Osvita.ua Вища освіта Реферати Всесвітня історія Еразм Роттердамський: становлення гуманістичних світоглядів. Реферат
Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції. З питань розміщення інформації звертайтесь за телефоном (044) 200-28-38.

Еразм Роттердамський: становлення гуманістичних світоглядів. Реферат

Становлення гуманістичного світогляду Еразма Роттердамського почалося в дитячі роки і пов'язано з перебуванням його в Девентерській школі "братів спільного життя", де тут він вперше зустрівся з двома вирішальними для всього його подальшого життя духовними рухами – гуманізмом і так званим "новим благочестям"

Дуже багато що в світовідчуванні Еразма – не тільки в богословських його принципах, але і ширше, у філософських поглядах, - легко і переконливо пояснюється впливом саме цього періоду часу.

Надалі секуляризація мислення сталася під впливом італінізованого французького гуманістичного руху в Парижі, де Еразм навчався з 1492 по1499 рр. Вирішальними у формуванні поглядів великого гуманіста надало перебування його в Англії у віці 30 років, де він познайомився з передовими мислителями Томасом Мором і Джоном Колетом. До 32 років світогляд Еразма Роттердамського, як гуманіста було сформовано повністю.

Еразм народився в ніч з 28 на 29 жовтня 1469 року. Рік народження його був і залишається предметом вчених суперечок. П'ятисотлітній ювілей Еразма наголошувався в різних країнах впродовж чотирьох років – з 1966 по 1969. Но за найбільш вірогідну дату вважають 1469 рік, прийняту земляками великого гуманіста: 1969 рік був оголошений в Голландії "роком Еразма". Він з'явився на світло в голландському місті Роттердам. Голландські землі входили тоді до складу герцогства Бургундського; Еразм народився в правлінні останнього герцога Бургундської династії, Карла Сміливого. У ту пору прізвища у голландців ще не існували, люди звалися або по батькові, або по місцю народження.

Ім'я "Еразм" – грецького походження; у російському переказі воно звучить як "улюблений" або "бажаний"; у латинському – "desiderius". Пізніше, вже дорослим, Еразм приєднає латинський переказ до грецького оригіналу і стане відомий всьому світу як Дезідерій Еразм Роттердамський.

Він був незаконнонародженим дитям. Батько його був священик, а мати служницею. Пляма незаконного походження наносила людині важку утрату, як етичну, так і цілком речову, – перешкоджаючи кар'єрі, особливо духовній. Папа Юлій II в 1506 році особливою грамотою (бреве) звільнив Еразма від всіх канонічних обмежень, що накладалися на нього народженням поза браком. У 1517 році Лев X підтвердив це рішення.

Чотирьох років від народження хлопчика віддали в школу в місті Гауда, а п'ять років через матір відвезла Еразма і старшого брата Пітера в Девентер і помістила в школу при соборній церкві святого Лебуїна. Школа користувалася доброю популярністю не лише в Голландії, але і в сусідніх областях

У 1485 році в Девентері спалахнула чума. Мати Еразма – вона жила разом з синами в Девентері – померла; обидва хлопці повернулися в Гауду, поблизу якою служив на приході їх отець. Незабаром помер і він. Опікуни бажали щоб Еразм і Пітер пішли в монастир. Сироти чинили опір цьому плану, як могли, і врешті-решт, отримали дозвіл продовжити перервані заняття в Хертогенбосі. Тут їм довелося погано: Хертогенбосська "огуртожицяка братія" вчила своїх вихованців абияк і всі сили вживала лише на одне – переконати або примусити молодих людей прийняти чернечі обітниці. Пітер і Еразм продовжували упиратися, але не відомо, чим би кінчилася ця боротьба, якби чума не відвідала і Хертогенбос.

У 1487 році обидва брати знову в Гауде. Еразм став послушником обителі Стейн, що належала до ордена августинських статутних каноніків і розташованою приблизно в півтора кілометрах від Гауди, і після закінчення недовгого терміну послушництва прийняв постриження.

Перший час в Стейне Еразм відчував себе спокійно. У обителі була хороша бібліотека, він багато читав, - і "язичеських" класиків, і древніх християнських письменників, - розмовляв і переписувався з друзями, складав вірші. Але досить скоро йому стає тісно і задушливо в монастирі. Він замовкає, замикається, думає лише про те, як з чернечого маленького світу, що спротивився, знову вирватися в світ, де не лише небезпеки і згубні спокуси, але і знання, мудрість, наука. Випадок вирватися представився в 1493 році. Генріх Бергенський, єпископ сусідньої єпархії Камбрейської, готувався до поїздки до Риму і шукав вченого секретаря, що бездоганно володіє латинню. Дозвіл на тимчасову відсутність був отриманий і від настоятеля монастиря, і від генерала ордена, і від єпископа Утрехтського, в чиїй єпархії знаходився Стейн.

Служба у єпископа продовжувалася більше року і склалася зовсім не так, як розраховував Еразм. Подорож до Риму турбувалася, час минав в нескінченних кочуваннях з місця на місце, з однієї єпископської резиденції в іншу, роботи було дуже багато, дозвілля для учених і поетичної праці не залишалося зовсім.

