![]() |
Центр дослідження суспільства провів аналіз нової моделі розподілу державного замовлення |
Реформа держзамовлення: думка експертів
Центр дослідження суспільства опублікував звіт про проведене дослідження "Державне фінансування підготовки кадрів у вищій освіті: досвід та виклики".
У звіті фахівцями Центру викладений детальний аналіз чинної системи розподілу державного замовлення та запропоновані відправні пункти для формування альтернативної моделі, тобто такої системи, яка створить умови для більш ефективного розподілу державних витрат за умов обмежених ресурсів.
Державна модель, що відображена у новому законі "Про вищу освіту", також передбачає поступову зміну системи розподілу державного замовлення та з 2016 року запроваджує деякі елементи так званого підходу "гроші йдуть за студентом".
Отже, на думку експертів Центру дослідження суспільства позитивними сторонами державної моделі є те, що фінансування підготовки бакалаврів тепер буде надходити не за рішенням конкурсної комісії певного замовника, а за рішенням абітурієнта, який робитиме свій вибір на користь того чи іншого ВНЗ. Таким чином, нейтралізуються будь-які можливості зловживань зі сторони замовника.
До того ж, законом впроваджується легальне поле для так званого перехресного вступу, який збільшить академічну мобільність та покладе більшу відповідальність на абітурієнта за свій подальший вибір траєкторії навчання.
Поряд з цим, є й певні ризики - це не завжди об’єктивний вибір абітурієнта, що може базуватись скоріш на іміджевому факторі, а не на справжніх показниках якості навчального закладу, централізоване формування загальнодержавних обсягів державного замовлення за кожною спеціальністю та напрямом тощо.
Не є й достатньо об’єктивними середньострокові прогнози Мінекономіки щодо потреб ринку праці, оскільки вони базуються на поточних цифрах, які надходять від служб зайнятості, без урахування перспективи. В свою чергу, роботодавці природньо не здатні передбачити на майбутнє свої кадрові потреби (це в змозі зробити лише великі корпорації).
Ще одним слабким місцем нової системи можуть виявитись привілеї для дослідницьких університетів. Адже питання обсягу коштів, які держава платить за одного студента, залишається неврегульованим.
Більше про державне фінансування підготовки кадрів у вищій освіті див. у звіті фахівців Центру дослідження суспільства.
Посилання за темою:
Освіта.ua
13.10.2014