Osvita.ua Вища освіта Реферати Психологія Як змінити поведінку дитини: корекційна розробка. Реферат
Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції. З питань розміщення інформації звертайтесь за телефоном (044) 200-28-38.

Як змінити поведінку дитини: корекційна розробка. Реферат

Агресивність є одним з відхилень в корекції дітей і підлітків, яка часто зустрічається. Агресія не виникає у соціальному вакуумі. На агресивну поведінку впливає присутність інших людей і соціальне середовище може спонукати людину до виникнення агресії та здійснення актів насильства

Впродовж порівняно невеликого проміжку часу сталося дуже багато соціальних змін в житті країни.

Змінилось середовище, в якому здійснюються складні процеси передачі-засвоєння позитивного соціального досвіду людства (а в цьому суть виховання), змінились батьки, змінились їх діти. Які ж вони "нові" діти? Учителі психологи, соціальні працівники, батьки відзначають, що діти вже не такі як раніше. Діти граються в інші ігри, дивляться інші телепередачі, інакше спілкуються, по-іншому складаються їхні стосунки з батьками та ровесниками. Немало дітей з раннього віку працюють, не мають можливості навчатись у школі, зазнають різних форм насильства, старцюють.

Інформативне поле, в якому сьогодні здійснюється соціалізація дитини, є по відношенню до неї жорстоким і агресивним. Відсутність цензури засобів масової інформації і комунікації уможливили маніпулювання проблеми особистості. Через телебачення, пресу, радіо, Інтернет пропагуються гультяйство, цинізм, злочинність.

Діти і молодь, які ще не встигли познайомитись з істинними культурними цінностями людства, натомість занурюються в інформаційний простір культури. Нерідко діти потрапляють у проблемні ситуації та виявляють агресію через те, що не мають базових соціальних умінь. Вони не знають, як відповісти на провокацію інших та не втягуватись в бійку; як висловлювати своє невдоволення, не пускаючи вхід грубі слова чи кулаки; як діяти коли хороші наміри постійно наштовхуються на негативну реакцію оточуючих. Діти з проявами агресії в поведінці частіше не вміють стати на точку зору інших дітей, байдужі до їх емоційного стану.

Мета: навчити дітей активно контролювати свою власну поведінку і впливати на неї; уміння уникати стресових та конфліктних ситуацій, налагоджувати дружні стосунки.

Завдання:

  • формування дружнього згуртованого колективу;
  • надавати необхідні психологічні знання учасникам програми;
  • навчання дітей способами виявлення гніву у прийнятній для інших формі;
  • відпрацьовування навичок спілкування у конфліктних ситуаціях;
  • виховання довіри до людей, здатності співпереживати, доброти;
  • навчання дітей навичкам саморегуляції (уміння володіти собою у критичних ситуаціях).

Вимоги до учасників групи:

  • Готовність поставитись до предмета занять серйозно.
  • Готовність до відкритого та чесного спілкування.
  • Здатність слухати інших, не перебиваючи й не оцінюючи.
  • Надійність. Зустрічі обов’язково повинні бути регулярними, учасники занять зобов’язані виконувати обіцянки, дані перед групою.

Методи та прийоми:

  • невербальні прийоми;
  • вправи на самопізнання і само оцінювання;
  • групові дискусії, а саме аналіз проблемних ситуацій;
  • рольові ігри;
  • вправи для розминки.

Правила:

  • Щирість і відвертість. Виражати почуття. Не брехати – краще відмовитись від відповіді, ніж спонукати групу до хибної думки.
  • Конфіденційність. Не обговорювати те, що відбувалось в групі, а також її учасників за межами групи.
  • "Тут і зараз". У групі обговорюється лише події, що відбулися в цей час і саме зараз.
  • Повага до іншого. Не перебивати, не ображати, не заподіювати фізичного збитку. Не оцінювати інших.
  • Активно брати участь в роботі групи. Виражати свою думку. Повідомляти про труднощі участі в групі.

Найважливішими принципами керівника групи є відповідальність, компетентність, конфіденційність.

Кількість учасників в групі від 10 до 14 осіб.

Тренінг складається із трьох взаємозв’язаних частин:

  • І – підготовча,
  • ІІ – основна,
  • ІІІ – завершальна.

