Osvita.ua Вища освіта Вступна кампанія Вступ у магістратуру: старі виклики й проблеми
Вступ у магістратуру: старі виклики й проблеми

У вузах досі залишаються вступні іспити для отримання ОКР «магістр» і «спеціаліст»

Вступ у магістратуру: старі виклики й проблеми

Запровадження у 2008 році обов’язкового зовнішнього незалежного оцінювання відрізало можливість для більшості зловживань на етапі вступу абітурієнтів для отримання освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр». Це стало можливим завдяки винесенню процесу оцінювання знань вступників поза межі вищих навчальних закладів, однак на організаційному забезпеченні ВНЗ й досі залишаються вступні іспити для отримання ОКР «магістр» і «спеціаліст».

Як визначають умови прийому, конкурсний відбір для отримання ОКР «магістр» відбувається за результатами фахового випробування, вступного іспиту з іноземної мови та додаткових показників, затверджених правилами прийому вищих навчальних закладів. Додаткові бали абітурієнти можуть отримати за перемогу у студентських олімпіадах, наукові публікації тощо. До цього ж відносимо й середній бал додатка до атестата про здобуття ОКР «бакалавр», який ВНЗ також може враховувати, а може й не враховувати, якщо це не передбачено правилами прийому.

На власний розсуд приймальні комісії «зважують» і важливість кожного з компонентів, що формують сумарний рейтинг вступника-бакалавра. Таким чином, вони можуть віддати перевагу додатковим балам чи фаховому випробуванню зі спеціальності. Так зробили, наприклад, у Донецькому інституті ринку та соціальної політики. У правилах прийому ВНЗ визначено, що абітурієнт попри результат за фахове випробування чи іспит з іноземної мови (по 200 балів) може отримати додаткові 200 балів за активну участь у науково-дослідницькій і громадській діяльності за період навчання. Таким чином, студентську активність виш прирівнює до рівня знання фахового предмета та іноземної мови.

Не існує також і єдиної шкали для переведення конкурсних балів, що викликає чимало незручностей в абітурієнтів, які вступають у кілька ВНЗ. Наприклад, у Київському національному університеті імені Тараса Шевченка результати випробування, іспиту з іноземної мови та середній бал додатка до диплома переводяться за 100-бальною шкалою. У Львівському національному університеті імені Івана Франка фахове випробування оцінюється у 20 балів, іспит з іноземної – у 10 балів, а середній бал додатка переводиться за 20-бальною шкалою. Отже, один і той самий абітурієнт, який вирішить вступати в більш ніж один виш, у результаті отримає різні сумарні оцінки.

«Автономне» регулювання процесу конкурсного відбору та зарахування для отримання ОКР «магістр» відкриває можливості для маніпуляцій приймальних комісій. До представників мережі «ОПОРА» неодноразово звертались абітурієнти з повідомленнями про підозри в корупції для покращення результатів внутрішніх іспитів. Існує також практика отримання доступу до відповідей на тестові запитання для обмеженого кола вступників, які складають тести, чи пропозицій репетиторства викладачів. У результаті студенти з не найкращими балами в додатку до диплома отримують високі рейтингові позиції й навпаки.

Ще однією проблемою, що переходить з року в рік, є відсутність чітких процедур подачі документів про вступ для отримання ОКР «магістр» і «спеціаліст», як це визначено міністерством для майбутніх першокурсників. Типовими є випадки, коли абітурієнт не може реалізувати своє право на вільний вибір ВНЗ через те, що вступні іспити у двох чи більше вибраних ВНЗ відбуваються в один і той самий день.

Якщо строки оприлюднення рейтингових списків під час вступу на перший курс чітко регламентовані – 2, 5, 8 та 11 серпня, то правила прийому далеко не всіх ВНЗ визначають такі часові рамки для оприлюднення результатів фахових випробувань та іспиту з іноземної мови. Тому абітурієнтам доводиться чекати ознайомлення з результатами й шукати їх або на інформаційних стендах, або на веб-сайтах ВНЗ. Вчасність оприлюднення рейтингового списку напряму пов’язана із правом вступника на апеляцію, адже зазвичай її можна подавати протягом обмеженого періоду – від кількох днів до декількох годин після розміщення результатів іспитів для ознайомлення. З огляду на це, нелогічним уважаємо проведення випробувань в останні дні вступної кампанії – 30–31 липня через дуже стислі строки подачі апеляції результату. Фактично, якщо випробування складають уранці, а результати оприлюднюються після обіду, то час, виділений на оскарження цих результатів, є вкрай обмеженим, якщо врахувати, що апеляцію ще повинна розглянути відповідна комісія.

