Osvita.ua Вища освіта Реферати Менеджмент Забезпечення якості: основні елементи. Реферат
Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції. З питань розміщення інформації звертайтесь за телефоном (044) 200-28-38.

Забезпечення якості: основні елементи. Реферат

Забезпечення якості містить у собі всі систематизовані і плановані види діяльності, необхідні для виконання встановлених вимог

До систематизованих і планових видів діяльності відносяться планування якості, регулювання якості і контроль якості (рис.1).

Рис. 1. Забезпечення якості у рамках системи якості.

Забезпечення якості – всі плановані і систематично здійснювані в рамках системи якості види діяльності, необхідні для створення достатньої впевненості в тім, що об'єкт буде виконувати вимоги до якості.

Для підтвердження діяльності по забезпеченню якості необхідно вести відповідну документацію по всіх проведених роботах. Результатом діяльності по забезпеченню якості є гарантія того, що продукція або послуга буде задовольняти вимогам якості. Всі заходи щодо забезпечення якості базуються на вимогах до якості. Вимоги до якості повинні повністю відбивати потреби споживача.

Існують зовнішні і внутрішні цілі забезпечення якості:

  • внутрішні цілі забезпечення якості формуються на рівні підрозділів і створюють упевненість керівництва організації в здатності реалізувати політику в області якості;
  • зовнішні цілі забезпечення якості формуються на рівні конкретних контрактів і створюють гарантії споживачам у тім, що замовлена продукція або послуга буде представлена в обговорений строк з обговореною якістю.

Процедури забезпечення якості можуть бути виробничі і управлінські.

Виробничі процедури забезпечення якості охоплюють діяльність над матеріальними об'єктами, які прямо або побічно впливають на якість створюваної продукції. Значна частина виробничих процедур реалізується в підрозділах допоміжного виробництва і направляється на підтримку основних технологічних процесів на відповідному рівні:

  • перевірка і підтримка в робочому стані технологічного встаткування і контрольно-вимірювальних приладів;
  • контроль якості покупних виробів, сировини і матеріалів;
  • перевірка зберігання і обслуговування продукції.

Управлінські процедури забезпечення якості охоплюють діяльність, пов'язану з підготовкою, прийняттям і організацією виконання управлінських рішень по забезпеченню (поліпшенню) якості. До управлінських процедур ставляться:

  • реєстрація даних про якість;
  • обробка, нагромадження, упорядкування і зберігання;
  • аналіз і моделювання ситуацій;
  • вироблення коригувальних і попереджуючих дій.

Управлінські процедури поєднуються в цикли управління: планування; організація; облік; контроль; аналіз; регулювання. Ці цикли здійснюються над всіма елементами системи якості, у тому числі над виробничими процедурами забезпечення якості.

Складові елементи забезпечення якості – планування, регулювання і контроль взаємозалежні і утворять безперервний процес формулювання і реалізації вимог до якості в рамках системи якості.

Планування якості – діяльність, що встановлює цілі і вимоги до якості, застосуванню елементів системи якості.

Складовою планування якості є: планування якості продукції: ідентифікація, класифікація і оцінка характеристик якості, а також установлення вимог до якості; планування управлінської і виконавської діяльності: підготовка до застосування системи якості, у тому числі організаційна діяльність і складання календарного графіка; підготовка програми якості і вироблення положень по поліпшенню якості.

Контроль якості – зіставлення відповідності запропонованих вимог обмірюваним характеристикам продукції або послуги.

Регулювання якості – усунення невідповідностей характеристик продукції або послуги запропонованим вимогам.

Відповідно до принципу відбиття якість продукції забезпечується якістю виконання кожного з елементів петлі якості і якістю організаційно-управлінської системи.

Елементи петлі якості: маркетинг, проектування продукції, розробка процесів закупівлі, виробництво і надання послуг, перевірка, пакування і складування продукції, її збут і продаж, монтаж і здача в експлуатацію, експлуатація, технічна допомога і обслуговування, утилізація або вторинна переробка після закінчення строку експлуатації.

Система якості може охоплювати різні елементи петлі якості і обов'язково поширюється на організаційно-управлінську систему.

Стандартизація являє собою процес установлення і застосування правил з метою впорядкування в даній області на користь і при участі всіх зацікавлених сторін, зокрема, для досягнення загальної максимальної економії з дотриманням функціональних умов і вимог безпеки.

Стандарти розробляються і використаються у зв'язку з тим, що виготовлювачі, споживачі, торгівля)зіштовхуються із проблемами, що вимагають загальних рішень. Стандарти базуються на загальновизнаних результатах науки, техніки і досвіду.

Стандарт на систему якості – це документ, що встановлює вимоги до системи якості, що може охоплювати різні елементи життєвого циклу (петлі якості) продукції.

Стандарт – це документ, виданий і затверджений офіційним органом для постійного використання, що містить керівництва, правила або характеристики, спрямовані на забезпечення оптимальних результатів.

Стандартизація – розробка, твердження, прийняття і видання стандартів, проводиться на наступних рівнях: підприємства – стандарт підприємства; міністерства – галузевий стандарт; національному – національний стандарт України ДСТУ; регіональному – європейський стандарт EN; міжнародному – міжнародний стандарт ISO.

Підприємство розробляє стандарт із певною метою:

  • установити і декларувати підвищені вимоги в порівнянні з вимогами, прийнятими в конкурентів;
  • регламентувати внутрішні вимоги, раціоналізувати процеси і операції;
  • забезпечити гарантії споживачам.

Розрізняють стандарти обов'язкового і добровільного використання.

Стандарти обов'язкового використання містять обов'язкові вимоги, регламентовані законом. Від дотримання підприємцями обов'язкових вимог стандартів залежать здоров'я і безпека споживачів, безпека праці в процесі виробництва, охорона навколишнього середовища, сумісність продукції.

