Osvita.ua Вища освіта Статті та аналітика Вступна кампанія 2011: чи здатна держава забезпечити справедливість і прозорість вступу
Вступна кампанія 2011: чи здатна держава забезпечити справедливість і прозорість вступу

В якомусь Лондоні чи Парижі абітурієнт спокійно готується до вступних випробувань, знаючи, що держава захистить його право на доступ до освіти нарівні з іншими. Наш абітурієнт розуміє, що ні здібності, ні ґрунтовні знання не є перевагою при вступі

Вступна кампанія 2011: чи здатна держава забезпечити справедливість і прозорість вступу

І в багатьох вишах у ситуації вибору між ним і набагато слабшим претендентом перевага може бути не на його боці. Нові правила вступу узаконили відразу кілька лазівок для тих, хто хоче потрапити до ВНЗ з чорного ходу. І, замість вдосконалення системи чесного і прозорого вступу, ми сьогодні спостерігаємо її зухвале руйнування.

Звичайно, найбільшою бідою для тих, хто намагається уникнути чесного прийому до вишу, є незалежне зовнішнє оцінювання.

Абітурієнти, які проходили його у перші три роки запровадження ЗНО (до приходу на посаду міністра Д.Табачника), змогли переконатися на власному досвіді, що справедливість і прозорість при вступі можлива. Пам’ятаю, як бідкалася знайома викладачка університету: "Через це ваше тестування не змогла влаштувати власну доньку до себе на факультет!".

З допомогою ЗНО ми намагалися боротися з корупцією в освіті. А сьогодні спостерігаємо, як ця корупція бореться з ЗНО. Почалося з того, що до результатів тестування додали середній бал атестата, прикриваючись небезпекою погіршення якості шкільної освіти. Насправді ж, урахування середнього бала атестата (не завжди чесно заробленого) погіршило її ще більше. І відкрило перший шлях для нечесного вступу до вишів.

Знаменита торішня вступна кампанія і тим, що саме тоді деякі виші кинули пробну кулю - зараховували студентів, зухвало й нахабно порушуючи правила вступу.

Екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти Ігор Лікарчук на прес-конференції, присвяченій вступній кампанії, зауважив: "В УЦОЯО було перевірено 1017 наказів про зарахування до ВНЗ і встановлено, що півтори тисячі абітурієнтів були зараховані до університетів з результатом, меншим як 124 бали. Майже по п’яти тисячах абітурієнтах у системі "Конкурс" показано результати, які не відповідають тим, що є реально в базі даних Українського центру оцінювання якості освіти. Три з половиною тисячі осіб, що "засвітилися" у базі даних абітурієнтів і мали проходити зовнішнє оцінювання, не проходили його взагалі і стали студентами. Майже чотири тисячі тих, чиї прізвища і номери сертифікатів є у рейтингових списках і в системі "Конкурс", не відповідають базі даних Українського центру".

Володимир Ковтунець, координатор програми USETI, керівник системи "Конкурс", пояснив розбіжності в даних бази Центру оцінювання і "Конкурсу" так: "Система "Конкурс" - елемент громадського моніторингу. Вона відображає ті дані, які надійшли до нас з університетів від приймальних комісій. Якщо вони щось перекручують - це їхні проблеми".

За словами пана Лікарчука, жоден з керівників навчальних закладів, кого спіймав за руку Український центр оцінювання, покараний не був. Отже, розвідка боєм, проведена деякими вишами, показала, які правила вступу можна безкарно порушувати.

Судячи з правил вступу-2011, серйозний наступ на незалежне тестування триває. Звичайно, не відкрито, а під виглядом удосконалення організації вступної кампанії. Тепер, окрім атестата зрілості, отримати додаткові бонуси при вступі можна буде завдяки перемогам на всеукраїнських олімпіадах.

У такому підході є своя логіка, вищі навчальні заклади зацікавлені у талановитих студентах. Але це було б добре у країні, де чесність і прозорість стосується усіх сфер життя. У наших же умовах дипломи олімпіад перетворюються на ще одну можливість для махінацій.

За словами Володимира Ковтунця, у 2009 році дипломи переможця Всеукраїнської олімпіади та Всеукраїнського конкурсу науково-дослідних робіт учнів - членів Малої академії наук України з історії подали 150 осіб. Прості підрахунки показують, що таких переможців може бути щонайбільше 50. І це було в ті часи, коли дипломи олімпіад не давали переваг при вступі. Можна собі уявити, скільки геніальних дипломантів з’явиться у нас тепер! Напевно, не менше, ніж тих, у кого високий середній бал атестата.

