![]() |
Через шість років після приєднання України до "болонського процесу" студенти продовжують отримувати дипломи, незрозумілі закордонним освітянам і працедавцям |
Примара болонського процесу
Починаючи від 2005 року, вже третій склад керівництва міністерства освіти і науки України обіцяє гармонізувати систему вищої освіти в Україні із освітніми системами інших країн-учасниць "болонського процесу".
Серед обіцянок був остаточний перехід на трирівневу систему освітньо-кваліфікаційних рівнів – "бакалавр – магістр – доктор", отримання випускниками додатків до дипломів англійською мовою зі зрозумілими в інших країнах оцінками й обсягом навчальних курсів, а також більша академічна автономія університетів.
Цього всього досі не відбулося – днями випускники українських вишів отримали звичні дипломи спеціалістів, магістрів і бакалаврів, причому останні фактично не дають вчорашньому студентові перспектив працевлаштування.
Важко вгледіти натяки на гармонізацію української системи вищої освіти із іншими «болонськими» країнами і в діях нинішнього складу профільного міністерства, чий скандальний проект змін до закону про вищу освіту став предметом нарікань з боку тисяч студентів та сотень викладачів вишів.
Ознаки гармонізації української вищої школи зі школами європейських країн сьогодні є суто формальними, переконаний президент Національного університету "Києво-Могилянська академія" Сергій Квіт.
Він каже, що багато з обіцянок держави в його університеті вирішили виконувати самі. Зокрема випускники вишу вже давно отримують додатки до дипломів англійською мовою із зазначеними міжнародними оцінками та обсягом навчальних курсів у "загальноболонській" системі ECTS.
Та, на переконання Квіта, це дрібниці в порівнянні з тим, що держава мала б зробити, але не робить у рамках інтеграції до освітньої Європи. Серед основних завдань він називає надання академічної автономії університетам, інтеграцію освіти й науки в рамках університетів та повсюдне запровадження англійської мови у вишах. "Адже без цього ані нас ніхто не розумітиме, ані ми не розумітимемо нікого", - переконаний він.
Водночас сподівання експертів на те, що виконання подібних завдань зможе забезпечити нинішнє керівництво міністерства освіти і науки, молоді та спорту України вкрай малі. І хоча сьогодні там готують новий проект закону про вищу освіту, попередній документ засвідчив, що міністерство тяжіє радше до звуження автономії вишів, аніж до її розширення, а перехід до нової освітньо-кваліфікаційної градації у законопроекті виглядає радше формально.
Автор: Данило Білик
Deutsche welle
06.07.2011