Osvita.ua Вища освіта Статті та аналітика Європейська освіта: шлях Болонської реформи
Європейська освіта: шлях Болонської реформи

Через 10 років після початку Болонського процесу, метою якого була стандартизація європейської освіти, навчання у вузах Німеччини швидше ускладнилася

Європейська освіта: шлях Болонської реформи

Одних тільки видів магістратури тут три. Про них - детальніше.

Реформа системи вищої освіти в Німеччині, яка проводиться в рамках так званого Болонського процесу, практично скасувала традиційні німецькі дипломи. Їм на зміну прийшла освіту за схемою "бакалавр-магістр" (Bachelor-Master). Однією з цілей реформи було створення універсальної системи навчання на всій території Європі. Вона повинна була гарантувати порівнянність атестатів всіх європейських вузів, а також спростити визнання академічних годин і кваліфікацій, отриманих за кордоном або при переході з вузу до вузу.

"Дитячі хвороби"

Однак перехід на нову систему освіти поки йде не зовсім гладко. Студенти скаржаться на щільний - практично шкільний - графік навчання, що, на їхню думку, порушує дух свободи, традиційно притаманний університетській освіті.

Крім того, їх не влаштовує заплутана структура отримання бакалаврських і магістерських ступенів. Особливо складно справи йдуть у магістрів, адже тут повна домовленість між вузами ще не досягнута. В даний час в Німеччині існують три види магістратури, для яких діють порівняно різні умови вступу.

Класичний крок

Найпоширеніша (близько 90 відсотків) форма магістратури базується на отриманому ступені бакалавра і починається негайно після завершення бакалавріата. Магістратура цього типу припускає одержання більш високого ступеня освіти за спеціальністю, придбаної під час навчання на бакалавра.

Вступити в таку магістратуру, яка в Німеччині називається "послідовною" (konsekutiv), можуть тільки студенти, які мають дипломи бакалавра за подібною спеціальністю. "Послідовна магістратура" триває від двох до чотирьох семестрів і своєю навчальною програмою істотно спирається на попередній бакалаврат.

Все з початку

У корені змінити спеціальність і отримати ступінь магістра в області, тематично ніяк не пов'язаної з отриманою бакалаврською освітою, можуть студенти так званої "непослідовної" (nicht konsekutiv) магістратури. Незважаючи на те, що теоретичні знання, набуті студентом під час навчання на бакалавра, в магістратурі цього типу, швидше за все, залишаться незатребуваними, наявність бакалаврського ступеня є обов'язковою умовою для вступу.

На думку організаторів такої системи, студент, який почав навчатися в магістратурі, просто зобов'язаний мати у своєму розпорядженні навички та досвід у науковій та дослідницькій роботі, а також здатність самостійно вивчити і засвоїти раніше незнайомий йому матеріал.

Як і "послідовна магістратура", ця форма магістратури триває від двох до чотирьох семестрів. Рівень складності двох цих видів магістратури практично ідентичний, так само як і цінність одержуваного по завершенні навчання ступеня. Суттєво відрізняються лише умови вступу до вузу, адже далеко не скрізь, наприклад, володаря диплома бакалавра з класичної філософії можуть зарахувати до магістратури на економіку. Тому слід уважно вивчити пропоновані вузом предмети та вимоги до вступників, а також, по можливості, проконсультуватися з адміністрацією університету.

З офісу на лекції

У Німеччині багато хто з студентів, отримавши диплом бакалавра, вважають за краще відразу почати працювати за фахом. Однак для більшості це не остаточне прощання з університетом. Третя форма магістратури розрахована на людей, які вже мають досвід роботи, які бажають підвищити кваліфікацію і "облагородити" свій ступінь бакалавра. Магістратура такого типу називається "підвищуюча кваліфікацію" (weiterbildende) і пропонується далеко не в кожному вузі. Лише кожна восьма магістерська спеціальність в Німеччині сьогодні розрахована на студентів, які побажали повернутися в університет.

Освіта за такою програмою, як правило, коштує вже чималих грошей, а диплом магістра ще не гарантує більш високої зарплати, та й робочого місця взагалі. Тим не менш, експерти впевнені, що саме цей варіант магістратури скоро стане найбільш затребуваним. Причина тому - загальне зростання конкуренції на ринку праці і той факт, що в майбутньому шанси на престижне робоче місце з одним лише дипломом бакалавра будуть невеликі.

Щоб спростити систему освіти за принципом "бакалавр-магістр", а також вирівняти шанси студентів різного віку, представники вузів планують введення індивідуального "студентського рахунку" для кожного учня. На "рахунку" у кожного студента після його першого вступу до вузу будуть лежати 300 кредитних пунктів (так званих ECTS-пунктів - від European Credit Transfer System). Студент зможе "витрачати" їх протягом всього свого життя в будь-якому університеті, незалежно від свого першого вузу і з перервами будь-якої тривалості. Тим самим студентам буде дана можливість, навіть зі значними перервами і без додаткових витрат, отримати повну першу вищу освіту, яка складається як з ступеня бакалавра, так і подальшої ступеня магістра.

Автор: Артем Максименко

Deutsche welle
05.03.2010

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!