О. Андрусич: ламання стереотипів викликає суспільний резонанс

Настав час усвідомити, що дитячий алкоголізм в Україні – це проблема, яку необхідно долати

О. Андрусич: ламання стереотипів викликає суспільний резонанс

Автор: Олексій Андрусич, директор видавництва «Світич».

Коли ламаються стереотипи, це неодмінно викликає суспільний резонанс.

А ми відмовляємося від банальних, примітивних запитань, які звикли чути наші діти в школі. Ми не запитуємо дитину: «Петрику, що ти скажеш, якщо хуліган Вася запропонує тобі випити горілки?».

У наших підручниках ми формулюємо запитання відкритого типу, які активізують мислення дитини, стимулюють її розв'язувати не прості, але підсильні для її віку моральні дилеми. І раптом виявляється, що батьки і навіть дехто з учителів не можуть ці дилеми вирішити. Тоді чуємо звинувачення: «Український підручник привчає дітей до алкоголю!»

За кілька днів десятки людей звернулися до нас із запитаннями: «То яку ж правильну відповідь передбачали автори завдання? Чи можна дитині прийняти пропозицію зігрітись алкогольним глінтвейном?»

У цьому й біда, що деяка частина суспільства ще не визначилася – можна чи не можна? Ми були в шоці, коли довелося пояснювати: уживати алкоголь «з благою метою» дитині не можна категорично!

Настав вже час усвідомити, що алкоголізм в Україні, зокрема дитячий  — це значна проблема, яку необхідно вирішувати. І коли на державному рівні в Державний стандарт і Типову освітню програму закладено формування відповідних уявлень, звичок і цінностей у початковій школі, то чи варто розпочинати крик: «Який жах! Алкоголь у дитячому підручнику?»

Завдання на с. 91 підручника «Я досліджую світ» для 3-го класу авторів О. Волощенко, О. Козак, Г. Остапенко сформульовано так:
«На вершині гори Ігор змерз. Його товаришка Ліза запропонувала зігрітися, як це інколи роблять дорослі, спробувавши глінтвейн – напій, що містить алкоголь. Як має вчинити Ігор? Змоделюйте поведінку дітей.»

Можна зрозуміти батьків, які, зненацька побачивши фото фрагмента сторінки, поставили під сумнів доцільність завдання й коректність його формулювання. Але вирвані з контексту шматки не можуть дати повного уявлення про смисл завдання, його мету і значення. До того ж підручник написаний не для батьків і не для самостійної дистанційної роботи дитини 8–9 років в умовах карантину. Це завдання для обговорення в класі, як це й позначено піктограмою на полях. Учитель має відповідну підготовку й користується методичними рекомендаціями до підручника. 

Завдання входить до загального сюжету підручника – подорож Україною разом з фантастичними персонажами казкового оповідання. Діти ознайомлюються зі специфікою, традиціями, значенням кожного регіону нашої держави. Зокрема потрапляють і в мальовничі Карпати. І того, хто хоч раз відвідав один з популярних вітчизняних гірських курортів, глінтвейн на горі не здивує. Піднявшись на підйомнику, він неодмінно відчує пряний аромат цього напою, що продається там, так само як і гарячий чай, кава та їжа.

Хибна ідея «зігрітися» гарячим глінтвейном, як правило, приходить від дорослих, тому дівчинка в завданні й каже: «як це інколи роблять дорослі». Слово «глінтвейн» може бути невідомим дитині, яка розмірковує над завданням, проте це не має вплинути на її висновки, бо текст завдання уточнює, що йдеться про «напій, що містить алкоголь». 

Чому ж у завданні вибрали глінтвейн? Сучасна дитина може побачити його на меню-листівках у кафе (ні, не в барах 18+). Реклама має привабливий вигляд. На різдвяно-новорічних ярмарках, які вже незабаром розпочнуться, пряний і солодкий аромат цього напою буквально стоїть у повітрі. Він приваблює дитину й може викликати спокусу. 

