Osvita.ua Блоги Сергій Дятленко: ще раз про шкільні олімпіади
Сергій Дятленко: ще раз про шкільні олімпіади

Варто розглядати олімпіади не як додатковий клопіт, а як додаткові можливості для учнів і вчителя

Сергій Дятленко: ще раз про шкільні олімпіади

Автор: Сергій Дятленко, експерт з питань освіти.

#олімпіади_важливі

Ножем можна нарізати хліб, можна вистругати палицю, можна врізати пальця, а можна вбити людину. Все залежить від намірів та вправності.

Так і з олімпіадами. При обговоренні питання все зводиться до чотирьох закидів: «пустякового», небезпечного, рейтингового та результативного.

Закид 1 – «пустяковий». Кажуть, що участь в олімпіадах – це пекло для обдарованої дитини, яка мусить брати участь у 5-6 олімпіадах. Така «можливість» була насаджена міністерством у форматі «реформа заради реформи» на початку 2010-х років, щоб дитина могла зреалізувати себе за різними напрямами. Один із тодішніх заступників міністра встановив вимогу проводити в один день олімпіаду лише з одного предмета. Давайте обмежимо участь в 1-2 олімпіадах. Для цього не потрібно навіть вносити зміни до нормативних документів, просто «дозволимо» проводити всі олімпіади в 1-2 дні. Для організаторів та учасників районного рівня так навіть простіше буде. І ширше коло учнів зможе спробувати свої сили.

Закид 2 – результативний, або «подолання несправедливості». Ніякими адміністративними рішеннями цього зробити не вдасться. Лише відповідальність кожного в конкретному випадку. І це стосується не лише учнівської олімпіади, а всього суспільства. Це хвороба, яка легко нівелює локальні успіхи. Також не варто забувати, що скарга на несправедливість - це ще і зручне виправдання відносної невдачі. Тому трагедія, насправді, не така масштабна, як її описують.

Закид 3 – рейтинговий. Всі знають, що не можна будувати рейтинги ні за результатами олімпіад, ні за результатами ЗНО, ні за фінансуванням на 1 учня, але будують. Чому? Бо так дуже просто і наочно. То будемо боротися з рейтингами чи з олімпіадою та ЗНО?

Закид 4 – небезпечний. Освітня реформа та новий Закон Про освіту задекларували перехід від навчання до освіти, де освіта значно ширше поняття. Позашкільна, позаурочна, у тому числі пов’язана з олімпіадою, діяльність працює більше на освіту, ніж на навчання. Можливо, варто переглянути принципи оплати праці вчителів, але позаурочна діяльність не менш важлива, ніж проведення уроків. І тут, за сприяння окремих експертів та за наполягання самих вчителів, намічається небезпечна тенденція, коли вчителі перетворюються на урокодавців і лише уроками обмежують свою шкільну діяльність. Немає потреби напрягатися якимись позаурочними заходами (у будь-якому форматі): екскурсіями, походами, підготовкою до олімпіади. Все ж таки вважаю, що діяльність вчителя трохи ширша за урокодавство. Хоча згідний, що кожна робота має оцінюватися. І мудрі директори знають, як заохотити вчителя готувати учнів до олімпіади. «Відгули» на канікулах за витрачені дні на олімпіаду вам на допомогу, якщо немає можливості фінансових стимулів.

Питання спрощується, якщо подивитися на учнівські олімпіади не з точки зору додаткового клопоту, а з позиції додаткових можливостей для учнів і вчителя.

І, так, я підтримую пропозицію про проведення олімпіад університетами. Навіть знаю окремі паростки такої практики. Варто всіляко сприяти і розвивати спроможність університетів у цьому питанні. А не спекатися, бо хтось міг би зробити. Так ми втратимо, не здобувши.

РS. В коментарях до попереднього допису договорилися навіть до такого: «Який дух змагальності? А як щодо толерантності до менш обдарованих?» Так виправдовується будь-яка бездіяльність.