Перед кожним заняттям обов’язково чітко формулюється інструкція для учасників.

з/п

Зміст заняття

Час, хв.

1.

Знайомство

1.1. Вправа "Знайомство".

1.2. Інформаційне повідомлення.

1.3. Правила роботи в групі.

1.4. Вправа "День народження".

1.5. Вправа "Вислухай-поверни".

1.6. Вправа "Інтерв’ю".

 

10

5

15

30

20

15

2.

Сприйняття тебе іншими.

2.1. Вправа "Побажання на день".

2.2. Вправа "Сліпий і поводир".

2.3. Вправа "Дзеркало".

2.4. Вправа "мені в тобі подобається".

 

5

15

15

15

3.

 

Усвідомлення емоцій.

3.1. Вправа "Якби я був чарівником".

3.2. Вправа "Зобрази емоцію".

3.3. Вправа "Зла тварина".

3.4. Етюд "Зустріч з давнім другом".

3.5. Вправа "Як я часто відчуваю".

 

5

15

20

15

10

4.

Самооцінка.

4.1. Вправа "Зустріч".

4.2. Вправа "Море хвилюється".

4.3. Вправа "Їстивне-неїстивне".

4.4. Вправа "Сильні сторони".

4.5. Вправа "Нетрадиційні вітання".

 

5

10

15

15

10

5.

Конфлікт.

5.1. Вправа "Зустріч".

5.2. Вправа "Сніжинка".

5.3. Вправа "Уникнення неприємностей".

 

10

15

20

6.

Агресія.

6.1 Вправа "Комплімент".

6.2. Вправа "Баба Яга".

6.3. Вправа "Фортеця".

6.4. Вправа "Злий-добрий".

 

5

10

10

25

7.

Взаємовідносини в групі.

7.1. Вправа "Привіт друже".

7.2. Вправа "Асоціація".

7.3. Вправа "Фантастична гіпотеза".

7.4. Вправа "Жук".

 

10

20

20

15

8.

Характер. Вміння охарактеризувати себе.

8.1. Вправа "Ім’я".

8.2. Вправа "Комплімент собі".

8.3. Вправа "Я через 10 років".

8.4. Вправа "Мій портрет у променях сонця" (І. Дубровіна).

 

10

15

15

20

9.

9.1. Вправа "Моя улюблена іграшка".

9.2. Вправа "Слабкі сторони".

9.3. Вправа "Хто я?".

9.4. Вправа "Три бажання".

9.5. Вправа "Розкажи про мене".

5

15

17

8

10

10.

Довір’я.

10.1. Вправа "Коло довір’я".

10.2. Вправа "Падіння".

10.3. Вправа "Поясни".

10.4. Вправа "Наслідування ведучого".

 

15

10

15

14

11.

Моральне поняття доброти.

11.1. Вправа "Зустріч на вузькій доріжці".

11.2. Вправа "Казка".

11.3. Вправа "Робот хоче пити".

11.4. Письмові послання учасників.

 

10

20

10

15

12.

12.1. Вправа "Побажання на день".

12.2. Вправа "Намалюй свій настрій".

12.3. Вправа "Король".

12.4. Вправа "Нитка, що з’єднує людей".

12.5. Прощання один з одним.

5

10

10

15

15

 

Заняття № 1. Знайомство

Мета: Основна ціль цієї зустрічі, створення сприятливих умов для роботи, атмосфери довіри, детальне ознайомлення з основними принципами та формами роботи в групі, прийняття правил роботи і краще знайомство учасників між собою.

1. Вправа "Знайомство".

Мета: підготувати учасників до роботи, створити комфортну атмосферу, сприяти згуртованості групи.

Обладнання: бейджі (ідентифікатори), маркери.

Хід вправи: учасникам ведучий пропонує написати на бейджику своє ім’я, або те яким вони б хотіли, їх називали в групі. Прикріпити бейджик на грудях. Учасники по черзі представляють себе, вимовляючи своє ім’я та якесь слово, яке характеризує їх, бажано, щоб це визначення починалось з тієї літери, що й ім’я.

2. Ознайомитись з правилами роботи в групі.

