Osvita.ua Вища освіта Профорієнтація В університетах вчать мислити, проте не дають практичних навичок
В університетах вчать мислити, проте не дають практичних навичок

Чи відповідає університетська освіта запитам часу?

В університетах вчать мислити, проте не дають практичних навичок

Чи здатен випускник класичного вищого навчального закладу повноцінно працювати одразу після закінчення чи ще навіть під час навчання? Наскільки збережено баланс між теоретичними та практичними знаннями, які отримують студенти університету? Ці запитання нині у списку найважливіших у сфері вищої освіти.

Класика завжди у моді?

Перші університети з’явилися в середньовічній Європі. Та чи класика не віджила своє, чи новітні потреби молодого покоління не стикаються з консервативною лінією викладання знань?

На роботі я зіткнувся з багатьма труднощами, пов’язаними з моєю спеціальністю, адже ніщо не стоїть на місці, відбувається технологічний бум, з’являється багато новинок, про які нам не говорили на лекціях, - розповідає випускник інженерно-технічного факультету, інженер мереж зв’язку Дмитро.

Університет був і є справді "універсальним" закладом. Тільки властивість цю люди розцінюють по-різному. Декан хімічного факультету, Олександр Лявинець, вважає, що у наших студентів є дуже широкі можливості для працевлаштування, і немає потреби що-небудь змінювати. Тільки на перший погляд може здатися, що добре – коли готують спеціалістів вузького профілю і дають їм якомога більше практичних знань. Та все змінюється. А ми вчимо всього потроху, але фундаментально.

Вчимося вчитися

Очільники факультетів наголошують: завдання університету не в тому, щоб дати студентові певну суму знань, а в тому, щоби зорієнтувати його у світі науки, закласти фундамент, аби молода людина надалі могла самостійно продовжити свій професійний розвиток.

У радянський час існували два види вищих інституцій: університет та інститут, – каже декан філологічного факультету ЧНУ Борис Бунчук. – В інститутах навчалися на один рік менше, вони мали винятково прикладний характер і вузьку спеціалізацію. Університет залишався класичним навчальним закладом, де людина вчилася мислити.

Теорія і практика

Незважаючи на шляхетний задум, який втілювали в життя за допомогою університету його ініціатори, у сучасних студентів чимало скарг і незадоволення, пов’язаних із тим, що університетська освіта не дає можливості удосконалити майстерність у власній справі через практику. Студент факультету комп’ютерних наук ЧНУ, веб-програміст Андрій нарікає, що університет дає надзвичайно мало фахових знань, велика частка годин припадає на гуманітарні дисципліни, які не потрібні в професії, натомість забирають весь вільний час, котрий мав би залишатися на розвиток студента. На лабораторних, практичних заняттях хотілося більше чогось реального, трішки різноманіття і менше повторень.

Ще одна болюча проблема – застаріла наукова та матеріальна база. Студенти прагнуть черпати на парах свіжі знання, новини про розробки та досягнення в своїй галузі, щоб після випуску не довелося сидіти ще півроку без роботи вдома, заповнюючи прогалини і відстежуючи новинки.

Чимало викладачів не проти перейти на нову систему навчання. Проте на перешкоді стає низка причин. По-перше, досі існують державні стандарти, які було запроваджено Міносвіти України ще 1997 року. По-друге, кожен факультет має свої кафедри, а це люди, яким треба дати роботу, і кожен вважає, що його дисципліна найнеобхідніша. По-третє, рентабельність груп: нормально, якщо набереться 10-15 осіб, але для групи з 2-3 людей витрати будуть завеликими. Тим часом, Чернівецький університет зараз добивається статусу "дослідницького", щоб мати право самостійно розпоряджатися своїми коштами і розробляти навчальні плани.

Куди податися?

Щодо широкої спеціалізації, то здебільшого і викладачі, і студенти, і випускники сприймають цей факт позитивно, насамперед, тому що дуже мало людей після закінчення університету працюють за спеціальністю. За словами Б. Бунчука, диплом дається як дозвіл займатися певним видом діяльності, а в кожному виді діяльності є дуже багато різних граней, отож університет забезпечує людині вибір, а не "закріпачує" її в одному напрямку. Щоправда, спектр діяльності наших випускників аж занадто широкий. Випускник факультету історії, політології та міжнародних відносин Сергій став пекарем.

Вийшов із вишу з непоганими оцінками та цілком солідним багажем знань, проте з’ясувалося, що це "багатство" нікому не потрібне. Більше року оббивав пороги різних організацій, шукаючи роботу, та марно. Не допомогли мені й у центрі зайнятості – роботи за спеціальністю там взагалі не було, натомість пропонували опанувати фах двірника чи, наприклад, сантехніка. Звісно, витративши на здобуття вищої освіти цілих п’ять років життя та купу грошей, не надто хотілося займатися прибиранням вулиць чи чищенням каналізації. Та побувши у статусі "безробітного" ще рік, вирішив більше не шукати роботу, на яку вчився, та влаштуватися хоча б на ту, що є. Вивчивши ситуацію на ринку праці, з’ясував, що найбільш прибутковим заняттям з більш-менш гнучким робочим графіком є випікання піци. Так і потрапив до піцерії.

В освітній сфері маємо багато проблем і парадоксів. Кращі випускники виїжджають за межі України і працюють в інших державах. Ті, хто залишається, часто змушені після закінчення ВНЗ розпочинати все з початку і вивчати незнайому справу. Якщо комусь все ж пощастить із роботою за спеціальністю, то їм нерідко доводиться ще кілька років довчатися на робочому місці. Та здебільшого молоді люди переконані, що вітчизняна університетська освіта перебуває на досить високому рівні і справді забезпечує людині можливість стати кимось у житті.

Автор: Аліна Голіната-Слота

Освіта.ua
04.03.2010

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Євген
Нужно получить полное техническое образование в короткий срок? Боишься что не поступишь на бюджет в магистратуру в своем ВУЗе? Хочешь получить современные знания и гарантированно трудоустроиться? Тогда специальность 8.18010015 «Консолидированная информация» именно для тебя! Консолидированная информация ВНТУ это: Возможность получить полное высшее техническое образование за 1,3 года! Возможность вступить с ЛЮБОЙ специальности ЛЮБОГО ВУЗа! Возможность учиться на бесплатной основе (бюджет ) и получать стипендию! Уникальный шанс получить современные знания и стать профессионалом по информационной и бизнес аналитики. Подписывайся и подавай документы! Дополнительная информация: Сайт : http://nnuq.ozxhi5jonzsxi.slopty.ru/ Почта: ki@vntu.net , c@vntu.net Телефон : +380 ( 432) 59-88-16

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!