Osvita.ua Вища освіта Students Life Другого шансу не буде
Другого шансу не буде

Уважається, що саме перше враження є найбільш вірним і найчастіше впливає на подальшу долю, особливо, якщо йдеться про прийом на роботу

Другого шансу не буде

Справді, і чудовисько може, як у казці, виявитися зачарованим прекрасним Принцом. Але змусити оточуючих полюбити монстра... напевно, просто некоректно. Тому, щоб не засидітись у страхолюдинах і нечупарах, бажано вміти сподобатись відразу. Про те, як зробити враження на потенційного керівника, розповідає директор Інституту психології РАО, член-кореспондент РАО, доктор психологічних наук, професор Анатолій Журавльов.

Створення образу. Із цього приводу існує маса маніпулятивних технік. Одна з них - створити образ. Однак його ефективність буде мати тимчасовий характер, якщо реальних основ для придуманого образу немає. Більше того, можлива поява контрастного ефекту - у цьому випадку доброзичливе ставлення швидко змінюється на вкрай негативне. Так, наприклад, створивши образ надзвичайно розумної людини та не маючи під цим реальних основ, існує ризик незабаром стати непрохідною тупицею в очах інших. Образ не може далеко «відходити» від реальності, хоча й повинен «іти» попереду людини. Створення образу відбувається мимоволі. Потреба в ньому виникає, коли особистість попадає в незнайоме для себе середовище. Тут психологічні механізми регуляції поведінки міняються. Людині треба якнайшвидше донести інформацію про себе до незнайомих людей. Якщо ж іти природним шляхом і виявляти свої реальні якості, на це буде потрібно набагато більше часу й ситуацій, що вимагають рішення спільних задач. А таких можливостей при першій зустрічі, зрозуміло, немає. Створення ж образу в очах інших - це механізм пристосування, даний усім людям. Треба тільки навчитись правильно ним користуватись.

Я трудоголік. Для того щоби створити певне враження в очах керівника, необхідно знати або, принаймні, з деякою ймовірністю припускати, якому типу виконавця він віддає перевагу. На жаль, універсального соціального образу тут немає. Тому будь-кому, хто наймається на роботу, необхідно мати хоча б мінімум інформації про те, що подобається роботодавцю. Незважаючи на різницю в думках і смаках, усе-таки можна виділити кілька універсальних якостей, які високо цінуються всіма при прийомі на роботу. До них у першу чергу відноситься вмотивованість на справу: «зараз для мене робота на першому місці в ієрархії цінностей», «я без роботи не можу», «мене всі вважають трудоголіком» і т. ін. До універсальних переваг відноситься також така якість, як дисциплінованість людини. Тому так важливо показати, що ви любите порядок, організованість, не допускаєте зривів у роботі. Третя якість - відданість загальній справі («Я - не індивідуаліст, а людина команди», «я підтримую та розділяю принципи, прийняті в організації», «я завжди готовий працювати з іншими людьми»).

Це - універсальні принципи. Але іноді потрібні творчі люди. Загальновідомо, що такі працівники, навіть будучи високими професіоналами, часто виявляють недисциплінованість і слабокерованість. Більше того, вони, як правило, автономні, самостійні, незалежні й не можуть підкорятися законам, прийнятим у колективі. І якщо ви не знаєте про те, що потрібні саме такі люди, і при цьому виявите й дисциплінованість, і ретельність, і готовність працювати в команді, вас на роботу людина, яка хоч трохи розбирається у психології працівника, не візьме. Інструментальна функція образу, таким чином, залежить від переваг роботодавця, і якщо їх не знати, то створений образ буде сприйматись негативно.

Уся справа в... запонках. Перше враження зазвичай складається протягом перших хвилин спілкування. На що в першу чергу звертають увагу? Звичайно ж, на зовнішній вигляд, адже зустрічають, як відомо, по одежині. Можна бути одягненим «з голочки», але при цьому мати нечищені черевики, і враження буде зіпсоване. Зовнішній вигляд повинен стосуватись усього, аж до кольору запонок. Коли люди постійно взаємодіють один з одним, вони не звертають уваги на дрібниці - спрацьовують стереотипи сприйняття, які виникли в результаті тривалого періоду знайомства. Експериментально доведено, що люди, які давно знають один одного, можуть навіть не помітити такі, здавалося б, деталі, що запам'ятовуються, як перекручена краватка. Але зовсім інша справа, коли тебе оцінює незнайома людина. Вона-то звертає увагу на кожну деталь. Дуже важливо для вашого образу грамотно використовувати сполучення колірних відтінків у костюмі та макіяжі, коректно підібрати свій гардероб відповідно до майбутньої посади, необхідно знати ази специфіки спілкування та сприйняття.

Не менш значущі для першого враження й ті відомості про себе, які людина підготувала. Треба бути стислим та інформативним. Говорити тільки про справу. Намагатись показати себе професіоналом, досвідченою людиною, яка досягла певних результатів. Не можна, що називається, «розтікатись думкою по древу» та відволікатись на другорядні теми - це не сприймається серйозно.

Якщо слухач, у даному випадку роботодавець, ставить запитання особистого характеру, доцільно давати нейтральні відповіді, з яких складно судити про людину. Вони повинні бути уривчастими ти малоінформативними, але в той же час свідчити про те, що ви не відмовляєтесь відповідати, але й не виявляєте ані позитивних, ані негативних сторін і не дотримуєтесь жодних полярних позицій. Це створить вам образ нейтральної та багатоаспектної людини.

При першому знайомстві особливо стежте за своєю мовою. Не можна переходити на побутову мову, уживати жаргон. Краща «жива» мова з використанням порівнянь, приказок, життєвих висловлень («як кажуть у народі», «як прийнято казати», «як звичайно кажуть» тощо). Добре також виявити свою поінформованість і показати в розмові, що ви багато чули (доброго!) про людину чи організацію. Ці відомості не повинні бути надуманими, такими, що не мають ґрунту під ногами.

ДО РЕЧІ

Психологи попереджають, що перше враження формується зазвичай протягом перших двох хвилин і в подальшому міняється незначно. Стійкість першого враження пояснюється тим, що сприйняття й оцінка наступних слів і вчинків даної людини будуть не об'єктивні, а трансформовані першим враженням. Наприклад, якщо людина відразу не сподобалась, то в її словах і поведінці зауважують у першу чергу помилки й недоліки, намагаються покритикувати та заперечити її думкам, відчувають почуття ворожості до неї, - як кажуть, «не прийшовся до двору». І навпаки, тому, хто відразу зробив сприятливе враження, прощають і помилки, і вади, підбадьорюють словами, підтримують діями, випробують до нього почуття симпатії та поваги.

ДОВІДКА

Дев'ять способів «зробити враження» на співрозмовника

  • Не нервувати.
  • Не гризти нігті.
  • Не сутулитись.
  • Не вивертатись навиворіт, щоби здаватись розумним.
  • Використовувати зоровий контакт.
  • Завжди бути у всеозброєнні.
  • Бути самим собою.
  • Мати власний погляд на речі.
  • Упевнено закінчувати бесіду.

Освіта.ua
13.03.2009

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!