Osvita.ua Вища освіта Реферати Соціологія Види опитувань: анкетування й інтерв'ювання
Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції. З питань розміщення інформації звертайтесь за телефоном (044) 200-28-38.

Види опитувань: анкетування й інтерв'ювання

У соціологічному дослідженні існують дві основні форми опитування: анкетування й інтерв'ювання. Чим же характеризуються і відрізняються один від одного інтерв'ювання й анкетування?

Завдяки поширеності опитування як переважливого методу в соціології визначаються не його ефективністю (опитування як метод збору соціологічної інформації і складний, і не завжди ефективний). Завдяки поширеності цього методу в закордонній соціології приводяться наступні доводи: неповнота офіційної статистики; характер методології емпіричної соціології; тісний зв'язок соціологічних досліджень з вивченням попиту; прагнення впливати на суспільну думку і т.п. Можна продовжувати перерахування такого роду причин, однак поряд з ними (і значно сильніше) на расповсюдженість опитування діють два основних фактори:

  • можливість знайти серед різних варіантів опитування порівняно дешевий, не потребуючих великих витрат;
  • специфічний характер опитування як методу, результати якого звичайно не перевіряються і, як правило, вважаються свідомо достовірними.

У соціологічному дослідженні існують дві основні форми опитування: анкетування й інтерв'ювання. Чим же характеризуються і відрізняються один від одного інтерв'ювання й анкетування? Головна специфіка інтерв'ю полягає в тому, що отут віч-на-віч зіштовхуються два чоловіки — інтерв'юер і респондент, що приводить до виникнення особливої ситуації попиту. При анкетуванні ситуація опитування створюється не в результаті особистого контакту, а в процесі присланого респонденту надрукованого запитальника-анкети. Соціологи, як правило, використовують змішані форми опитування, коли, наприклад, анкета зачитується чи інтерв'юером у його присутності. Але усередині великої розмаїтності форм опитування можна виділити те єдине, що власне і перетворює опитування в метод збору соціологічної інформації. Основний зміст застосування опитування в суспільних науках складається у використанні його для того, щоб змусити людей розповісти про себе.

Коли в повсякденному, нестрогому слововживанні говорять про розходження між анкетуванням і інтерв'юванням, мають на увазі, що при анкетуванні респондент сам у письмовій формі відповідає на питання; при інтерв'юванні він викладає інтерв'юеру зміст відповідей усно, а всі записи робляться інтерв'юером.

Анкетою називається список питань, котрий подається респонденту в друкованій формі і в ідентичній формі всім респондентам. Запитальником називається перелік питань, складений не для опитуваного, а для спеціального працівника — інтерв'юера, що використовує запитальник відповідно до встановленого заздалегідь правилами: або як текст, що прочитується респонденту, або як загальне керівництво до бесіди. Анкета і запитальник відрізняються не стільки тим, що в анкеті використовується єдина для всіх опитуваних форма питань, а в запитальнику можливі переформулювання питань. Основне розходження — у способі доведення питань до опитуваного. Унаслідок такого визначення границі інтерв'ювання трохи звужуються, за їхніми межами виявляється велика частина проведених у нас у країні обстежень. Запитальник допускає подвійне тлумачення питань: як самим респондентом, так і людиною, що задає питання. Анкета — тільки тлумачення питань респондентом.

При анкетуванні з'являються так називані «анкети-кентаври» (це образне визначення придумане В. Е. Шляпентохом), тобто анкети, заповнювані двома, а то і більш людьми. При анкетуванні невідома також послідовність відповідей на питання, так що робота з компонування запитальника зводиться на ніщо.

Корисно, особливо при поштовому опитуванні, заздалегідь подумати про те, чи не будуть зібрані анкети тільки від людей, що мають велику кількість вільного часу, — пенсіонерів і т. п.

Велика частина опитувань, використовуваних у соціологічних дослідженнях, — опитування індивідуалізовані, принаймні, по вихідному задумі дослідників. Експертні опитування часто використовуються як   допоміжні засоби забезпечення надійності інформації, для операціоналізації окремих категорій дослідження і т.д.

Приведемо приклад з «Анкети сільської родини». У ній містилося питання: «Які труднощі Ви зустрічаєте в одержанні медичної допомоги?». Гіпотетичні (але відповідні дійсним) відповіді на це питання можуть бути такими:

  • «Мене влаштовує медичне обслуговування, тому що я жодного разу в житті не хворів» (орієнтація на індивідуалізоване опитування);
  • «Відношуся до медичного обслуговування погано, тому що в нас у селі рік назад умерла жінка від апендициту, тому що фельдшерка не змогла поставити правильний діагноз» (орієнтація на експертне опитування, на представництво інтересів жителів даного села).


23.09.2010

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!