Osvita.ua Вища освіта Статті та аналітика Проблеми IT-освіти в Україні
Проблеми IT-освіти в Україні

Українська IT-індустрія має хороші перспективи розвитку. Але її майбутнє безпосередньо залежить від тих кадрів, які прийдуть працювати в компанії через рік або через кілька років

Проблеми IT-освіти в Україні

Про складнощі у підготовці кадрів для технологічних компаній, а також про те, як варто модернізувати сучасну систему IT-освіти в Україні розповів голова наглядової ради компанії "Октава Капітал", засновник компанії "Інком" і "Датагруп" Олександр Кардаков.

IT-індустрія має істотну специфіку. На відміну від інших сегментів ринку вона є індустрією в самому прямому сенсі - виробляє продукти. Проте єдиним ресурсом, задіяним у процесі, є інтелект тих, хто в ній працює. Відповідно, рівень і ступінь розвитку IT-бізнесу в Україні безпосередньо залежить від рівня підготовки кадрів у національній системі освіти.

При цьому питання якості підготовки студентів в українських некомерційних вузах вже давно залишається відкритим. Безумовно, ми розуміємо, що сьогодні їм доводиться працювати в досить складних умовах: існують проблеми з фінансуванням, кадрами, технічною базою і т.ін. Однак цей ринок вже добре відчув на собі - що таке конкурентна боротьба. Відповідно, багато вузів замислюються про підвищення конкурентоспроможності та поліпшення якості задоволення потреб своїх клієнтів.

Загальновідомий той факт, що за останні 50 років стандарт підготовки інженерів значно змінився. І мова йде не тільки про застарілі програми зі спеціальних дисциплін. Безумовною вимогою роботодавців, як і раніше, залишається те, що студенти мають отримувати якісну професійну підготовку. Ключовим тут є той факт, що роботодавцю недостатньо наявності тільки теоретичних знань.

У першу чергу, компанію цікавлять конкретні практичні навички. У разі інженерних спеціальностей, важливі навички роботи зі справжнім, а не тільки лабораторним обладнанням. Для програміста важливий досвід написання реальних програм. Однак якщо раніше 90% уваги приділялося технічній компетенції, а 10% - усім іншим: культурним, мовним, комунікаційним, вмінню працювати в команді.... то зараз ця пропорція значно змінилася.

Навіть ті випускники вузів, які дивом отримали якісні спеціалізовані знання, як правило, зовсім не вміють працювати в системі, проектах, де потрібні навички командної, групової взаємодії, управління часом і проектом як таким.

Як приклад - коли випускник приходить до роботодавця, він потрапляє в корпоративне середовище: людське та інформаційне. У силу того, що ніхто не вчив його елементарним правилам бізнес-етики, він починає різко контрастувати на загальному тлі. І найчастіше вартість інтеграції такого студента в корпоративну культуру, що реалізується, в тому числі, через взаємодію в інформаційних системах, виявляється занадто високою.

Не замислюючись, випускники переносять в професійне середовище "албанську" мову, яку вже встигли почерпнути, спілкуючись в Інтернеті. Часто виявляється так, що цілком справляючись зі своєю роботою, вони не вміють грамотно оформити і поширити її результати. Адже ніхто не вчить їх навичкам письмового діалогу. Роботодавець же зацікавлений в студентах, які розуміють, що таке інформаційна культура та володіють відповідними навичками.

Звичайно, щоб це виправити, зараз доведеться перебудовувати всю систему освіти у вузах, існуючу з радянських часів. Вводити нові, активні методи навчання, які вже давно використовують у своїй практиці вузи, які спеціалізуються на бізнес-освіті. Це так-звані, бізнес-симуляції та різного роду командні ігри, що стимулюють студентів не тільки розбиратися в тих чи інших питаннях, але також вчитися працювати в колективі.

У межах вузу необхідно створювати систему, що володіє характеристиками професійного середовища. У цьому відношенні, "Інформатизація" (настільки необачно зведена до рівня "комп'ютеризації", чого точно недостатньо для сучасного вузу) дозволить створити атмосферу, подібну до корпоративної: виконуючи функції проектної організації, що має централізовані ресурси, поштову систему і т.ін.

У цьому випадку вже у вузі студенти будуть привчатися до правил роботи в компанії та стануть дійсно затребувані бізнесом. Оскільки разом з професійними навичками отримають уявлення про поняття "інформаційна культура", принципи роботи в корпоративному середовищі, навчаться висловлювати думки і вести діалог.

Особливе місце в такій підготовці займають навички "роботи з напрацьованим" - від уміння користуватися корпоративними та патентними архівами до роботи з електронними бібліотеками, але в даний час створення вузівських (і не тільки вузівських) електронних бібліотек стримується проблемами неузгодженості законодавства України.

У цьому плані перед зацікавленими учасниками знаходиться величезний пласт робіт, спрямованих саме на систему освіти і підготовку кадрів. Зараз необхідно активно займатися не стільки організаційними формами, зміною механізму фінансування та організаційної структури, скільки змістом і новим контентом освіти.

Для цих цілей, з одного боку, необхідна підтримка з боку держави, а з іншого, активна участь, як компаній-роботодавців, так і самих вузів.

ЛIГАБiзнесIнформ
11.04.2011

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!