Osvita.ua Вища освіта Реферати Всесвітня історія Країни східного Середземномор’я: культура та писемність. Реферат
Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції. З питань розміщення інформації звертайтесь за телефоном (044) 200-28-38.

Країни східного Середземномор’я: культура та писемність. Реферат

Найдавніші ізраїльтяни не мали ні свого будівельного, ні образотворчого мистецтва, від епосу збереглися лише уривки, а писемній літературі, що заслуговує інтересу в багатьох відносинах, ще потрібно було виникнути. Але від ханаанеїв залишилася важлива спадщина; однак були в них поширені і дикі звичаї

Кожна ханаанейсько-аморейська громада мала своїх божеств-заступників, найчастіше бога з дружиною і сином; вони нерідко, як уже згадувалося, позначалися іменами загальними, а розрізнялися між собою назвами місця поклоніння їм, наприклад Ба'лат Губли - "пані міста Бібл". Деяке число головним чином космічних божеств (Сонця, Місяця, рослинності, грози, моря) шанувалося і за межами однієї громади. Наприклад, такий і "культурний герой", винахідник ремесел Кушар-ва-Хусас. У ряді випадків шанувалися і чужоземні боги (єгипетські, шумерські, хуррітські й ін.).

Шляхом ототожнення різних елів (богів) склався образ загального верховного бога Елю, але в різних громадах він мав різних дружин. Багато хто з божеств або ототожнювався з тваринами, рослинами чи предметами, або мали їх своїми постійними атрибутами (це могли бути бик, телица, левиця, змія, дерево і т. д.); кам'яні стовпи, що були часто об'єктом культу, мали, ймовірно, фаллічне походження.

При шануванні божеств родючості були поширені оргіастичні культи за участю священних блудниць; відомі були такі архаїчні обрядові встановлення, як ініціація дівчат і юнаків (вогнем (цей обряд називався по-фінікійсьи молк; пізніші читачі Біблії, де він згадується, витлумачили його як ім'я бога Молоха; такого бога в дійсності стародавність не знала), може бути, ще застосовувалося й обрізання) і чоловічі культові союзи. В особливо тяжких чи важливих для громади випадках (облога, заснування нової фортеці) приносилися в жертву діти-первістки. В усіх відносинах релігійний світогляд амореїв і ханаанеїв був дуже примітивним.

В області мистецтв ханаанеї теж трохи відставали від інших цивілізацій Близького Сходу. Але якщо в III - початку II тисячоріччя до н. е. ханаанейсько-аморейська архітектура повторює на півночі месопотамську, а на півдні й у Фінікії єгипетську, то в II тисячоріччі до н. е. розвивається велике й оригінальне фортечне і храмове будівництво по всьому Східному Середземномор'ї. Найбільші з храмів мали розміри 30Х20 м; усередині них було два ряди круглих стовпів; або в самому святилищі, перед статуєю божества, або перед входом ставили кам'яні стели чи споруджували по єгипетському зразку щогли.

Скульптура (зображення богів, рідко-царів) знаходилася в доізраїльский період на тій стадії, коли зображеному намагаються додати грізний, надлюдський, страшний вид і домагаються (в очах нинішнього глядача) тільки анти-людяності і каліцтва. Це по більшій частині дрібна бронзова пластика, рідко - кам'яні фігури. Ізраїльського бога зображувати було не можна, і заборона, що приписувалася Яхве: "Не створи собі кумира, ні всякої подоби", привела майже до повного зникнення образотворчого мистецтва, хоча домашні теракотові ідольчики продовжували існувати.

Правда, фігурки богині народження і родючості, яка жестом підкреслювала свою наготу чи вагітність, змінюються в ізраїльтян фігурками богині одягненої (у побуті ізраїльські жінки, у тому числі навіть блудниці, на відміну від ханаанейських, закривали обличчя.).

Від ханаанейсько-аморейської літератури II тисячоріччя до н. е. дійшло дуже мало. З храмової бібліотеки в Угариті збереглися релігійні віршовані тексти на місцевій семітській мові, з яких найбільш цікаві епічні культові пісні, наприклад про бога Алиян-Ба'ле, що гине в боротьбі з богом зів'янення і смерті, але потім завдяки втручанню інших богів перемагає смерть, після чого настає достаток їжі: "небеса сочаться олією, ріки медом течуть".