Оригінал

Освіта.ua
04.11.2019

Популярні блоги
Ігор Лікарчук: конкурсна машина працює Чи потрібний державний конкурс «Учитель року» взагалі? А якщо потрібний, то для чого?
Микита Андрєєв: про проєкти двох цікавих документів Наївно було думати, що зі зміною влади зміниться спосіб мислення менеджменту середнього рівня
Володимир Онацький: про шкільні олімпіади Олімпіада – це можливість продемонструвати знання з предметів на рівні школи, району чи міста
Ігор Лікарчук: про булінг стосовно вчителів на канікулах Учителя, який не прийде на методичні витребеньки, обов’язково будуть цькувати, вимагаючи пояснення
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
учителька
Найкраща олімпіада це та яка не відбулася. І який смисл тут стільки писати, якщо олімпіада це додаткова гривня у фінансову піраміду. До того часу поки на них будуть заробляти, вони завжди будуть потрібними. У якому завгодно форматі, але потрібними. Тільки більшості учителям цього не треба і про що стільки говорити. Чому так багато не обговорюють предметні турніри. Там менше підлості та маніпуляцій. Каже тиждень назад завуч. А вас не має за що атестувати на вищу катеорію. Суче ваше пір’я, собі напхали що тільки могли напхати, а другому копійки рахують. І кому треба за цю ситуацію дякувати. Звичайно владі. Хто ми взагалі для влади?
Вчитель
В минулому році моу ученицю допустили до районної олімпіади тільки завдяки военному становищу (скрепи з райво злякалися). Вперше за 29 років на районній олімпіаді з математики шифрували роботи. Але ... перше місце зайнів "геніальна" дитина, що набрала 34 бали з 35. Моя учениця була другою. Але на олімпіадах для 6 класів, до результатів яких райво не мало змоги повліяти, ця "геніальна" дитина участь не брала. На Еврікі моя учениця набрала найбільшу кількість балів з учнів нашого району. Мале велике бажання брати участь в цьому році. НЕ БУДЕ. ЯКЩО ДИТИНУ ВИСМІЯТИ, ТО... Дитина відмовилась готуватися. Убрали конкурента. Чиновниці з освіти (райво, гороно, облано) не повинні мати доступу до проведення олімпіад, тому що .... Порядність це.... не про них
Небайдужий
І якось всі вже забули, що ще 20 років назад були нормальні олімпіади, хороші результати, без всякої обов’язаловки для вчителів. А те що ми бачимо зараз - це результат роботи наших горе адміністраторів всіх рівнів. І замість того, щоб позвільняти всіх цих чиновників/методистів/атестувальників, прибрати вимоги до вчителів гнати дітей на олімпіади, пропонують відмінити самі олімпіади! Ну хіба тут можна цензурні слова знайти.
Вчитель
Для Небайдужий: Згодна з Вашою думкою про чиновників
Коментувати
учитель
Згодний з автором- олімпіади потрібні, але не за рахунок учителів, школи. Потрібен сайт або розділ на сайті МОН, де зазначено всі олімпіади, конкурси ( ми живемо в час ІКТ). Учитель, який бачить потенціал учня, сам спробує з ним взяти участь. буде підготовка. буде робота, буде результат. Так само і батьки, якщо побачать потенціал дитини і бажають розвивати-- спробують. Так само і конкурси повинні бути добровільні та прозорі. Тоді буде здорова конкуренція, побачимо справді розумних дітей, їх будуть до себе брати ВУЗи. Сьогодні це все жах.
Наталія
Про які додаткові можливості йде мова?(запитую як мама дитини- переможця Всеукраїнської олімпіади минулого року). 10 додаткових рейтингових балів при вступі до ВНЗ? Шкода, що у нас таких дітей не цінують, і щиро радію за тих, хто зміг реалізувати свій науковий потенціал десь за кордоном.
Галина
Для Наталія: Нові умови вступу вже прийняті, у 2020 році навіть тих 10 балів переможцям Всеукраїнського етапу не додадуть, відмінили. Навіщо взагалі брати участь у олімпіадах? Дітям в 11 класі, що нема чим займатися?
Лариса
Для Наталія: Цілком поділяю Ваше обурення щодо скасування 10 додаткових балів переможцям 4 етапу олімпіад, адже теж є мамою одинадцятикласника, який, починаючи з 9 класу перемагає на 4 етапі олімпіад з математики і хімії. Цогоріч виявилось, що всі його успіхи жодного значення в очах МОН не мають, і він вступатиме до університету по суті на загальних підставах (тобто результати стандартного ЗНО з математики прирівняні до національного етапу математичної олімпіади!) Вочевидь нашій державі взагалі не потрібні талановиті діти, адже ми знову культивуємо "зрівнялівку" під виглядом "рівних можливостей". Не думаю, що багато випускників цього року, хто входить до топ-десятки призерів національних олімпіад з точних і природничих наук, всупатимуть до українських вишів. За кордоном на таких дітей "полюють" всі університети, які рухають вперед світову науку.
