Osvita.ua Вища освіта Реферати Соціологія Основні характеристики людини в різні періоди вікового розвитку. Реферат
Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції. З питань розміщення інформації звертайтесь за телефоном (044) 200-28-38.

Основні характеристики людини в різні періоди вікового розвитку. Реферат

У рефераті подано відомості про основні характеристики людини в різні періоди вікового розвитку (період ранньої дорослості, середньої дорослості)

Характеризуючи людину в різні періоди вікового розвитку, доцільно акцентувати увагу на таких ознаках, як:

  • пізнавальні процеси (суб’єктивні форми відображення людиною об’єктивної дійсності, які дають людині знання про оточуючий світ і про себе саму, сюди належать процеси відчуття, сприйняття, пам’яті, уяви, мислення);
  • почуття (особливий вид емоційних переживань);
  • емоції (суб’єктивні реакції людини на вплив внутрішніх і зовнішніх подразників);
  • мотиви (збуджувачі, які спонукають активність людини, сюди відносяться установки, ідеали);
  • потреби (необхідність чи недостатність чогось що є необхідне для підтримки життєдіяльності організму, внутрішній двигун активності);
  • поведінка (система реакцій відповідей людини у вигляді складних і простих дій, проступків);
  • "Я-концепція" (сукупність всіх уявлень, які є в людини про себе самого як індивіда, особистості і суб’єкта діяльності).

Основні характеристики людини в період ранньої дорослості

Розвиток пізнавальних психічних процесів в цей період носить нерівномірний характер. Розвиток психофізіологічних функцій досягає свого оптимуму до 25 років. Розвиток інтелектуальних характеристик продовжується протягом всього періоду ранньої дорослості, причому доросла особистість в стані сама контролювати хід свого інтелектуального розвитку і досягати висот професійної майстерності і творчості. Розвиток сфери почуттів відбувається на фоні вирішення головних проблем дорослості – досягнення ідентичності і близькості. Близькість – основа любові.

Кохання складається із таких емоцій, як інтерес – збудження, і задоволення – радість. Можливе почуття ревності, яке виражається емоціями гніву, злості. В період ранньої дорослості людина переживає новий комплекс емоцій: емоції батьківських відносин (радість спілкування з дитиною, почуття довір’я, захоплення, турботи, готовність дати дитині своє тепло, ніжність, підтримка дитини). В цілому емоційна сфера вже сформувалася і вона є стабільною. В цей вік найважливішими потребами є утворення сім’ї, народження дітей, вибір професійного шляху.

Бажання утворити сім’ю може бути обумовлена такими мотивами: кохання, духовна близькість, матеріальний розрахунок, психологічна відповідність, моральна необхідність. Найбільш значними мотивами вибору професії є практичні міркування, батьківські установки, бажання реалізувати свої здібності, цікавість до професії, її престижність і орієнтація на ту систему цінностей, яка утворилася. У 30 років на зміну романтичним цінностям приходять більш практичні, на перший план виступають зовнішні фактори мотивації праці у вигляді заробітної плати. Багато уявлень про себе, які формує "Я-концепція" в цей період продовжують збагачуватися досвідом сексуального партнера, батька, професіонала, громадянина.

Поведінка в період ранньої дорослості пов’язана із оволодінням професійною діяльністю і самовдосконаленням в ній, створенням власної сім’ї, вихованням дітей, а також з проведенням вільного часу, відпочинковою діяльністю. Кожна сфера людської активності характеризується специфічним характером діяльності і спілкування. Ведучим фактором розвитку в період ранньої дорослості є трудова діяльність, а головними завданнями цього віку є професійне самовдосконалення і створення сім’ї.

Основні характеристики людини в період середньої дорослості

У людей, які досягнули віку середньої дорослості (40 – 60 років), помітне відносне зниження характеристик психофізіологічних функцій. Проте це не впливає на працездатність і дозволяє зберегти творчу активність. Особливості інтелектуального розвитку і показники інтелектуальних можливостей багато в чому залежать від особливостей самої особистості, від її життєвих установок, планів і життєвих цінностей. Головна особливість цього віку – досягнення мудрості (володіння широкими фактичними і процедурними знаннями, вміння оцінювати події і інформацію в більш широкому контексті і здібності справлятися з невизначеністю).

Середній вік може бути періодом розквіту сімейного життя, кар’єри, творчих здібностей, проте люди все частіше почали задумуватися про те, що вони є смертними і що їх час пройшов. Праця стає важливим джерелом людських почуттів. Майже всі емоції пов’язані з ходом трудової діяльності, її успіхами чи невдачами. Стрес відіграє важливу роль в розвитку багатьох хвороб. Цей вік також пов’язаний з тим, що люди втрачають свою другу половинку, в наслідок смерті, розлучення, або рішення жити окремо, в їхньому житті проходять такі неприємні події як достроковий вихід на пенсію чи хвороби. В цьому віці люди часто піддаються депресії і почуттю самотності.

Основними мотиваціями виступають: реалізація свого творчого потенціалу; необхідність передати знання наступному поколінні; турбота про збереження близьких відносин з рідними і друзями; підготовка до спокійного і забезпеченого життя в старості. Беручи до уваги всі ці чинники відбувається коректування системи цінностей в трьох пов’язаних між собою сферах: особистісній, сімейній і професійній. Різкі соціальні і життєві зміни в будь-якій із цих сфер (передчасний вихід на пенсію, скорочення на роботі, втрата дитини чи члена подружжя, вимушений переїзд на нове місце життя) можуть викликати мотиваційну кризу.

Критичною точкою мотиваційної кризи є втрата людиною центрального життєвого мотиву – сенсу життя і утворення вакууму, подолати таку кризу допомагає потреба в самоповазі, і самореалізації. Поведінкові особливості обумовлені тим, що у віці середньої дорослості ведучим видом діяльності є праця. До цього віку більшість людей накопичують достатньо великий досвід у вибраній професійній діяльності, який дозволяє компенсувати вікові зміни в організмі. Відносини із чоловіком чи дружиною стабілізуються, на перший план виходять проблеми допомоги з однієї сторони дітям, які вступають у доросле життя з іншої своїм похилим батькам. Більшу частину вільного часу люди витрачають на додаткові заробітки і забезпечення побуту, тому самореалізацію у відпочинку можуть дозволити собі не всі.

В цілому покоління 40-літніх стає авторитетом як для тих хто молодший, так і для тих хто є старшим за них. Батьки ними вже не керують, діти в них ще не сумніваються. Впевненість в своїх силах дозволяє їм приймати відповідальні рішення з такою легкістю, яка раніше була їм недоступна. Ось чому категорію 40 – 60-літніх називають поколінням керівників.

Література

  1. Волков Ю. Г., Добреньков В. И., Кадария Ф. Д., Савченко И. П., Шаповалов В. А. Социология молодежи: Учебное пособие / под ред. проф Ю. Г. Волкова. – Ростов-н /Д.: Феникс, 2001.
  2. Головатый Н. Ф. Соціологія молодежи: Курс лекций. – К., 1999.
  3. Головенько В. А. Український молодіжний рух у ХХ столітті. – К., 1997.
  4. Кравченко А. И. Социология: Учеб. пособие для студ. высш. пед. Учеб. заведений. – М. Издательский центр "Академия", 2002.
  5. Павловский В. В. Ювентология: проект интегративной науки о молодежи. – М.: Академический Проект, 2001.
  6. Про становище молоді в Україні. Щорічна доповідь президента України Кабінету Міністрів та Верховній Раді України.
  7. Черниш Н. Соціологія. Курс лекцій. – Львів: Кальварія, 2003.


22.05.2012

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!