Osvita.ua Вища освіта Реферати Культура Косметика як вічне мистецтво
Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції. З питань розміщення інформації звертайтесь за телефоном (044) 200-28-38.

Косметика як вічне мистецтво

Косметика – це вічне мистецтво (старше за живопис та музику), яке знаходиться в постійному розвитку. Мода на макіяж міняється, повторюючи сама себе і нескінченно удосконалюючи. Але суть залишається непорушної – жінка породжена для того, щоб бути прекрасною

Відкіля воно взялося, ось це мистецтво – прикрашати своє обличчя? З чого почався макіяж? Скільки йому років? Чим користалися наші далекі предки (якщо, взагалі, користувалися) для зміни своєї зовнішності? Хіба не цікаво? По-моєму дуже цікаво...

"Косметика" - слово грецьке, від kosmetice – мистецтво прикраси. Перші свідчення застосування косметичних засобів відносяться до льодового періоду. Не встигла людина злізти з дерева, а вже взявся за губну помаду й олівець для підведення вій і брів. Це не перебільшення! У печерах льодовикового періоду археологами знайдені саме помада і палички для підфарбовування вій.

Втім, косметикою в доісторичну епоху користалися не з любові до чистого мистецтва. Розфарбовування обличчя різними мінеральними і рослинними барвниками носило релігійний характер. А жир тварин служив захистом від холоду і води.

Батьківщиною ж косметики вважається Древній Єгипет. У цій повній таємниць і загадок країні мистецтво прикраси обличчя і тіла досягла найвищого розвитку, чого, на жаль, не спостерігається зараз. Любов єгиптян до косметики була настільки велика, що навіть священною твариною в храмах (кобрам, крокодилам, кішкам, бикам) малювали кола навколо очей фосфоруючими фарбами, а статуям яскраво вимальовували очі, заповнюючи райдужну оболонку прозорим кварцитом і на місце зіниці, вставляючи блискучу краплю кришталю.

У результаті очі починали володіти неповторним гіпнотичним впливом. Не випадково давньоєгипетські образи приковують до себе увагу багатьох людей, і в той же час не допускають чужих у свій внутрішній таємний світ.

У повному обсязі властивості (у тому числі магічні) і багато секретів косметики були відомі тільки жерцям і обраними і зберігалися в суворій таємниці. А зберігати, дійсно, було що. Наприклад, особливий малюнок чи браслет на щиколотках і зап'ястях продовжував молодість, особливий макіяж очей повертав людині життєрадісність і енергію, а також сприяв успіху на любовному поприщі, деякі сполучення квітів чи малюнків, запахи і мазі зціляли від хвороб, допомагали домагатися прихильності богів, а значить удачі і багато чого іншого.

Слід зазначити, що фарбувалися і чоловіки, і жінки. Для єгиптянок же турбота про зовнішність була справою першорядної важливості. Вони фарбували волосся, вії, брови, нігті, губи, пудрилися і рум'янилися, красиво і яскраво наряджалися, робили зачіски і т.д. (згадайте хоча б фільм "Клеопатра"). Більше того, вважалося навіть ганебним, якщо жінка не стежила за собою і ходила по будинку чи показувалася на людях без макіяжу, розпатланою, як небудь одягненою і т.п.

Найбільшу увагу в макіяжі приділяли очам - "дзеркалу душі", їх фарбували густою чорною рідиною, називаної "мастим", наносячи її на повіки пензликом чи спеціальною тонкою паличкою. Фарба робила очі виразними і такими, що ніби розмовляють з вами.

Крім того, часто косметика мала і профілактичні властивості, наприклад, фарба для вік запобігала запаленню вік від сліпучого сонця і сухого вітру, оздоровлювала шкіру, відлякувала своїм запахом комах, охороняла від хвороб. Малахітова зелень, яку застосовували як тіні, зціляла різні захворювання очей, особливо трахому.

Хотілося б, щоб косметика сьогодення мала таку ж якість. Однак, якщо всього кілька років назад косметичні препарати практично цілком складалися з хімічних компонентів, те тепер, навпаки, усі знамениті і поважаючі себе фірми все більше використовують натуральні продукти природи.

На такому ж високому рівні в Стародавності минулого і різні інструменти, які використовували для макіяжу. Так, при розкопках археологи знайшли безліч туалетних інструментів: підставки для перук, фарбу для волосся, ароматичні есенції, олії для голови і гребені, добре відполіровані пластини в рамі (дзеркала), пудрениці з рисовим порошком-пудрою і пушком, пензлики чи стрижні для чорніння вій і брів, для підфарбування губ, щипчики для висмикування волосків, пемзу для нігтів і фарбу для їхнього фарбування.

Був відкопаний цілий косметичний кабінет, що знаходився в Храмі однієї з могутніх цариць Древнього Єгипту. Приміщення було обладнано всім необхідним для додання обличчю і тілу привабливого виду. У давньоєгипетських похованнях було знайдено безліч посудин для пахощів і фарб, ступочек для їхнього готування, поруч з покійником клали не менш семи видів олій і двох видів притирань для використання в загробному світі. Як відомо, єгиптяни вважали, що після смерті життя продовжує йти точно так само, як і до смерті, тільки вже в іншому світі, і тому в гробниці завжди клали саме необхідне для життя. І звичайно, це була і косметика, особливо для жінок.

