Osvita.ua Вища освіта Статті та аналітика Обговоримо проект закону "Про вищу освіту"?
Обговоримо проект закону "Про вищу освіту"?

Володимир Бєлий, вчитель фізики про концептуальні моменти підготовки нової редакції закону "Про вищу освіту"

Обговоримо проект закону "Про вищу освіту"?

Разум дан человеку для того, чтобы он разумно жил, а не для того только, чтобы он видел, что неразумно живет.
Віссаріон Бєлінський.

У руслі підготовки нової редакції закону "Про вищу освіту", освітянським організаторам важливо не випускати з поля уваги наступне:

Умови прийому до ВНЗ є визначальним мотиваційним чинником для роботи старшої школи.

Саме ці умови повинні орієнтувати як мінімум половину випускників поточного року шукати свою професію в переліку спеціальностей ПТО, а не шляхи неформального впливу на шкільний бал та бал ВНЗ заради "вищої освіти за будь-яку ціну". Не все ззовні престижне є посильним для кожної людської долі.

Тому по-справжньому високоінтелектуальна професійна освіта рівня ВНЗ – не для всіх. Рівний доступ до освіти не повинен бути аналогом доступності в отриманні диплому про освіту.

У відомчому проекті закону пропонується наступна редакція 43-ї статті "Умови прийому на навчання до вищого навчального закладу":

"1. Прийом на навчання до ВНЗ незалежно від форми власності та підпорядкування навчального закладу, а також джерел оплати за навчання здійснюється на конкурсній основі за результатами зовнішнього незалежного оцінювання знань та вмінь вступників та їхніх здібностей у випадках, передбачених Умовами прийому на навчання до вищих навчальних закладів України, з урахуванням середнього бала державного документа про повну загальну середню освіту та бала вищого навчального закладу".

Зі свого досвіду роботи як із закордонними, так і з вітчизняними старшокласниками, пропоную:

Перше

Пункт перший у 43-й статті подати в наступній редакції: "Прийом на навчання до вищих навчальних закладів незалежно від форми власності та підпорядкування навчального закладу, а також джерел оплати за навчання здійснюється на конкурсній основі за результатами зовнішнього незалежного оцінювання набутого заявником рівня освітньої компетенції".

Через поняття освітньої компетенції органічно вливається до справи весь отой шкільний масив непрофільних предметів, про який так прямолінійно та спотворено "опікуються" у вигляді середнього шкільного балу.

На недоречність середнього шкільного балу як одного з визначальних чинників щодо умов вступу до ВНЗ указують дві причини:

  • суб'єктивна неприродність долучення шкільного балу в умови прийому до ВНЗ, яку вбачають багато співвітчизників;
  • ще більше українців вважають, що їхні пропозиції взагалі ніхто й не збирається читати, а тим більше враховувати – просто свій вибір влада подадуть як результат обговорення.

Формальні шкільні/університетські знання як такі чи певні алгоритмічні вміння ніколи не були й не будуть визначальними чинниками освіти. Вони є лише "робочим тілом" до головного в освіті – набутої (не набутої) освітньої здатності, тобто освітньої компетентності.

Або більш просто: "Від уміння застосовувати формули шкільного курсу математики до вміння застосовувати більш складний курс вищої математики, щоб стати здатним забезпечувати сталий розвиток свого професійного сектора із загального поля суспільно-економічних стосунків".

Адже на останньому працюють уже не з науковими моделями, а з реальними грошами та тими чи іншими ресурсами.

Звісно, що можливо все написане автором, як то кажуть, "не лізе ні в тин, ні у ворота". Тоді покладаємо великі сподівання на глибоко аргументовані роз'яснення з боку високопосадовців. Читачі будуть вдячними владі за турботу про нашу більшу обізнаність та за її внесок у наш інтелектуальний розвиток.

Тільки не треба нам розказувати, що завдяки шкільному балу учні стали вчити всі предмети.

Як і що школярі "вчать", педагоги та батьки й так добре знають. У будь-якому разі, значно краще за членів підкомітету з питань базової освіти ВР, котрі й лобіювали оту "міну" під ЗНО, що зветься "середній шкільний бал".