Також слід звернути увагу, що інформацію про час і місце оприлюднення результатів і процедуру подання апеляції треба донести до відома вступника заздалегідь. У разі, якщо у правилах прийому ВНЗ зазначено, що апеляція подається на наступний день після оголошення результатів, то на інформаційний дошках і веб-сайті вишу приймальна комісія повинна вказувати конкретні дати інформування вступників про це.

Одним з можливих рішень цих проблем може стати запровадження незалежного оцінювання навчальних досягнень осіб, які проявили бажання здобувати ОКР «магістра» та «спеціаліста». За прототипом ЗНО результати такого оцінювання вступники можуть подавати в більш ніж один ВНЗ, що сприятиме, з одного боку, вільному вибору місця навчання та підвищенню конкурентоспроможності ВНЗ, а з іншого – допоможе мінімізувати корупційні дії на цьому етапі. Окрім цього завдяки незалежній перевірці знань удасться уніфікувати процедуру та строки подачі документів, формування конкурсного бала, строки оприлюднення результатів і подачі апеляційної заяви, зарахування.

Публікацію підготовлено Громадянською мережею «ОПОРА» в рамках проекту «Протидія інституційній корупції в освітній сфері на етапі вступної кампанії у вищі навчальні заклади через формування рейтингу відкритості ВНЗ та проведення дослідження результатів зарахування студентів». Проект здійснюється за фінансової підтримки МФ «Відродження».

Консультаційна та юридична допомога вступникам: 044-222-57-27.

Освіта.ua
30.07.2014

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Катерина
Скільки балів додає червоний диплом до ЗНО! Бо я таке чула,шо до щанальної кількості,долають бали за червоний диплом
Кирил
Фонд Відродження методично финансирует разрушение украинской системы образования. Фонд выполняет американские задачи. Уничтожив образование - у Украины не будет динамичного будущего!!!
Сергій
а чи є якісь пільги при вступі на 5 курс для студентів з Криму?
Роман
Шановні автори статті! На мою думку, не потрібно звалювати все до купи: зловживання при вступі, якість екзаменаційних матеріалів і "особистісний" підхід до оцінювання. Як на мене - це ТРИ РІЗНІ проблеми, і для їх вирішення потрібно використовувати РІЗНІ інструменти. ЗНО не є панацеею, воно має (у тій реалізації, як воно є у нас) як свої переваги, так і свої недоліки. Не можна так поверхово судити, що от введемо ЗНО для вступу на спеціаліста і магістра, і проблема вирішена. Якість тих же завдань на ЗНО після школи - це теж велике питання... Крім того, оскільки ЗНО - це в першу чергу вимірювальний ІНСТРУМЕНТ, то потрібно чітко розуміти як це працює, який параметр вимірюється і з якою точністю. Потрібно розуміти, що ЗНО не дає абсолютної оцінки знань, а дає певний рейтинг (ранжир) у групі тестованих. Тому, дозвіл використовувати результати ЗНО попередніх років без перерахунку - це повне нівелювання самих принципів відносної оцінки!
Анна
Переглянула статтю та посилання, що вказані, і здивувалась, що на якість фахових іспитів скаржиться велика кількість студентів. Більшість питань не відповідає програмі, а деякі питання складені напрочуд жахливо. Пам’ятаю багато абсурдних питань, які містилися у білеті держіспиту, і з жахом очікую вступного іспиту, що відбудеться вже незабаром. Тому повністю підтримую ідею запровадження незалежного оцінювання для здобуття ОКР магістра.
ххх
Насамперед потрібно обмежити право вступу у магістратуру для тих, у кого середній бал балаврату нижчий за 4,00. А то зараз туди пруться навіть з балами 3,00 - 3,10.
Q&A
Для ххх: Навіть при вступі на бакалаврат немає обмеження на середній бал додатку до атестату абітурієнтів.
svitlana
оті "додаткові" бали за участь у різних семінарах, конкурсах, за публікації ,ой, як можна "набігати" за один тиждень, а люди з червоними дипломами за бакалаврат тоді до магістратури не попадають...
Оля
А що заважає людям з червоними дипломами набігати додаткові бали, якщо все так просто? Отримай перемогу на студентській олімпіаді, чи запатентуй винахід і отримуй свої бали. Але ж червоний диплом одного ВНЗ може не вартувати середнього балу трійки в іншому ВНЗ.
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!