Osvita.ua Вища освіта Реферати Соціологія Явище фемінізму та його українські особливості
Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції. З питань розміщення інформації звертайтесь за телефоном (044) 200-28-38.

Явище фемінізму та його українські особливості

Здавалося б, чому сучасним українкам не брати приклад зі своїх матерів, що скоряли космос, що піднімали цілину, і не приступити до освоєння цілини вітчизняного бізнесу? Чому б їм не очолити найбільші трастові компанії, торгові і рекламні фірми?

Цього, однак, не спостерігається. Для успішної кар'єри в державній чи установі приватній фірмі жінці необхідно бути більш висококваліфікованим фахівцем, чим колеги-чоловіка - адже при інших рівних перевага завжди віддається сильній підлозі. По статистиці працюючі жінки більш освічені, чим чоловіка, але заробітна плата в них майже на третину нижче.

Так що сьогодні представниці слабкої підлоги найчастіше або безробітні, або працюють на самих малооплачуваних посадах. Суспільна думка 90-х років пропонує жінці єдину альтернативу стати дружиною процвітаючого бізнесмена. Верхи жіночої самостійності можна вважати кар'єру в модельному бізнесі, але знову ж тільки до щасливого заміжжя.

Початок пострадянському відродженню домострою було покладено ще при Михайлові Горбачову, що перший заговорив про повернення жінок до "домашнього вогнища" і "ідеалу материнства". Начебто б цілком благий намір: жінка дійсно повинна мати можливість приділяти більше часу дітям, чоловіку і будинку. Однак на практиці це привело до майже повного витиснення слабкої підлоги з ділового і громадського життя.

Подібна ситуація могла обрадувати тільки тих радянських жінок середнього покоління, що давно махнули рукою на роботу. Чи взагалі не починали всерйоз займатися професійною кар'єрою. Помнете розповсюджений тип сорокалітньої плановички в розтягнутій кофті, з важкої авоською і варикозним розширенням вен на ногах?

Після важкого і неясного початку 90-х років горбачовський ідеал оформився остаточно: багатий чоловік - от панацея від усіх негод! Тим часом, насаджуючи за допомогою мас-медіа образ чоловіка - "джерела всіх благ", чоловіка не в останню чергу керувалися таким немаловажним розумінням: не допустити жінок до перерозподілу фінансів, владі і власності! Галантні кавалери виявилися не дуже сумлінними, хоча і більш щасливими конкурентами своїх прекрасних дам.

Операція по відлученню слабкої підлоги від найбільш дохідних сфер економіки була проведена швидко і безболісно. Цьому сприяв ще один ідеологічний стереотип, що склався в нашому суспільстві задовго до перебудови. Це - негативний образ ділової жінки.

Пам’ятаєте "Службовий роман" Ельдара Рязанова? Лише після того, як ділова мимра закохалася і забула про кар'єру, з її "вилупилася" прекрасна жінка... Радянський кінематограф створив цілу галерею таких мимр - у рогових окулярах, із зализаними назад волоссям і без найменшого натяку на жіночність. Вважалося, що "начальниця" обов'язково в чомусь збиткова, а в особистому житті - нещаслива. Зустріч з жінкою, що займає більш високе суспільне становище, наші чоловіки сприймають як катастрофу. Недарма привабливий герой фільму "Москва сльозам не вірить" просто запив від такого горя. І сьогодні жінки часто зіштовхуються з тим, що їхні ділові успіхи розглядаються чоловіками як особиста образа.

У 1995 році був навіть виданий спеціальний президентський указ про призначення жінок на державні посади. Однак фактично він не був виконаний. Жінок в уряді, ні в президентській адміністрації не додалося. У Верховній Раді - жінок всего 10,2% . При цьому по-справжньому впливових політиків серед жінок майже немає: Вітренко, Григорович... Є ще Юлія Тимошенко - яскравий, скандальний персонаж політичного життя, ідейний борець з теперішнім президентом (чи своєю жадобою?). Всі інші - не стільки жінки-політики, скільки "жінки в політику".

Те ж саме у великому і середньому бізнесі. Чоловіка, захопивши "командні висоти", якщо і беруть жінок у справу, те навіть не на другі і треті, а лише на технічні, підсобні ролі. Чому знаходяться відповідні "логічні" обґрунтування. Так, на думку чоловіків-бізнесменів, жінки - погані стратеги і звикли довіряти почуттям, а не тверезому розуму. У приватній бесіді один з керівників московської торгової мережі помітив, що оскільки багато бізнесменів люблять обговорювати справи й укладати угоди в "довірчій обстановці" - у чи лазні за випивкою, жінки для нього - не занадто бажані партнери. Лише деякі мої співрозмовники погоджувалися визнати, що головною перешкодою, що перепиняють жінкам дорогу в бізнес, є його сильна криміналізація, а не особливості жіночої психології.

Якщо ж комусь із представниць слабкої підлоги удасться домогтися хоч якогось успіху в справах, для початку її неодмінно запідозрять у всіх смертних гріхах. Чоловіки щиро упевнені, що шлях у бізнес для жінок відкривається тільки через "постіль". І як і раніше процвітаючим діловим жінкам відмовляють у праві на жіночність, вважаючи їхніми істотами "середньої підлоги".

Можливо, у бізнесі в жінок дійсно псується характер: вони стають жорсткіше, прагматичніше. Однак і чоловіки міняються не в кращу сторону. Багато хто перетворюються в безпринципних циніків, і, до речі, набагато частіше, ніж жінки, не стримують себе в емоціях. Але це нікого не обурює - скоріше, викликає співчуття. Таким чином, на жінку виявляється подвійний тиск. Якщо вона розслаблюється і дає волю почуттям, неї обвинувачують у непрофесійному, занадто "жіночому" стилі роботи. Змушена твердість також стає предметом дорікань.

Як же своє положення оцінюють самі жінки, що займаються бізнесом? На думку Тетяни Лифантьевой, віце-президента корпорації LВ, сьогодні звичайній жінці - з чисто жіночим характером, у бізнесі не вижити. "Західним колегам набагато легше, - говорить Тетяна. - Умови російського бізнесу зовсім не для жінок. Мені здається, що в мені сполучаються і жіночі, і чоловічі риси. Хоча успіху я домоглася багато в чому завдяки саме своїм жіночим якостям. Але мені повезло з компаньйоном".

Вона вважає, що їй вдається обмежувати свою роботу стінами офісу і не переносити керівні замашки в особисте життя. Проте, спілкуючись з чоловіками поза офісом вона, як правило, не розповідає їм про свою роботу. Не хоче травмувати "ніжну" чоловічу психіку: їй прекрасно відомо, що більшість чоловіків не переносять жінок, що заробляють більше, ніж вони. Хоча сама Тетяна зовсім спокійно відноситься до ситуації, коли головний заробіток у сім’ю приносить жінка.

Що ж стосується загального положення, то, на її думку, зараз виявляються дві тенденції. З одного боку, жінкам усе-таки вдається проникати в ділові сфери, а з інший, - виник цілий шар жінок, що не тільки живуть на утриманні своїх чоловіків, але навіть і не намагаються вникнути в те, чим займаються їхні чоловіки.

Що ж, завдяки твердому добору жіночий істеблішмент формується з найдужчих і цілеспрямованих. Однак дійсна жіноча еліта з'явиться лише тоді, коли самі чоловіки зрозуміють, що прихід жінок у політику і бізнес - неодмінна умова того, щоб ці сфери суспільної діяльності придбали нарешті більш цивілізований характер.


01.12.2010

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!