Тренер повідомляє учасникам основні правила роботи: відвертість і щирість, відповідальність, повага до іншого, конфіденційність, активність, довіра, спілкування за принципом тут-і-тепер, саморозкриття та самоусвідомлення. Кожне правило пояснюється, якщо необхідно, обговорюється і приймається групою.

3. Вправа "День народження".

Мета: згуртувати групу, дати можливість дітям висловити образи.

Хід вправи: обирається іменинник. Всі діти дарують йому подарунки жестом, мімікою. Іменинник повинен відгадати, що йому дарують.

4. Вправа "Вислухай-поверни".

Мета: тренувати навички активного слухання та безоціночного сприйняття іншого.

Хід вправи: учасники без слів, встановлюючи конспект очима об’єднуються в пари. Один із партнерів розповідає все, що хотів би повідомити про себе. Інший партнер слухає і через 3 хв. Переказує все, що почув, говорячи: "Я почув, що ти...". Через 5 хв. Міняються ролями.

Обговорення:

  • Які почуття виникли?
  • Що легше: слухати чи переказувати?
  • Чи повністю була відтворена інформація?

5. Вправа "Інтерв’ю".

Хід вправи: тренер пропонує учасникам об’єднатись в пари.

Завдання для роботи в парах: протягом 5 хв. потрібно взяти інтерв’ю один в одного, щоб представити свого напарника в колі.

Основне правило цього інтерв’ю – відповідати я змога повніше і щиро. Одночасно спробу ще краще розібратись у собі, адже питання розкривають особливості вашого характеру, звичок та інтересів. Після виконання цього завдання усі сідають в коло і протягом 1-2 хв. представляють свого партнера групі як людину, з якою разом проведуть 12 зустрічей.

Обговорення:

Що ви відчували коли слухали про себе?

Які враження виникли у вас під час виконання вправ?

Заняття № 2

Мета: створити доброзичливу атмосферу, завоювати довіру.

1. Вправа "Побажання на день".

Обладнання: м’ячик.

Хід вправи: "Почнемо нашу роботу з висловлювання один одному побажання на сьогоднішній день. Воно має бути коротким, бажано в одне два слова. Все кидаєте м’ячик тому, кому хочете побажати і водночас висловлюєте це побажання. Той кому кинули м’яч у свою чергу кидає його наступному.

Тренер. будемо уважно стежити за тим, щоб м’яч побував у всіх, і постараємось нікого не пропустити.

2. Вправа "Сліпий і поводир".

Мета: розвинути між особистісну довіру.

Хід заняття: група ділиться на пари, вибравши собі партнера найменш знайому людину. Одна людина в кожній парі стає ведучою, а інша – та, яку ведуть, закриває очі (на очі накладають пов’язки). Вправа виконується без слів.

Ведучий бере свого партнера за руку і водить його скрізь. Через три хвилини тренер просить помінятися місцями, що знаходяться поруч.

Наприкінці учасники обмінюються своїми думками, враженнями, коли вони були змушені цілком довіряти іншій людині.

3. Вправа "Дзеркало".

Мета: надати можливість проявити активність пасивним дітям.

Хід вправи: обирається ведучий, інші діти – дзеркала. Той, хто водить, дивиться у дзеркала, вони відображають його рухи. Через декілька хвилин міняється ведучий. Тренер слідкує за правильністю відображення.

4. Вправа "Мені в тобі подобається..."

Мета: розширити досвід переживання почуття близькості з іншими.

Обладнання: м’яч.

Хід вправи: "В ході цієї вправи учням потрібно кидати м’яч один одному і говорити фразу яка починається зі слів "Мені в тобі подобається...".

Обговорення.

Заняття № 3: Усвідомлення емоцій.

Мета: навчити учнів усвідомлювати емоційне життя, володіти своїми почуттями.

1. Вправа-привітання "Як би я був чарівником..."

Хід вправи: учасникам по колу потрібно передаючи чарівну паличку, а також привітання у вигляді побажань для кожного учасника гри на сьогоднішнє заняття.

2. Вправа "Зобрази емоцію".

Мета: розвивати самоконтроль емоційних станів.