Вимоги обов'язкових стандартів також захищають споживачів від продукції низької якості в тих випадках, коли на ринку немає конкуруючих пропозицій. Обов'язкові вимоги стандартів підлягають безумовному виконанню органами виконавчої державної влади, всіма підприємствами, їхніми об'єднаннями, установами, організаціями і громадянами - суб'єктами підприємницької діяльності, на діяльність яких поширюється дія стандартів.

До обов'язкових вимог ставляться: вимоги, які забезпечують безпека продукції для життя, здоров'я і майна громадян, охорону навколишнього середовища; вимоги, які забезпечують сумісність і взаємозамінність продукції, і вимоги до методів виміру цих показників; вимоги техніки безпеки і гігієни праці відповідно до діючих санітарних норм і правил; метрологічні норми, правила, вимоги і положення, які забезпечують вірогідність і єдність вимірів; положення, які забезпечують технічна єдність під час розробки, виготовлення, експлуатації продукції.

Рекомендовані вимоги стандартів підлягають безумовному виконанню в таких випадках:

  • якщо виробник (постачальник) продукції зробив заяву про відповідність продукції цим стандартам;
  • якщо ці вимоги включені в договори на розробку, виготовлення і поставку продукції;
  • якщо це передбачено діючими актами законодавства.

Стандартизація виконує 3 соціально значимі функції:

  • впорядкування об'єктів (продукції, робіт, послуг, процесів), створюваних людьми в різних країнах;
  • закріплення в нормативних документах оптимальних вимог до впорядкованих об'єктів;
  • установлення правил застосування цих нормативних документів.

Основними принципами стандартизації є:

  • комплексність стандартизації;
  • випереджальний розвиток стандартизації;
  • класифікація.

В області міжнародної стандартизації працює велика кількість організацій, серед яких Міжнародна організація по стандартизації (ISO) є найбільш представницькою.

До основних функцій ISO ставляться наступні:

  • установлення міжнародних стандартів за згодою всіх членів ISO;
  • сприяння впровадженню і полегшенню застосування нових прогресивних стандартів;
  • організація обміну інформацією про роботи своїх членів і технічних комітетів;
  • співробітництво з іншими міжнародними організаціями.

Стандарти серії ISO-9000 – це пакет документів по забезпеченню якості.

Однієї з найважливіших рис цих стандартів є їхня універсальність, тобто принципова застосовність до усім без винятку видам діяльності.

Стандарти ISO 9000 містять мінімальні вимоги, якою повинна відповідати організація робіт із забезпечення гарантії якості незалежно від того, яку саме продукцію випускає підприємство або які послуги воно робить.

Стандарти ISO серії 9000 містять вимоги загального характеру. Вони можуть бути використані будь-яким підприємством незалежно від галузевого виробничого сектора. Викладена в них загальна структура систем якості універсальна. Тому в цей час ці стандарти використають підприємства і організації різних сфер діяльності. Побудова і сертифікація систем якості на вимогу міжнародних стандартів ISO серії 9000 становлять інтерес для споживачів, виробників і суспільства в цілому.

Наявність на підприємстві ефективної системи менеджменту якості гарантує його здатність до підвищення якості випускаємої продукції, що, і забезпеченню його стабільності відповідно до запитів ринку.

Література

1. Азгальдов Г. Г. Теория и практика оценки качества товаров (основы квалиметрии). - М.: Экономика, 1982, 256 с.

2. Андрианов Ю. Л., Субетто А. И. Квалиметрия в приборостроении и машиностроении. - Л.: Машиностроение, 1990, 216 с.

3. Басовский Л. Е.. Протасьев В. Б. Управление качеством: Учебник. - М.: ИНФРА-М, 2001, 212 с.

4. Балабанова Л.В. та інші. Маркетинговий менеджмент: Навчальний посібник для вузів. - Д.: ДонДУЕТ, 2003.

5. Виханский О.С., Наумов А.И. Менеджмент: человек, стратегия, организация, процесе: Учебник для вузов. - М.: Изд-во МГУ, 1995.

6. Гличев А. В. Методы количественной оценки качества продукции (квалиметрия). - М.: 1972, 196 с.

7. Зудина Л.Н. Организация управленческого труда. - М.: ИНФРА-М, 1997.

8. Качалов В. А. Сертификация систем менеджмента качества как основа для перехода к ТОМ, Стандарты и качество, 1997, № 8, 46-53 с.

9. Колпаков В.М. Методи управлення. Учебное пособие. - К.: 1997.

10. Круглов М. Г., Сергеев С. К. и др. Менеджмент систем качества. - М.: Изд-во стандартов, 1997.

11. Крылова Г. Д. Основы стандартизации, сертификации, метрологии: Учебник для вузов. - М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2001, 711 с.

12. Кураков Л. П.. Данилов И. П., Артюишн А. Н. и др. Международный опыт стандартизации. Чебоксары: Волго-Вятский региональный центр «Ассоциация содействия вузам», 1996, 104 с.

13. Международный стандарт ИСО 8402. Управление качеством и обеспечение качества. Словарь: версия 1994 г. - М.: Изд-во стандартов, 1995.

14. Мюллер К. Некоторые аспекты внедрения систем качества в промышленности. Стандарты и качество, 1998. № 3, 58-64 с.

15. Окропилов В. В. Управление качеством: Учебник. - М.: Экономика, 1998.

16. Харрингтон Дзк. X. Управление качеством в американских корпорациях. - М.: Экономика, 1990.

17. Фатхутдинов Р.А. Система менеджмента Учебно-практическое пособие. - М.: АО "Бизнес-школа", "Интел-Синтез", 1996.


07.01.2011

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!