БЖД: структура курсу. Реферат
Програма по курсу "Безпека життєдіяльності" для студентів коледжу складена у відповідності з учбовими планами вказаних дисциплін, затверджена Міністерством освіти України
Безпека життєдіяльності суспільства забезпечується державними програмами, які включають:
- Розробку та проведення природоохоронних заходів;
- Систему профілактики та захисту здоров'я населення;
- Заходи по забезпеченню громадського порядку;
- Систему оборонних заходів;
- Заходи по захисту населення під час загрози або виникнення надзвичайних ситуацій техногенного, природного або воєнного характеру;
- Підготовку фахівців та інженерних кадрів, які знають основи БЖД, та вміють проводити в життя заходи по захисту людей і навколишнього середовища.
Програма курсу має два розділи. У першому розділі розглядаються основні положення міжнародного права з питань захисту людей, загальні питання життєдіяльності, взаємодії людини з навколишнім середовищем у повсякденній діяльності, анатомо-фізіологічні наслідки впливу на людину, шкідливих і вражаючих факторів, правові, нормативно-технічні й організаційні основи безпеки життєдіяльності.
У другому розділі програми розглядаються питання безпеки життєдіяльності у надзвичайних ситуаціях згідно з Законом і Положенням про цивільну оборону України, Женевських конвенцій про захист жертв війни та призначення цивільної оборони, а також ідентифікація небезпечних, шкідливих та вражаючих факторів в умовах надзвичайних ситуацій мирного та воєнного часів, способи захисту людей від вражаючих факторів аварій, катастроф, стихійного лиха.
Теоретичні й практичні заняття проводяться у складі навчальних груп. Підсумковою формою контролю для підготовки студентів є семестровий залік з оцінкою (диференційований залік).
Мета та завдання дисципліни. Зміст курсу безпеки життєдіяльності дає багатий матеріал для знань із техніки безпеки та способи захисту населення від вражаючих факторів аварій, катастроф, стихійного лиха й застосування сучасної зброї.
Провідні ідеї курсу безпеки життєдіяльності - безпека життєдіяльності в повсякденних умовах виробництва й побуту; безпека життєдіяльності в умовах надзвичайних ситуацій.
Мета предмету - забезпечення засвоєння учнями головних положень із безпеки життєдіяльності, основи фізіології і раціональні умови праці, анатомо-фізіологічні наслідки впливу на людину небезпечних, шкідливих і вражаючих факторів.
Розподіл навчального часу по темах.
№ |
Назва теми | Загальна кількість годин |
Лекції |
Семінарські заняття |
1. |
Безпека життєдіяльності у повсякденних умовах виробництва й побуту. | 10 |
2 |
|
2. | Середовище проживання людини. |
| 2 |
|
3. | Небезпечні і шкідливі фактори середовища проживання людини. |
| 2 |
|
4. | Стихійні лиха, аварії та катастрофи. |
| 2 |
|
5. | Надзвичайні ситуації мирного та воєнного часу. |
|
| 2 |
Тема 1. Безпека життєдіяльності у повсякденних умовах виробництва і побуту.
План.
- БЖД - визначення, науковий зміст, завдання, призначення, зв'язок з іншими дисциплінами.
- Природне середовище, як незмінний партнер людини.
- Конституція України про БЖД людини.
Тема 2. Середовище проживання людини.
План.
- Поняття про біосферу як середовище життя.
- Проблеми безпеки людини, роль і завдання керівного складу в її забезпеченні.
- Основи фізіології праці і комфортних умов життєдіяльності.
- Класифікація основних форм діяльності людини: фізична та розумова.
- Раціональний режим праці та відпочинку.
- Основні принципи і способи забезпечення життєдіяльності.
Тема 3. Небезпечні і шкідливі фактори середовища проживання людини.
План.
- Джерела забруднення навколишнього середовища.
- Негативні наслідки діяльності людини: смоги, кислотні дощі, озонові дири, парниковий ефект.
- Екологічна криза на Україні.
Тема 4. Стихійні лиха. Аварії та катастрофи.
План.
- Загальна характеристика стихійних лихам.
- Особливості катастроф та аварій.
- Дії населення при стихійних лихах, аваріях та катастрофах.
- Порядок оповіщення населення.
Семінарське заняття:
Тема: Надзвичайні ситуації мирного та воєнного часу.