Хід вправи: учням роздати картки із назвою однієї емоції, але так, щоб інші не бачили, що там написано. Завдання – зобразити дану емоцію за допомогою невербальних засобів спілкування, а інших – відгадати те, що зображують (емоції: гнів, радість, сум, здивування, відраза, інтерес, байдужість, образа та ін.).

3. Вправа "Зла тварина".

Мета: дати можливість здійснити аналіз емоційних станів – зрілості, страху, гніву відсторонено: як не свого стану, а стану злої тварини.

Хід вправи: уявіть себе розгніваною, агресивною твариною – тигром, вовком, леопардом, ким хочете. Побудьте в її ролі. Демонструйте мімікою, рухами тіла, голосом її поведінку та емоції, аж поки я не скажу "Стоп".

Аналіз:

  • Що ви відчували, перебуваючи в ролі?
  • Чи не хотілось вам штовхатись і наскакувати ні інших?
  • Чи легко було спинитись і вийти з ролі?

4. Етюд "Зустріч з другом".

Мета: розвинути здібності розуміти емоційний стан іншої людини та уміння адекватно виражати свої.

Хід етюду: тренер розповідає учням оповідання:" У хлопчика був друг. Але літом вони не мали змоги проводити час разом. Хлопчик залишався в місті, а його друг їздив з батьками на схід. Нудно в місті без друга. Пройшло три тижні. Одного разу хлопчик іде по вулиці і раптом бачить, як на зупинці з автобуса виходить його друг. Вони дуже зраділи один одному".

За бажанням діти розігрують сценку. Виразні рухи: обійми, посмішка, сум, емоції радості.

5. Вправа "Як я часто відчуваю".

Хід вправи: учасники заповнюють таблицю, ставлячи хрестики у відповідній графі. Ведучий допомагає визначити, ідентифікувати почуття.

№ п/п

Почуття

Дуже рідко

Рідко

Середньо

Часто

Дуже часто

1.

Страх

 

 

 

 

 

2.

Задоволення

 

 

 

 

 

3.

Радість

 

 

 

 

 

4.

Переляк

 

 

 

 

 

5.

Гнів

 

 

 

 

 

6.

Насолоду

 

 

 

 

 

7.

Злість

 

 

 

 

 

 

Заняття № 4. Самооцінка.

Мета: зняти емоційне напруження дітей, діагностика їх самооцінки.

1. Вправа "Зустріч".

Мета: учасники діляться на дві групи. Стають у два кола – внутрішнє і зовнішнє – обертаються за годинниковою стрілкою та проти неї. За сигналом тренера зупиняються та діляться на пари.

Завдання:

Ви зустрілися після довгої розлуки, а до цього були в добрих, але не дуже близьких стосунках.

Ви були найближчими друзями в дитинстві. Одного з вас батьки відвезли на рік до іншого міста. Ви зустрілися після річної розлуки.

Людина що стоїть навпроти вас, дуже налякана, а в неї має бути важка й надзвичайно важлива розмова. Необхідно підбадьорити її.

Обговорення.

2. Вправа "Море хвилюється".

Мета: визначення емоційного стану й передача його невербальними засобами, створення позитивного емоційного фону.

Хід вправи: Група обирає ведучого, який повертається спиною до інших і вимовляє слова "Море хвилюється раз". На рахунок "три" школярі повинні завмерти в незвичайній позі. Ведучий по черзі підходить до кожного учасника гри "включає" його і намагається відгадати, кого й у якому емоційному стані він зобразив. Потім кожен гравець сам пояснює, що він хотів зобразити.

Аналіз виразних невербальних засобів передачі образу (міміка, погляд, жести, положення тулуба).

3. Вправа "Їстивне–неїстивне".

Мета: створення позитивного емоційного тла, зняття напруження й втоми.

Хід вправи: усі учасники групи стають у ряд обличчям до ведучого на певній відстані від нього. Ведучий кожному учасникові по черзі називає предмет їстівний – учасник повинен піймати м’яч, якщо не їстівний – відбити. За кожну правильну дію учасник пересувається на один крок до ведучого. Виграє той, хто швидше за всіх дійде до ведучого.

4. Вправа "Сильні сторони".

Обладнання: аркуш А-4, ручки.