Ще один спосіб отримати перевагу при конкурсному відборі до вишів незалежно від рівня знань - нарахування додаткових балів слухачам підготовчих відділень вишів. Щоправда, це стосується лише тих, хто вступає на природничо-математичні та інженерно-технічні спеціальності.

Володимир Ковтунець підтримує це нововведення: "Рівень підготовки тих, хто йде на природничо-математичні та інженерно-технічні спеціальності зазвичай значно нижчий від рівня тих, хто обрав гуманітарний профіль. Нехай їх трошки підучать викладачі ВНЗ, рівень викладання яких вищий, ніж у школі".

Хай підучать. Але чому за це потрібно давати додаткові бали? Чи не справедливіше буде, якщо слухачі підготовчих відділень на загальних підставах пройдуть ЗНО і там продемонструють, чого їх навчили?

Те саме стосується і переможців олімпіад. Якщо їхні знання справді ґрунтовні, скласти іспит на "відмінно" і тим підтвердити свої нагороди буде неважко.

"Розбавлення" результатів незалежного тестування додатковими балами призведе до девальвації системи ЗНО і створить додаткові можливості для маніпулювання його результатами. Бо цього року в рейтингових списках вступників буде показано загальний, сумарний бал кожного. Ніяких пояснень, за що і скільки балів отримав той чи інший абітурієнт, не буде. Звичайно, це дуже вигідно для тих, хто захоче сфальшувати рейтинговий список вступників.

Альгірдас Забуліоніс, міжнародний експерт, консультант Anglia Assessment та USETI, наголошує: "Система вступних іспитів повинна бути хорошою не лише технічно і теоретично, її потрібно оцінювати за впливом на систему освіти. Результати ЗНО показали, що ваші учні не знають так, як вам хотілося б, ні фізики, ні математики, ні іноземних мов. Тестування має підтримати цінності середньої школи, стати імпульсом для освіти і підштовхнути учня приділяти більше уваги проблемним предметам. Разом з тим університетам вигідно звинувачувати в усіх проблемах школу і використовувати вступну кампанію як ширму для того, щоб приховати власну інертність. Мовляв, поки ми не маємо змоги відібрати найкращих студентів, нам немає потреби думати про поліпшення якості своєї роботи. Давайте придумаємо універсальний інструмент відбору, і все буде добре в нашому закладі! Але ж ніяка система ЗНО не породить для вас нових кращих студентів. Ви повинні їх виховати самі!".

Та не все у справі поліпшення якості вищої освіти залежить від університетів. При тому фінансуванні, яке отримують багато з них, важко говорити про поліпшення наукової бази. Володимир Моренець, віце-президент НАУКМА, наголошує: "Істотно скорочено кошти, які держава мусить виділяти на утримання нашого університету. Так, на оплату комунальних послуг цього року ми маємо одну четверту від потреби. А решту три чверті мусимо покривати зі спецфонду, які мали б витрачати на поліпшення навчального процесу, придбання додаткового обладнання, стимулювання праці педагогів, тобто поліпшення самої якості роботи".

Що це означає для абітурієнта? Що вишам не залишиться іншого вибору, як збільшити кількість студентів-контрактників.

"Контрактник - це слабший студент (звісно, є винятки), але з фінансової точки зору його мати вигідно. Ми змушені виживати, однак у нас найменше контрактників - 30%. У нас - немає заочників і вечірників - ми не продукуємо порожніх дипломів. Більшість університетів мають 50% контрактників, а деякі навіть 90%".

Проте не всі виші в такому скрутному становищі. За словами В.Моренця, загалом на сферу вищої освіти та фінансування науки виділяється з держбюджету більше одного мільярда гривень. "І цей мільярд розподіляється досить специфічно, фактично, між трьома вишами - КНУ ім. Т.Шевченка, Київським політехом і Аграрним університетом. Решта (кілька десятків мільйонів) ділиться між усіма іншими вузами. Приміром, НаУКМА має близько 1 млн. 600 тис. грн. А КНУ в 400 разів більше. Чи, може, він у 400 разів переважає нас за формально-кількісними показниками? Нічого подібного. У 15-20 разів. Про який паритет тут можна говорити?".

