С. Дятленко: про формулу для розподілу освітньої субвенції

Чи стала формула стимулом до оптимізації мережі та відповідального ставлення до освіти на місцях?

С. Дятленко: про формулу для розподілу освітньої субвенції

Автор: Сергій Дятленко, експерт з питань освіти програми U-LEAD з Європою.

Третій рік розподіл освітньої субвенції на заробітну плату педагогічних працівників шкіл здійснюється на основі формули, яка базується на розрахунковій наповнюваності класів, а не фактичній, як було до цього.

До речі, згідно з постановою КМУ про її затвердження, вона не могла зазнавати принципових змін саме 3 роки. Отже, вже на наступний рік вона може змінитися. А чи потрібно?

Ще під час ознайомлення з новою тоді формулою, один з головних її розробників Ян Герчинський зазначав, що «Використання розрахункової наповнюваності класів замість фактичної у формулі розподілу освітньої субвенції має важливі наслідки:

  • Сильний стимул до оптимізації, як шкільної мережі, так і мережі класів;
  • Зміцнення стабільності фінансування освіти на місцевому рівні».

Чи виправдала формула сподівання авторів, спробую розібратися за допомогою Індекса фінансової спроможності освітньої мережі, який розроблено вже втретє. А якщо врахувати, що 2 попередні роки при обрахунках брали дані по учнях і класах року, що передував тому, у якому готувався бюджет (попереднього навчального року), а в 2020 році вперше для цього використали дані цього навчального року, то фактично маємо базу даних за 4 роки. Думаю, що за такий час можна прослідкувати певні тенденції.

Варто зазначити, що Індекс (додаю) побудований на основі різниці фактичної наповнюваності класів (ФНК) і розрахункової наповнюваності класів (РНК). Якщо ФНК перевищує РНК на 1 і більше, то громада гарантовано має надлишок коштів на з/п педагогічних працівників навіть при максимальних надбавках і хороших преміях (зелена зона).

Якщо ФНК менша від РНК на 1 і більше, то громаді не вистачатиме коштів на з/п вчителям і потрібно додавати з власних надходжень (червона зона). У помаранчевій зоні розташовуються ті, хто має від +1 до -1 різниці і балансує «на межі», коштів їм має вистачати за умови ощадливого їх використання.

То чи стала Формула стимулом до оптимізації мережі та відповідального ставлення до освіти на місцевому рівні? Якщо порівняти відсоток ОТГ (абсолютні цифри брати недоцільно через різну кількість ОТГ, що мали прямі міжбюджетні відносини по роках) у кожній зоні за 4 роки, то побачимо, що станом на 2016/2017 навчальний рік лише 42,4% громад потрапляли в зелену зону, тоді як не вистачало коштів майже 27% громад. Наступного навчального року зміни відбулися в межах 1%. Але вже через 2 роки ОТГ з профіцитом освітньої субвенції від держави стало майже 53%, а в червоній зоні розміщується вже менше 20 %.

Гадаю, що формула стала стимулом до оптимізації мережі класів тільки після того, як в громадах впевнилися в стабільності фінансування освіти на місцевому рівні.

Такий досвід варто враховувати і при впровадженні інших змін, зокрема в освіті: зміни запрацюють, якщо люди впевняться в стабільності і невідворотності встановлених правил.

Більше про Індекс можна дізнатися тут.

Оригінал

Освіта.ua
26.02.2020

Популярні блоги
Т. Єфімова: як і чому школа вбиває мотивацію в дітей Чому в школі досі знижують оцінки за відступи, неправильний запис і колір малюнка
О. Бобкова: участь в олімпіаді не має бути примусовою Життя і здоров’я дітей і вчителів є вищою цінністю, аніж результат у олімпіад
І. Лікарчук: олімпіади - традиція совкової освіти Жодним законом чи нормативним документом обов’язковість участі школи у олімпіадах не передбачена
О. Українець: ЗНО з літератури дійсно не потрібне Шкільна програма передбачає читання текстів і біографій, а не вивчення літератури, і це дві дуже різні речі
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Володимир
Формула на 7-ми аркушах - то дах для корупціонерів і обгрунтування "конче необхідних баластних" посад економістів та експертів у неприбутковій стстемі освіти
Какая там формула
Та в ОТГ нормальная формула: глава ОТГ распределяет хорошо:" всё, что можно от освіти" урвать себе в карман"- ничего мимо не проходит. А эти все рассказы об успехах децентрализации -фикция! В нашей ОТГ глава наживается отлично: и на тендерах,и на земле,и субвенцией " крутит" как ему заблагорассудится. Школы, ФАПЫ закрывает. Декларация- липовая( всё переписано на других лиц). Так что в ОТГ никакого " расцвета" " освітньої системи" не ожидается на протяжении и 100 лет! Воруют)