Osvita.ua Вища освіта Статті та аналітика Рейтинги університетів: думки студентів
Рейтинги університетів: думки студентів

Як студенти оцінюють корисність світових рейтингів університетів і чого від них очікують

Рейтинги університетів: думки студентів

Світові рейтинги університетів завжди були тісно пов'язані з ростом міжнародної студентської мобільності, і рейтинги QS, зокрема, були розроблені з метою надання корисної інформації для майбутніх студентів. 

Оскільки кількість переглядів порівняльних онлайн-таблиць щорічно неухильно зростає, здається, що студенти з усього світу розглядають рейтинги як ключовий ресурс інформації при виборі навчального закладу. У ході опитування QS World Grad School Tour, проведеного у 2013–2014 роках, трохи менше 70 % респондентів оцінили сайти, що надають рейтинги університетів, як «основні» або «дуже важливі» при прийнятті рішення про вибір закладу вищої освіти, при цьому тільки офіційні сайти університетів були названі більш важливими Інтернет-ресурсами. 

Але що насправді студенти думають про рейтингові системи міжнародних університетів? Як вони використовують (якщо взагалі використовують) рейтинги? Наскільки розширеними і яким чином вдосконаленими хотіли б вони їх бачити в найближчі десять років? Автор опитала чотирьох іноземних студентів, що вони думають про переваги, обмеження й подальший розвиток міжнародних рейтингів. 

Корисний інструмент на початковій стадії пошуку

Усі четверо опитаних студентів заявили, що вони використовували міжнародні рейтинги університетів при виборі програм навчання або будучи абітурієнтами, або в пошуках післядипломної освіти. Студентка з Румунії Валерія Бурдея, яка отримала ступінь магістра в Нідерландах і зараз готується до написання докторської дисертації у Великій Британії, каже, що вона вважає рейтинги «ефективним методом для отримання першого уявлення про те, які університети кращі в цікавій для мене сфері». 

Алія Сагандикова з Казахстану, яка нині навчається в Португалії, уважає, що рейтинги – це ключовий інгредієнт початку пошуку, особливо якщо його порівняльні таблиці орієнтовані на конкретну частину світу та/або галузь знань. «Орієнтуючись на рейтинги, можна позбутися стереотипів і почати формувати для себе більш ясну картину про ВНЗ та програми. Залежно від доступних фільтрів, повинна існувати можливість скласти свій власний рейтинг, що складається із п'яти програм, найкращих для вас». 

Цей більш персоналізований підхід, що дозволяє за допомогою фільтрів відібрати окремі тематичні галузі або показати ефективність, підтримує і Зайн Набі, студент-пакистанець, який одержує нині ступінь магістра в Австралії. «Я думаю, що дуже важливо для майбутніх студентів використовувати рейтинги, тому що вони можуть дати їм чітке уявлення про те, куди вони рухаються. Так, є багато інших факторів, наприклад, ціна, які необхідно брати до уваги, але не варто ігнорувати при цьому рейтинги. Дуже важливо для студентів дізнатися більше за допомогою рейтингів і подивитись, які є кращі варіанти для вивчення конкретного предмета в різних навчальних закладах.» 

Він додає, що особисто він був найбільш зацікавлений у показниках, присвячених результатам досліджень університетів, зазначивши, що хоча це не найголовніше, що турбує більшість студентів, тим не менше, це пріоритет для багатьох. 

Каліфорнієць Фелікс фон Вендорфф, який завершує навчання на бакалавраті в Німеччині, також визнає важливість рейтингів для майбутніх студентів при складанні короткого списку з «тисяч хороших університетів», які конкурують за право на розгляд. «Суспільство багато вимагає від молодих людей – вибрати кар'єру у віці всього 18 років. Але вибрати кар'єрну лінію все ж простіше, ніж визначитися з університетом, – уважає він. – І тут рейтинги університетів надають унікальну послугу: допомагаючи абітурієнтам пройти каламутні води, вони є гідом у початковому відборі цікавих університетів.» 

Небезпеки надмірної довіри до рейтингів

Визнаючи непрактичність альтернативної перспективи блукати по сотнях сайтів чи блогів окремих університетів, студенти швидко стали вдячні рейтингам за допомогу при попередньому відборі. Як каже Валерія: «Вони легкодоступні і легко читаються, у тому сенсі, що інформація добре представлена й дозволяє ефективно порівняти університети». 

Проте, хоч ці вичавки інформації мають явні переваги, студенти також знають про небезпеки надмірного спрощення. «Використання рейтингів як інструменту початкового відбору, щоб отримати уявлення про те, куди подавати документи і скоротити кількість варіантів – це добре. Але часто, особливо у США, рейтинги університетів використовуються в якості єдиного показника для віддання переваги одному університету перед іншим, – каже Фелікс. – Це означає, що університети потім працюють над створенням міжнародно відомого бренду, але часто відволікаються від того, що найбільш важливо, – якості освіти". 

