Osvita.ua Вища освіта Реферати Педагогіка Педагогічне спілкування: техніка, такт, навіювання, засоби спілкування. Реферат
Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції. З питань розміщення інформації звертайтесь за телефоном (044) 200-28-38.

Педагогічне спілкування: техніка, такт, навіювання, засоби спілкування. Реферат

Педагогічний такт вчителя. Навіювання в педагогічному процесі. Невербальні засоби спілкування. Класифікація: міміка та пантоміміка. Усвідомлення своєї невербальної поведінки

У таблиці наведено основні техніки педагогічного спілкування:

Види навіювання

Психологічні механізми навіювання

Педагогічна техніка

1.Пряме навіювання:

а) команда, наказ

б) настанова

 

 

2. Непряме:

натяк, схвалення, осуд

 

Реалізація автоматизованих навичок. Мета - автоматизм поведінки учня.

Вплив на установку, несвідомі мотиви, що зумовлюють "виконавчу поведінку". Мета створення установки моральної поведінки

Вплив на емоційно-вольову сферу психіки. Мета самооцінка вчинку, вибір поведінки. відповідної навіюванню

Слово в імперативній, короткій формі, що визначається нормативними вказівками. Проголошується "командним" голосом. Короткі формули, без пояснень. Фраза ділиться на підготовчу і виконавчу частини. Без жестів. Слово в імперативній формі без аргументації. Побудова фрази, її інтонація не допускають критичного сприймання. "Іон твердий, категоричний. Фрази виголошуються з впевненістю у виконанні розпорядження.

Жести стримані, обмежені Фрази в формі поради або іронії. При схваленні в голосі теплота, м'якій тон, емоційний окрас. При осуді Фрази лаконічні, інтонаційне оздоблення відповідне емоційному стану учнів, жести стримані, виразні

 

Педагогічний такт вчителя

Вправа №1. Прочитайте "Лист про педагогічну етику" В.О.Сухомлинського (Т.5.591-600) і дайте відповіді на запитання:

В чому полягає головна причина того, що сталося з дитиною? Чи згідні ви з Вірою Андріївною? Що би ви вчинили на її місці? Які вимоги педагогічного такту були порушені вчителем?

Вправа №2. Проаналізуйте ситуацію: "Під час пояснення вчителя учень Сашко П. був неуважний, розмовляв з сусідом. Вчитель зупинив пояснення матеріалу й викликав Сашка до дошки. Сашко відповів на поставлене вчителем запитання досить глибоко і вірно і чекав доброї оцінки. Але вчитель сказав: "Хотів поставати тобі "З", але, випадково, поставив тобі "4". Нехай вже так залишається. Не хочу псувати журнал."

Запитання: І. Якими мотивами керувався вчитель, коли він створював цю ситуацію? 2. Оцініть з позиції учня і класу діяльність вчителя. Відтворіть можливі монологи вчителя і учня.

Навіювання в педагогічному процесі

Види навіювання і технологія їх застосування в педагогічному процесі наведені в таблиці.

Матеріал про техніку педагогічного навіювання можна взяти з книг: Шварц П.Е. Внушение в педагогическом процессе. - Пермь,1991.- Гл. 6-9. - С. 126-283; Практические занятия по психологии.- М.: Просвещение, 1972. - Задание 6. - С. 12.

Вправа №1. Проаналізуйте ситуацію, визначте вид і методику навіювання.

Клас навесні виїхав на екскурсію в ліс на беріг річки. Раптом "заводила" Петро вигукнув: "Хлопці, гей купатися!" Всі кинулися за ним. Вода холодна, місце незнайоме. Дії вчителя?

Вправа №2. Ситуація: Володя К., учень 8 класу, звичайно врівноважений, спокійний, непоганий учень сьогодні на уроці фізики нагрубив вчителю. Завдання: провести бесіду з ним (непряме навіювання).

Необхідно ознайомитися з технікою самонавіювання: сеанси проводяться щоденно, впродовж місяця, формули самонавіювання виголошуються ранком і перед засинанням (на один сеанс 2-3 фрази само наказів). Формули виголошуються подумки або вголос, з глибокою вірою в їх дієвість, емоційно, стверджено. Кожна фраза виголошується багаторазово (від З до 10 разів) з повним зосередженням на її змісті. Якщо успіху не досягнуто за місяць, потрібно зробити перерву на 2 тижні, переглянути формули, виявити причини невдач і повторити заняття. Навіювання діє краще у стані релаксації.

