Osvita.ua Вища освіта Статті та аналітика Чи вигідно в Україні бути дипломованим спеціалістом?
Чи вигідно в Україні бути дипломованим спеціалістом?

Вчені Київського економічного інституту підрахували, що дипломовані фахівці в Україні заробляють лише на 20% більше тих, хто університетів не закінчував

Чи вигідно в Україні бути дипломованим спеціалістом?

Вища освіта в Україні перестає бути чимось особливим. У суспільстві склався стереотип - не вступив до вузу, значить невдаха.

Хоча, вступаючи на ту чи іншу спеціальність, мало хто замислюється над тим, чи знайде в житті застосування, отриманим знанням.

Головна - мета: отримати диплом. За останні 20 років вступати до вузів стало вдвічі більше українців. Якщо в 1990/91 роках з 600 тисяч випускників шкіл та ПТУ до вузів вступили лише 174 тисячі, то в цьому - з 500 тисяч випускників студентами університетів, академій та інститутів стали 370 тисяч.

Економіст Київського економічного інституту Ганна Вахітова вивчає соціальні проблеми економіки перехідного періоду, в тому числі і вплив на економіку процесів, які відбуваються у сфері освіти. Ганна вважає, що однією з головних причин того, що зарплата дипломованих фахівців не набагато відрізняється від заробітків звичайних робітників є надлишок освічених людей.

- Праця дипломованих фахівців знецінюється, тому що існує дисбаланс між попитом і пропозицією, - пояснює Ганна Вахітова. - Зараз в Україні дефіцит людей робочих спеціальностей, але випускники шкіл рвуться до вузів. Хоча вже зараз людям з профільною освітою пропонують зарплати такі ж, а іноді навіть вище, ніж дипломованим фахівцям. Випускникам вузів, які не змогли знайти роботу за фахом, доводиться влаштовуватися туди, де їх вища освіта нікому не потрібна. 11% українців взагалі працюють не за фахом, у 20% - рівень освіти вище займаної посади, а близько 6% виконують роботу, для якої потрібен більш високий рівень освіти.

Ще одна причина такої низької віддачі від вищої освіти - тарифна сітка. Хоч вона й існує формально тільки у державному секторі, але чинить значний тиск на ринок праці. Наприклад, в державному підприємстві не можуть поставити зарплату слюсареві більше, ніж, скажімо, інженеру. Навіть якщо слюсарів катастрофічно не вистачає, а інженерів - навпаки.

- Але в Росії така ж ситуація, проте там спеціаліст із університетським дипломом отримує на 33% більше, ніж той, у кого його немає.

- Цікаво, але ще в 1991 році в Росії віддача від освіти була нижче, ніж у нас (до слова, у нас з 1991 року вона практично не змінилася). Вчені дослідили, за рахунок чого стався такий ріст. Адже частка зайнятих на ринку праці людей з вищою освітою в обох країнах приблизно однакова. Так от: колеги прийшли до висновку, що причини - у попиті. Тобто у нас недостатній попит на освічений персонал. Плюс - високі виплати при звільненні, більш низька мобільність праці (змусьте безробітного киянина поїхати працювати, скажімо, в Донецьк).

Тому, поки попит на ринку праці на таких фахівців не зросте, поки не утвориться критична маса працедавців, готових платити більше персоналу з дипломом, віддача від освіти так і буде залишатися низькою.

- А в Південній Африці за рахунок чого дипломований фахівець отримує аж на 76% більше?

- Там гострий попит на фахівців з вищою освітою, більше довіри до якості освіти, отриманої їх фахівцями. Продуктивність праці освічених людей набагато вище. До речі, те, що у нас немає такого розшарування між дипломованими та недипломованими людьми, може говорити ще і про якість нашої освіти. Хоча я не зустрічала серйозних робіт, які оцінювали б якість української освіти, але хабарі вже стали притчею. При всіх умовностях світових рейтингів університетів, найкращі українські вузи входять в другу тисячу, а, наприклад, хорватські - в перші п'ять сотень, чеські - у перші дві сотні. Крім того, часто підготовка в наших вузах надто теоретизована, відірвана від життя.

- Що ж робити?

- Скажімо, посилити відбір у вузах. Наприклад, в Бельгії на бакалаврів беруть без іспитів, але після першої сесії із 600 студентів можуть залишити 200 найбільш здібних. У нас зараз, по суті, відбір без відбору - на контракт беруть практично всіх бажаючих, тому що навчальному закладу потрібно якось виживати (як фінансується у нас освіта, всім відомо), і контрактників будуть тягнути до кінця, тому що вони платять гроші . Претенденти ж на бюджетні місця під час вступних іспитів часто проходять відбір не за якістю знань, а по батьківських гаманцях. Та й потім, в процесі навчання, прогалини в знаннях легко усуваються за допомогою грошей. Про що говорити, якщо у нас метро завішане рекламою: «Ми допоможемо вашій дитині у навчанні. Широкий вибір дипломних і курсових робіт, реферати з будь-якої теми». Ну в якій цивілізованій країні світу подібне побачите? У мене рік йде, щоб пояснити студентам, що немає сенсу списувати, що чужу думку треба брати в лапки.

Тільки цифри

  • Жителі столиці заробляють на 30% більше, ніж у середньому українці.
  • У приватних фірмах зарплати на 24% більше, ніж у державних.
  • Українські жінки отримують на третину менше, ніж чоловіки.

Де освіченим платять найбільше?

Найбільша різниця в зарплатах між дипломованими і недипломованим фахівцями - у сфері обслуговування, на другому місці - промисловість, на третьому - соціальний сектор (медицина, освіта). Сама ж низька віддача в сільському господарстві.

Автор: Марина Осійчук

Газета по-киевски
15.10.2010

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Snitkina2010@mail.ru
Работая комендантом общежития в лицее, по какому разряду меня должны тарифицировать. В подчинднии у меня 4 вахтера, и 150 учеников живущих в общежитии

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!