Хід вправи: "У кожного з вас є сильні сторони, ті які ви цінуєте, приймаєте і любите в собі, що дає вам відчуття внутрішньої свободи і впевненості в своїх силах, що підтримує у важкі хвилини. Сформулюйте їх: На складання списку дається 5 хв. Потім група сідає в коло слухають записи.

Обговорення та аналіз.

5. Вправа "Нетрадиційне вітання".

Мета: емоційне розвантаження учасників.

Хід вправи: учасники ходять по кімнаті і за командою ведучого при зустрічі вітаються: долонями, колінами, чолом, боком.

 

Заняття № 5. Конфлікт

Мета: опанування форми, адекватної поведінки в конфліктних ситуаціях, розвинути необхідні якості для успішного подолання труднощів.

1. Вправа "Зустріч" (розминка).

Хід вправи: учасники групи під музику мають можливість підійти до кого-небудь, сказати йому слова вітання, довідатись як у нього справи, подякувати за що-небудь.

2. Вправа "Сніжинка".

Мета: дати можливість побачити можливі причини виникнення конфлікту, оскільки одна і таж інформація різними людьми сприймається по-різному.

Обладнання: папір, ножиці.

Хід вправи: Інструкція: "Візьміть аркуш паперу. Складіть його навпіл. Відріжте правий верхній кутик. Складіть ще раз навпіл. Ще раз відріжте правий верхній кутик. Тепер можна розгорнути сніжинку і показати одногрупникам".

Обговорення:

Чому, виконуючи одну і ту ж інструкцію, всі отримали різні сніжинки?

3. Вправа "Уникнення неприємностей".

Мета: визначити позитивні та негативні сторони уникнення конфлікту.

Обладнання: ватман, маркери.

Хід вправи: група ділиться на дві підгрупи. Одній з них пропонується назвати позитивні сторони уникнення як форми поведінки в конфлікті, а другій – негативні і навести приклади.

Обговорення:

Чому люди уникають конфліктів?

 

Заняття № 6. Агресія

Мета: навчити дітей активно контролювати власну поведінку.

1. Вправа "Комплімент".

Мета: уміння говорити і приймати компліменти.

Хід вправи: учасники стають у два кола обличчям один до одного в парах (за типом "вертушки"). Зовнішнє коло говорить своєму партнерові комплімент. Інше дякує, крім того, говорить про себе щось гарне. Потім вони міняються ролями та повторюють вправу. Після цього всі хто стоїть у зовнішньому колі, роблять крок праворуч й продовжують вправу.

Обговорення:

Що почували підчас вправи?

2. Вправа "Баба Яга".

Мета: корекція емоційної злості, тренування здібностей впливу дітей один на одного.

Хід вправи: діти сидять на стільцях у колі обличчям один до одного. Тренер просить зобразити який буває вираз обличчя, поза, жести у дорослих (мами, тата, бабусі), коли вони сердяться на них. За що дорослі найчастіше сердяться на вас? (Діти розігрують сценки). Як сварять вас дорослі, коли вам дуже страшно? Погрожують покарати, беруть ремінь? (Діти розповідають і показують). Що ви робите у відповідь: плачете, боїтесь, посміхаєтесь? (Розігрують сценки). На підготовку дається 10 хв.

3. Вправа "Фортеця".

Мета: виявлення агресії.

Хід вправи: група дітей ділиться на дві команди (за бажанням). Кожна команда будує із меблів фортецю. Одна команда захищає фортецю, інша – штурмує. Основна зброя – надувні кульки, м’ячі, м’які іграшки.

4. Вправа "Злий-добрий".

Мета: осмислення емоційних станів.

Хід вправи: Група ділиться на пари. Пари сідаються один навпроти одного. У цій грі ролі ви будете грати поперемінно: один грає – інший спостерігає, а потім – навпаки. Той хто розпочинає гру, повинен закрити очі, зосередитись і уявити себе злим.

"Уявляйте, що тебе найбільше злить. Це окремі люди, ситуації? Що ти відчуваєш у таких випадках найчастіше? Відкрий очі. Тепер спробуй реагувати на ці ситуації так, як ти реагуєш завжди: ходи по кімнаті, стискай кулаки. Мімікою та рухами тіла виявляй свої почуття.

