Osvita.ua Вища освіта Students Life Студенти мають впливати на якість вищої освіти
Студенти мають впливати на якість вищої освіти

Кваліфіковані студентські експерти з питань забезпечення якості освіти – це можливо

Студенти мають впливати на якість вищої освіти

Питання якісної освіти – чи не найбільш актуальне у контексті освітньої реформи в Україні. Про те, як свою участь у процесах забезпечення якості вищої освіти бачать студенти, ми поговорили з Оленою Руснак, головою Секретаріату Української асоціації студентського самоврядування та ініціатором створення Національного студентського об’єднання експертів із забезпечення якості освіти.

Олено, як зявилася зацікавленість питаннями забезпечення якості освіти власне у тебе?

Вперше про систему забезпечення якості вищої освіти я дізналася три роки тому в рамках навчального візиту українських студентів до Фінляндії. Ясна річ, як кожний мотивований студент, я хотіла отримати якісну вищу освіту і розуміла, що українська освіта залишає бажати кращого. Проте я й гадки не мала, що я як студент, можу зробити для підвищення рівня якості освіти в Україні. На піку мого невдоволення навчанням мені випала можливість взяти участь у навчальному візиті, присвяченому вивченню системи освіти Фінляндії. І це, напевно, назавжди змінило мій світ. Наразі я беру участь у роботі різних експертних груп з питань забезпечення якості вищої освіти, переважно на європейському рівні (European Student Union Quality Assurance Expert’s Pool (ESU QA Pool), European University Association’s Institutional Evaluation Programme (EUA’s IEP), адже в Україні таких груп поки немає, та активно вивчаю досвід країн Європи, де система забезпечення якості вже впроваджена. Щире прагнення поділитися набутим досвідом та відкрити можливості, які стали доступними мені, і для інших студентів України спонукало мене до втілення в життя давнішньої ініціативи створення Національного студентського об’єднання експертів із забезпечення якості освіти.

Якою ж є система забезпечення якості освіти у Фінляндії та інших країнах Європи? І як саме студенти можуть зробити свій внесок у підвищення якості освіти там?

У Фінляндії, як і в інших країнах Європейського простору вищої освіти (ЄПВО), запроваджена система забезпечення якості вищої освіти, яка передбачає наявність спільних критеріїв оцінки якості у вищих навчальних закладах. Така система побудована на принципі залучення стейкхолдерів до процесів забезпечення якості. Що все це означає? У багатьох розвинутих країнах Європи існують інституції (агентства із забезпечення якості), які проводять так звані перевірки вищих навчальних закладів на дотримання ними критеріїв якості. Для країн ЄПВО ці критерії є спільними – описані вони у Стандартах і рекомендаціях щодо забезпечення якості в ЄПВО. Стандарти і рекомендації передбачають існування трьох рівнів забезпечення якості, а саме: внутрішнє забезпечення якості (на рівні ВНЗ), зовнішнє – на національному рівні (здійснюється за допомогою агентств із забезпечення якості) та забезпечення якості власне самого агентства (воно повинно приймати незалежні рішення, бути офіційно визнаним у державі тощо). Одним із провідних принципів функціонування такої системи є залучення до неї стейкхолдерів освітнього процесу (студентів та роботодавців). Для чого це необхідно? Поміркуймо логічно – хто, краще за студента, може оцінити умови навчання, які безпосередньо мають вплив на його успішність і якість освіти, яку він отримує? Або ж, хто, як не студенти і роботодавці найбільше зацікавлені у тому, аби навчальні програми були осучасненими, відповідали вимогам ринку праці та надавали студентам знання, які вони дійсно зможуть застосувати на практиці?

А як ситуація із залученням стейкхолдерів до процесів забезпечення якості освіти виглядає в Україні?

Із прийняттям Закону України «Про вищу освіту» 2014 року перспектива встановлення системи забезпечення якості вищої освіти відкрилася і для України. Законом передбачене створення Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, більше того, студенти та роботодавці вперше отримують право бути залученими до процедур забезпечення якості (у випадку України – акредитації ВНЗ). Проте, чи багато студентів володіють повною інформацією про перебіг таких процедур? Очевидно, що ні. Саме тому я вважаю за необхідне створення об’єднання, в рамках якого відбуватиметься підготовка кваліфікованих студентських експертів з метою їх подальшого залученням до процесів забезпечення якості вищої освіти на інституційному, національному та міжнародному рівнях.

Як з’явилася ідея створення такого об’єдання?

