Osvita.ua Вища освіта Статті та аналітика Що заважає українським ВНЗ бути конкурентоспроможними
Що заважає українським ВНЗ бути конкурентоспроможними

Українські виші не входять в найавторитетніші рейтинги вищих навчальних закладів світу

Що заважає українським ВНЗ бути конкурентоспроможними

Лише в одному зі світових рейтингів, де враховано 8 тисяч університетів, є університет ім. Шевченка та "Києво-Могилянська академія". У той же час університети таких країн як Сербія, Естонія чи Перу входять у першу тисячу найкращих вишів світу. Що ж заважає українським ВНЗ та їхнім випускникам бути конкурентоспроможними у світі?

Френсіс Кернкрос, ректор коледжу Екзетер Оксфордського університету вважає, що в Україні забагато малих ВНЗ, які просто не відповідають своєму високому званню і не можуть готувати справді висококваліфікованих фахівців. А українські викладачі у своїй більшості не намагаються професійно самовдосконалюватися.

"Викладачі викладають роками одне й те саме і роблять це точнісінько так само, як і роками раніше, – зауважує Френсіс Кернкрос. – Вони не читають сучасної міжнародної літератури зі свого фаху і не знайомі з останніми міжнародно важливими працями. Наступна проблема – недостатній наголос на вивчення англійської – універсальної мови науки. Якщо українці не знають її, то вони просто відрізані від наукового світу. До того ж, в Україні дуже багато хабарництва у цій сфері. Крім того, студенти дозволяють собі списувати на екзаменах. В Америці чи Англії за такі речі відраховують. В Україні ж можливо взяти мобільний телефон на пару або просто вийти в коридор і списати чи навіть здати чужу роботу замість своєї".

Боротьба за робочі місця

Як працедавець для молодих фахівців, голова правління одного з міжнародних банків Володимир Лавренчук головними перепонами конкурентоспроможності українських випускників називає незнання англійської мови – мови міжнародного спілкування й відсутність навичок комунікації.

"Комунікаційні навички включають в себе здатність швидко зрозуміти і в повній мірі освоїти ті чи інші знання або досвід, а також уміння швидко, зрозуміло і повно довести ці знання до працедавця, до колег по роботі, до публіки – залежно від галузі, в якій працюєш, – каже він. – А випускники українських ВНЗ, на жаль, не мають таких ефективних навичок комунікацій".

Більше того, за словами Володимира Лавренчука, українські випускники програють боротьбу за високі посади не лише за кордоном, а й у себе на батьківщині.

Проблеми у сфері вищої освіти в Україні є, але вони не роблять українських випускників неконкурентоспроможними на західному ринку праці, вважає Сергій Квіт, президент НАУКМА.

"Усі наші студенти, які продовжують своє навчання за кордоном, мають чудові відгуки, вони є конкурентноздатними. Бо їхній культурний рівень є дуже високим, – наголошує пан Квіт. – Я хотів би сказати, що Києво-Могилянська академія – це приклад того, що ми можемо мати конкурентоздатні університети, які пропонують студентам саме те, що вони хочуть: англійську мову, українську мову, інтеграцію, конкуренцію і партнерство як сторони однієї медалі. У будь-якому разі усі українські університети разом із західними партнерами мають іти в одному правильному напрямку".

Благодійні фонди для університетів

Чого зараз найбільше потребують українські виші, то це автономії – академічної і фінансової, зазначає Сергій Квіт. Якщо академічної автономії українським вишам дещо побільшало (тепер самі ВНЗ, а також студенти можуть обирати половину всіх дисциплін до вивчення), то фінансово вони залежать від державних коштів, яких їм критично не вистачає.

Саме тому в комітеті Верховної Ради з питань науки та освіти зараз готується законопроект про приватні благодійні фонди для університетів – так звані ендаументи, на відсотки яких фінансуються зарплати викладачам, наукові дослідження та гранти для талановитих студентів. Українські фахівці впевнені, що такі фонди сприятимуть розширенню свободи університетів, підвищенню їх конкурентоздатності, а також інтеграції української освіти в європейський простір. Адже практика створення ендаументів поширена в Європі. Наприклад, цільовий капітал Оксфордського університету складає 5,4 мільярда доларів.

Автор: М. Набока

Радіо Свобода
01.04.2010

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!