План.
- Загальна характеристика стихійних лих.
- Дати визначення аварій та катастроф. Приклади.
- Порядок оповіщення населення в небезпечних ситуаціях.
- Дії населення при повені, сніжних заносах, ураганах.
- Особливості інтенсивності землетрусів. Дії населення при землетрусі.
- Евакуація населення та порядок її проведення.
- Розосередження робітників і службовців підприємств і організацій.
- Обов'язки евакуйованих.
- Захисні способи захисту населення при радіоактивному зараженні.
Метою вивчення дисципліни "Основи екології та природокористування" є формування науково обґрунтованої системи знань про шляхи впливу людського суспільства на навколишнє середовище, відповідні негативні зміни параметрів біосфери, оптимізацію взаємовідносин людини з її матеріальним виробництвом і природи, принципи створення мало-та безвідходних технологій.
Завданням дисципліни є вивчення причини виникнення глобальної екологічної кризи, яка щодалі охоплює планету, та шляхи її мінімізації.
По вивченні дисципліни слухачі повинні:
- пройнятися долею природи, частиною якої виступає будь-який живий організм;
- усвідомлювати нерозривний взаємозв'язок суспільства та природи, виробництва та навколишнього середовища, а також необхідність гармонізації, мати чітке уявлення про категоріальний апарат екології, її історію, загальні принципи та закони, екологічні основи раціонального природокористування та охорони природи;
- знати основні положення вчення про біосферу;
- організаційно-правові та економічні основи раціонального природокористування;
- сучасні заходи захисту атмосферного повітря, водного басейну, ґрунтів, рослинного та тваринного світу;
- уміти обґрунтувати принципи створення екологічно чистих технологічних процесів і виробництв, стати пропагандистом ідей екологізації виробництва, організатором та учасником природоохоронної роботи по всіх ділянках роботи своїх підприємств.
Розподіл навчального часу по темах.
№ |
Назва теми | Загальна кількість годин |
Лекції |
Семінарські заняття |
1. |
Предмет екологія | 10 |
2 |
|
2. | Атмосфера, її охорона, раціональне використання |
|
2 |
|
3. | Водний басейн, його охорона, раціональне використання. |
|
2 |
|
4. | Охорона та захист земельних та надрових ресурсів, рослинного і тваринного світу. |
|
2 |
|
5. | Антропогенний вплив на природу в сучасному світі і стан здоров'я людей. |
|
2 |
|
Тема 1. Предмет екологія.
План.
- Визначення та основні завдання екології.
- Визначення екології для людства.
- Еволюція взаємовідносин людини та природного середовища.
- Етапи екологічної кризи екосфери планети.
Тема 2. Атмосфера, її охорона, раціональне використання.
План.
- Склад та будова атмосфери Землі.
- Основні джерела та види забруднювачів атмосфери.
- Основні заходи боротьби із забрудненням атмосфери.
- Стан повітряного середовища в Україні.
Тема 3. Водний басейн, його охорона, раціональне використання.
План.
- Розповсюдження, склад і властивості води.
- Проблеми прісної води та стічних вод.
- Вплив с/г діяльності на водні ресурси.
- Охорона малих річок.
- Стан водного басейну України.
Тема 4. Охорона та захист земельних і надрових ресурсів, рослинного і тваринного світу.
План.
- Характеристика ґрунтів, їх ролі і значення у природі та в житті людини.
- Заходи щодо запобігання ерозії ґрунтів.
- Рекультивація земель, боротьба з опустелюванням.
- Вплив і наслідки освоєння мінеральних ресурсів.
- Охорона земельних надр.
- Раціональне використання та охорона природних кормових угідь, дикорослих рослин, рідкісних та зникаючих видів.
- Вплив людини на тваринний світ.
Семінарське заняття.
Тема: Антропогенний вплив на природу в сучасному світі і стан здоров'я людей.
План.
- Забруднення повітряного середовища і здоров'я людини.
- Вплив забрудненого водного середовища на здоров'я людини.
- Земля, її ресурси і здоров'я людини.
- Іонізуюча радіація і стан здоров'я людини.
- Проблема збереження біорізноманіття та здоров'я людини.
- Знищення лісів і здоров'я людини.
- Екологічні наслідки інженерно-технічних споруд.
Пояснююча записка. Програма курсу "Біологія" складена на основі програми по біології, затвердженої Міністерством освіти України.
