Osvita.ua Вища освіта Реферати Релігієзнавство Конфуціанство як китайська етично-філософська школа. Реферат
Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції. З питань розміщення інформації звертайтесь за телефоном (044) 200-28-38.

Конфуціанство як китайська етично-філософська школа. Реферат

Протягом двох із зайвим тисяч років конфуціанство формувало розуми і почуття китайців впливало на цих переконання, психологію поводження, мислення, сприйняття, на їхній побут і уклад життя

Конфуцій (Кун-цзи, 551-479 р. До н. е.) народився і жив в епоху великих соціальних і політичних потрясінь, коли чжоуский Китай знаходився в стані важкої внутрішньої кризи. Влада чжоуского правителя - Вана давно ослабла, Руйнувалися патріархально-родові норми, в усобицях гинула родова аристократія.

Катастрофа древніх підвалин сімейно-планового побуту, міжусобні чвари, продажність і жадність чиновників, бідування і страждання простого народу - усе це викликало різку критику ревнителів старовини. Виступивши з критикою свого сторіччя і високо ставлячи сторіччя минулі, Конфуцій на основі цього протиставлення створив свій ідеал зробленої людини изюнь-цзи.

Високо моральний цзюнь-цзи повинний був володіти двома найважливішими в його уявленні чеснотами: гуманністю і почуттям боргу. Гуманність (жень) містило в собі скромність, стриманість, гідність, безкорисливість, любов до людей і т. п.

Жень - це майже недосяжний ідеал, сукупність досконалостей, який володіли лише древні. З сучасників він вважав гуманним лише себе і свого улюбленого учня Янь Хуея. Проте для дійсного цзюнь-цзи однієї гуманності було недостатньо. Він повинний був володіти ще одною важливою якістю - почуттям боргу. Борг - це моральне зобов'язання, що гуманна людина в силу своїх чеснот накладає на себе самий.

Почуття боргу, як правило, обумовлено знанням і вищими принципами, але не розрахунком. "Благородна людина думає про борг, низька людина піклується про вигоду," - учив Конфуцій. Він також розробив і ряд інших понять, включаючи вірність і щирість (чжен), благопристойність і дотримання церемоній і обрядів (лі).

Проходження всім цим принципам було обов'язком благородного цзюнь-цзи, і, таким чином, "благородна людина"

Конфуція - це умоглядний соціальний ідеал, повчальний комплекс чеснот. Цей ідеал ставав обов'язковим для імітації, наблизиться до нього було справою честі і соціального престижу особливо для тих, представників вищого стана вчених-чиновників, фахових бюрократів-адміністраторів, що з епохи Хань (III в. до н. е.) стали управляти китайською конфуціальною інтерією.

Конфуцій ринувся створити ідеал лицаря чесноти, що боролись за високу мораль, проти панувавшої навколо кривди. Але з перетворенням його навчання в офіційну догму на передній план виступила не суть, а зовнішня форма, що виявлялася в демонстрації відданості старовині поваги до старих, напускної скромності і чесноти.

У середньовічному Китаї поступово склалися і були канонізовані визначені норми і стереотипи поводження кожної людини в залежності від що займається місця в соціальній ієрархії. У будь-який момент життя, на будь-який випадок, при народженні і смерті, надходженні в школу і при призначенні на службу - завжди і в усім існували строго фіксовані й обов'язкові для всіх правила поводження.

У епоху Хань було складене склепіння правил - трактат Лицзи, компендіум конфуціанських норм. Всі записані в цьому обряднику правила випливало знати і застосовувати на практиці, причому тим старанніше, ніж більш високе положення в товаристві людина займала.

Конфуцій, відштовхуючись від сконструйованого їм соціального ідеалу, сформулював основи того соціального порядку який хотів би бачити в піднебесної:

"Нехай батько буде батьком, син - сином, государ - государем, чиновник - чиновником," тобто усе стане на свої місця, усе будуть знати свої права і зобов'язання і робити те, що їм призначено.

