Osvita.ua Вища освіта Профорієнтація Профорієнтація без інтернет-тестів і ілюзій: шукаємо себе
Профорієнтація без інтернет-тестів і ілюзій: шукаємо себе

Більшість людей проводять третину життя на роботі, яку не люблять, маючи за спиною освіту, що не знадобилась

Профорієнтація без інтернет-тестів і ілюзій: шукаємо себе

Люди проводять третину свого життя на роботі, але задоволений нею лише кожен десятий. Як змінити такий стан речей і якою має бути профорієнтація, щоб кожен смог знайти своє покликання? Автори проекту з профорієнтації «Потенціал» підготували матеріал про те, хто винен у такій ситуації і як змінити її на краще.

Ви знаєте багато людей, задоволених своєю роботою? Якщо ваша відповідь «так», або ви відносите себе до таких, то вам неабияк пощастило. За даними опитування інституту Геллапа, лише 10% українців можуть похвалитися улюбленою роботою. Інші невдоволені або просто ненавидять справу, якій присвячують третину життя. Для порівняння, в США 30% опитаних люблять свою роботу.

Щоб розібратися в причинах таких низьких показників, потрібен глибокий і усебічний аналіз. У цій статті ми спробуємо розібратися, яку роль в загальному незадоволенні грає профорієнтація.

Розглянемо типову ситуацію. Умовний Петрик вчився в школі на четвірки, займався музикою і не любив математику. Батьки і вчителі вирішили, що він гуманітарій. Петрик з ними погодився, тому що це виправдовувало його лінь. Після випускного і складання іспитів він подав документи на усі факультети, де не була потрібна математика. Вступив на декілька, вибрав один з них, тому що корпус знаходився близько до домівки. На другому курсі зрозумів, що працювати за фахом точно не стане. Кинути університет він не міг через тиск батьків, а куди перевестися - не знав. Не напружуючись, Петрик доплив до диплому магістра і почав шукати роботу.

Які у Петрика шанси полюбити роботу, яку він знайде?

Більшість людей проводять третину життя на роботі, яку не люблять, маючи за спиною освіту, яка їм не знадобилась. За даними опитування кадрового порталу hh.ua, більше 50% українців працюють не за фахом. І навіть серед тих, хто працює по професії, тільки третина задоволена своєю роботою.

Що не так з профорієнтацією?

Нам з самого дитинства кажуть, що ми здатні на все, що обов'язково досягнемо успіху і що все буде добре. На жаль, це брехня. Досягти успіху вийде тільки в тому, що приносить задоволення, а таку справу вдається знайти не усім. Наш темперамент, наші установки, характер, комплекси, досвід, ресурси і навіть зовнішність - усе це обмежує наші можливості. Але найголовніше - у нас дуже мало часу на пошуки себе, а витрачаємо ми його нерозважливо.

Існує стереотип, що профорієнтація доречна до тих пір, поки людина не вимушена заробляти на життя. Частково це правда. Старші класи і університет - якраз ті роки, коли у нас є час спробувати себе у різних напрямах і зрозуміти, що підходить, а що ні. Дорослим людям, яких зв'язують зобов'язання і фінансова відповідальність перед близькими, украй складно щось змінити. У них просто немає на це часу і енергії. За даними того ж дослідження hh.ua, тільки четверо із ста незадоволених своєю роботою українців мають намір змінити рід діяльності.

Профорієнтації відводиться чи не останнє місце в усій системі освіти. У старших класах шкільний психолог проводить декілька тестів, чим все і обмежується. Недавні випускники пам'ятають, наскільки ці тести абстрактні та неефективні. Підлітки здійснюють доленосний вибір професії на основі припущень про майбутню діяльність і прибуток. Звичайно, їм допомагають батьки, але їх досвід і поради часто неадекватні умовам сучасного світу.

Через відсутність системного рішення проблеми свідомі молоді люди і їх батьки вимушені самі шукати вихід. Завжди є спокуса довіритися випадку, але така бездіяльність призводить до ситуації з типовим Петриком.

Заповзятливі психологи і педагоги готові допомогти юнакам у виборі професії за батьківський рахунок. Але, по-перше, це дорого, а платити можуть не усі, по-друге, профорієнтації недостатньо присвятити 2 години за 10 років. Пошук улюбленої справи має бути органічно вбудований в життя людини, тільки тоді він буде успішним.

Що робити?

Щоб знайти улюблену справу, яка вас забезпечуватиме, її треба шукати. Комусь таланить знайти з першого разу, комусь з двадцять першого. Але ж коли ми шукаємо підходящу автівку або квартиру, ми не заспокоюємося, доки не знайдемо оптимальний варіант. Але ж обрана професія грає набагато більшу роль в життя, ніж будь-яка покупка. То чому халатність у виборі професії вважається нормою, коли будь-хто засудить вас за нераціональний вибір автомобіля?

Зазвичай молода людина обирає спеціальність досить спонтанно, потім витрачає на її освоєння п'ять років життя, і вже не може щось змінити. Щоб такого не сталося, треба якомога раніше почати набувати різноманітного досвіду, бути допитливим і пробувати себе у всьому, що подобається. Тільки методом проб і помилок вийде знайти справу до душі. Але де узяти на все це час?

Викладачі Стенфордського університету Біл Барнетт і Дейв Еванс на своєму популярному курсі по конструюванню життя «Designing Your Life» радять студентам використати прототипування.