Неодноразова згадка про глінтвейн дитині неодмінно трапиться в книжках про мумі-тролів (скандинавська версія назви напою – гльог, у сучасних виданнях перекладають по-різному).

До того ж ми можемо запропонувати дитині альтернативу – безалкогольний глінтвейн. Це корисний і смачний напій на основі гарячого соку зі спеціями, який легко приготувати вдома чи в класі після опрацювання теми шкоди алкоголю.

На жаль, ми не контролюємо, що відбувається за шкільними дверима. Чи добре ми знаємо родини своїх учнів? Чи справді дитина не побачить, як "гріється" на ярмарку її батько, дядько, хресний чи старший брат? А може й мама, тітка?.. Нам не хочеться про таке говорити. Проте завдання школи – попереджати. І 3-й – 4-й класи – це якраз той час, коли говорити ВЖЕ можна і ЩЕ не пізно. 

Резонанс навколо завдання з глінтвейном викликало ще й те, що частина суспільства не сприймає цей напій так серйозно, як горілку. Тож запитання без відповіді, що пропонується для обговорення серед школярів, підняло бурю суперечок у дорослих. І впродовж дискусій виявилося, що для багатьох батьків (дай Боже, щоб не вчителів) не є очевидним, що глінтвейн, як і будь-який інший алкогольний напій, дитині вживати не можна. В іншому разі нікому б і на думку не спало звинуватити підручник у пропаганді алкоголю.

На жаль, статистика сумна. Побутовий алкоголізм не зменшується. Хоча, можливо, мешканцям столиці чи облцентрів це й не помітно. І діти стають заручниками родинних звичок. «40% дітей в Україні вживають алкогольні напої. Шоста частина дітей у віці від 11–12 років уже знає, що таке стан сп'яніння», – це приголомшливі факти! Тож я особисто цілком підтримую державну політику й включення в освітній процес, зокрема і в підручники для 3-х – 4-х класів, теми профілактики вживання алкоголю.

Чому ж у підручнику не подається відповідь? Тому що ми передбачали, що для дорослих вона очевидна! А для дитини саме відкриті запитання дозволяють сформувати власну свідому позицію та стійкі цінності.

Відкриті запитання, дискусії в класі, завдання на самостійний пошук і дослідження ламають старі стереотипи. Але саме такі форми роботи лежать в основі навчання в Новій українській школі. Саме вони є оптимальним шляхом для набуття всіх компетентностей, що передбачає інтегрований курс “Я досліджую світ”.

Оригінал

Освіта.ua
20.11.2020

Популярні блоги
Т. Єфімова: як і чому школа вбиває мотивацію в дітей Чому в школі досі знижують оцінки за відступи, неправильний запис і колір малюнка
О. Бобкова: участь в олімпіаді не має бути примусовою Життя і здоров’я дітей і вчителів є вищою цінністю, аніж результат у олімпіад
І. Лікарчук: олімпіади - традиція совкової освіти Жодним законом чи нормативним документом обов’язковість участі школи у олімпіадах не передбачена
О. Українець: ЗНО з літератури дійсно не потрібне Шкільна програма передбачає читання текстів і біографій, а не вивчення літератури, і це дві дуже різні речі
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
svitl
Вважаю, що в такому ранньому вiцi дитина з благополучноi сiмi, не думаэ що може бути для неi така пропозицiя навiть, то ясно, тобто альтернатив нема, але таке завдання пiдштовхуэ думати, що вже альтернатива э i можна спробувати алкоголь... наче невинно але то крок до розтлiння моралi пiдростаючого поколiння....вибачаюсь за рос. клавiатуру...
Мати третьокласниці
Чому й навіщо діти самі пішли на вершину гори? Звідки у них алкоголь для приготування глінтвейну? Навіщо вони його взяли? Хто його їм дав? Ось і справді важливі питання.
svitl
Для Мати третьокласниці: правда, накручено, коли хочуть щось пропхати а совiсть знаэ що то зло? то людина так накрутить бо бореться з тим знанням в серединi
Коментувати
Vlad
Формуємо ключові компетентності.