А тепер підійшли до моменту, щоб закласти більш глибинну щодо ЗНО "міну" – "бал університету" та інші пільги й підпільги.

Наші очікування від організаторів освітньої системи на розповідь про більш важливе – про вдосконалення незалежних від суб'єктного впливу атестаційних чинників, чинників суспільного рівня впливу на освітню мотивацію молоді.

Далі продовжити пункт перший у 43-й статті так: "Для напрямків освіти творчого спрямування додатково враховується бал відповідного ВНЗ, а для випускників ліцеїв, що є структурними підрозділами ВНЗ, додатково враховується середній бал оцінок державної підсумкової атестації (ДПА) з атестату, як елемент цільової поглибленої профорієнтаційної діяльності учня та ВНЗ при умові вступу до базового ВНЗ".

Через ці форми проходитимуть усі ті випускники, котрі зазвичай відносяться до обдарованих та цілеспрямованих до творчої наукової діяльності вищого рівня.

Чому я виділяю окремо випускників закладів, що є структурними підрозділами ВНЗ? Тому що саме вони є по-справжньому інноваційною освітньою формою роботи зі старшокласниками на пострадянському просторі.

Ліцей при ВНЗ як окремий заклад, у складі якого лише старші класи – принципово відрізняється від тієї школи І-ІІІ ступеня, котра отримала назву "ліцей" як школа, що завжди була кращою у своєму мікрорайоні завдяки сильному керівнику та педколективу.

У профільному ліцеї при ВНЗ рівень вимог до учнів стабільно високий, а тому попри значно нижчі поточні оцінки їхні випускники гарантовано мають високі показники на заключних етапах навчання та стають освітніми лідерами в студентському середовищі. Питання не стільки в справедливості як такій, скільки в суспільній мотивації до освіти по-справжньому засобами суспільної селекції завдяки адекватними тому правилами вступу.

Освіта по-справжньому – це навчання без списування, на високому рівні складності та багато тому подібного. І гарно зроблені щодо мотивації правила вступу й будуть тим механізмом, котрий даватиме максимально кращий рівень суспільної справедливості.

Звісно, що останнє ніколи не співпадатиме з поняттям "справедливості" у системі координат кастового суспільства...

Попереду гарної освіти стоїть не стільки гарний учитель чи не менш гарний учень, як у першу чергу – дійова суспільна мотивація до освіти. Рівень якості вчителів та учнів освітньої системи є похідним від її суспільних чинників, мотивація серед котрих є визначальною.

Чи доживе Україна до появи власної державної еліти, котра буде здатна на розуміння такої "складної" істини?

Друге

Урахувати в законі як стратегічно нагальним те, що жодна країна не спроможеться на сучасний рівень суспільно-економічного розвитку без того, щоб передбачати окрім диплома про вищу освіту, суб'єктно незалежну систему сертифікації випускників ВНЗ на предмет їхньої здатності застосовувати отриманий освітній здобуток.

Саме загальнодержавна незалежна система сертифікації нівелюватиме недоліки природної неоднозначності атестації студентів різними викладачами різних ВНЗ і формуватиме більш-менш об'єктивний реально діючий стандарт щодо тієї чи іншої ВИЩОЇ професійності.

Прикро, але історично актуальним у нас, в Україні, досі лишається питання розуміння суспільної ролі правил вступу до ВНЗ. До речі, як і відсутність думки про необхідність чітких правил вступу до загальноосвітнього ліцею.

Через призму правил прийому до ВНЗ потрібно думати не про робочі місця працівників теперішніх вишів, а про майбутні робочі місця національної системи суспільно-економічних стосунків. Думати треба по-цільовому та стратегічно щодо випускників освітніх закладів.

І не тільки вищих, а й системи ПТО, професійно-технічної освіти, котра включає також і спеціальності побутово-сервісного спрямування.

А там, дивись, і спроможемося на справжню старшу профільну школу, котру наповнюватимуть випускники 9-х класів шкіл, адекватно до результатів зовнішньої незалежної атестації.