Не полегшать долі абітурієнтів і обіцянки Міністерства освіти і науки (лист МОН №1/9-3 від 06.01.11 ) розміщувати державне замовлення з урахуванням так званого регіонального підходу та профільності закладів.

Деякі експерти вважають, що під цим формулюванням завуальовано намагання керівників освітнього відомства натиснути на непокірних ректорів.

"Сьогоднішнє міністерство прагматично уміле. І всі наявні в нього важелі тиску воно використовує. По дрібницях тих притиснемо, цим дамо. Наприклад, в Авіаційному університеті, де проректором Максим Луцький, відкривають журналістику, переклад і ще щось, що не має жодного стосунку до забезпечення авіаційних польотів. А нам досі тримають матеріали ліцензування на інформатику. Вибірковий підхід до вишів сьогодні особливо відчутний", - переконаний В.Моренець.

Отже, тим, хто вступає до вишів у 2011 році, сподіваючись лише на власні знання, не позаздриш. "Вдосконалені" умови вступу до ВНЗ істотно зменшують шанси на справедливий вступ і рівний доступ до освіти.

Залишається тільки дивуватися: невже нам не потрібні кваліфіковані фахівці? Куди ми дінемо потім тих, кого прийняли не за знання, а в обхід через "чорний хід"? Можливо, відповідь на ці запитання знають дипломовані фахівці з ученими ступенями з адміністрації президента? Адже 2011 рік згідно з указом В.Януковича оголошено Роком освіти.