Влітку 1492 року Еразм прохав єпископа відпустити його до Парижа, вчитися богослов'ю, і у вересні був вже студентом богословського факультету Паризького університету. Тут Еразм вперше безпосередньо стикнувся з традиціями італійського гуманізму і активно спілкувався з гуманістами Парижа. До весни 1499 року залишався він паризьким студентом, існуючи не стільки на мізерну стипендію Генріха Бергенського, скільки приватними уроками. Під опікою у нього були підлітки, яким треба було викласти загальноосвітній курс наук, що іменувався в середні віки "сім'ю вільними мистецтвами". Головною в цьому курсі була латинь, універсальна мова тодішньої науки і літератури, метою було вивчити хлопчика правильно і витончено виражати свої думки усно і письмово.

Щоб учити у згоді з новими поглядами, були потрібні і нові підручники, а їх ще не було. Еразм складав для своїх підопічних власні посібники; друкувати їх він не поспішав, але друзям передавав і пересилав регулярно. Весь цей час він шукав меценатів, які захотіли б обезсмертити своє ім'я заступництвом майбутньому світилу богослов'я і словесності. Восени 1498 року такий меценат, нарешті, знайшовся: вуликам Блаунт, четвертий лорд Маунтджой (1479-1534).

У травні 1499 року Маунтджой відвіз Еразма до Лондона. Перший візит Еразма до Англії продовжувався порівняно недовго – півроку, але англійські зустрічі виявилися надзвичайно важливими для подальшої долі, перш за все – зустрічі з Томасом Мором і Джоном Колетом. Універсальна мова середньовіччя – латинь - начисто зняв мовні бар'єри.

Томас Мор для Еразма без жодного сумніву став найчудовішою особою серед всіх, кого Еразму удалося дізнатися за своє життя. Багато в чому Еразм і Мор були несхожі і немов би доповнювали один одного, утворюючи удвох дійсно "досконалу людину", "вінець природи". Вони не просто любили один одного, гордилися і захоплювалися друг іншому – вони були необхідні один одному. "Дружні зв'язки два учених привели до створення спільної праці під назвою "Лук’янові дрібниці", що стало неабиякою подією в історії європейської культури". Страта Мора стане для Еразма важкою втратою, він втратить всякий зв'язок із зовнішнім світом і через деякий час сам зійде у небуття.

Інтерес Еразма до релігії, до її внутрішнього, насамперед, змісту, до книг Священного писання, як до джерела особистого благочестя, виник в шкільних і зміцнився в перші монастирські роки. Потім він відступив на задній план перед гуманістичними інтересами філолога і літератора. Але "Відновлення ним справжніх текстів Нового заповіту і творів "батьків церкви" зробило величезний вплив на наукову критику Біблії, що мало велике значення для відродженого вільнодумства в масштабах всієї Європи". У вченій середі його і відмітили, і оцінили "але важко не погодитися з думкою одного американського дослідника, що до тридцяти років Еразм не створив ще майже нічого, а помри він близько сорока, його навряд чи пам'ятали б сьогодні".

Щоб стати володарем дум перед-реформації Європи, а потім більше чотирьох століть зберігати репутацію найбільшого або, по малій мірі, зразкового представника ренесансного гуманізму, щоб прийти жвавим в XX століття, він повинен був знову звернутися до богослов'я, до проблем віри і благочестя. "Можливо, це прозвучить парадоксально, але, не залишився б Еразм в богослов'ї, залишся він перевазі філологом і літератором, не було ні "Похвали дурості", ні інших творів, якими захоплюється сьогоднішній читач, відносячи їх до сфери художньої літератури".

Нове звернення до богослов'я і побудова його на фундаменті твердих і глибоких філологічних пізнань, на вивченні якнайдавніших джерел християнства, свого роду союзу богослов'я з гуманістичною наукою Ренесансу були спочатку наслідком впливу Колета, Мору і інших англійських гуманістів, яких часто іменують "християнськими гуманістами". У не дуже густі лави "християнських гуманістів" стає тепер і Еразм, щоб з часом зайняти місце в самій голові колони.

Література

  1. Эразм Роттердамский. Адагии /Пер. с лат. Маркиш С. П. // Маркиш С. П. Знакомство с Эразмом из Роттердама. -М.: Мысль, 1971.223 с.
  2. Эразм Роттердамский. Воспитание христианского государя / Пер. с лат. Маркиш С. П. //Маркиш С. П. Знакомство с Эразмом из Роттердама. Указ. изд.
  3. Эразм Роттердамский. Декламация о достойном воспитании детей для добродетели и наук, и при этом с самого рождения. (О достойном воспитании детей с первых лет жизни) / Пер. с лат. Володарский В. М. // Идеи эстетического воспитания. - М.:1973. Т. 1.
  4. Эразм Роттердамский. Жалоба мира, отовсюду изгнанного и поверженого / Пер. с лат. Бакина В. Д. // Чиколини Л. С. Эразм Роттердамский и его время. М.:Наука, 1989. С. 248 -273.


05.11.2012

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!