Автор: Володимир Бєлий, фізико-технічний ліцей при Херсонському НТУ та Дніпропетровському НУ, вчитель фізики з 1974 року

Українська правда
15.04.2011

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Бакалавр
Чим швидше все відбудеться, тим менш болісно це сприйметься суспільством.
абітурієнт (з телефонної розмови)
"В цьому є логіка дій. До ВНЗ попадають ті, хто ПРАГНЕ займатись певною діяльністю на протязі не одного року. Оскільки кількість випускників таких ліцеїв НЕ ПЕРЕВИЩУЄ кількість першокурсників, то варто було б розпочати. Але при цьому відмінити пільги для чорнобильців, інвалідів..., тобто тих, для кого навчання і в школі було досить нелегкою роботою"
Бєлий Володимир
Автору й самому зрозуміло, що окрім якісного ЗНО чогось і ще зовсім не потрібно. Тільки це у майбутнЬому, коли вже буде СИСТЕМА профільної освіти старшокласників. Її ж на основі звичайної школи не створити, тому-то й потрібні утилітарно прагматичні мотивації - як-то ліцей при ВНЗ, бо він є закладом виключно для старшокласників і всі його вчителі без виключення здатні працювати не від параграфа до параграфа, а мають таку підготовку, що будь-яку тему дадуть "без підготовки" і так само розкрутять будь-яку задачу чи вправу, з ходу дадуть консультацію, самі підберуть спеціальні завдання тощо. Нове робиться через нові механізми, форми та характер відносин. У середині старого може бути лише "нова" звітність, що так підходить для бюрократичної сутності управління, котра не у створенні, а в експлуатації наявного.
Бєлий Володимир
Дещо шкода, що думку про народжуваність електроніка спотворила. Вона виглядає так, що державою стримується народжуваність тим, хто не здатен заробляти на життя, а доплачують на дітей ПРАЦЮЮЧОМУ члену родини (програма щось не сприймає адекватно знак апострофу). Дякую за увагу.
читатель
Для Бєлий Володимир: Абсолютно верно! У меня одни ребенок не потому, что я не хотела бы больше, а потому, что я думаю, как мне его на ноги ставить!
думаю,автор простит отклонение от темы...
Для читатель: но, зацепило... А у моих друзей ТРОЕ! И молодцы они. Старшие-выросли и уехали.Но теперь им ЕСТЬ ЧЕМ ЖИТЬ! А это-ГЛАВНОЕ! Один ребёнок-ВСЕГДА ОДИНОК. Есть ведь ситуации, когда родителям не скажешь, а брату/сестре - можно. И родителям, бывает, легче повлиять на ребёнка через его брата/сестру. На ноги ставить можно по разному. Можно купить кучу предметов,отдать в ПРЕСТИЖНЕЙШУЮ гимназию, а дитяти ПЛОХО. А можна научить дружить(и друг с другом тоже), научить ЛЮБИТЬ друзей и близких.Научить быть СЧАСТЛИВЫМ и без обновок, которых ОЧЕНЬ хочется,и без БАРБИ и супервелосипеда... ( Ну а про "НЕЗДАТЕН заробляти на життя" - ПРАВИЛЬНО)
Коментувати
Tatjana
1- посилюється вплив батьків на формування коридору діяльності дітей; 2- первісний відбір здатних до абстрактного мислення людей починаеться на 3-5 років раніше ( в залежності від віку відбору учнів до ліцеїв, що є "структурними підрозділами ВНЗ"); 3-потрібно ЗНАТИ, що саме від діяльності ВНЗ стане чинником розбудови ДЕРЖАВИ; 4- паралель: А.Азімов "Фах"
методист
ЗА
вчителька історії сільської школи
Воно то розумно й правильно ( те, що пропонує автор), але ж наші СІЛЬСЬКІ діти залишаються за бортом!!!
???
Для вчителька історії сільської школи: Шкода, що видалили. Саме для вчительки історії та інших, хто не вірить у можливість власних дітей
вчитель-батько випускника сільської школи
Для вчителька історії сільської школи: Якщо Ви і Вам подібні стануть регулярно слідкувати за дитиною.Щоби воно якісно виконувало настанови вчителів. Тоді Ваша дитина поступить до будь-якого ліцею. А далі - і до ВНЗ.