Тепер знову сядь на місце, навпроти спостерігача. Заспокойся. Тепер партнер по грі (виступивши в ролі твого дзеркала) спробує зіграти тебе злого. А ти матимеш змогу подивитися на себе зі сторони."

Друга частина гри – входження в роль "доброго" розгортається аналогічно. Після цього діти, що перебувають у парі міняються місцями – той, хто був спостерігачем стає гравцем (у ролях "доброго" і "злого").

Аналіз:

  • Опиши свої почуття у різних ролях.
  • Що найважче було зіграти? Чому?
  • Спостерігаючи за грою свого партнера, який грав тебе, чи не хотілось тобі виглядати достойно?

Заняття № 7. Взаємовідносини в групі

Мета: формування і розвиток уважності, доброзичливості, взаємовідносин в групі.

1. Вправа "Привіт друже".

Хід вправи: група сидить колом. Вам потрібно по черзі привітатися з кожним учасником групи. Але при цьому обов’язково підкреслюється індивідуальність партнера, його найхарактерніші риси.

2. Вправа "Асоціації".

Мета:

Хід вправи: один учасник виходить у центр кола і показує жестами, мімікою, рухи на кого чи на що він перетворився. Інші учасники відгадують і "розкодовують", його а в центр кола виходить інший учасник. Гра продовжується.

3. Вправа "Фантастичні гіпотези".

Мета: розвинути фантазію у дітей.

Хід вправи: Група ділиться на дві підгрупи. Одна підгрупа дає відповідь на питання "Що станеться якщо люди перестануть дружити і почнуть сваритися?..". Інша група – "Що можна зробити, щоб цього не сталося?".

На підготовку дається 10 хв. По закінченні групи зачитують свої відповіді.

4. Вправа "Жук".

Мета: розкрити групові взаємини.

Хід вправи: діти стають у рядок за тим, хто водить. Дитина яка водить стоїть спиною до групи, витягнувши за спину руку з розкритою долонею. Той хто водить повинен вгадати, хто з дітей доторкнувся до його руки (за виразом обличчя, руху). Дитина водить доти, доки не вгадає правильно. Того, хто водить обирають за допомогою лічилки.

Заняття № 8. Характер

Мета: вміння охарактеризувати себе.

1. Вправа "Ім’я".

Хід вправи: На аркуші паперу великими літерами напишіть ім’я. Потім пропонується написати на кожну літеру (імені) позитивні і негативні якості.

Обговорення:

  • Які якості було писати легше? Які складніше?
  • Чому саме ці якості було написано?

2. Вправа "Комплімент собі".

Мета: вміння представити себе.

Обладнання: аркуш А-4, маркери.

Хід вправи: зараз кожний з учасників похвалить себе, зробить комплімент. Розкажіть про себе тільки найкраще. Компліментів може бути багато.

3. Вправа "Я через 10 років".

Мета: розвивати мислення.

Хід вправи: уявіть собі, що минуло 10 років. Ти змінився... Змінилось твоє життя. Розкажи зараз про себе, як ти би розповідав про свою особистість, якщо б минуло 10 років. На підготовку дається 10 хв. Потім по черзі діти розповідають про себе.

4. Вправа "Мій портрет у променях сонця" (І. Дубровіна).

Процедура: тренер просить відповісти на запитання: "Чому я заслуговую на повагу?" Наступним чином намалюй сонце, у центрі сонячного кола напиши своє ім’я чи намалюй свій портрет. Потім уздовж променів напиши усі свої чесноти, усе гарне, що ти про себе знаєш. Постарайся, що було якнайбільше променів.

Потім обговорення. Бажаючі зачитують перелік своїх чеснот, показують намальоване ними сонце.

Завдання № 9

Мета: закріпити навички самоаналізу та самовираження, усвідомити власну життєву позицію в ході взаємодії з іншими людьми.

1. Вправа "Моя улюблена іграшка".

Мета: налагоджувати групу на доброзичливе ставлення один до одного.

Хід вправи: "Розкажіть про свою улюблену іграшку і про почуття, які викликають ці спогади".

2. Вправа "Слабкі сторони".