Вправа №3. Формули самонавіювання для вироблення впевненості в собі: я впевнений в собі. При відповіді воля зібрана, як пружина. Я вивчив урок. Все буде добре.

Вправа №4. Скласти формули самонавіювання для розпорядку дня, для подолання грубощів, нечесності тощо.

Невербальні засоби спілкування. Класифікація: міміка та пантоміміка.

1. Міміка вираз обличчя вчителя повинен відповідати зовнішній виразності впливу на людину. Для кращого розуміння виразу людського обличчя можна звернутись до розгляду основних 12 варіантів міміки людини, в яких закодовано 42 типи її емоційного стану:

  • байдужість;
  • ворожість;
  • веселість;
  • сильна злість;
  • сум;
  • радість;
  • погане самопочуття;
  • злість;
  • велика радість;
  • глибокий сум;
  • скепсис;
  • скорбота.

2. Пантоміміка:

  • жести;
  • рухи тіла.

Жести: вказівні, символічні, емоційно-експресивні (радість, горе, байдужість...), оціночні. "Слова були відсутні, окремих поглядів або окликів не було; міміки, рухів, дій - теж. Але були очі, погляд. Це - пряме, безпосереднє відчуття в чистому вигляді, з душі - в душу, з очей - в очі або з кінців пальців, з тіла без видимих для зору дій. Нехай люди науки пояснюють нам природу цього невидимого процесу, я же можу говорити лише про те, що я сам відчуваю його в собі і як я користуюся цими відчуттями для свого мистецтва" (К. Станиславский. Собр. соч.: в 8 т. - М., 1954 -T.2. - С. 268).

B.I. Даль визначав обличчя людини як поєднання "вищих духовних дарів: “ лоб - небесна любов, очі - розуміння, розумне співглядання, вуха - розуміння і послух, ніс - розуміння добра, щоки - осягнення духовних істин, рот - думка і учення, губи - духовна хвала, борода - зовнішність учення” (Даль В.И. Толковый словарь живого великорусского языка. - Т.З. -С. 2 5 9).

Детальніше можна прочитати:

1. Обозов Н.Н., Щекин Г.В. Психология работы с людьми. - К.: Политиздат Украины, 1990.

2. Ньеренберг Д.И., Калеро Г.Х. Учись читать человека как книги // Экономика и организация промышленного производства. - 1988. - №2. 3. Печко Л.П. Эстетическая культура и воспитание человека. - М., 1991.

Вправи з усвідомлення своєї невербальної поведінки

1. Привітання. Привітатися без слів (руками тощо) з товаришами, рухаючись по колу і передаючи індивідуальне відношення та емоції. Аналіз вправи будується у відповідності замислу і реакції на сприйняту дію.

2. Передаємо предмети. Невербально передати по колу уявний предмет. Той, кому він передається, повинен відповідно прийняти його і передати далі. При аналізі звертається увага на те, що розпізнавання предмету й адекватна реакція залежить від відкритості особистості, її уяви, емоційного настрою.

3. Індивідуальна реакція.

Учень біля дошки виконав завдання. Реакція вчителя:

  • Спокійна: "Все вірно."
  • Радісна: "Молодець'".
  • Приємне здивування результатом або осуд; або співчуття, або іронічний осуд чи сарказм: "Прекрасно'".

4. Початок уроку:

  • організований (ви задоволені);
  • неорганізований (шум, крики) - ви здивовані;
  • входите в хороший клас;
  • говорите: "Уроку не буде, хворий вчитель...";
  • входите вперше в клас.

Розвиток розуміння експресії психічного стану людини

1. Визначення емоційного стану через емпатію. Даються фотографії. Охарактеризувати емоційний стан людини, поставивши себе в уявну ситуацію, визначити її зміст і почуття, що викликаються цими обставинами.

2. “ Хто це?”: Написати характеристику невербальної поведінки студентів групи. На занятті зачитати без вказівки адресату. Студенти визначають, чия це характеристика.


05.01.2011

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!