Коментувати
Бєлий Володимир
... - надто багато стає паразитів, що споживають як здорові (почитаймо в Інтернеті про життя мурашок та історію імперій)
Бєлий Володимир
Зазвичай держави гальмують народжуваність від тих, хто не здатен заробляти на життя. Підтримуються продуктивні сімї – бонусом до зарплати її працюючому голові. Так мінімізується поширення бідності, а тому зазвичай для дітей до 16 років відвідування школи не є проблемою. Природні асоціальні прояви на уроках нейтралізують тим, що замість кл.керівників є штат вихователів. З них щодня двоє чергує у спеціальній аудиторії, до якої видаляють з уроку порушників. Останні там сидять по одному і опрацьовують розумні книги під наглядом цих чергових. Якщо таке не впливає, то у поодиноких випадках викликають батьків. Серед них асоціальних практично не має. Так і замикається позитивістське коло. Система, не здатна на формування структур прагматичної, а не лише риторичної, відповідальність саморуйнується -...
P.V.
е така пропозиція: 3-4 класичних університета (Київ-Одеса-Львів-Харків), до яких прийматимуть тих, хто зарекомендував себе ВЖЕ як здатний до наукової діяльності , звичайні університети (інститути), до яких можна приймати випускників профільних шкіл, які пройшли конкурсний відбір при вступі до такої школи. Обов*язковість освіти до рівня 4 класу (писати-читати-трохи розуміти текст- рахувати паперові гроші). НЕОБОВ?ЯХКОВІСТЬ подальшої освіти із дозволом виключати зі щколи тих, хто постійно НЕ БАЖАЮ навіть ходити до школи. до 7-9 класів приймати ЛИШЕ ТИХ, хто в силі опанувати програму на рівні 4-12 балів. Оскільки те, що насаджується НАСИЛЬНО, ніколи необхідним не буде.
Наталя
Для P.V.: Та Ви що! Випустити на вулиці тисячі неприглянутих дітей (як правило з неблагополучних сімей)! Щоб вони пішли красти та вбивати! І при цьому відповідальність не лежатиме на школі! Ви що, можновладці такого не допустять! Краще сказати, що вчитель не навчив, не зацікавив предметом і т.і. (Хоч телепузиком перевдягайся :))))))
колеги
Для Наталя: Класна фраза про телепузиків. Посмішку викликала відразу У ВСІХ. Проблема в тому, що Ви права на 100%. А НАМ, вчителям, працювати з тими, хто НЕ БАЖАЄ вчитися? Або станемо ЗА СЕБЕ БОРОТИСЯ, або станемо жити в кошмарі.
Наталя
Для колеги: Я інколи своїм учням (коли вони нічого не хочуть робити), пропоную ідею про телепузиків. У них це також викликає усмішку :)))
Коментувати
Бєлий Володимир
Пансіон зазвичай має великі відкриті площі для сну окремо для хлопців та окремо для дівчат, великі бокси для гігієни, великі зали для розумової роботи. Головне виключити виховні ризики та витратність схеми, що передбачає проживання у кімнатах. За такого штат дорослих працівників є незначним, а тому оплата проживання дітей від батьків вимагатиме помітно менших грошей, ніж у студентських гуртожитках. У нас досить будівель у комунальній шкільній системі, потужності яких ледь використовуються, щоб зробити адекватні цільові інфраструктурні зміни.
Бєлий Володимир
... старшокласників, котрі зачиняються на кожні вихідні, бо всі їдуть на перепочинок додому та багато іншого.
колеги
"створення сучасних економних пансіонів для старшокласників"- ТАК, при ТАКОМУ розкладі процедура МАЄ СЕНС!! Але постає питання коштів для навчання в ТАКОМУ пансіоні (в майбутньому) Для Бєлий Володимир:
Коментувати
Бєлий Володимир