Дуже популярні були засоби для відбілювання обличчя. Так, відомо, що Клеопатра для збереження ніжності і білизни шкіри використовувала мазь, основним компонентом якої був роздрібнений крокодилячий кал разом з білилами. (Тоді люди не мали таких забобонів, як ми зараз, і не гидували калом). У Древньому Єгипті прекрасно знали всі цілющі і косметичні властивості ароматичних олій і пахощів, що дуже цінувалися і коштували так дорого, що вони по ціні дорівнювали коштовностям і зберігали в спеціальних скриньках із сандалового дерева.

Так, Єгипет просто потрясає своєю величчю і красою! Дуже радісно бачити, що зараз усе це поступово відроджується. Після скількох років сірості, безбарвності й однаковості ми знову одержали можливість виділятися своєю красою і неповторністю!

З Єгипту мистецтво макіяжу поширювалося по усьому світі.

Поняття про красу мінялися разом з дорослішанням людства. У Древній Греції жінки завивали волосся, вкладаючи його у пірамідальні пучки. Чубчик приспускали, намагаючись прикрити чоло, зробити його зорово меншим. Вважалося, що це красиво... До речі, косметика в Древній Греції, а потім і в Римі була неодмінним атрибутом повсякденного життя. У Греції царював культ красивого мускулистого тіла. Спортом займалися усі вільні громадяни, оскільки здоров'я вважалося необхідною умовою краси.

Грекині користалися білилами і рум’янами для обличчя, пудрою для плечей, рук, обличчя, порошками для вій, ароматичними настойками – парфумами. Парфуми й ароматичні олії зберігали в керамічних флаконах. Скляних дзеркал у Древній Греції, зрозуміла справа, бути не могло, замість них використовувалися поліровані бронзові пластини, що вважалися предметами надзвичайної розкоші.

Час від часу сучасні археологи знаходять невеликі посудини, що зберегли сліди розпису. Є всі підстави думати, що вони призначалися саме для косметичних засобів. А древні фрески зображують красунь минулого за туалетом...

Але не одна Греція вміла цінувати жіночу красу. Косметика і грим використовувалися у Вавилоні, Ассирії, Римі, Іудеї. Археологами знайдені інструменти для готування косметичних мазей і рідин – для розтирання, настойки, збереження.

Особливу увагу косметиці приділяли римляне (великі знавці людських задоволень). На косметичні товари імперія витрачала дивовижні засоби. Великим попитом користалися єгипетські порошки і мазі. Були часи, коли захоплення римлян зайшло занадто далеко, і Сенат був змушений прийняти спеціальний закон, що обмежує ввіз косметики ззовні. За свідченням Плінія Старшого усього за рік Індія, Китай і країни Аравії спустошували римську скарбницю за рахунок продажу косметичних засобів на сто мільйонів сестерцій.

Гідна поважного згадування римська лазня – терма. У термах служили раби – космети. У їхній обов'язок входило натирання тіл відвідувачів ароматичними оліями, масаж, лікувальні ванни. Зачісками займалися теж раби – тонсоресі.

Парфуми, спиртові настойки ароматичних трав і квітів, використовували всі древні народи. Причому, зовсім не для нанесення на тіло. Парфуми додавали у вина (нічого дивного - натуральний продукт, ніякої хімії, не те, що сьогодні), ароматизовували ними повітря в термах, збризкували парфумами циркові арени і сцени театрів. Древній світ пахнув...

Прототипом сучасної косметички – маленької сумочки з ароматними дамськими хитростями – був футляр-несесер з фарбами й інструментами для догляду за обличчям. Ці футляри вважалися ознакою багатства (статусна, річ). Але косметичні засоби вільно продавалися в численних парфумерних магазинчиках Вічного Міста. Для шкіри обличчя і тіла – пальмова олія, для рук – м'ятна олія, для волосся – майоранова мазь. Як пудру вживалася суміш крейди зі свинцевими білилами. Рум’янами служили винні дріжджі й охра. Вії і брови підводилися грифелями і сажею.

До речі, древні жінки парфумами називали зовсім не ароматичні рідини, а – мазі. У цьому був сенс – мазь довше тримається на тілі і зв'язує запах. Відомо, що улюбленими парфумами Цезаря (у Древньому Римі косметикою користалися в однаковій мірі жінки і чоловіка) була мазь "Теліум" - суміш маслинової олії з цедрою апельсина. Імператор Нерон, що уболівав по покійній дружині, буквально втопив похоронну процесію в сильних ароматах. Овідій, Горацій, Лукіан залишили літературні свідчення повального захоплення римлян косметикою – сатиричні, розуміється...

Раннє середньовіччя в числі іншого знищило і косметологічну науку древніх. Тільки Ібн-Сіна залишив людству праця "Канон лікарської науки", у якому приведені біля напівтисячі рецептів косметичних складів, що володіють лікувальним ефектом.