Цей курс введений відповідно до рекомендацій, які викладені в Інформаційному збірнику міністерства освіти №24 за грудень місяць 1996 року. Він побудований на ідеї вивчення законів виникнення і розвитку живої матерії з необхідною інформацією з розглянутих питань. У ньому враховані сучасні досягнення і відкриття у нейробіології та інших науках, передбачається вивчення тих змін у характері природних процесів, що носять антропогенний характер, послідовне висвітлення екологічного становища на Україні, розглядаються шляхи розв'язання екологічних, природоохоронних проблем.
Поряд з цим проект програми забезпечує мінімально необхідний рівень знань теоретичних положень, фактичного матеріалу про закони розвитку природи і місце людини в ній.
Зміст курсу дає багатий матеріал для розгляду природничонаукових дій закону діалектики в живій природі.
Провідні ідеї курсу біології - еволюція органічного світу, походження людини і масштаби її впливу на біосферу, основи цитології і генетики - визначають зміст програму курсу біології в коледжі, послідовність розвитку основних понять.
У програмі сформульовані цілі і задачі навчання, розкривається зміст тем.
Програмою передбачено вивчення органічного зв'язку з анатомо-фізіологічними знаннями гігієнічних понять, дбайливого ставлення до свого здоров'я, людей, що оточують, на попередження і викорінення шкідливих звичок куріння і вживання алкогольних напоїв, наркотичних речовин.
Мета предмету - забезпечити засвоєння учнями головних положень біологічних наук про будову, життєдіяльність організмів, про структуру і функціонування екологічних систем, про їх зміни під впливом діяльності людини.
Даний курс необхідний для вивчення в коледжі, бо сприяє формуванню спеціаліста "нового типу", виходячи із складності сучасних економічних і екологічних проблем, а також розширення світогляду студентів.
Мета та завдання дисципліни. Навчання студентів з біології відбувається на основі наступного розвитку біологічних понять.
Зміст курсу загальної біології дає багатий матеріал для розгляду природничонаукових передумов дії закону діалектики в живій природі. Під час вивчення загальної біології узагальнюються знання студентів про будову і функції рослинних і тваринних клітин, процеси живлення, дихання, виділення.
Провідні ідеї курсу біології - еволюція органічного світу, походження людини і масштаби її впливу на біосферу, основи цитології і генетики.
Програмою передбачено вивчення в органічному зв'язку з анатомо-фізіологічними знаннями гігієнічних понять, дбайливого ставлення до свого здоров'я і здоров'я людей, що оточують, на попередження і викорінення шкідливих звичок - куріння, вживання алкогольних напоїв, наркотичних речовин.
Мета предмету - забезпечення засвоєння учнями головних положень біологічної науки, науки про будову, життєдіяльність організмів царств органічного світу, які вивчають, про їх індивідуальний і історичний розвиток, про систему органічного світу, структуру і функціонування екологічних систем, про їх зміни під впливом діяльності людини.
Основні вимоги до знань і вмінь студентів:
1. Студенти повинні знати:
- основні положення теорії Ч. Дарвіна про еволюцію органічного світу;
- головні рівні організації живої матерії, межі поширення живих організмів в біосфері;
- про походження і розвиток життя і людини на Землі, час і спосіб виділення людини з тваринного світу;
- основні групи наркотичних речовин і особливості їх дії на людину, про шкідливість їх вживання;
- особливості, шляхи зараження та попередження нової хвороби ХХ століття - СНІДу;
- положення клітинної теорії;
- основну генетичну термінологію і символіку, закони спадковості, значення генетики для медицини, селекції.
2. Студенти повинні вміти:
- пояснювати виникнення різноманітних видів живих організмів та їх пристосування до умов середовища;
- складати таблиці, які відображають етапи розвитку життя на Землі;
- давати визначення понять "біосфера", "популяція", "екосистема", "біоценоз";
- користуватися мікроскопом, виявляти основні компоненти клітини, порівнювати клітини - рослину і тварину;
- обґрунтувати шкідливість нікотину, алкоголю, наркотичних засобів;
- пояснювати механізм передачі ознак з покоління в покоління і появи мінливості у потомків;
- вирішувати генетичні завдання і складати прості родовідні карти;
- користуватися науково-популярною літературою, довідниками.
09.08.2011