Щодо ліцею та сільських школярів. Статус ліцею в обласному чи районному центрі повинен апріорі мати багато привабливих рис. Серед них однією з головних має бути така технологія навчання, котра б не «сиділа» на традиційній ролі «домашніх завдань». Повертаючись додому ліцеїсту ввечері потрібно лише розібратись з теорією на завтрашні три, від сили, чотири предмети і практично все!!! Як таке можливо? Дуже просто – завдяки значній кількості годин на практичні заняття під керівництвом вчителів. У тому числі й з предметів гуманітарного циклу – менше слухати чи споглядати, а більше опрацьвувати. Саме в останньому й полягає сенс профільної освіти як гаранта продуктивної освітньої компетентності випускника. Розвиток потужних ліцеїв в обласних центрах надасть імпульс до створення сучасних економних пансіонів для...
234
Для Бєлий Володимир: Якщо вводити поняття ліцею,як структурного підрозділу ВНЗ, то інші школи вже не мають називатися "ліцей"
Коментувати
Бєлий Володимир
Зарахування до базового університету ліцеїста з урахуванням результатів державної підсумкової атестації (ДПА) з атестату як додаткового елементу до показників ЗНО було б є не капризом, а життєвим прагматичним мотиваційним чинником до вибору складної наукомісткої освітньої траєкторії ще зі шкільної лави. З чим у нас проблеми, бо більшість мріє стати юристами, психологами, політологами, соціологами тощо. Звісно, що "вага" самого ЗНО повинна бути вирішальною.
К-124
У жодному разі не потрібно давати ніяких пільг випускникам ліцеїв чи ще комусь. ЗНО - це той об'єктивний показник, який продемонструє, наскільки виправданими були інновації у ліцеї чи гімназії; наскільки ефективними є уроки в дорогого репетитора; або як може навчити звичайний провінційний учитель.
Наталя
Для К-124: Який показник ЗНО?Я не буду говорити про місто. Працюю в селі. В цьому році на ЗНО з математики у нас "записалося" 6 учнів. З них 1 учень - математику знає балів так на 8, але так як він їздить на курси з математики (хоч це йому нічого особливого не дає), класний керівник вимагає для нього вищої оцінки. Інші 5 - "сиди, я сам відкрию". Викликаю до дошки і чую у відповідь: "А чого я? Мені все одно, яка в мене буде оцінка по ЗНО і т.і." - у батьків є гроші. І ці діти будуть навчатися. Повертаюся до питання: чи є в цьому випадку ЗНО об'єктивним показником? і ще: як бути з профілями в селі?
Коментувати
Ліга Культури
Слушні зауваження щодо проекту закону. Українське суспільство заслуговує на якісну систему освіти, адже це шлях до розбудови нашої країни. http://www.culture.org.ua/poglyad/42/91.html
родителЯ
ради СЕЛЕКЦИИ! СОГЛАШАЕМСЯ со ВСЕМИ доводами автора!
666
В одласних центрах, великих містах, створені структурні підрозділи ВНЗ (ліцеї , колегіуми...), випускники яких і стануть студентами цих закладів. Тобто прагнемо організувати життя так: хто живе в великому місті (обласному центрі), хто має гроші, той дасть освіту власним дітям. Тим, хто від центру далеко, хто не здатний влаштувати дитину до структурного підрозділу ВНЗ, хай задовольняється малим. Вчительські діти з періферії до престижних ВНЗ НЕ ПОПАДАЮТЬ. В такому випадку потрібно відмінити обов*язковість середньої освіти.
родители абитуриента 2013. Вопрос автору.
Не означает ли ЭТО дополнение (("для випускників ліцеїв, що є структурними підрозділами ВНЗ, додатково враховується середній бал оцінок державної підсумкової атестації (ДПА) з атестату"))того, что при ПРОЧИХ РАВНЫХ условиях ПРЕИМУЩЕСТВО при зачислении в ВУЗ имеет лицеист перед выпускником обычной школы?

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!