Прототипування - це швидка «чорнова» реалізація майбутньої системи для аналізу її роботи. Зазвичай цей метод використовується в програмуванні і машинобудуванні, але чом би не скористатися ним в особистих цілях?

У профорієнтації, на яку спрямований Стенфордський курс, прототипи бувають двох видів:

  • спілкування з практикуючими фахівцями;
  • набуття реального досвіду.

Наприклад, якщо старшокласник обирає між журфаком і юрфаком, йому варто відшукати на фейсбуці або серед батьківських знайомих працюючого журналіста і юриста, поспілкуватися з ними, поставити усі питання, що хвилюють, а потім попросити виконати декілька типових завдань з кожної сфери. Якщо підійти до справи зовсім серйозно, варто ще і напроситися на стажування до кожного з них.

Такий підхід набагато ефективніший усіх тестів разом узятих, адже молода людина стикається з реальністю і може робити свідомий вибір на основі власного досвіду, а не припущень.

Навчаючись в університеті, украй самовпевнено присвячувати увесь час єдиній спеціальності. Набагато розумніше брати участь в студентській самодіяльності, записатися волонтером в яку-небудь організацію, не пропускати відкриті лекції фахівців і пройти декілька онлайн-курсів в різних напрямах. Такий підхід забезпечить хороше резюме ще до випуску, але головне - багаторазово збільшить шанси відшукати справу життя.

А що робити зовсім дорослим?

Але що, якщо університет давно позаду, а ви і є той самий Петрик, який не любить свою роботу? Пошук улюбленої справи йде на двадцять другий план, коли у вас голодна сім'я та іпотека. І що ж, працювати з-під палиці до кінця своїх днів без надії на самореалізацію?

В Україні ця проблема встала особливо гостро останні декілька років. Безліч переселенців, демобілізованих і волонтерів вимушені шукати своє місце під новим сонцем. Зіткнувшись з горем і бідами, люди хочуть знайти що-небудь істинне і справжнє, що подарує сенс їх існуванню і справжню радість.

Ще пару десятків років назад отримана раз і назавжди професія не давала змінити життя на 180 градусів, але тепер все інакше. Існує нескінченна кількість онлайн-курсів, шкіл і інших альтернативних способів навчитися новому. А набути досвіду завжди можна на неоплачуваній основі. Все, що від вас потрібно - вогонь в очах і серці. Тоді і час, і сили знайдуться. А розпалити цей вогонь допоможемо ми.

Що ми пропонуємо?

Наша команда складається з психологів, соціологів, педагогів та інших фахівців, які хочуть змінити світ. Починати треба з малого, тому ми створили проект «Потенціал» для міста Києва з метою безкоштовної і ефективної профорієнтації усіх бажаючих. Проект пройшов сертифікацію в університеті ім. Б. Грінченка - це означає, що вчені мужі дали нам зелене світло на реалізацію задуманого.

У центрі «Потенціал» кожен житель Києва від 14-ти до 60-ти років зможе пройти безкоштовне тестування з профорієнтації і консультацію по міжнародних методиках Magellano University і SDS-5. Це не тест з розряду «ви краще залишитеся удома або підете гуляти з друзями». Опитування займає декілька годин, а результати розшифровує досвідчений психолог.

Для підлітків ми розробили та затвердили спеціальну розвиваючу програму. Її принцип: від Особистості (розвиток самосвідомості й емоційного інтелекту) через Громадянина (розширення кругозору і підвищення IQ) до Професіонала (прототипування). У рамках програми учасники зможуть краще пізнати себе і зробити свідомий вибір професії на основі фактів, а не припущень.

Для дорослих ми передбачили лекції, семінари, воркшопи, кіноперегляди і гуртки за інтересами. Ми хочемо організувати доступний простір, де кожен зможе отримати якісну кар'єрну консультацію, спробувати себе в чомусь новому і знайти справу життя.

На жаль, відмінний проект, бажання змінити світ і допомагати людям знайти щастя - ніщо без фінансування. Зараз наша команда бере участь в конкурсі «Громадський проект», де активісти пропонують ідеї щодо поліпшенню життя в столиці. На кращі проекти виділять кошти з Київського бюджету на 2018 рік. Подібні програми фінансування існують у багатьох містах Європи та Америки.

Нам потрібно набрати 200 голосів в першому етапі, аби «Потенціал» побачив світ. Майбутнє проекту повністю залежить від вашої підтримки!

Якщо вам сподобався наш проект, розкажіть про нього друзям і знайомим, попросіть їх підтримати нас! Сотні щасливих у своїй професії киян подякують вам вже в 2018-му році.

Потенціал однієї людини стає потенціалом для усієї країни.

Підтримайте наш проект! І підписуйтеся на нас в Facebook.

Марина Овчиннікова, Віталіна Кізіма.

ПРОГОЛОСУВАТИ

Освіта.ua
25.07.2017

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Pasufik
Найкраща профорієнтація знаходиться на автомобільному майданчику біля лікарні, прокуратури, елітного житлового будинку та облради. Кількість та якість іномарок прекрасно ілюструють молодій людині, яку професію обирати, і не треба йти до Ваших соціологів та психологів.
Marina Ovchinnikova
Для Pasufik: обывательская позиция. Хороший врач может открыть частную практику или работать в частной клинике, хороший учитель может быть высокооплачиваемым репетитором, например. Ваш подход как раз и привел к нынешней ситуации: большинство ненавидит свою работу и работает не по специальности. Чтобы хорошо зарабатывать, нужно любить то, что ты делаешь. Иначе никак не получится.
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!