Зайн згоден з такою точкою зору, відзначаючи, що таблиці рейтингів можуть давати тільки часткове уявлення: «Дані допомагають в онлайн-пошуку, але ніколи не дають ідеального розуміння реального стану речей». Це означає, що кожний повинен копати ще глибше й намагатися зрозуміти, яка інформація була – або не була – використана для складання списку. 

Цю останню тезу підхоплює Валерія, яка вважає, що методологія рейтингів може часто бути більш прозорою та ефективною: «Я вважаю, що не дуже зрозуміло, як ці рейтинги створюються – на основі кількості публікацій професорів, кількості їх цитат, статей, які вони опублікували, об'єктів університету, можливостей студентів після закінчення навчання у відповідному ВНЗ чи на основі інших факторів». 

Можливості подальшого зростання

Зазираючи в майбутнє, усі четверо студентів пророкують усе важливішу та більш впливову роль світових рейтингів університетів, оскільки продовжують рости мобільність студентів і затребуваність випускників з міжнародним досвідом. 

«Національні рейтинги будуть плисти проти вітру, бо роботодавці найчастіше віддають перевагу одному працівнику перед іншим, якщо він отримав освіту за кордоном, особливо у країнах, до яких зростає інтерес, – в Японії, Китаї, Південній Кореї й так далі. Той, хто почуває себе комфортно тільки в батьківському домі або близько до нього, не зможе ефективно конкурувати в умовах глобалізації економіки», – каже Фелікс. 

«І тут міжнародні рейтинги виходять на сцену. Звісно, я міг би сказати вам, який університет краще, ніж інші в моїй рідній Каліфорнії, але я не зміг би визначити це в Європі чи Азії», – пояснює він. 

Опитані молоді люди висловили думку, що майбутнє рейтингів буде перспективним у наступному десятилітті. Вони передбачають появу все більш складної та широкої цільової інформації для надання допомоги студентам у прийнятті більш обґрунтованого рішення про своє майбутнє. 

Оскільки у списках критеріїв потенційних студентів лідирує пункт про працевлаштування випускників університету, Зайн та Алія виділяють його як аспект, за який додаткова інформація буде особливо вітатися. Зайн припускає, що цей критерій можна вимірювати не тільки за репутацією в роботодавців, як це зараз роблять в QS World University Rankings, а й показавши дані про працевлаштування випускників. «Я дійсно хотів би дізнатись, як випускники будь-якого навчального закладу цінуються на ринку праці. Я хотів би знати, як багато з них отримують професійні робочі місця невдовзі після закінчення навчання і скільком доводиться чекати», – каже він. 

Заклики до складніших порівнянь

Фелікс йде ще далі, закликаючи до більш тонкого вимірювання ролі університетів у перспективах підвищення зарплати, ураховуючи не тільки те, де опинились випускники в кінцевому підсумку, а й те, де вони почали. «Я хотів би знати, чи є університет, в якому студенти, які відвідували заняття, стали значно більш успішними, ніж ті, кого прийняли, і хто не відвідував заняття. Принаймні для мене стало б очевидним, чи може конкретний університет додати унікальності студентам, а не просто вчити їх фактів... Наскільки я знаю, жодна рейтингова організація не вимірює «додану цінність» студентів. Ось те, що я хотів би виміряти!», – каже він. 

Іншим ключовим елементом процесу прийняття рішень багатьма абітурієнтами є, звісно, інформація про вартість і можливості фінансування – і це те, що Валерія хотіла би включити в рейтинги. Вона також пропонує більш спеціалізовану версію рейтингів для тих, хто шукає дослідницькі програми: «Я вважаю, що для різних рівнів навчання акценти повинні бути різними. Існуюча в QS методологія ідеально підходить для бакалаврату. Але для тих, хто зацікавлений у післядипломному навчанні, акцент треба робити на публікаціях університетів – статтях, цитуванні, а також на науково-дослідній базі, яку має навчальний заклад». 

Крім того, звісно ж, студенти очікують від творців рейтингів дотримання високих стандартів точності та незалежності. «Головне в рейтингах – їх об'єктивність і свіжість», – підкреслює Алія. 

Хоча опитані студенти багато чого очікують від укладачів рейтингів, але загалом ставляться до них виключно позитивно. Їхнє ставлення до рейтингів відображає більш широке почуття загального очікування від можливостей міжнародного навчання, що розширюються, та працевлаштування в майбутньому. «У міру збільшення кількості великих університетів по всьому світу попит на такі рейтинги зростатиме, і вони ставатимуть усе більш і більш впливовими, – каже Фелікс. – Я не знаю, як інші, але власне я дійсно схвильований цією новою глобалізацією вищої освіти: бакалавратом в Європі, магістратурою в Азії, докторською у США.»

Лаура Бріджсток, QS

QS
23.09.2014

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!