Інтерес до косметичних засобів відродився з хрестовими походами. З арабських країн у Європу хрестоносці завезли воду з пелюстків троянди. Ймовірно, аромат рожевої води і подвиг анатома Мондвіла на створення одного з перших середньовічних праць, присвячених косметиці (1306 рік). У цій книзі Генріх Мондвіл приписував ароматичним речовинам чарівну силу... Не так вже і помилявся середньовічний мудрець.

Новий розквіт "мистецтва прикраси" припав на епоху Відродження. Ще один учений далекого минулого, чернець Фіренцуола, склав трактат про жіночу красу, у якому вперше задокументував канон у цій області. По Фіренцуоле чоло жінки повинне бути в ширину не більше, ніж його подвійна висота.

Шкіра обличчя повинна бути світлою і гладкою, скроні не занадто вузькими. Брови - темні і густі, білки очей синюватими, повіки з ледь помітними жилками, вії світлими. Щоб не стомлюватися перерахуванням всіх умов (губи не занадто тонкі, рівно лежать одна над іншою, зуби кольору слонової кістки, не занадто гострі і так далі), краще глянути на картини да Вінчі, Рафаеля і Тиціана – красуні великих живописців у точності відповідають установкам ченця.

За всіх часів косметика – найперша "жертва" моди. У ХVІ столітті Європу захлиснула хвиля моди на білий і червоний колір. Красивим стало вважатися відкрите високе чоло. Модницям приходилося вискубувати брови і вії, щоб підкреслити чистоту шкіри і плавність ліній обличчя.

До XVII століття виникла мода на пудру. Її змішували з яєчним білком і наносили на обличчя дуже густим шаром – чим товстіше, тим краще. Королева Англії Єлизавета I промальовувала на шарі пудри судини обличчя, щоб підкреслити (зімітувати, звичайно) прозорість шкіри. Трохи пізніше з'явилися мушки – шматочки чорного і червоного пластиру, якими прикривали оспинки на обличчі.

У XVIII столітті в моду ввійшли накладні брови зі шматочків мишачих шкурок. За щоки закладали коркові кульки – щоб підкреслити округлість обличчя. Білилами і рум’янами прикрашали навіть зовсім юні обличчя, які не потребували ніяких прикрас... Звідси і "ляльковий" вид портретів того часу – не каприз художника, а суворі реалії. Хочеш бути красивим – "штукатурся" до повної знемоги.

Схильність до зловживання косметикою приводило до курйозів. Сенат Франкфурта-на-Майні навіть видав спеціальний указ, який вважав обманом залучення в шлюб жінкою чоловіка, якщо вона ховала косметикою свої недоліки. Причому, жінку судили за чаклунство, а шлюб розривався.

А ще косметика служила зброєю великої політики – у прямому, а не в переносному значенні. В епоху правління Катерини Медічі в ході були мазі, пудри, парфуми, що містять смертельну отруту. Подарунок зі значенням. Так сказати – "на вічні часи"... Історія зберегла ім'я майстра смертельних прикрас. Це Рене Флорентієць, парфумер і отруйник.

У Древній Русі прості і чисті російські жінки, фарбувалися у всю, так так, що здавалися просто розмальованими пензликом художників.

У косметичних цілях, як і у всіх інших країнах, застосовувалися, в основному, рослинні засоби, властивості яких язичники знали в досконалості. Наприклад, для рум'яний і помади використовували сік малини, вишні, натирали щоки буряком. На чорніння очей і брів йшла чорна сажа, іноді використовувалася коричнева фарба. Для додавання шкірі білизни брали пшеничне борошно чи крейду.

Для фарбування волосся так само використовували рослини, наприклад, шкіркою цибулі зафарбовували волосся у коричневий колір, шафраном з ромашкою - у білий-жовтий. Червону фарбу одержували з барбарису, малинову - з молодих листів яблуні, зелену - з пер цибулі, листів кропиви, жовту - з листів шафрану, щавлю і кори вільхи і т.д. Знали "характер" кожного кольору і його вплив на людину, за допомогою якого можна було закохати в себе, чи навпаки, віднадити, та ін.

У дев'ятнадцятому столітті косметичні засоби набули більш-менш сучасного виду. З цікавих фактів можна згадати те, що ароматичні спиртові настої не тільки наносили на тіло, але і... пили! Так, як у давньоримську епоху. І навіть більше того – у чистому, а не розведеному виді. Відомо, наприклад, що одеколоном ласував Віктор Гюго... Тому і не варто дивуватися скарзі свахи з "Весілля Кречинського", що піднесли замість горілки одеколон.

Така коротка історія косметики . Це вічне мистецтво (старше, ніж чи живопис музика!) знаходиться в постійному розвитку. Мода на макіяж міняється, повторюючи сама себе і нескінченно удосконалюючи. Але суть залишається непорушної – жінка породжена для того, щоб бути прекрасної.

Використана література

1. Енциклопедія моди. – М., 2000.

2. Українська та зарубіжна культура. – К., 2002.

3. Енциклопедія УСЕ. – К., 2002.


02.11.2010

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!