Osvita.ua Вища освіта Новини вищої освіти Система виключно державного оцінювання якості вищої освіти є неефективною
Система виключно державного оцінювання якості вищої освіти є неефективною

Національним інститутом стратегічних досліджень опубліковано аналітичну записку, яка містить пропозиції щодо створення ефективної системи оцінювання якості вищої освіти

Система виключно державного оцінювання якості вищої освіти є неефективною

Фахівці Національного інституту стратегічних досліджень при Президентові України, аналізуючи європейський досвід системи контролю та оцінювання якості вищої освіти зазначають, що проблема якості освітніх послуг є однією з ключових для системи освіти будь-якої країни.

"Україна в цьому сенсі не є винятком. Швидше навпаки – жоден із численних українських ВНЗ не входить до 500 кращих університетів світу за провідними світовими рейтингами", - йдеться у документі.

Фахівці інституту зазначають, що хоча у 2011 році намітилися певні позитивні зрушення, проте назвати їх показовими навряд чи можливо. "Так два українських ВНЗ - НТУУ "КПІ" та Донецький національний університет – потрапили до ТОП-700 рейтингу найкращих університетів світу за оцінками британської агенції QS World University Rankings. Проте лише у сьомій сотні".

В Україні контроль та оцінювання якості освіти цілковито покладається на державу, насамперед, на підпорядковані Міністерству освіти Державну акредитаційну комісію та Державну інспекцію навчальних закладів.

"Наразі цілком очевидно, що система виключно державного контролю та оцінювання якості освіти в сучасних умовах є застарілою і неефективною", - зазначають фахівці.

Європейська практика оцінювання якості освіти йде шляхом створення спеціалізованих акредитаційних агенцій – громадських організацій, які займаються розробкою інструментарію й методик оцінювання якості, а також здійснюють перевірки якості освіти. У компетенцію цих агенцій входить також відбір і навчання експертів, що проводять перевірки, а також періодична публікація матеріалів перевірок, аналіз результатів діяльності, проблем і перспектив систем якості в сфері освіти.

У Національному інституті стратегічних досліджень зазначають, що незалежність акредитації полягає в тому, що вона здійснюється незалежними організаціями, тобто такими, які не є породженням інтересів сторін. "Інакше кажучи, вони не є організаціями, які засновані зацікавленими сторонами, а є способом вияву приватної ініціативи у сфері діяльності на ринку освітніх послуг. А саме – в оцінці якості та забезпеченні гарантій якості, що включає акредитацію ВНЗ і освітніх програм, а також контроль і консалтинг в окремих елементах і аспектах освітньої діяльності".

Очевидно, йдеться в документі, що ефективний консалтинг і аудит у будь-якому секторі ринку, у тому числі й на ринку освітніх послуг, повинен мати ознаки незалежності. "Варто підкреслити, що незалежність акредитаційної агенції від зовнішнього впливу повинна виявлятися в його відносинах з кожним із зацікавлених учасників ринку освітніх послуг – не лише з державою, але й з вищими навчальними закладами, студентами й роботодавцями".

Необхідно зазначити, що серед професійної спільноти, яка займається забезпеченням якості, існують досить серйозні розбіжності у поглядах на те, якими мають бути стосунки між вищими навчальними закладами і тими, хто здійснює зовнішнє оцінювання їхньої діяльності.

Аналізуючи європейську практику оцінювання якості освіти фахівці зазначають, що здебільшого агенції, які акредитують навчальні програми чи освітні заклади, дотримуються тієї точки зору, що зовнішнє забезпечення якості – це, в основному, "захист споживача", який вимагає встановлення чіткої дистанції між агенцією із забезпечення якості та вищим навчальним закладом, роботу якого вона оцінює.

Оскільки в Україні, на відміну від розвинених європейських країн, практики гарантування якості освіти через участь у цьому процесі незалежних акредитаційних агенцій не існує, успішне запровадження такої практики, за висновками фахівців Національного інституту стратегічних досліджень, має відбуватися у кілька етапів, зокрема законодавчо-нормативного забезпечення діяльності акредитаційних агенцій з гарантій якості вищої освіти, створення і початок діяльності таких агенцій та контроль їх діяльності.

Нагадаємо, з метою стимулювання підвищення якості та конкурентоспроможності вітчизняної вищої освіти, наприкінці минулого року Міністерством освіти було затверджено Положення про національну систему рейтингового оцінювання діяльності вищих навчальних закладів.

Відповідно до положення, управління національною системою рейтингового оцінювання буде здійснювати Міністерство освіти, а організаційне забезпечення - Інститут інноваційних технологій і змісту освіти та вищі навчальні заклади.

Довідка: Національний інститут стратегічних досліджень підпорядковано Президентові України і визначено базовою науково-дослідною установою аналітико-прогнозного супроводження діяльності глави держави.

Повний текст аналітичної записки Національного інституту стратегічних досліджень при Президентові України "Європейський досвід для створення ефективної системи контролю та оцінки якості вищої освіти в Україні"

Освіта.ua
03.04.2012

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!