Був в Угариті і героїчний епос. На самоті стоїть цікавий напис - "автобіографія" Ідри-Ми, царя Алалаха, - тут можливий вплив єгипетського "автобіографічного" жанру. У цілому, однак, найважливішим досягненням ханаанейсько-аморейської цивілізації з'явилося абеткова писемність. У Східному Середземномор'ї довгий час користувалися або єгипетською мовою і письмом, або ламаною аккадською мовою і клинописом.

Але протягом II тисячоріччя до н. е. з'являється в Біблі особливе складове лінійне письмо, умовно назване "протобібліським". У ньому біля ста знаків, кожен знак, ймовірно, передавав склад з приголосного й одного з трьох древньосемітських голосних (а, і чи у, одна з комбінації вживалася і для згодного без усяких голосних). Таке письмо підходило для передачі тексту майже будь-якої складності і було набагато легше для навчання, чим аккадський клинопис чи єгипетське письмо, і вивчити його можна було за кілька тижнів замість багатьох років; для читання, однак, воно було важке, тому що не мало слово-розділів (у єгипетському листі слово-розділами служили детермінативи, тобто показники категорій понять, до яких відноситься слово; у клинописі теж були свої правила визначення границь слів).

Знаки "протобібльского" письма не мають прототипів в інших писемностях і, ймовірно, були придумані спеціально при одноразовому винаході всієї письмової системи, у наслідуванні єгипетської чи крито-мікенської писемності, чи обом.

Однак, очевидно, для фінікійських купців і мореплавців навчання протобіблському письму здавалося ще недостатньо легким. Вони були згодні прискорити навчання навіть за рахунок ускладнення розуміння текстів (древньосхідні міжнародні торговці ніколи не гналися за зрозумілістю своїх листів і документів для непосвячених). Тому від Синая до Сирії з'являються різні види спрощеного письма того ж типу - спрощувалося воно за рахунок скорочення числа знаків таким чином, що кожен знак (літера) позначав приголосний з будь-яким голосним чи без голосного; до того ж схожі приголосні позначалися однієї і тією же літерою.

Так вдалося створити консонантну (приголосну) абетку з числом літер від 30 до 22. Форма літер могла бути різною: в Угариті писали на глиняних плитках, як у Вавилонії, і літери "збиралися" із клинчастих рисок, у ханаанейській Фінікії розробили лінійні форми 22 приголосних літер (ймовірно, у XIII ст. до н. е.). Був ще варіант, сприйнятий у Південній Аравії. Письмо, яке не позначає голосних, зовсім не було (як чомусь часто затверджується) "зручніше для семітських мов"; скоріше це був рід купецького тайнопису.

Але це письмо, особливо коли фінікійці почали вживати знаки ', в, й також для довгих голосних а:, у:., э:., і: і ввели слово-розділи, стало набагато легше для засвоєння. Тому, хоча недосконалість (неоднозначність) передачі тексту фінікійським письмом довго давалася взнаки і ще сотні років клинопис і ієрогліфіка успішно з ним конкурували, майбутнє виявилося все-таки за ним, і воно з'явилося (після удосконалень, внесених у нього греками й іншими народами) предком всіх абеток як Заходу, так і Сходу.

Література

  1. Дияконів И. М. Сирія, Фінікія і Палестина в III-II тисячоріччях до н. е. /Історія Древнього світу. Рання Стародавність. - М.:Знання, 1983 -с. 235-257.
  2. Фінікія //Всесвітня історія. Енциклопедія: у 10-ти т. /Ред. И. Лур'є, М. Полтавський. - М.:Державне видавництво політичної літератури, 1955 - с. 496-504.
  3. История Древнего Мира т. 1. Ранняя Древность: в 3-ех т. /Ред. И. М. Дьяконова, В. Д. Нероновой, И. С. Свенцицкой- М.:Издатеьлство "наука", 1989.
  4. История Древнего мира. Расцвет Древних обществ. - М.:Наука, 1983.
  5. Всемирная история. Энциклопедия: в 10-ти т. /Ред. И. Лурье, М. Полтавский. - М.:Госдарственное издательство политической литературы, 1955.
  6. Долуханов П. М. "История средиземных морей" "Наука", Москва, мягкая обложка, 29500 экз. 1988144.


12.12.2011

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!