Osvita.ua Вища освіта Статті та аналітика Вуз стратегічного значення
Вуз стратегічного значення

Відсутність стратегій в українських вузах може призвести до антропологічної катастрофи

Вуз стратегічного значення

"Демографічна яма-2010", яку експерти прогнозували починаючи з 2005 року, настала: кількість бюджетних місць в українських ВНЗ в кілька разів перевищує число абітурієнтів. Вищі навчальні заклади вже пішли на зниження вартості освіти, проте цього недостатньо. Зрозуміло, що в найближчі роки виживуть лише найсильніші - вузи, які зможуть зрозуміти, як вийти на передову світової освіти і зберегти там свої позиції. Для цього їм необхідна реальна автономія, головні складові якої - високий рівень наукових досліджень і висока затребуваність випускників, а також наявність стратегії розвитку на десятки років вперед.

Про те, чому жоден з українських вузів до цих пір не розробив такого документа і які перспективи вищої освіти в Україні, розповів Олександр Коврига, президент міжнародної групи "Школа стратегічного інвестування", один з небагатьох в Україні фахівців, які брали участь у розробці стратегій провідних вузів США і Європи.

Стратегія як діагноз

- Олександре Володимировичу, в Україні навіть про стратегію розвитку системи вищої освіти майже не замислюються. Але кожен поважаючий себе вуз США та країн Європи таку стратегію має.

- Це діагностичне запитання - чи є у вищого навчального закладу стратегія, тобто ключовий інструмент в управлінні вищою освітою, що впливає на побудову національної стратегії. Жодна дія по відношенню до майбутнього неможлива без стратегічної роботи зі сферою вищої освіти.

Стратегія - необхідна декларація цілей і напрямків розвитку вузу. Вона потрібна не тільки для внутрішнього розвитку вузу, але і для його співпраці з іншими громадськими інститутами. Стратегування у вищій освіті - це спосіб "витягування" країни до майбутнього. Для цього необхідні фахівці, які рухаються на крок попереду інших.

Передові університети світу стали повноправними учасниками формування нового глобального порядку знань. У нас же ресурсна бідність безпрецедентна. Заплановане бюджетне фінансування всіх вузів України 3-4 рівня акредитації номінально вдвічі менше бюджету лише одного Йельського університету.

- Тобто за роки незалежності в Україні навіть не замислювалися про майбутнє вищої освіти?

- Працюючи в Секретаріаті президента, я прагнув трансформувати бутафорію зі статусами "національних" більшості українських вузів - адже жоден з них не має стратегії. Вражаючим було неприйняття питання групою вузів, "які боролися" за отримання автономії. Замість виходу на створення стратегій свого розвитку і демонстрації програмного статусу, все зводилося до "отримання свободи" ректорами, тобто приватизації.

Я переконався: у нас немає ректорів, здатних думати про нові напрямки професійної підготовки, плани наукових і проектних розробок на 10-25 років вперед. Ремонт гуртожитку, будівництво бібліотеки та комп'ютерного центру - ось їх горизонт.

Треба припинити брехати

- Яка причина такої "відсталості"?

- При ганебно низькому рівні бюджетного фінансування задача отримання додаткових коштів стала першочерговою для всіх ректоратів. У реальності ректори фактично є господарями вузів. Є рекордсмени, які прослужили 35 років на посаді. У таких умовах вуз стає приватним підприємством, де все тримається на негласних відносинах кланового типу. Увійти туди новому ректору, з новою стратегією та інноваційними програмами, неможливо.

- Як відсутність стратегій у провідних вузах вплине на перспективи вищої освіти?

- Постановка питання щодо розробки і реалізації стратегій для вузів радикально трансформувала б всю економіку, вплинувши на роль і місце Міносвіти, функції Кабміну, зажадала б встановлення нової моделі відносин ВНЗ з корпоративним сектором, міжнародними організаціями, змінила б статус інститутів НАНУ.

Уникнути антропологічної катастрофи швидше за все не вдасться. Нове покоління на складні проекти не вмотивоване, скоро не буде в кого вчитися. Я думаю, треба припинити брехати. Саме відмова від брехні штовхнула конгресменів США, ділові співтовариства Німеччини та інших країн до радикальної переоцінки стану сфери освіти. Без цього сформулювати задачі та стратегії розвитку неможливо. У нас немає іншого виходу, крім того, як прориватися до нового укладу. Інакше буде втрачено технологічний суверенітет.

А ЯК У НИХ

Стратегії розвитку на 5-10-20 років розробляють всі провідні вузи світу. Їх можна знайти на офіційних веб-сайтах вузів. Приміром, Манчестерський університет прагне увійти до топ-25 вузів світу до 2015 року. Університет Лідса прагне до 2015 року увійти в пул університетів, які виконують наукові розробки світового класу, а також зайняти гідне місце серед 50 вузів-лідерів. Школа медицини всесвітньо відомого Стенфордського університету заявляє про свою мету стати лідером у сфері благодійних програм, а також на ділі впливати на державну політику в сфері медицини.

ДОСЬЄ

Олександр Коврига - спеціаліст з розвитку суспільних і корпоративних систем, експерт в галузі економіки знань, кандидат економічних наук, магістр підготовки вищих управлінців в університетах Берклі, Стенфорда, Ланкастера, Лондона. З 1987 по 1992 рік - керівник науково-дослідної лабораторії з проблем вищої школи в рамках Всесоюзного експерименту зі створення нової освітньої системи. З 1995 по 2003-й брав участь у розробках планів стратегічного розвитку університетської системи Техасу, експертизі систем рейтингування шкіл бізнесу, університетів нового типу для ХХІ століття. З 2005 по 2008-й - голова відділу освіти та науки Секретаріату президента, співавтор "Державної стратегії розвитку України", керівник міжнародної робочої групи з проблем розвитку вищого державного управлінського персоналу.

Марина Бердичівська (Аргументи і факти (Україна), № 19, 13-19 травня 2010)

www.aif.ua
17.05.2010

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
z
Брехати то треба припинити, але в нашому суспільстві все побудовано на брехні.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!