Osvita.ua Вища освіта Новини вищої освіти Новий закон "Про вищу освіту" має багато суперечностей, - експерти
Новий закон "Про вищу освіту" має багато суперечностей, - експерти

У Центрі освітнього моніторингу вважають, що проект закону "Про вищу освіту", запропонований до обговорення Міністерством освіти, потребує серйозного експертного та громадського обговорення

Новий закон "Про вищу освіту" має багато суперечностей, - експерти

На думку експертів Центру освітнього моніторингу (ЦОМ), з окремих питань цей законопроект справді робить крок уперед порівняно з чинним Законом України "Про вищу освіту", з інших – робить півкроку, хоч можна було б діяти в законодавчому полі більш радикально. У деяких, розробники так і залишилися в полоні радянських стереотипів й не наважилися передбачити давно назрілі законодавчі новації.

При цьому законопроект має багато суперечностей, повідомляє прес-служба ЦОМ.

Як зазначають експерти, новий проект Закону "Про вищу освіту" передбачає здійснювати прийом до університетів не лише на конкурсній основі за результатами тестування, а з урахуванням середнього балу атестата та балу вищого навчального закладу. Проте законопроект не дає відповіді на питання, що таке "середній бал ВНЗ" і не прописує механізм його визначення.

Скасовано архаїчний поділ ВНЗ на І-IV рівні акредитації й запроваджується цілком сучасний: на університети, академії, коледжі, професійні коледжі. Але при віднесенні навчального закладу до того чи іншого типу застосовано механічні критерії і відсутній ключовий показник – якість освіти.

Так, наприклад, класичний університет створюється за умови, якщо у ньому за денною формою навчається не менше як 10 тис. студентів не менш як за 8-ма галузями освіти і здійснюється підготовка наукових кадрів не менше ніж з 8-ми наукових спеціальностей.

Важливим є мовне питання в системі навчання. Якщо в попередньому варіанті законопроекту від 2009 року зазначалось, що мовою навчання у ВНЗ є українська, то тепер вже йдеться про декілька мов: "мова (мови) навчання у вищих навчальних закладах визначаються відповідно до Конституції України та Закону України "Про мови". Не виключено, що розробники передбачають прийняття Верховною Радою України одіозного законопроекту "Про мови в Україні", який фактично вводить в Україні двомовність, а відтак і двомовність у ВНЗ.

Прогресивною у Законі є стаття 6, яка прописує структуру вищої освіти за освітньо-кваліфікаційними рівнями "молодший спеціаліст-бакалавр-магістр" та за освітньо-науковими рівнями "доктор філософії та доктор наук". Проте збережено і стару традицію: бакалавр не вважається закінченою вищою освітою, тому особа, яка закінчила бакалаврат, в магістратуру може вступати лише на ту ж спеціальність. Також, ліквідовується освітньо-кваліфікаційний рівень "спеціаліст", що є доцільним.

Щодо здобуття освітньо-наукового ступеню "доктор наук", то останнє слово й надалі залишається за Вищою атестаційною комісією (ВАК), а не за вищим навчальним закладом, як це практикується у європейських країнах. В законопроекті ВАКу надаються такі повноваження, які, по суті, зводять нанівець автономію вчених рад університетів у царині присвоєння наукових ступенів. На думку ЦОМ, доцільно було б, якщо й не всім одразу, то хоча б вченим радам дослідницьких та національних університетів надати право остаточного присвоєння наукових ступенів.

Також, зазначають у ЦОМ, основні напрями міжнародного співробітництва у галузі вищої освіти фактично спрямовані на інтеграційну діяльність з університетами лише однієї країни – Російської Федерації. При цьому в пояснювальній записці до законопроекту йдеться про загальноєвропейський освітній простір.

Також, законопроект дещо розширює правову базу студентського самоврядування, проте зовсім не передбачені права органів студентського самоврядування на громадську та суспільно-політичну діяльність. При цьому, новий проект закону дозволяє необмежено збільшувати розмір плати за навчання студентів-контрактників.

Освіта.ua
26.11.2010

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
ВНУ ім. Лесі Українки (Вова)
ВИ пишете ніби не про себе як представників суспільства, а про ТОГО хлопця, що вміє читати і йому дали професора! Ми усі з одного тіста, коли ви зневажаєте систему укр. вищої освіти - ви зневажаєте й себе. І до чого тут США, Німеччина, Франція? Якби ці країни не були економічно сильними й не мали мудрого суспільства нічого не досягли. Врешті-решт є таке поняття як самоосвіта... хочеш вчитися - вчись. Тоді Англії і США втрачають актуальність. Й, взвгвлі, наших студентів треба так чистити, щоб аж чорніло в очах, тоді буде результат. А коли студенти з трійками отримають стипендію - то це економічний злочин, а не вища освіта..задовбали з тими закордонами..наче вас там хтось жде.
Рома
Все дело в том, что в мире нет понятия доктор наук США или профессор Франции. Там есть понятие доктор наук Гарвардского университета или профессор Сорбонны. Какой университет, такие и профессора с докторами. И если, к примеру, Тьмутараканский национальный университет начнет присваивать степени и звания лаборантам и уборщицам, то это будет проблемой Тьмутараканского университета, а не государства Украина. Сегодня ради необходимости выполнения нормативов МОНУ по качественному составу преподавателей требования к соикателям снижены ниже плинтуса. И это уже проблема государства Украина, потому что дипломы у всех одинаковые и государственные.
123
нашим вузам не можна давати право присуджувати вчені степені - через пару років всі прибиральниці, лаборанти і всі хто вміє читати і писати будуть із вченими ступенями
Рома
Никаких реальных прав студенческому самоуправлению проект закона не добавляет. Это или те права, которые уже записаны в действующем законе. Но не действуют из-за того, что противоречат действующей системе управления вузами. Или такие же декларативные новые права. Что дает, например, право студентов распоряжаться какой-то частью бюджета вуза, если за любое их решение ректор может быть наказан Контрольно-ревизионным управлением за нецелевое использование бюджетных средств. Вплоть до привлечения к уголовной ответственности. Зато права МОНУ увеличивают вполне реально. Новый закон - это возврат к советской системе из которой удален один из основных элементов - ответственность государства в целом и министерства образования в частности за результаты их управленческой деятельности. Это закон для чиновников, а...

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!