Мета:

Хід вправи: "Сьогодні кожен із вас має розповісти іншим учасникам про свої слабкі сторони, тобто про те, що він усвідомлює як внутрішній бар’єр. Необов’язково говорити тільки про негативні риси свого характеру; важливо відмітити те, що є чи може бути причиною конфлікту у різних ситуаціях, ускладнює життя, взаємовідносини і т. д. На це вам дається 5 хвилин".

3. Вправа "Хто Я?".

Мета: визначити внутрішній самоаналіз.

Інструкція: "Як часто ви задаєте подібні запитання самому собі?

Візьміть листок паперу і дайте відповідь на це питання декілька разів. Будьте щирі, не обманюйте себе".

Аналіз та обговорення.

4. Вправа "Три бажання".

Обладнання: аркуш А-4, олівці, ручки.

Хід вправи: тренер пропонує подумати і записати відповіді на запитання, які три бажання загадав би кожен з вас, якщо б йому пощастило піймати золоту рибку (спочатку діти фіксують свої бажання по листках, а потім по черзі розповідають про них).

5. Вправа "Розкажи про мене".

Мета: визначення співпадання самооцінки особистісних якостей з оцінкою оточуючих.

Обладнання: аркуш паперу А-4, список особистісних якостей.

Хід вправи: група ділиться на 4 підгрупи. Відповідно по одному представнику з групи виходять за двері. Кожна група складає характеристику свого представника. Діти повертаються в клас і представник групи зачитує їхні характеристики.

Обговорення:

  • Що нового ви дізнались про себе?
  • Чи згідні ви з цим?

Заняття № 10. Довіра

"Чи довіряю я іншим людям, і чи заслуговую я на довір’я"

1. Вправа "Коло довір’я".

Хід вправи: члени групи утворюють тісне коло. Добровольця або того, хто хоче встановити з групою більше довір’я "передають" одне одному, легко торкаючись його плечей. Весь цей час доброволець із заплющеними очима не повинен виходити з центра кола.

Обговорення:

  • Що ви відчували коли були в середині кола? Що вам нагадували ці переживання?
  • Що ви відчували, коли стояли в колі й вас "передавали" з рук в руки добровільно.
  • Чи однаковими були ваші почуття до різних людей у середині кола?

2. Вправа "Падіння".

Мета: вияв довір’я.

Хід вправи. Групу поділили на пари. Партнери стоять один за одним. Перший падає піднявши руки, назад, другий підхоплює його. Відбувається обмін ролями, і все починається з початку.

Пари можуть мінятися.

Обговорення:

  • Що ви відчували коли падали?
  • Чи сумнівалися ви в тому, що партнер справді вас підхопить?
  • Що ви відчували коли підхоплювали свого партнера?

3. Вправа "Поясни".

Хід вправи. "Уявіть людину, яка сидить навпроти тебе. Вона розмовляє з тобою про те, що не довіряє людям. Завжди ставить з підозрою до того, що відбувається. Твоя мета – навчити людину довіряти. Що ти скажеш? Чому і людина повинна вірити тобі? Поясни людині, що довіряти – це добре".

На підготовку дається 8 хв.

Потім по колу всі учасники зачитують свої відповіді.

4. Вправа "Наслідування ведучого".

Хід вправи. Вся група ділиться на декілька підгруп по три-чотири чоловіка. Кожна підгрупа шикується в ряд. Учасник, який стоїть спереду, є ведучим. Він спонтанно і творчо рухається по кімнаті, експериментує з різними імпровізованими рухами тіла. Група повинна повторювати рухи, наступні за ним і зберігаючи ряд. Через декілька хвилин ведучий переходить в кінець свого ряду. Наступний учасник стає ведучим. Вправа виконується до того часу поки кожен учасник не отримає можливість стати ведучим групи. Вносячи в її роботу свої стиль, свої рухи.

Аналіз та обговорення.

Заняття № 11. Моральне поняття доброти

Мета: допомогти глибше засвоїти моральне поняття доброти.

1. Вправа-розминка "Зустріч на вузькій доріжці".

Учасники розділяються на дві підгрупи. Групи розходяться в різні боки обличчям один до одного.

