовки студентів. Одним ЄДКІ проблему не вирішити,це все одно,що лікувати хворобу знеболюючими засобами,коли насправді потрібна операція.