Автор: Оксана Онищенко

Дзеркало тижня. Україна
23.04.2011

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Евгений
скажите пожалуйста я отправил заявку что бы мне добавили 3 бала для поступления это реально их получит?
Абитуриент
Как активный участник олимпиад и конкурса МАН, скажу, что автор абсолютно не знаком с этой системой. Не все в таких темных тонах, как описывается. Какие-либо злоупотребления на всеукраинских этапах маловероятны (жюри из университетов начиная уже с областных этапов конкурса). Участники перелопачивают такую же кучу дополнительного материала, которую автор статьи видимо поленился перечитать, дабы составить статью объективно, а не на основании своих догадок, предположений и одного интервью. Доп. балы необходимы в условиях, когда учитывается средний бал, иначе зачем ученикам тратить время на участие в олимпиадах и конкурсах? Тема "льготников" куда интереснее, или же тема внутренней коррумпированности ВУЗов, а это, извините, разговор ни о чем и попытка раздуть сенсацию.
оксана
Хочу сказать что вэтом году очень много липовых медалистов и олимпиадников.У нас по Артемовской школе 12 два липовых медалиста,и 12 олипиадников,это те дети которых тянули за деньги родителей и теперь они идут в списках первыми на зачисление и о какой справедливости можно говорить? Образорвание надо менять не только в ВУзах а в школах в первую очередь,ведь база идет со школьной скамьи где с первого дня ВЗЯТКИ в виде родительских поощрений для жиреющих директоров,и также в ВУзах для преподователей.На бюджете учится такой сынок или дочь высокооплачиваемых родителей а умный ребенок сидит дрма т.к. нет места работы и негде поступить - нет денег.
оксана666
Чому при вступі на медичний не враховують бал профілюючого-біології, при вступі на інженерний-математики чи фізики, на географічний -географію? А вираховують середні бал. Людина, яка чудово знає укр. мову може ніколи не бути лікарем.. Може тому у нас такі лікарі?...
Артем
У 2010 в останнiй день прийому оригiналiв з 9 ранку до 12 з 37-го мicця подвинули на 42)На..бали як могли!
Абітурієнт_2011
Чому пункт 9.2 Правил Прийому до Київського національного університету імені Тараса Шевченка у 2011 році, оприлюднених на сайті КНУ, не відповідає вимогам пункту 12.2 Умов Прийому до вищих навчальних закладів України, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України № 961 від 19 жовтня 2010 року? Так відповідно до УМОВ, Призерам IV етапу олімпіад та призерам III етапу МАН до конкурсного бала зараховується додатковий бал якщо вони вступають на напрями підготовки, для яких профільним є вступне випробування з предмета, з якого вони є призерами. Тобто Призери з Математики повинні мати додатковий бал в тому числі на всі економічні напрямки підготовки. Правила прийому в КНУ математикам дають додатковий бал тільки на "чисто" математичні напрямки.
вчитель
я підтримую автора статті. цього року була одним із вчителів, що перевітяли роботи учасників районної олімпіади з мови...все було справедливо поки не прийшла зауч районної школи і, показавши пальцем на одну роботу, сказала: "ця дитина повинна перемогти!" Все було б нічого, але та дитина насправді написала роботу на 8 балів, проте їй присудили перше місце... і це тільки районний рівень, уявляю, що твориться на обласних і всеукраїнських олімпіадах.
ЧИТАЧ
Для вчитель: І що дала така перемога тій дитині на районній олімпіаді? На олімпіаду чи МАН потрапляють кращі учні з класу чи школи. Вони витрачають багато часу на вивчення додаткового матеріалу, що не входить в шкільну програму. І ті, хто стає призерами на Всеукраїнських олімпіадах чи конкурсах МАН – лише це дає переваги при вступі, їх не так багато. І ЗНО вони здають на максимальні бали. А скільки таких завучів по міських чи сільських школах, які вказують вчителям, що треба поставити в атестат тому чи іншому учню? То це масове явище добавляє при вступі набагато більше фальшивих балів.
YA
Для ЧИТАЧ: А я Вам скажу так - досить багато ТАКИХ випадків! Плюс, варто врахувати, що і на районну (міську) олімпіаду НЕ ЗАВЖДИ попадає НАЙКРАЩА дитина класу / школи. Так що будь -які ДОДАТКОВІ бали при вступі - блуд!Хай би вже ЧЕРЕЗ ЛІЦЕЇ вступали. ТО хоч ВНЗ мали б РЕАЛЬНО ЗНАЮЧИХ студентів. ( В майбутньому)
Член_ЖУРІ
Для YA: Брехня. Ні за районну, ні за обласну олімпіаду додаткових балів не було і не має. Тільки за перемогу на загально національному рівні можна отримати додаткові бали. А там все проводиться таким чином, щоб уникнути суб'єктивності. Всі письмові роботи шифруються. Я був членом журі і знаю що і як
Коментувати
Доцент
Врахування перемог на предметних Всеукраїнських олімпіадах в цьому році більш коректне ніж в минулому . Раніше для таких проводили окремий конкурс. Крім того переможець дійсно скоріше всього з "свого" предмету отримає під 200 балів на ЗНО, а от чи буде теж саме з непрофільним предметом ? Що ж до МАН, то згоден, там важко контролювати, як самостійність виконання досліджень, так і забезпечити об'єктивність при оцінюванні.
Z
http://top100answers.blogspot.com відповіді до ДПА
Артур
Автор слишком увлекся критикой. Многие из описанных проблем есть, но и многие ходы, предпринятые МОНом в этом году всё же более положительны, чем отрицательны. Это касается в частности, баллов за олимпиады, МАН; Ограничение в 170 по профилю, ограничение количества заявок, etc.
Вася
На платне йдуть дибіли в прямому сенсі слова. Пішов на ЗНО. Здуру на всі запитання втулив 1-А, 2-А, 3-А і так далі набрав 124,5 бала ,тато з мамою проплатили "комусь" пару тисяч зелені і через 5 років спеціаліст широкого профілю готовий працювати на незалежну Україну. Отакі спеціалісти прриходять в освіту, медицину, ... п....ц по освіті та інших галузях. Вимирай українці...
мама
Для Вася: На платне йдуть і ті, хто не хотів бавитися в корупційні схеми, а школу закінчив зі СПРАВДІ відмінними знаннями. на жаль, процедура вступу на етапі подання оригіналів ні фіга не прозора!!!
Дмитро
Для Вася: на контакт йдуть всі у кого є гроші, бо там легше вчитися, тим паче, якщо порівняти скільки ти викинеш, будучи на бюджеті, на екзамени і на контракт, то остане виявиться не на багато більше, зато збережеш більше нервів...
Поступили в кну в прошлом году
Для мама: ттоже так считали,но из Шевченко перезвонили на второй день подачи оригиналов сами ,сказали ожидаем вас до вечера так что успели забрать документы из кнеу не отчаиваейтесь,если в первый день вас не будет в проходном списке но вы будете где то недалеко от последнего проходящего на бюджет ,все реально
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!