Хід заняття. "Ви зустрілись на вузькій гірській доріжці, по які може вільно пройти лише одна людина. З одного боку – скелі, з іншого боку – прірва. Завдання – перейти на інший бік".

2. Вправа "Казка".

Хід вправи: учасникам пропонується скласти казку про себе до і після тренінгу. На підготовку дається 10 хв., після чого учасники по черзі розповідають свої казки".

Аналіз та обговорення.

Письмові послання учасників один одному у довільній формі.

3. "Робот хоче пити". – вправа.

Хід вправи: Група ділиться на пари. Один з них "робот", який хоче пити, але не знає як це робити, так як його на це не запрограмували. Друга діюча особа – конструктор, завданням якого є програмування дій "робота" з допомогою точно визначених чергових операцій, дозволяючи випити воду з стакана. Напр.: "Встань, відведи праву ногу вперед, пристав ліву, витягни руку вперед, поверни трошки вліво, нахились вперед. "Робот" реагує тільки на команди конструктора і точно їх виконує.

Гравці міняються місцями.

Заняття № 12

Мета: виробити інструкцію неагресивних способів поведінки.

1. Вправа-привітання "Побажання на день".

"Зараз ми будемо кидати один одному і висловлювати побажання на сьогоднішній день стосовно нашої роботи в групі".

Вправа "Намалюй свій настрій".

Учасникам пропонується намалювати свій настрій. Пропонується творчо поставитись до завдання, вибрати ті кольори, якими найточніше він міг би передати свої відчуття зараз. Аналіз малюнка.

2. Вправа "Король".

Хід заняття: Хто із вас коли-небудь мріяв стати королем? Які переваги отримує той, хто стає королем? Ви знаєте, чим добрий король відрізняється від злого?

Пропонується пограти в гру, в якій ви зможете побути королем. Усі решта дітей стають слугами, і мусять робити все, що скаже король. Враховуючи, що король не має права віддавати накази, які ображають чи принижують інших людей.

По закінченні гри слід обговорити правління різних королів:

  • Як ти почував себе коли був королем?
  • Що найбільше тобі сподобалось коли ти був королем.
  • Що ти відчував коли був слугою.
  • Коли королем були інші діти (назвати конкретно), добрим чи злим для тебе був король?

3. Вправа "Нитка що з’єднує людей".

Члени групи, сидячи в колі передають один одному клубок ниток, супроводжуючи це висловлюваннями, які розпочинаються словами: "Я вдячний тобі за те...". Коли клубок повернеться до того, хто розпочинав, членам групи треба натягнути нитку, заплющити очі, ввійти в стан, який сприяє сприйняттю себе, інших людей, навколишнього світу.

Аналіз та обговорення.

Прощання один одним.

Інструкція: "Закрийте будь-ласка, очі і відчуйте руки один одного... Спробуйте уявити, що відчувають зараз люди, що тримають вас за руки... Подумки подякуйте всім за зроблену нами роботу... Подумайте про те, що ви не сказали групі, але хотіли б сказати. За кілька хвилин треба розплющити очі і сказати це".

Література

  1. Психологічні тренінги (упорядник О. Главник). Київ "Шкільний світ", 2002.
  2. Зигерт В., Ланг. Руководит без конфликтов. – М., Экономика, 1990.
  3. Рогов Е. И. Настольная книга практического психолога в образовании. – М.: Владос, 1996.
  4. Прутченков А. С. Социально-психологический тренинг в школе. 2-е изд. – М.:Изд-во ЭКСМО – Прес, 2001.
  5. Яценко Т. С. Психологічні основи групової психокорекції. Навч. посібник. – К.: Либідь, 1996.
  6. Петровская Л. А. Компетентность в общении: соціально-психологический трени. – М.: МГУ, 1989.
  7. Рогов Н. И. Эмоции и воля, - М., 2001.
  8. Ильин Е. И. Эмиоции и чувства. – СПб., 2001.
  9. Донгенко О. А., Титаренко Т. М. Личность: конфликт, гармония, - Киев: Политиздат, 1989.
  10. Левы В. Нестандартна дитина: Переклад з росыйськоъ. К.: Радянська школа, 1991.


21.03.2012

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!