Osvita.ua Вища освіта Реферати Архітектура Центральна площа Регістан у Самарканді. Реферат
Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції. З питань розміщення інформації звертайтесь за телефоном (044) 200-28-38.

Центральна площа Регістан у Самарканді. Реферат

На початку XV ст. в основному складається ансамбль центральної площі Самарканда — Регістан

Кажуть, що Тімур колись сказав: "Я підкорив весь світ для того, щоб звеличити Самарканд і Бухару". Справді, з кінця XVI ст., коли Самарканд стає столицею величезної держави Тімура, починається новий розквіт архітектури.

Величезні цінності, що опинилися в руках володарів Самарканда внаслідок Тімурових грабіжницьких походів, а також розквіт торгівлі і ремесел сприяли спорудженню в місті великих будівель. Ще за Тімура прокладаються міські магістралі, зводяться ансамблі величезної мечеті Бібі-Ханим у північній його частині та мавзолею Гур-Емір, який домінує над південною частиною міста.

На початку XV ст. в основному складається ансамбль центральної площі Самарканда — Регістан. Це було вже за правління онука Тімура — Улуг-Бека, широко освіченої людини і відомого вченого-астронома. При ньому за Самаркандом будується велика астрономічна обсерваторія, а на площі Регістан — мусульманська школа — медресе, де також споруджуються будівлі караван-сараю, мечеті та ханаки (монастир дервішів), що чотирикутником оточували площу.

Згодом, у XVII ст., ансамбль площі було перебудовано, і він набув остаточного вигляду. Тоді ж зодчий Абул-Джаббар споруджує замість розібраної ханаки медресе Шир-Дор (1635-1636 рр.), а через десять років замість караван-сараю — медресе Тілля-Карі (1646-1660 рр.). З південного боку було розібрано старі будівлі і площу відкрито на південь. В XVIII ст. поблизу площі, за медресе Шир-Дор, споруджується дванадцятигранний критий ринок Чарсу. Так було створено один з найвизначніших ансамблів світу.

Незважаючи на те, що споруди будувались у різний час, ансамбль зводився за єдиним, чітко розробленим планом і характеризується композиційною і стилістичною єдністю.

За кілька століть ансамбль дуже зруйнувався: вивітрилася цегла, з якої збудовано всі споруди і керамічне їх облицювання, пообвалювалися бані і мінарети, пообсипалася чудова мозаїка. Завдяки багаторічній копіткій роботі реставраторів в останні роки ансамбль постав у первісній красі: виросли його споруди, рівень площі знизився, знято нашарування з кам'яної підлоги, засяяли відновлені мозаїчні панно на фасадах.

Ансамбль Регістана видно з усіх кінців Самарканда, він велично панує над низькою забудовою старого міста. З широкої центральної площі, уквітчаної кущами троянд, кам'яними сходами спускаємося на плити Регістана.

З трьох сторін площу обступають могутні портали трьох медресе, а поряд урочисто стоять високі мінарети. Яскраво виблискує глазурована кераміка мозаїчних килимів, якими вкриті стіни — темно-сині, блакитні, зелені, білі, жовтогарячі, темно-коричневі, чорні — ціла симфонія фарб.

Могутні об'єми споруд, яскраво освітлена гладінь укритих орнаментами площин і глибока тінь у порталах і під аркадами — усе це створює казкову і неповторну красу. Ліворуч — осяяний сонцем фасад медресе Улуг-Бека. Він складається з величезного порталу, з стрілчастою вгорі аркою, і двох мінаретів, що стоять поряд.

Спокійно переливаються яскраві фарби орнаментів з квітів та рослин, якими прикрашено стіни споруди.

В інкрустаціях, крім глазурованої кераміки, — вставки з мармуру. Фасад прикрашено зірчастим орнаментом, що символізує зоряне небо, — певно, данина захопленню Улуг-Бека астрономією. Через невисокі двері потрапляємо в двір квадратної форми. По центру — величний портал мечеті, навкруги — двоярусні аркади галерей, за якими розміщені навчальні приміщення медресе — худжри.

Над склепінням мечеті височать шоломоподібні куполи на високих барабанах, що оповиті орнаментом і написами. Навпроти медресе Улуг-Бека — медресе Шир-Дор, дзеркальне відтворення попереднього. Його фасад яскраво освітлюється сонцем у другій половині дня. Над стрілчастою аркою порталу — великі мозаїчні зображення левів (чи барсів), що нападають на ланей, та зображення сонячних дисків, подібних до людських облич, — своєрідні символи Самарканда. Орнаментація фасаду ще багатша, ніж у медресе Улуг-Бека.

Площу замикає медресе Тілля-Карі, остання за часом споруда ансамблю. Ліву частину Тілля-Карі займає соборна мечеть з видовженим колонним залом, що перекритий куполом. Серед інших куполів ансамблю найбільший — купол мечеті. У декорі Тілля-Карі широко застосовується розпис — кундаль, від якого походить назва мечеті — Позолочена.

З площі відкривається широка панорама на південь, де височить бірюзовий купол мавзолею Гур-Емір. Велике враження справляє ансамбль увечері, коли дивишся на нього, стоячи біля ринку Чарсу, після заходу сонця. Тоді лілові громаддя порталів, куполів та мінаретів утворюють казковий силует на фоні західного неба.

Не менше враження справляє він уночі, освітлений мерехтливим місячним сяйвом або променями прожекторів, коли мозаїчне вбрання споруд іскриться блиском дорогоцінних самоцвітів.


06.08.2011

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!