Про створення об’єднання студентських експертів в Україні, зокрема в Українській асоціації студентського самоврядування, членство у якій і відкрило мені можливість ґрунтовно вивчати питання забезпечення якості освіти, говорять вже давно. Такі студентські об’єднання є звичною практикою для країн ЄПВО – на сьогодні в країнах Європи функціонують більше 20 подібних студентських об‘єднань (або Student QA Expert’s Pools). Проте до прийняття Закону «Про вищу освіту» в Україні не існувало потреби у студентських експертах, адже студенти не були залучені до процедур забезпечення якості. Зараз, коли така потреба є очевидною (адже ж це вимога чинного законодавства), ми нарешті вирішили реалізувати давнішню ідею – зібрати зацікавлених студентів з усієї України та з допомогою європейських колег навчитись усім аспектам роботи у ролі студентського експерта з питань забезпечення якості вищої освіти.

Про яких європейських колег іде мова?

Українська асоціація студентського самоврядування, на основі якої функціонуватиме дане об’єднання, є єдиним національним союзом студентів України, що входить до складу Європейського союзу студентів. Членство у Європейському союзі студентів (ЄСУ) відкриває для нас безліч перспектив. Наприклад, вже влітку ми спільно провели тренінг «Якість вищої освіти очима студентів», зібравши разом 30 молодих людей, небайдужих до реформи освіти в Україні. Разом із ЄСУ ми розробили концепцію діяльності Національного студентського об’єднання експертів із забезпечення якості освіти, а близько тижня тому відкрили прийом заявок на членство в об’єднанні. Більше того, у нас вже зараз налагоджені чудові зв’язки із подібними об’єднаннями країн Європи, зокрема зі студентськими експертними об’єднаннями Німеччини, Великобританії, Швейцарії, Румунії та Словенії. Всі вони готові ділитися своїм досвідом та позитивними напрацюваннями.

Які плани розвитку обєднання на майбутнє?

Наразі головним завданням для нас, студентів, є навчитися професійно відстоювати своє право на якісну освіту, беручи активну участь у розбудові внутрішньої та зовнішньої систем забезпечення якості. На інституційному рівні студенти повинні вимагати створення системи зворотного зв’язку (так званих студентських фідбеків) для того, щоб їхня думка щодо умов навчання, якості викладання, навчальної програми або курсу була почута. Більше того, результати студентських опитувань повинні бути опубліковані на офіційній сторінці ВНЗ та безпосередньо впливати на подальший перебіг навчального процесу. Про участь студентів у розбудові зовнішньої системи якості, тобто безпосереднє залучення студентів до роботи Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти (НАЗЯВО), галузевих експертних рад НАЗЯВО та участі у процедурах забезпечення якості, можна буде говорити, власне, лише після створення самого НАЗЯВО (яке згідно з законом мало б розпочати свою роботу вже з 1-го вересня 2015 року). Ми ж плануємо активну роботу об’єднання, вже починаючи з лютого (власне, вже маємо надзвичайно цікаві заплановані заходи). В рамках діяльності об’єднання і навчатимемо колег-студентів можливостям участі у розбудові системи якості. Ну а поки ще триває прийом заявок до Національного студентського об’єднання експертів із забезпечення якості освіти, користуючись нагодою, радо запрошую усіх зацікавлених студентів брати участь у відборі.

Освіта.ua
28.01.2016


Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Коментарі
Аватар
Введіть ваше ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Введіть код:
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Роман
Питання, безумовно, актуальне. Але рішення знову пропонується, як на мене, не з того боку. Знову пропонують робити якогось "франкенштейна" - візьмемо шматочок з фінської системи, "пришиємо" ще шматочок з швейцарської, з боку приліпимо стандарти ЄПВО і причепимо це до останків української системи... Ну не буває так в реальності. Будь-яка нормальна СИСТЕМА освіти - це, в першу чергу, цілісна система, яка, в свою чергу, є підсистемою іншої цілісної системи - держави. Не можна вирвати шматок однієї системи, "пришити" до іншої і очікувати, що цей «гібрид» буде життєздатним. На мою думку, перш ніж говорити про оцінювання якості освіти студентами, потрібно визначитися із «ролями». Система освіти тут, безумовно, виконавець і не може встановлювати критерії. А от із ролями замовника і контролера - питання. У цьому, власне, і повинна полягати функція держави як системи вищого рівня - визначити, хто є замовником і хто є контролером. А вже вони повинні визначити критерії і «експертів».
BORYS
Питання дуже актуальне, але для забезпечення якості освіти необхідно спочатку вирішити питання: 1.Мотивація студентів і викладачів здобути якісну освіту. 2.Чи відповідає вимогам навчальних програм якість навчальних аудиторій та обладнання? 3.Де брати кошти для забезпечення навчального процесу сучасним обладнанням? Та ще ряд подібних....

Щоб отримувати першим
всі новини від «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть
«Подобається»

Дякую,
не показуйте це мені!