Упорядковане в такий спосіб товариство повинно складатися з двох основних категорій, верхів і сподів - тих, хто думає й управляє і тих, хто трудиться і кориться. Критерієм поділу товариства на верхи і низи повинні були служити не знатність походження і не багатство, а ступінь близькості людини до ідеалу цзюнь-цзи.

Формально цей критерій відчиняв шлях наверх для будь-якого набагато складніше: стан чиновників був відділений від простого народу "стіною ієрогліфів" - письменність. Вже в Лицзи було спеціально обговорено, що церимоніали й обряди не мають відношення до простого народу і що грубі тілесні покарання не застосовуються до освіченого.

Кінцевою й і вищою ціллю керування Конфуцій проголошував інтереси народу. Одна при цьому вони були переконані, що самому народу його інтереси незрозумілі і недоступні і без опіки утворених конфуціанців – у правителів він обійтися ніяк не може: "Народ варто змушувати йти належним шляхом, але не потрібно пояснювати, чому."

Однієї з важливих основ соціального порядку, по Конфуцію, було суворе повинування старшим. Сліпе повинування його волі, слову, бажанню - це елементарна норма для молодшого, підпорядкованій, підлеглого як у рамках держави в цілому, так і в рядах клану, сім'ї. Конфуцій нагадував, що держава - це велика сім'я, а сім'я мала держава.

Конфуціанство додало культу предків глибокий зміст символу спец. Порядку і перетворило його в найперший обов'язок кожного китайця. Конфуцій розробив навчання про сяо, синів шанобливості. Зміст сяо - служити батькам по правилах лі, поховати їх по правилах лі і приносити їм у жертву по правилах лі.

Конфуціанський культ предків і норми сяо сприяв розквіту культу сім'ї і клану. Сім'я вважалася серцевиною товариства, інтереси сім'ї набагато перевершували інтереси окремої особистості. Звідси і постійна тенденція до росту сім'ї. При сприятливих економічних можливостях прагненні до спільного проживання близьких родичів різко переважало над сепаратистськими схильностями. Виникав потужний розгалужений клан і родичів, що трималися друг за друга і населяли часом ціле село.

І в сім'ї й у товаристві в цілому будь-який, у тому числі впливовий глава сім'ї, важливий чиновник імператора, являв собою насамперед соціальну одиниці, уписану в суворі рамки конфуціанських традицій, вийти за межі яких було неможливо: це означало б "загубити особу", а втрата особи для китайця рівносильно цивільної смерті. Відхилення від норми не припускалися, і ніякої екстравагантності, оригінальності розуму або вищого образа китайські конфуціанство не заохочувало: суворі норми культу предків і відповідного виховання придушували егоїстичні схильності з дитинства.

Людина з дитинства звикнула до тому, що особисте, емоційне, своє на шкалі цінностей непорівні з загальним, прийнятим, раціонально обумовленим і обов'язковим для усіх.

Конфуціанство зуміло зайняти головні позиції в китайському товаристві, набути структурної тривкості й обґрунтувати свій крайній консерватизм, що знайшов найвище вираження в культе незмінної форми. Дотримати форми, у щоб ні стало скоротити вид, не загубити особу - все це стало тепер грати особо важливу роль, тому що розглядалася як гарантія стабільності.

Нарешті, Конфуціанство виступало і як регулятор у взаємовідносинах країни з небом і - від імені неба - із різноманітними племенами і народами, що населяли світ. Конфуціанство підтримало і піднесло створений у іньско-чжоуский час культ правителя, імператора "сина неба" керуючого піднебесної від степу великого неба. Звідси був тільки крок до поділу усього світу на цивілізований Китай і некультурних варварів, що мерзнули в теплості і неуцтві і черпавших знання і культуру з одного джерела - із центру Світу, Китаю.

Не будучи релігією в повному розумінні слова, конфуціанство стала великим, ніж просто релігія. Конфуціанство - це так само і політика, і адміністративна система, і верховний регулятор економічних і соціальних процесів - словом це основа всього китайського способу життя, квінтесенція китайської цивілізації.

Протягом двох із зайвим тисяч років конфуціанство формувало розуми і почуття китайців впливало на цих переконання, психологію поводження, мислення, сприйняття, на їхній побут і уклад життя.


14.06.2011

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!