лдж
Для Наталія: Если они такие умные нафига им эти 10 баллов? Пусть по 200 на ЗНО зарабатывают - им же это ничего не стоит!
Коментувати
Вчитель
В розвинених країнах, наприклад, в США проведення національних змагань (в тому числі і на знання шкільної програми) загальноприйнята практика. Подивіться, хоча б фільм від 2014 року Bad Words (Погані слова) присвячений національному конкурсу з англійського правопису. Але оскільки нашу країну соросівські підстилки хочуть позбавити нормальної освіти, то постійно й піднімають питання про знищення системи олімпіад. Є у них бажання перетворити Україну на Зімбабве, де ніяких олімпіад (ні з біології, ні з математики, ні з інших предметів) не проводиться.
Роман
Дивлюся на наших міністрів освіти Гриневич, Новосад і думаю, що би я зробив якби став міністром освіти...Перше під загрозою звільнення скоротив паперотворчість разів в 10,журнали, плани роботи календарне планування в електронному вигляді, як зручно вчителю, як це вже десятки років тому зробили в США. Друге козлів директорів старше 60, методистів, заучів горлохватів на пенсію.Третє ліквідувати районо,облно і інше сміття в освіті. Третє провіряти на сертифікаціях, аудитах не роботу вчителя, а дирекції чи авторитарні підходи використовує, як часто зловживає владою і дере хабарі.При найменші підозрі - звільнення. Четверте олімпіади, конкурси повинні бути або забезпечені достойними призами і доплатами для вчителів в 2 - 3 рази для вчителів, або відмінені в сьогоднішній формі. І найголовніше, учнів - порушників дисципліни на уроці після 2- 3 попереджень переведення на інші форми навчання - домашню чи індивідуальну,скасування урочної обов’язкової форми навчання, довідки замість дипломів тощо.Але на жаль це тільки думки.Справжніх змін, реальної реформи освіти не відбувається, тільки імітація...????
Сенька
Для Роман: мечта дебила!
Коментувати
учителька
На Буковині в ОТГ та районах вищі результати за міську олімпіаду м. Чернівці. А результати ЗНО говорять зовсім протилежне. Питається. Кому треба олімпіад? Радянським традиціям треба. Чи може чиновникам котрі роблять на олімпіадах бізнес. Призові місця це гроші і зовсім не малі гроші. Може це можна пропустити, але щоб атестуватись знову таки треба мати призерів. І які висновки. Учителям котрі не вміють платити або ховатися по кущах з мобілкою щоб хоч щось по Viber перекинути дитині, у школі не місце. Їм негайно треба звільнятися інакше все життя будуть підтверджувати 2 категорію. От вам і правда. У той час міністерські керівники сидять і мовчки на це дивляться. Освіта сучасності. Точно так у Фінляндії. Хоч не смішіть людей.
Вчитель
Говорили-балакали, сіли й заплакали! Кажуть вчителі: з олімпіадами потрібне нове рішення, в такому форматі вони недолугі! А він своє: самі ви дурні, ледачі, нерезультативні, рейтингові чи нерейтингові... Проводьте і все! От і вся реформа з громадським обговоренням. Ти б краще подумав і запропонував як це покращити чи змінити щось, а щось відкинути. Ти ж експерт, ти мав би врахувати думку тих хто їх проводить, а ллєш з пустого в порожнє!
Колищній олімпіадник
1. Проводити олімпіади в 1-2 дні - це обмежувати права учнів, яких не треба силою заганяти на олімпіади. Часто такі вундеркінди стають призерами ІІІ етапу з 5-8, а IV етапу - з трьох предметів (наприклад, математика, фізика, інформатика чи астрономія). І ніхто не жаліється, що їх туди гнали силоміць. 2. На жаль, зловживань є більше, ніж ви думаєте. Але боротися з ними треба не відміною олімпіад. 3. Боротися треба не просто з рейтингуванням, а й з засиллям чиновників та їх безглузлими обмеженнями у процесі підведення підсумків. 4. Про які заохочення позаурочної роботи можна говорити, якщо кандидат наук за керівництво гуртком тарифікується щонайвище за ХІІ тарифним розрядом, а рядовий вчитель - за Х-им? І, навіть, якщо саме він готує дітей до олімпіади, в заявці чиновники чомусь вимагають вказувати прізвище вчителя-предметника. 5. Я не проти проведення олімпіад й університетами, але в загальнодержавному масштабі обдарованими дітьми має піклуватися саме держава, якщо вони їй не байдужі.
Володимир
Стосовно виправдання бездіяльності - згодний на 100%. Як і НУШ виправдовує бездіяльність Міносвіти за попередні роки.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!