Osvita.ua Вища освіта Реферати Соціологія Профорієнтаційна робота: професія як основне поняття. Реферат
Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції. З питань розміщення інформації звертайтесь за телефоном (044) 200-28-38.

Профорієнтаційна робота: професія як основне поняття. Реферат

Професія (лат. professio, від profiteor–проголошую своєю справою) – офіційно вказане заняття, спеціальність; вид трудової діяльності, що вимагає певної підготовки і, зазвичай, є джерелом існування

Професіологія – галузь науки, завданнями якої є опис професій чи спеціальностей, основних вимог, які вони висувають до людини, її психофізіологічних і фізичних якостей.

Професіографія – одна із важливих галузей професіології, яка вивчає професійну діяльність людей.

Професії діляться на спеціальності, наприклад, професія – вчитель, спеціальність – вчитель іноземної мови. Із зміною засобів виробництва, розподілом праці професії постійно змінюються. Одні професії зникають, інші з’являються (програміст). Науково-технічний прогрес змінює характер праці, вдосконалює знаряддя праці, змінює й сам предмет праці, внаслідок чого з’являється багато подібних професій. Це викликало необхідність класифікації (групування) професій.

Класифікація професій (за Климовим) побудована із врахуванням чотирьох кваліфікаційних ознак:

  • предмет праці;
  • цілі праці;
  • знаряддя праці;
  • умови праці.

У класифікації професій за предметом праці виділяють 5 типів предметів праці, з якими людина взаємодіє в процесі роботи.

1. Людина-природа (земля, вода) – людина-жива природа, людина-нежива природа

Підтипи:

  • Вивчення, дослідження, аналіз стану, умов життя рослин і тварин: агроном, овочезнавець, мікробіолог.
  • Догляд за рослинами і тваринами: зоотехнік, пасічник, ветеринар.
  • Профілактика захворювання рослин, тварин, боротьба з шкідниками і збудниками хвороб: мікробіолог, агрохімік.

2. Людина-техніка (машини, механізми)

Підтипи:

  • Створення складних технічних пристроїв: токар.
  • Монтаж пристроїв: монтажник, машиніст автокрана.
  • Експлуатація технічних засобів: водій, моторист, машиніст.
  • Ремонт технічних пристроїв: слюсар, наладчик.

3. Людина-людина (людина, група людей)

Підтипи:

  • Медичне обслуговування: лікар, фельдшер, медсестра і т. д.
  • Виховання та навчання: майстер ПТУ, лектор, вчитель, тренер, хореограф.
  • Побутове обслуговування: телефоніст, офіціант, водій таксі, бібліотекар, продавець, стюардеса.
  • Інформаційне обслуговування: діловод, екскурсовод, журналіст.
  • Захист суспільства та держави: слідчий, юрист, дільничний інспектор.

4. Людина-знакова система (умовні знаки)

Підтипи:

  • Тексти на рідній та іноземних мовах: коректор, бібліотекар, друкар, копіювальник.
  • Цифри, формули, таблиці: програміст, економіст, касир.
  • Креслення, карти, схеми: кресляр, інженер, технолог, архітектор.
  • Звукові сигнали: штурман, радист.

5. Людина-художній образ (твори літератури, мистецтва)

Підтипи:

  • Створення, проектування, моделювання художніх творів: композитор, модельєр, закрійник, інженер-технолог, архітектор, скульптор, мистецтвознавець.
  • Відтворення, виготовлення виробів за ескізом, зразком в єдиному екземплярі: ювелір, живописець, реставратор.
  • Відтворення, копіювання художніх виробів, творів: граверний майстер, живописець, актор.

Класифікація професій за цілями праці враховує співпадання суб’єктивних і об’єктивних цілей, коли уявний образ результату праці у свідомості людини співпадає з тим, чого від неї вимагає суспільство.

Розрізняють 3 види цілей праці:

  • гностичні (пізнавальні) – професія контролера якості товару;
  • перетворюючі – професія маляра;
  • творчі –професія перукаря.

Класифікація професій за засобами праці включає 4 групи засобів праці:

  • ручні і механізовані;
  • машини й механізми з ручним управлінням;
  • автоматизовані та автоматичні;
  • функціональні (жести, міміка).

Професіограма – це вичерпне описання особливостей певної професії, де розкривається зміст професійної діяльності, а також вимоги, які ставить професія до людини.

Професіограма включає:

  • загальну характеристику професії: її значення, спеціальності, перспективи розвитку професії;
  • опис трудового процесу, змісту роботи, яка виконується: основні професійні обов’язки, знаряддя праці, робоче місце, продукція, труднощі і можливі помилки в роботі;
  • санітарно-гігієнічні умови праці: мікрокліматичні умови праці (робота в приміщенні або на повітрі, освітлення, температура та ін.), режим і ритм праці (монотонність праці, вільний час, відпустка…), медичні протипоказання;
  • психофізіологічні вимоги професії до людини: характеристика різних видів сприйняття у професійній діяльності (гострота зору, слуху…), моторні характеристики (координація рухів, швидкість реакції…), інтелектуальна сфера (особливості уваги, пам’яті, спостереження, мислення), емоційно-вольові якості особистості (самовладання, витривалість–психічна і фізична, врівноваженість, зібраність, рішучість), ділові якості (ініціативність, самостійність, організованість, почуття відповідальності, адекватна самооцінка), моральні якості (чесність, тактовність, чуйність, доброзичливість);
  • необхідні знання,
  • необхідні вміння та навички;
  • дані про професійну підготовку: перелік навчальних закладів, де можна отримати цю професію, умови вступу, зміст підготовки, перспективи працевлаштування та професійного зростання, оплата праці.

Частиною професіограми є психограма – сукупність вимог, поставлених до психіки людини, тобто перелік необхідних даному професіоналу здібностей.

Література:

  1. Барановский А. Б., Потапенко Г. М., Щекин Г. В. Система методов профессиональной ориентации. Основы профессиональной ориентации:Учебно-методическое пособие. –К., 1991.
  2. Захаров Н. Н. Профессиональная ориентация школьников. –М.:Просвещение, 1988.
  3. Захаров Н. Н., Симоненко В. Д. Профессиональная ориентация школьников. –М.;Просвещение, 1989.
  4. Kалугин Н. И., Сазонов А. Д., Симоненко В. Д. Профессиональная ориентация учащихся. –М.;Просвещение, 1983.
  5. Професійна орієнтація молоді / Випуск 1. –Тернопіль, 1995.


25.05.2012

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!